Gå til innhold

Hadde du turt å stå for meninger, tro eller gjøre handlinger som risikerte henrettelse om du levde i middelalderen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om du nektet å anerkjenne kristendommen og kirken fks? Eller hadde alternative overbevisninger? Eller tror du at du hadde gått stille i dørene i frykt for å bli henrettet?

Anonymkode: 0db14...5d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde gått stille i dørene, ja 😄

Anonymkode: d05f8...ed4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Ikke sett ut fra dagens perspektiv. Men jeg tror vel holdningene til eget liv samtidig ville vært noe annerledes om jeg levde på den tiden. 

Endret av PetterKanin
Skrevet

Jeg hadde ikke turt å vise håret mitt i Iran, eller kysse en av samme kjønn o Quatar, så jeg hadde nok holdt kjeft i middelalderen også...

Anonymkode: 817b2...9a2

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det har vi ingen forutsetning til å kunne svare på. 

• Hjerte 1
Skrevet
Vera skrev (3 timer siden):

Det har vi ingen forutsetning til å kunne svare på. 

Har vi ikke det? Jeg vet jo at jeg ikke hadde vært villig til å dø, kun for at jeg skulle få ytret meg😁

• Liker 2
Skrevet
Hannah80 skrev (4 minutter siden):

Har vi ikke det? Jeg vet jo at jeg ikke hadde vært villig til å dø, kun for at jeg skulle få ytret meg😁

Hadde kommet an på status. Hadde du kommet fra en veldig rik familie og vært rikmannsdatter , så hadde du kunnet ytret deg, selv som kvinne. Og ihvertfall om du hadde vært enearving i tillegg. 

Anonymkode: b15ba...149

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde kommet an på status. Hadde du kommet fra en veldig rik familie og vært rikmannsdatter , så hadde du kunnet ytret deg, selv som kvinne. Og ihvertfall om du hadde vært enearving i tillegg. 

Jeg hadde nok vært en fattig bondepike, som hadde levd fra hånd til munn🤭

• Liker 1
Skrevet
Hannah80 skrev (6 minutter siden):

Mest sannsynlig, hvis du ikke hadde blitt tvunget inn i noe ekteskap. De fleste var jo fattige.

Skrevet
Hannah80 skrev (13 timer siden):

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Mest sannsynlig, hvis du ikke hadde blitt tvunget inn i noe ekteskap. De fleste var jo fattige.

Var ikke tvangsekteskap i allmuen stort sett, de fleste bønder giftet seg av kjærlighet, i midten av 20-åra en gang når de kunne brødfø seg selv :) 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det skulle ganske drøye ting til for å henrettes i middelalderen, i alle fall i Norge.

Det var i Renessansen og tidlig nytid (16-17-tallet) det var sjuke straffer fir alt mulig.

• Nyttig 1
Skrevet

Nei altså, jeg hadde nok lekt kristen om jeg ble halshugget hvis ikke. 

Er det ikke sånn kristningen av Norge funket også? 😅

Anonymkode: 5cb9e...390

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei altså, jeg hadde nok lekt kristen om jeg ble halshugget hvis ikke. 

Er det ikke sånn kristningen av Norge funket også? 😅

Anonymkode: 5cb9e...390

Bare delvis, de fleste nordmennene ble kristne frivillig. Det typiske var vel at noen ble kristnet mens de var ute og myrdet, voldtok og stjal, og så tok de den nye religionen sin med seg hjem. Så kan det sikkert hende at nevnte gammelnorske nykristne faktisk var blant de mer aggressive og voldelige i samfunnet fordi de var vikinger, og at fredeligere gammelnorske hedninger syntes det kunne være et tegn på sosial intelligens å tekkes dem ;) 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.11.2022 den 10.32):

Om du nektet å anerkjenne kristendommen og kirken fks? Eller hadde alternative overbevisninger? Eller tror du at du hadde gått stille i dørene i frykt for å bli henrettet?

Anonymkode: 0db14...5d9

Nei kan strekke meg til halshugging på kg i debatter det tåles bedre ..overlever i hvertfall😂

Skrevet

Eg har asperger så hadde blitt henretta uansett vil eg tro.

Anonymkode: f511d...caf

• Hjerte 1
Skrevet
Hannah80 skrev (16 timer siden):

Ja, men samtidig vet du ikke hvordan du ville ha vært som individ i middelalderen. Det er jo noen som har ofret livet sitt - for at vi skal kunne leve så fritt som vi gjør i dag. Hva om du var en av dem? 

Mitt svar var egentlig myntet på alle dem som bastant påstår «Jeg hadde aaaaaaldri..» i alle tråder på KG 😛 Under de rette omstendigheter tror jeg de fleste er i stand til det meste 🤷🏻‍♀️

Skrevet
Entern skrev (12 timer siden):

Var ikke tvangsekteskap i allmuen stort sett, de fleste bønder giftet seg av kjærlighet, i midten av 20-åra en gang når de kunne brødfø seg selv :) 

Det var vel noe, men så giftet vel mange seg av praktiske grunner og da. Tvangsekteskap har ihvertfall foregått blant kongelige nesten bestandig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det var vel noe, men så giftet vel mange seg av praktiske grunner og da. Tvangsekteskap har ihvertfall foregått blant kongelige nesten bestandig.

Det praktiske spilte nok inn. Men det var såpass lite medgift osv at leilendinger nok stort sett kunne gifte seg med hvem de ville (dvs hvem de ville av leilending status 😅).

Leilendinger var voksne når de giftet seg, ca midten av 20-åra, mannen litt eldre enn kvinnen.

Kongelige ekteskap var arrangerte, men ikke nødvendigvis tvangsekteskap som sådan, men forskjellen er flytende.

• Liker 1
Skrevet
On 11/28/2022 at 10:39 AM, AnonymBruker said:

Eg har asperger så hadde blitt henretta uansett vil eg tro.

Anonymkode: f511d...caf

Samme her. :skratte:

Anonymkode: 900fe...783

Skrevet

Hadde hatt nok med å fiske, jakte og sanke mat enn å drive å ytre meg. De hadde nok måter å ytre seg på, ytterst diskret og forsiktig da. For eksempel snakke om fiskeprisen på torget, men så var det egentlig en kommentar om kongen som alle forstod.

Anonymkode: 9acf8...599

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...