Gå til innhold

Når kan barn stå opp selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet det er individuelt og at barn er ulike.. men når kunne deres stå opp alene og se litt på TV i helgene? Når mener dere det er forsvarlig? Og når kan man forvente at de lar foreldre få en halvtime søvn. Vet jeg har valgt å få barn selv og at lite søvn hører med - ønsker kun svar på det jeg lurer på.

Er alene med to gutter på 4 år og 8 år. Tror ikke de vil finne på så mye galt på en halvtime foran TVen, men er det uforsvarlig? Tror her utfordringen er at de vil vekke med i ett sett

Anonymkode: 525ef...2f5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine er 5 og 6 og har allerede gjort det ett par år. 

Anonymkode: 3ce08...e63

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vet det er individuelt og at barn er ulike.. men når kunne deres stå opp alene og se litt på TV i helgene? Når mener dere det er forsvarlig? Og når kan man forvente at de lar foreldre få en halvtime søvn. Vet jeg har valgt å få barn selv og at lite søvn hører med - ønsker kun svar på det jeg lurer på.

Er alene med to gutter på 4 år og 8 år. Tror ikke de vil finne på så mye galt på en halvtime foran TVen, men er det uforsvarlig? Tror her utfordringen er at de vil vekke med i ett sett

Anonymkode: 525ef...2f5

Når minste var 6 år fikk han beskjed om å gå opp å smøre seg mat så ville jeg komme snart.  vel han stod opp klokka 5 så jeg stod opp klokken 9, hadde nok ikke latt en på 4 være alene for de gjør så mye rart, da ville jeg heller lagt meg på sofaen å blundet litt

Anonymkode: d0eab...39d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Når minste var 6 år fikk han beskjed om å gå opp å smøre seg mat så ville jeg komme snart.  vel han stod opp klokka 5 så jeg stod opp klokken 9, hadde nok ikke latt en på 4 være alene for de gjør så mye rart, da ville jeg heller lagt meg på sofaen å blundet litt

Lot du han være alene fra 5-9??

Anonymkode: c2ecc...d08

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes modenhet og hvordan planløsningen i huset er. Er soverommet deres milevis langt unna stuen/kjøkkenet eller er det like i nærheten? Er de nede i 4 års alder ville jeg ønsket å høre dem mens jeg slumret. 

Anonymkode: 903c3...ebd

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette synes jeg både var drøyt lenge og slemt å la barnet tro du kommer snart og så går en halv arbeidsdag før du kommer deg ut av sengen. 

Anonymkode: 903c3...ebd

• Liker 11
Skrevet

Jeg bor i leilighet og har satt frem litt sunn snack og lagt frem iPad fra barnet var 5. 

Men det er snakk om en time, maks halvannen time. 

Anonymkode: bdcb3...6b4

Skrevet

Fra de er 8 år, vi velger å stå opp med barna, frem til det 

Anonymkode: 11149...c04

Skrevet

Min 4åring har stått opp selv i et års tid. Men vi har soveromsdøra ut til stua, mens døra er åpen. Blir jo ikke annerledes enn å legge seg å slumre på sofaen egentlig. Han setter seg rolig ned å ser på tv som jeg setter på til ham. Og nei, han lar oss ikke alltid ligge i fred. Han er jevlig inne å spør om litt mat osv. Så fikser det for han. 

Anonymkode: 0d08a...778

• Liker 3
Skrevet

Treåringen min gjør det, finner seg en yoghurt og sitter litt med ipad i helgene. Vi har soverom vegg i vegg med stua, og har døren åpen så vi hører alt han driver med. Vi sover ikke mens han er våken, det stoler vi ikke på han nok til😂 Men ligger å slumrer/våkner litt alene mens han koser seg.

Anonymkode: 9a027...329

• Liker 2
Skrevet

Jeg slumret heller litt på sofaen. Men så våknet ikke min før i 7 - 8-tiden. 

Anonymkode: 28470...5f1

Skrevet

Barna har alltid stått opp kl.5. 

De har stått opp selv siden de var 5 år ca. Da finner de frem noe mat og ser på tv eller spiller på tlf. Ja, jeg sover til 10 hvis jeg kan 🙋‍♀️ Barna klarer seg fint uten meg. Er det noe sier de i fra. 

Alder 6 og 9.

Skjønner ikke hva som er så hårreisende med det. De har en travel uke og at vi er late på morgenen alle sammen har lite å si. 

Jeg står på pinne for Barna mine hele uken og en dag i uka sover jeg lenge 🙂

Anonymkode: bd87d...2ff

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

De har fått lov til å stå opp selv siden de var 4-5år. Eldste lærte seg fort at om han var stille om morgenen, så kunne han sitte i fred med ipad (søsken som ikke tok den, eller at den måtte deles på). 

Anonymkode: 5b8e0...992

Skrevet

4-5 år gammel tenker jeg da.. min venninne lot 2 åringen sin få nettbrettet i senga på morgenen, og da kunne hun duppe av litt i 30-60 minutter. 

De greier å skru på tvn, de kan rope om de trenger noe og de forstår at de ikke skal stikke av. Gi eldste litt ansvar for at ting går som det skal, gi ros for at hen har passet på og vis at du gir tillit når de er selvstendige og oppfører seg.

Anonymkode: baf26...d66

Skrevet

Mine på 7 og 4 har stått opp sammen og ser på tv nå. Jeg ligger med mobilen i senga. Deilig! 

Anonymkode: 5a393...0b7

Skrevet

Fra rundt 4 år. Vi har et lite hus så vi hører alt som skjer. Ungen kommer inn til oss om det er noe. Hun vet også at hun kan få være i senga med ipad om hun er stille, så det er valget mellom det, og stua med tv og mat. 

Anonymkode: acc0f...7aa

Skrevet

Fra 4 år fikk lov å gå i stua og se på tv/IPad. Soverommet er ved siden av stua.

Anonymkode: 07120...a4b

Skrevet

Yngste var litt over  3 når hun lagde seg frokost selv første gang. Hun var skikkelig snikende ullteppe for hun var så stille at vi ikke våknet av at hun sto opp. Kunne til og med snike seg inn i vår seng på natten uten at vi merket det.  Hun satt da på stua eller rommet sitt og lekte stille. Om eldste (2 år eldre) også sto opp kunne de finne på å sette på tven eller bare leke. Da kunne vi høre dem siden vi alltid hadde døren på gløtt. Eldste var latere og ville ha oss opp for å fikse frokost. En av oss sov lenge - en dag hver i helgene. Ungene sto heldigvis sjelden opp så tidlig som 5. 

Anonymkode: 43319...044

Skrevet

Mine har stått opp selv fra rundt 4 år. Da kan de finne litt frokostblanding og skru på tv, og etter hvert som de ble flere, kunne de også finne på andre ting. De har måttet kunne kl. før de kunne stå opp uten å si ifra til noen for å sikre at de ikke stod opp før 7-7.30 (ulikt for ulike barn). 

Anonymkode: a21a2...ddf

Skrevet

Når eldste var 6 og yngste 3. eldste er en regelryttere og sladrehank av dimensjoner, så hun kommer inn til oss med en gang om yngste finner på noe tull🥵

Anonymkode: b7ea5...20f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...