Gå til innhold

Overvektige katter, hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 2 innekatter på 6 1/2 mnd som ble kastrert for 3 uker siden. Rasen er hellig birma. Veterinæren påpekte, som rett er, at spesielt hannkatten var for tung. Men hva skal jeg gjøre? De elsker mat 😳 De får nå kattunge-våtfôr fra MAC og Animonda Carny, og kattunge-tørrfôr fra Carnilove og Royal Canin. De får 60 g våtfôr hver i løpet av et døgn, i tillegg til at de før spiste fritt av tørrfôr. Nå etter kastreringen, så har vi skjært ned til 45 g tørrfôr per katt per døgn (her spiser gutten åpenbart en del mer enn jenta, han er nokså overvektig mens hun er litt overvektig), pluss samme mengde våtfôr som før. Men skålene er jo nesten alltid tomme nå dom vi har redusert på mengden, og de løper til hver gang jeg setter frem og er så sultne 🥺 Finnes det fôr med færre kalorier, som de kan spise mer av? Hva er spesielt med foret for steriliserte katter, handler det kun om å unngå f eks nyrestein og krystalliseringer, eller inneholder det også færre kalorier?

Anonymkode: ce41a...482

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg har 2 innekatter på 6 1/2 mnd som ble kastrert for 3 uker siden. Rasen er hellig birma. Veterinæren påpekte, som rett er, at spesielt hannkatten var for tung. Men hva skal jeg gjøre? De elsker mat 😳 De får nå kattunge-våtfôr fra MAC og Animonda Carny, og kattunge-tørrfôr fra Carnilove og Royal Canin. De får 60 g våtfôr hver i løpet av et døgn, i tillegg til at de før spiste fritt av tørrfôr. Nå etter kastreringen, så har vi skjært ned til 45 g tørrfôr per katt per døgn (her spiser gutten åpenbart en del mer enn jenta, han er nokså overvektig mens hun er litt overvektig), pluss samme mengde våtfôr som før. Men skålene er jo nesten alltid tomme nå dom vi har redusert på mengden, og de løper til hver gang jeg setter frem og er så sultne 🥺 Finnes det fôr med færre kalorier, som de kan spise mer av? Hva er spesielt med foret for steriliserte katter, handler det kun om å unngå f eks nyrestein og krystalliseringer, eller inneholder det også færre kalorier?

Jeg ville ha fortsatt med våtfôret i hvert fall, og gitt mer av det.. Tørrfôr kan du kanskje bytte til thrive eller noe, det er veldig lite karbs i. Så ville jeg kjøpt noe food puzzles og ha dagsdose der, og kun latt de få tørrfôr gjennom at de må hente selv i food puzzlen, da må de jobbe for det, og de spiser sakte, som betyr at de holder seg opptatt (mental stimuli), bare spiser når de faktisk er sulten og kjenner før at de blir mett. Hvis du ikke bare kan droppe helt tørrfôr, fordi de kan spise myyyye mer våtfôr enn tørrfôr før de er oppe i samme kaloriene (tørrfôr ca 400 kcal per 100 gram, våtfôr ca 100 kcal per 100 gram), så å øke våtfôret og minske tørrfôret gjør at de kan trives litt mer på slankekur. 

Så er det viktig med aktivitet, få opp noen hyller , klorestativ som de kan klatre i.. kast tørrfôrbiter eller frysetørket godis (100% kjøtt), eller kok kylling/biff og kutt i SMÅ biter og kast det, det kan du og gjemme høye steder så de må hoppe litt osv. Så lek mye med fjærstang.. 

Anonymkode: b3ae5...07c

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ville ha fortsatt med våtfôret i hvert fall, og gitt mer av det.. Tørrfôr kan du kanskje bytte til thrive eller noe, det er veldig lite karbs i. Så ville jeg kjøpt noe food puzzles og ha dagsdose der, og kun latt de få tørrfôr gjennom at de må hente selv i food puzzlen, da må de jobbe for det, og de spiser sakte, som betyr at de holder seg opptatt (mental stimuli), bare spiser når de faktisk er sulten og kjenner før at de blir mett. Hvis du ikke bare kan droppe helt tørrfôr, fordi de kan spise myyyye mer våtfôr enn tørrfôr før de er oppe i samme kaloriene (tørrfôr ca 400 kcal per 100 gram, våtfôr ca 100 kcal per 100 gram), så å øke våtfôret og minske tørrfôret gjør at de kan trives litt mer på slankekur. 

Så er det viktig med aktivitet, få opp noen hyller , klorestativ som de kan klatre i.. kast tørrfôrbiter eller frysetørket godis (100% kjøtt), eller kok kylling/biff og kutt i SMÅ biter og kast det, det kan du og gjemme høye steder så de må hoppe litt osv. Så lek mye med fjærstang.. 

Ser du bruker kattunge tørrfôr.. Det inneholde jo en del flere kalorier enn vanlig ofte.. Man skal egentlig ha de på det til 1 år men siden dine er begynt å bli overvektig nå så trur jeg du med god samvittighet kan gå over på voksen fôr. 

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg bruker kattungemat til min gamle kattedamer, så hun skal legge på seg. Ville byttet det ut 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Kan det være smart å gå over til f eks dette tørrfôret?

https://www.zooplus.no/shop/katt/spesialforogfortilskudd/diettfor_light/animonda_kastrertekatter/392357

Jeg elsker animonda carny, men det tørrfôret der var ikke noe bra så jeg.. Våtfôrene er helt fantastiske..

Ville sett litt på disse. 

https://www.musti.no/thrive-kylling?41002

https://www.musti.no/smaak-cat-adult-sterilised-kyckling?85312

https://buddy.no/butikk/katt/kattemat-katt/torrfor-katt/monster-cat-grain-free-sterilized/

https://www.minbestevenn.no/produkt/natural-greatness-sensitive-indoor-alle-raser/

Eller ziwi peak fra zooplus, det er 100% lufttørket kjøtt, som kan være som en erstatning for tørrfôr.

• Hjerte 1
Skrevet

Tusen takk for gode tips. Vil gjerne få brukt opp kattunge-fôret siden vi har kjøpt det inn, men da blir det over på kastrat-for i løpet av en måned eller to. Jeg har faktisk kjøpt en sånn mat-labyrint, men enten så har de ikke skjønt den, eller så har de ikke giddet 😅 Skikkelig dorske hellige birmaer 🙈 Men ja, hvis det eneste tørrfôret som står fremme er i en slik, så må de jo faktisk jobbe for maten 👍

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tusen takk for gode tips. Vil gjerne få brukt opp kattunge-fôret siden vi har kjøpt det inn, men da blir det over på kastrat-for i løpet av en måned eller to. Jeg har faktisk kjøpt en sånn mat-labyrint, men enten så har de ikke skjønt den, eller så har de ikke giddet 😅 Skikkelig dorske hellige birmaer 🙈 Men ja, hvis det eneste tørrfôret som står fremme er i en slik, så må de jo faktisk jobbe for maten 👍

TS

https://www.petxl.no/catit-senses-2-0-food-tree?tduid=9b14d4643bdaa3794146d108a6f6d330&utm_source=tradedoubler&utm_medium=affiliate&utm_campaign=Prisbay.no+CSS

Denne er grei for nybegynnere.. Vi startet med en lilla dings som tydeligvis var for vanskelig så den ble ikke brukt.. 

Eller denne, den har forskjellige nivåer:

https://www.petxl.no/brettspill-til-katt-strategy-game?tduid=9b14d4643bdaa3794146d108a6f6d330&utm_source=tradedoubler&utm_medium=affiliate&utm_campaign=Delupe+CSS+(NO)

Sånne baller tar de veldig fort og. 

Så kan du jo starte med å kjøpe noe godis/mat som de liker veldig veldig godt å hive oppi for at de skal gidde å skjønne det. Men de gidder ikke hvis de får tørrfôr utenom er min erfaring. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...