AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #1 Skrevet 26. november 2022 Hva slags behandling fikk dere, og virket det? Jeg har lavt TT (total testosteron) og SHBG, noe som gir meg normalt (høyere enn normalt faktisk) fri testosteron. Dermed er jeg i følge leger frisk! I Norge så forstår man ikke at fri testosteron kan ikke bare regnes ved et matematisk formel (TTx10/SHBG), det kreves faktisk måling på laboratoriet. I tillegg så gjør lav SHBG at testosteronet i kroppen blir mindre effektiv. Da kan man ikke pøse på med testosteron i form av gele eller nebido, for kroppen din klarer ikke å utnytte testosteroner godt nok pga lavt SHBG. Plager for meg, - Angst, depresjon, store kognitive vansker, ømme ledd, blir fortere sliten, lavere seksuallyst. Har ikke problemer med ereksjonsevnen, men ereksjonsevne i seg selv er ikke styrt av testosteron. Anonymkode: 92b0c...3e8
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #2 Skrevet 26. november 2022 Har lest at kosthold og livsstil spiller inn, har du sett på tiltak der? Anonymkode: e352c...33e
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #3 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (På 26.11.2022 den 11.20): Har lest at kosthold og livsstil spiller inn, har du sett på tiltak der? Anonymkode: e352c...33e Ja, massevis. Det har dessverre ikke hjulpet, fordi problemet mitt er lavt SHBG nivå, som gjør at kroppen min tror at den behøver ikke å produsere så mye testosteron, og det den produserer er ikke så effektiv fordi SHBG nivået er lavt. Det nytter ikke å tilføre eksogent testosteron, igjen fordi SHBG nivået forblir lavt, og dermed aromatiserer bare testosteronet seg og de mentale symptomene dine blir faktisk verre. Det som irriterer meg er mangel på forståelse av SHBG i Norge, og hvordan mange leger på uvitenskapelig vis tror at de kan bare beregne seg frem til fri testosteron i kroppen via en matematisk formel. Anonymkode: 92b0c...3e8
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #4 Skrevet 27. november 2022 Here we go again 🥱 Anonymkode: 525dd...344 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #5 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja, massevis. Det har dessverre ikke hjulpet, fordi problemet mitt er lavt SHBG nivå, som gjør at kroppen min tror at den behøver ikke å produsere så mye testosteron, og det den produserer er ikke så effektiv fordi SHBG nivået er lavt. Det nytter ikke å tilføre eksogent testosteron, igjen fordi SHBG nivået forblir lavt, og dermed aromatiserer bare testosteronet seg og de mentale symptomene dine blir faktisk verre. Det som irriterer meg er mangel på forståelse av SHBG i Norge, og hvordan mange leger på uvitenskapelig vis tror at de kan bare beregne seg frem til fri testosteron i kroppen via en matematisk formel. Anonymkode: 92b0c...3e8 Ja, men er det ingen tiltak som kan øke SHBG da? Jeg googlet litt og fant en studie hvor de så økt SHBG hos kvinner etter periodisk faste. De så ikke samme effekt på menn, men det er bare én studie. Kan være verdt å grave mer i det. Anonymkode: e352c...33e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå