Gå til innhold

Dårlig samvittighet over langhelg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Før sommeren så bestilte vi en weekend-tur for å feire samboeren sin runddag. Det er kun oss. Reisen er i desember. 

Nå kjenner jeg det knyter seg litt i magen. Vi har råd til dette, det er ikke det. Men jeg føler vi ikke burde gjøre slikt nå når "alle" sliter økonomisk. Er nesten så jeg ikke tør å dele det med nærmeste familie (de vet ikke det enda og jeg vet noen av dem sliter litt økonomisk). Føler at det blir litt sånn; seeee så stinn av penger VI er da! 

Jeg vokste selv opp i ett hjem med dårlig råd. Vi måtte spinke og spare om vi ønsket oss noe. Jeg har virkelig jobbet hardt for å få en god utdanning og en god lønn. Jeg er fornuftig når det kommer til penger og er flink til å spare. 

Huff..vet ikke helt hva jeg vil med dette jeg...lette samvittigheten litt kanskje...

Anonymkode: 5db63...32a

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Før sommeren så bestilte vi en weekend-tur for å feire samboeren sin runddag. Det er kun oss. Reisen er i desember. 

Nå kjenner jeg det knyter seg litt i magen. Vi har råd til dette, det er ikke det. Men jeg føler vi ikke burde gjøre slikt nå når "alle" sliter økonomisk. Er nesten så jeg ikke tør å dele det med nærmeste familie (de vet ikke det enda og jeg vet noen av dem sliter litt økonomisk). Føler at det blir litt sånn; seeee så stinn av penger VI er da! 

Jeg vokste selv opp i ett hjem med dårlig råd. Vi måtte spinke og spare om vi ønsket oss noe. Jeg har virkelig jobbet hardt for å få en god utdanning og en god lønn. Jeg er fornuftig når det kommer til penger og er flink til å spare. 

Huff..vet ikke helt hva jeg vil med dette jeg...lette samvittigheten litt kanskje...

Du er god som tenker på andre ts, spesielt i tisse tider<3 Nyt weekend-turen din det fortjener du! Du behøver ikke dele bilder/videoer av turen på sosiale medier?

Anonymkode: a542d...29f

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du er god som tenker på andre ts, spesielt i tisse tider<3 Nyt weekend-turen din det fortjener du! Du behøver ikke dele bilder/videoer av turen på sosiale medier?

Er langt ifra noe spesielt godt menneske bare fordi jeg vet hvordan det er å ha dårlig råd..

Kommer ikke til å dele noe på sosiale medier, det gjør jeg svært sjeldent da jeg føler det blir litt sånn "se på meg". Blir bare kleint synes jeg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er langt ifra noe spesielt godt menneske bare fordi jeg vet hvordan det er å ha dårlig råd..

Kommer ikke til å dele noe på sosiale medier, det gjør jeg svært sjeldent da jeg føler det blir litt sånn "se på meg". Blir bare kleint synes jeg.

Jeg synes hvertfall det er hyggelig av deg å tenke på andre og ikke gni det inne:) 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror helt ærlig ikke det er så mange som sliter som vi tror. Inntrykket blir skapt av media, deriblant KG, og det er mye mer sutring enn reell nød.  Jeg har fortsatt til gode å se VG intervjue en reelt fattig person som har havnet der uten selvpåført gjeld og rusmidler. Jeg har problemer med å tro på mange av innleggene her inne, når en kaskade av anonyme brukere skriver at de har sluttet å spise og må skru av kjøleskapet for å spare strøm. Finn.no annonsene konkurrerer om å ha minst mulig penger og flest mulig barn, og alle vet at mange av dem er svindel. 

Sorry, men jeg tror ikke på det. Og før noen beskylder meg for hets, hat og sparking på de som ligger nede: Vi bor i Norge. Ingen sulter ihjel. Bor seg ihjel, kanskje, men de sulter ikke ihjel og de trenger ikke skru av strømmen.

Kos deg på ferie😉

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvorfor skal du ha dårlig samvittighet for at du har jobbet hardt og tatt gode valg så du greier deg fint i dag? Jeg har nettopp vært på min 3. langhelgen i år (sommerferien kommer i tillegg). Jeg har null dårlig samvittighet for det. Jeg var syk for noen år tilbake og var avhengig av Nav. Da var det ingen som syntes synd på oss. Jeg har heldigvis blitt frisk igjen og er i ferd med å gjøre meg ferdig med en mastergrad. Jeg tjener godt nå, men det har ikke kommet gratis. Er hardt arbeid med barn og familie. Nå begynner jeg å høste frukter av min harde arbeid og jeg har ikke tenkt å la være bare fordi noen andre ikke har det like godt. 

Jeg høres kanskje kald og kynisk ut, men jeg er ikke det, da jeg hjelper der jeg kan. Gir bort klær barna har vokst ut av, hjelper der jeg kan i lokalmiljøet og støtter flere økonomisk. 

Nyt ferien din med god samvittighet.

Anonymkode: 40fdb...8e4

• Liker 5
Skrevet

Du skal ikke skamme deg over å ha oppnådd noe gjennom hardt arbeid og fornuftig bruk av penger, reis på tur og kos dere! Jeg er helt enig med hun over som sier de fleste slett ikke er i reell nød, det er for mange et resultat av dårlig valg de har tatt tidligere i livet og/eller liten evne til å prioritere de pengene som kommer inn. Media hauser nok dette mer opp enn det som er reelt. Jeg er oppvokst i en familie med to foreldre i lavinntektsyrker, det har lært meg verdien av jobb, sparing, prioritering og hva som er nødvendig og ikke. Jeg har jobbet hardt for å få en trygg og god inntekt, god spare/bufferkonto og sikre økonomien hvis noe skjer. Det har vært forsaket mye på veien, og da gidder jeg ikke ha dårlig samvittighet for å bruke penger tjent etter mye innsats. Det skal ikke du ha heller, dette har dere fortjent! Jeg kjøpte nettopp bursdagsgave til tantebarnet som sikkert koster mer enn mange bruker på julegaver til egne barn, det var en helt unyttig tøyseting hun hadde ønsket seg lenge, men jeg hadde råd og det skapte stor glede, så det skammer jeg meg ikke over. 

Anonymkode: 15b8d...484

• Liker 4
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Hvis du har råd er det jo nå du skal bruke penger.

Hvis alle slutter å bruke penger nå blir det jo ennå flere som kommer til å slite økonomisk fordi de blir arbeidsledige.

Skrevet
Portia Catonis skrev (2 timer siden):

Jeg tror helt ærlig ikke det er så mange som sliter som vi tror. Inntrykket blir skapt av media, deriblant KG, og det er mye mer sutring enn reell nød.  Jeg har fortsatt til gode å se VG intervjue en reelt fattig person som har havnet der uten selvpåført gjeld og rusmidler. Jeg har problemer med å tro på mange av innleggene her inne, når en kaskade av anonyme brukere skriver at de har sluttet å spise og må skru av kjøleskapet for å spare strøm. Finn.no annonsene konkurrerer om å ha minst mulig penger og flest mulig barn, og alle vet at mange av dem er svindel. 

Sorry, men jeg tror ikke på det. Og før noen beskylder meg for hets, hat og sparking på de som ligger nede: Vi bor i Norge. Ingen sulter ihjel. Bor seg ihjel, kanskje, men de sulter ikke ihjel og de trenger ikke skru av strømmen.

Kos deg på ferie😉

Du må tenke på det at mange har mistet jobben etter korona eller blitt permittert..noen har jobber som ikke har store lønninger. Det at det har blitt så mange fattige nå er også strømmen var slutt i været, priset på mat etc har også gått masse opp. Og for ikke snakke om lån på huset. Du kan tenke det at noen kansje betalte 5000 i lån på huset, og 5000 i mat i mnd og strøm på 2000. Men nå plutselig må de it med 7000-8000 i lån, 7000 på mat og strøm 3000-4000 kroner...det kan fort bli 6000 ekstra i mnd...og det er mye for mange. .

I tillegg er mange av dette barnefamilier der de nå skal ha litt kos, juletreet og gaver...og når de kanskje sitter igjen med 1000 for en hel mnd.. ja da sliter mange.

Så ja det siste 3-4 mnd har det blitt mange fattige...det er bare at vi ikke ser det....det er ikke som fattige ligger strødd på gatene. 

Din nabo kan slite..og ha tomt kjøleskap uten at du ser det. At du tror at folk ikke sulter ihjel et skummelt..for jo dessverre er det slik i Norge nå...og det er heller ikke lett å få hjelp...

Så jeg tror du må åpne øynene litt mer...meld deg til Frelsesarmeen og etc..så skal du se hvor mange som sliter...du ser nok ikke dette bak din skjerm 

• Hjerte 1
Skrevet

Vel, jeg sliter ikke mindre av at du ikke drar 😅 Så dra på tur og nyt hverandre.. Gratulerer med dagen til samboeren din 🥳

Anonymkode: ba836...edf

Skrevet
Sofakona skrev (1 minutt siden):

Du må tenke på det at mange har mistet jobben etter korona eller blitt permittert..noen har jobber som ikke har store lønninger. Det at det har blitt så mange fattige nå er også strømmen var slutt i været, priset på mat etc har også gått masse opp. Og for ikke snakke om lån på huset. Du kan tenke det at noen kansje betalte 5000 i lån på huset, og 5000 i mat i mnd og strøm på 2000. Men nå plutselig må de it med 7000-8000 i lån, 7000 på mat og strøm 3000-4000 kroner...det kan fort bli 6000 ekstra i mnd...og det er mye for mange. .

I tillegg er mange av dette barnefamilier der de nå skal ha litt kos, juletreet og gaver...og når de kanskje sitter igjen med 1000 for en hel mnd.. ja da sliter mange.

Så ja det siste 3-4 mnd har det blitt mange fattige...det er bare at vi ikke ser det....det er ikke som fattige ligger strødd på gatene. 

Din nabo kan slite..og ha tomt kjøleskap uten at du ser det. At du tror at folk ikke sulter ihjel et skummelt..for jo dessverre er det slik i Norge nå...og det er heller ikke lett å få hjelp...

Så jeg tror du må åpne øynene litt mer...meld deg til Frelsesarmeen og etc..så skal du se hvor mange som sliter...du ser nok ikke dette bak din skjerm 

Nå er noe av grunnen til at Norges bank skrur opp renten, at Norge har for lav arbeidsledighet, og at mange bedrifter sliter med å få tak i arbeidskraft. De som ble permitterte grunnet corona har hatt all mulighet til å komme seg i jobb igjen. 

Anonymkode: 4be9a...d44

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Men har dere kjøpt dere mindre hus, fordi andre ikke har råd til stort? Kjøper du billigere klær fordi andre ikke har så god råd? Dropper du spise ute siden det er folk som har tomme kjøleskap?

Jeg er en av de som har råd til weekendturer, og har folk nær meg som ikke har råd. Jeg kan fint dra på en tur å sende snap/meldinger om hva jeg gjør uten å flashe pengene av den grunn. Jeg slutter ikke leve fordi andre har det kjipt, men man trenger ikke gni det inn å være ufin heller. 

Man kan si "vi skal på weekendtur" på minst hundre forskjellige måter.

Anonymkode: 90ad0...e07

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei ærlig talt. Reis og kos deg.

Anonymkode: 4aae9...095

Skrevet

Kanskje du burde stoppe å drikke vann siden andre ikke har rent vann. Stopp å puste siden andre folk er død, stopp å spise siden andre er sultne, være hjemløs siden andre er og hjemløs. 

Anonymkode: 6d5bd...b37

• Liker 1
Skrevet

Norge er avhengige av at folk bruker penger også i dårligere økonomiske tider. Om du skrur pengekrana igjen får ikke andre bedre råd.

At mange har fått mindre å rutte med og til og med er fattige er nok riktig. Men desto flere har hatt et vanvittig pengebruk, og må nå kanskje klare seg med en bil i stedet for to. Da har man ikke dårlig råd.

Anonymkode: 068a7...241

• Liker 3
Skrevet
Sofakona skrev (56 minutter siden):

Du kan jo ikke ha lest nyheter på lange tider hvis du tror folk fremdeles sliter med å ha mistet jobben i pandemien. Det er lett å skaffe seg ny jobb, landet skriker etter arbeidskraft, arbeidsledigheten er den lavest på 14 år og folk må stenge bedrifter/redusere åpningstider/ta på seg færre oppdrag fordi de ikke får tak i folk. Hvis noen fremdeles er arbeidsledig kan de ikke skylde på andre enn seg selv. Renten har vært unaturlig lav i årevis, alle har visst at den skulle opp, og det er også grunnen til at folk har blitt bedt om å regne med boliglånsrente på 5% før de tar lån. At strømpriser og mat øker er heller ingen overraskelse for oss som har fulgt med, det visste man den gang acer ble innført og når pandemien inntraff. Folk har hatt lang tid på å omstille seg, men mange har nok valgt å stikke hode i sanden og tenke "gjelder ikke meg" eller "staten betaler" og det er de som får svi nå. De fleste sliter fordi de selv har tatt dårlig valg eller ikke klarer å sette tæring etter næring, og det er ikke ts eller andre som har kontroll på økonomien sitt problem.

Anonymkode: 15b8d...484

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Med mindre alternativet til å bestille denne turen var å i stedet gi pengene til Fattighuset el.l., er den dårlige samvittigheten din malplassert. Det gjør ingen forskjell for de som sliter hvorvidt du drar på tur eller lar pengene stå på sparekonto (bortsett fra for de som jobber i reiselivsbransjen og dermed tjener på at de som kan bruke penger, gjør det).

• Liker 1
Skrevet

Bare å reise med god samvittighet, skulle bare mangle etter flere år med reiserestriksjoner. Jeg velger også å tro at folk med dårligere råd ikke sliter med sånn sjalusi at de ikke orker seg andre kose seg på tur. Folk har ulike prioriteringer, de fleste jeg kjenner har bil blant annet. Og det kunne man jo reist på et stort antall weekendturer for. Forstår heller ikke greia med at folk skal bli sure for å se at andre har god råd. De fleste jeg kjenner tjener også bedre enn meg, og jeg blir inspirert av å se at noen har dratt på et dyrt cruise selv om jeg må velge billigere turer selv. 

Anonymkode: 15231...5e8

• Liker 1
Skrevet

Vi er det paret i vår naere krets som tjener minst*.  Det hadde overhodet ikke falt oss inn å bli sjalu eller ikke unne andre en slik tur.  Det eneste jeg kunne reagert på, er kommentarer av typen "Dere er så treige/kjedelige/intolerante osv som aldri reiser!"  Og den typen menneske får jeg absolutt ikke inntrykk av at du er, TS. Kos dere på tur!

Så må jeg si at vi absolutt ikke har dårlig råd, det er bare de rundt oss som er veldig bemidlede.

Anonymkode: 010cd...650

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
2 hours ago, Sofakona said:

Mister man jobben så får man dagpenger. Det er mangel på arbeidskraft i flere bransjer så man får seg ny jobb om man vil. Blir man uhelbredelig syk får man uføretrygd. Får man barn (som er 100% selvvalgt) får man barnetrygd.

Betaler man så mye å lånekostnader at man ikke har råd til mat bor man for dyrt. 7-8000 kr i renter per mnd er MYE. At folk har fått dårligere råd er ikke det samme som at de er fattige. Jeg har selv levd på under 200.000 kr i året i mange år. Jeg prioriterte å bo billig, og hadde til både mat og kos. Men fattig? Nei.

Det «åpne øynene» våset ditt kan du spare deg. Du kan heller komme med statistikk på hvor mange i Norge som har dødd av sult i år, eller står i fare for det.

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...