GÃ¥ til innhold

Skabb eller noe annet? Advarsel-bilde lagt ved! 😩

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan en person i familien få skabb uten at de andre får det?  Trodde det var vanlig at hvis man delte seng, og var intime så ville begge to fått det? 

Kan skabb utslett ligne på noe annet? I så fall hva? 

Jeg har fått et utslett/små prikker som klør i armkroken, begge sider, et par på brystet og noen på lårene. 

Det begynte med en tørr hvit/rødlig flekk bak på låret som klødde, så fikk jeg utslett under armkroken, så på låret.

hvis det er skabb aner jeg ikke hvor jeg skal ha fått det. 😩 beklager ekkelt bilde, men kan ikke akkurat barbere armhulen når jeg har så vondt der. 0582EEB4-9DE5-41BB-B56B-3DFB13DABB2F.thumb.jpeg.997114334c4c06f936ab2755eeda1957.jpeg

Anonymkode: 50c14...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan virke mer som loppebitt eller utslett pga parfyme eller sterke vaskemidler. Ser ikke ut som skabb de røde prikkene. Strekene regner jeg med bare er hudfolder. 

Er det riktig at det er barbert i dette området? Isåfall er det helt normalt med utslett fra hårsekkene etter barbering 

Anonymkode: 051d6...590

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du barbert deg på lårene også? En barberhøvel som er skitten kan spre bakterier, som i sin tur gir infekterte hårsekker der du bruker den. Kan det ha skjedd her?

Jeg vet ikke hvordan skabb ser ut, men jeg trodde det var mer skjellete utslett, ikke røde prikker. Uansett, jeg synes du bør ta det opp med lege om du er usikker. Du kan kontakte en privat hudlege og få det beste svaret. Fastlegene er ofte litt "hastverkspreget", avfeier ting som bagateller for å hive deg ut så fort som mulig. En privat hudlegeklinikk er dyrere, men da får du et best mulig svar på hva dette kan være.

Anonymkode: b3a77...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan virke mer som loppebitt eller utslett pga parfyme eller sterke vaskemidler. Ser ikke ut som skabb de røde prikkene. Strekene regner jeg med bare er hudfolder. 

Er det riktig at det er barbert i dette området? Isåfall er det helt normalt med utslett fra hårsekkene etter barbering 

Anonymkode: 051d6...590

Vi har akkurat byttet skyllemiddel i tøyet, kan jeg ha reagert så voldsomt på det? 
har brukt barberhøvel for en uke siden, men kun brukt under armene ikke lårene. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du barbert deg på lårene også? En barberhøvel som er skitten kan spre bakterier, som i sin tur gir infekterte hårsekker der du bruker den. Kan det ha skjedd her?

Jeg vet ikke hvordan skabb ser ut, men jeg trodde det var mer skjellete utslett, ikke røde prikker. Uansett, jeg synes du bør ta det opp med lege om du er usikker. Du kan kontakte en privat hudlege og få det beste svaret. Fastlegene er ofte litt "hastverkspreget", avfeier ting som bagateller for å hive deg ut så fort som mulig. En privat hudlegeklinikk er dyrere, men da får du et best mulig svar på hva dette kan være.

Anonymkode: b3a77...4c8

Har ikke barbert meg på lårene, kun under armene. Men trodde heller ikke skabb var sånn rødeprikker. Jeg var hos en lege på torsdag, men han visste ikke hva det kunne være men tror jeg bør gå til hudlege slik du sier. Tusen takk for svar. 

Teatrica skrev (16 minutter siden):

Dette ser ikke ut som vanlig skabb-utslett, muligens noe annet.

Tusen takk for svar. Har prøvd å Google på skabb utslett men føler heller ikke dette er typisk skabb utslett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Vi har akkurat byttet skyllemiddel i tøyet, kan jeg ha reagert så voldsomt på det? 
har brukt barberhøvel for en uke siden, men kun brukt under armene ikke lårene. 

Dette er ikke en voldsom reaksjon. Det er bare noen få prikker. Skyllemiddel er helt unødvendig og parfyrmert skyllemiddel kan utløse allergi. Det vet jeg alt om siden jeg vokste opp med en mor som brukte parfyrmert skyllemiddel og det endte med kjøttsår da jeg var tenåring. Jeg bruker kun vaskemiddel og ingen skyllemiddel, og klærne er helt fine de. 

Anonymkode: 77d25...ef4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette er ikke en voldsom reaksjon. Det er bare noen få prikker. Skyllemiddel er helt unødvendig og parfyrmert skyllemiddel kan utløse allergi. Det vet jeg alt om siden jeg vokste opp med en mor som brukte parfyrmert skyllemiddel og det endte med kjøttsår da jeg var tenåring. Jeg bruker kun vaskemiddel og ingen skyllemiddel, og klærne er helt fine de. 

Anonymkode: 77d25...ef4

Det er flere prikker en bare den ene armhulen som sagt. Men ja bør kanskje kutte ut skyllemiddelet så kan jeg se om det er årsaken eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynnelsen på skabb ser sånn ut. Kan være loppebitt. Bare en hudlege kan undersøke det ordentlig og si for sikkert. Hilsen hudterapeut. 

Anonymkode: b905b...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Begynnelsen på skabb ser sånn ut. Kan være loppebitt. Bare en hudlege kan undersøke det ordentlig og si for sikkert. Hilsen hudterapeut. 

Anonymkode: b905b...07e

Tusen takk for svar. Jeg har bestilt meg en time hos en hudlege til uken, så får håpe jeg får svar da. Men er fristet til å bare begynne behandling for skabb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mitch92 skrev (1 minutt siden):

Skabb vil gi mer kløe og rødt utslett på hender og føtter 

Har kun litt utslett på låret ellers ikke noe utslett på føtter og ingenting på hendene. Kun i armhulen og en her og der rundt brystet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...