Gå til innhold

Tråden om hvorfor folk er uføre, utrolig hvor mange som har ptds og personlighetsforstyrrelse???

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Helene1982 skrev (42 minutter siden):

Du misset på poenget. Det er problem at unge i dag har en forventning om alt må være perfekt og at alle må være best i alt. Det betyr ikke at psykisk syke ikke får hjelpen de trenger. Det betyr at det er treny for politikerne å satse på spykisk helse for ungdom, mens jeg mener at det er en stor gruppe av psykisk syke, som kan hjelpes først og fremst et bedre liv, men også til delvis eller full arbeidsevne. Jeg forstår ikke at politikerne ikke ønsker å investere i disse menneskene.  Du kan ikke lenke til et leserinnlegg som om det var en faktaopplysning.

Vanskelig å forstå hva du vil frem til her… Men ja, enig i at psykisk syke kan hjelpes bedre, men så mener jeg også at psykisk sykdom hos mange unge i dag egentlig ikke er psykisk sykdom, men et resultat av dårlige foreldre, et skoleverk som er lammet av paragrafer og elevers rettigheter og krav, samt det du nevner om skjerm og påvirkning fra sosiale medier. Og så har vi et sikkerhetsnett i Nav, som altfor løssluppent tillater unge inn i et liv som passive trygdemottakere.

Jeg skjønner for øvrig at et leserinnlegg ikke er en faktaopplysning. Men det er et godt leserinnlegg som sier noe om skolen i dag. Har du snakket med noen lærere om hvordan deres arbeidshverdag ser ut? 

Anonymkode: 7c1c1...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Foreldre misbruker, vanskjøtter og voldtar barn også i Norge. Det er ikke rart at enkelte psykiske lidelser tilstedeværelse i enkelte grupper i befolkningen gjenspeiler dette

Bare det å oppdra barn feil kan gi dem tendenser til depresjon og angst, selv om man er glad i barna sine og prøver. Ikke alle er gode foreldre, dessverre, selv om de ønsker barna sine alt godt.

Anonymkode: c8458...91e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vanskelig å forstå hva du vil frem til her… Men ja, enig i at psykisk syke kan hjelpes bedre, men så mener jeg også at psykisk sykdom hos mange unge i dag egentlig ikke er psykisk sykdom, men et resultat av dårlige foreldre, et skoleverk som er lammet av paragrafer og elevers rettigheter og krav, samt det du nevner om skjerm og påvirkning fra sosiale medier. Og så har vi et sikkerhetsnett i Nav, som altfor løssluppent tillater unge inn i et liv som passive trygdemottakere.

Jeg skjønner for øvrig at et leserinnlegg ikke er en faktaopplysning. Men det er et godt leserinnlegg som sier noe om skolen i dag. Har du snakket med noen lærere om hvordan deres arbeidshverdag ser ut? 

Anonymkode: 7c1c1...c3e

Jeg er ikke uenig med deg Jeg er også kjempebekymret for unge i dag. Jeg kjenner lærere som snakker om unge som sliter, men også om de som sier: Jeg er deprimert i dag … jeg får angstanfall av… jeg har OCD – siden jeg elsker å ha det ryddig. Jeg aner ikke hva som har skjedd med middelmådig. Folk flest er middelmådige. Jeg tror ikke det er en god løsning å gi folk mer tid til å tenke for mye på seg selv. Jeg savner et pasienttilpasset tilbud til psykisk syke, og at kronisk syke blir prioritert. Idag bir unge med lett angst eller depresjon og farlige pasienter prioritert. De som sliter for seg selv, men ikke er til skade for noen, blir ikke sett og hørt.  Som pårørende til en psykisk syk mor har jeg opplevd hvor defekt systemet er. Moren min var bare redd og trist da hun havnet i psykriatrien. Men systemet fungerer ikke. Folk samarbeider ikke og de ser ikke hele bildet og det synes jeg er kjempefrustrerende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble uføretrygdet med disse diagnosene. Og jeg er eldre enn generasjon snowflake. Har en svært traumatisk oppvekst bak meg. Var så syk i tidlig voksenalder at de forespeilet meg lite håp for bedring. 

Det finnes alvolrlighetsgrader av alt, men jeg tror kombinasjonen av dette er veldig uheldig, den er heller ikke uvanlig. Det er mulig at jeg hadde fått kompleks PTSD i dag og ikke bare PTSD, men den diagnosen brukte man ikke før. 

Uansett - den gode nyheten er at jeg har klart å komme meg tilbake i full jobb. 

Slutt å skylde på å at folk er for pinglete. De sliter med alvolige ting og må få skikkelig hjelp. 

Anonymkode: cc543...478

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er boomerne som sutrer over at unge i dag er så skjøre. 

Men se på dere gamle. Dere mishandler partnere og barn, dere misbruker alkohol, dere sitter å hater på unge, skeive, syke, uføre, mørke, flyktninger, kvinner, metoo, vaksiner og jeg vet ikke hva. 

Hatet kommer fra et sted, og det er ubehandla traumer. 

Dagens unge gjør noe med det, de går og skaffer seg hjelp for generasjonstraumene de er påført, av dere og barna dere har satt til verden. 

Og disse verken drikker eller slår. 

Så ja. På tide å se seg selv i speilet. Boomerne har skyld i nesten all ptsd og pf hos unge. 

Anonymkode: 8d6ac...44a

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så får du og alle andre tenke hva dere vil om det

Jeg tenker vel egentlig mest om de som bruker anekdotiske bevis for noe de skriver i slike tråder, spesielt når de forsøker å forsterke egen argumentasjon ved å vise til «jobb» eller «eksperter». Det er veldig usaklig. 

Anonymkode: a56e4...5a2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg ble litt overrasket over at det var såpass mange som hadde slike diagnoser der. 

Hvis man gjenspeiler det som ble svart i den i det virkelige samfunnet så må jeg si jeg er overrasket over at det er så mye psykiske lidelser??

Er det ikke rart egentlig? 

Ptsd kan jeg skjønne hvis man har opplevd noe veldig traumatisk, en føler også det er en diagnose som brukes litt i hytt og pine nå til dags. De jeg kjenner med ptsd er  ex soldater som har vært utstasjonert i forskjellige deler i verden og der kan jeg jo forstå at de kan pådra seg slike diagnoser. 

Personlighetsforstyrrelser? Hva betyr egentlig det? 

Jeg tenkte da jeg åpnet den tråden at det kom til å være folk med skader i rygg, og mer fysisk kroniske sykdommer, men det er vel kanskje mer psykiske sykdommer som gjør at folk blir uføre. 

Anonymkode: bf45d...6ba

Kjenner to stk som garantert har en forstyrrelse i personligheten. Hun ene er paranoid og veldig agressiv, lavt selvbilde samtidig som hun mener det er hun som "må holde på alt og ha kontroll på alle" hun lyver og kommer med overdrivelser om faglige ting jeg spør om, så jeg har sluttet å spørre henne om noe.   humøret hennes går i veldig voldsomme bølger opp og ned.

Hun andre er pedagog og er også langt oppe og langt nede andre ganger.  Fiendtlig og mistenksom, og krangler med alle. Bare hun selv og hennes barn er bra nok. Veldig kjølig og falsk. 

De er ikke ufør...

Anonymkode: ed96b...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er boomerne som sutrer over at unge i dag er så skjøre. 

Men se på dere gamle. Dere mishandler partnere og barn, dere misbruker alkohol, dere sitter å hater på unge, skeive, syke, uføre, mørke, flyktninger, kvinner, metoo, vaksiner og jeg vet ikke hva. 

Hatet kommer fra et sted, og det er ubehandla traumer. 

Dagens unge gjør noe med det, de går og skaffer seg hjelp for generasjonstraumene de er påført, av dere og barna dere har satt til verden. 

Og disse verken drikker eller slår. 

Så ja. På tide å se seg selv i speilet. Boomerne har skyld i nesten all ptsd og pf hos unge. 

👌🏼👌🏼👌🏼

Anonymkode: 80766...12b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Diagnoser lett å fake.

Anonymkode: 94a29...69e

Enig! Alle våre psykiske institusjoner er fulle av folk som later som. De later som hos legen. De tar ut medisiner for å lure de på apoteket. De går i terapi og forteller eventyr i åresvis. De kutter pulsårer mens de lager jugekors og de bare lurer oss når de hopper fra bruer. For noen folk altså. Nei, best å ikke la seg lure ja. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kjenner to stk som garantert har en forstyrrelse i personligheten. Hun ene er paranoid og veldig agressiv, lavt selvbilde samtidig som hun mener det er hun som "må holde på alt og ha kontroll på alle" hun lyver og kommer med overdrivelser om faglige ting jeg spør om, så jeg har sluttet å spørre henne om noe.   humøret hennes går i veldig voldsomme bølger opp og ned.

Hun andre er pedagog og er også langt oppe og langt nede andre ganger.  Fiendtlig og mistenksom, og krangler med alle. Bare hun selv og hennes barn er bra nok. Veldig kjølig og falsk. 

De er ikke ufør...

Anonymkode: ed96b...3a0

Skremmende å høre …

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

ja var overraskende få som skrev om slike lidelser i den tråden i hvertfall, men det betyr jo ikke at den tråden gjenspeiler samfunnet, kan hende jeg tar feil der. 

Anonymkode: bf45d...6ba

Det er jo ikke alltid samsvar mellom hva man feiler og hva man forteller ute i samfunnet. Jeg tror at det er mange «dårlige rygger» som i virkeligheten er psykiske lidelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (1 time siden):

Det er jo ikke alltid samsvar mellom hva man feiler og hva man forteller ute i samfunnet. Jeg tror at det er mange «dårlige rygger» som i virkeligheten er psykiske lidelser.

Gjett om det er. Dårlige rygger og dårlige kropper er ofte gjerne psykiske sykdommer, fordi folk har forsøkt å fortelle omverdnen hva som feiler de og de har blitt møtt med "krenka, snøflak, skjerp deg, lat, skulkeskalle, snylter, svindler" og da har de bestemt seg for å heller si at de har en dårlig rygg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bålkaffe skrev (26 minutter siden):

Gjett om det er. Dårlige rygger og dårlige kropper er ofte gjerne psykiske sykdommer, fordi folk har forsøkt å fortelle omverdnen hva som feiler de og de har blitt møtt med "krenka, snøflak, skjerp deg, lat, skulkeskalle, snylter, svindler" og da har de bestemt seg for å heller si at de har en dårlig rygg.

Det stemmer nok, og jeg må si at jeg forstår dem godt. Jeg hadde gjort det samme selv hvis det var meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så oppgitt når folk som overhodet ikke har peiling, men som har meninger om alt skal uttale seg med skråsikkerhet. Det er noe deilig naivt over det også. Tenk å surre rundt å tenke at om folk tok seg sammen og ikke faket diagnoser ville ikke folk vært uføre, men alle skipper rundt på en blomstereng, da de ikke hadde fått beskjed tidligere om at det bare var å ta seg sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har dobbelt så mange uføretrygdede som Danmark og Finland som begge har omtrent jevnstor befolkning med oss. Med mindre man genuint tror at det er dobbelt så mange sjuke i Norge så er det jo åpenbart at det har vært veldig lett å bli trygdet. Spesielt har det vært brukt som distriktspolitisk hjelpemiddel i områder der hjørnesteinsvirksomheter har forduftet. 

Anonymkode: cfc98...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Vi har dobbelt så mange uføretrygdede som Danmark og Finland som begge har omtrent jevnstor befolkning med oss. Med mindre man genuint tror at det er dobbelt så mange sjuke i Norge så er det jo åpenbart at det har vært veldig lett å bli trygdet. Spesielt har det vært brukt som distriktspolitisk hjelpemiddel i områder der hjørnesteinsvirksomheter har forduftet. 

Anonymkode: cfc98...f12

hvor tar du disse tallene fra? Med det mener jeg, jeg gleder meg til du sjekker tallene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkenfryden skrev (På 26.11.2022 den 6.23):

Personlighetsforstyrrelser handler om vansker med selvet, relasjoner til andre, regulering V følelser med mer. Det er nok mer utbredt enn man tror. Gjerne mer krevende å komme ut av da det jo er litt mer forankret i den man er enn f eks en depresjon trenger å være. På en jobb kan det nok noen ganger bli litt konflikter o.l pga at vanskene også handler om hvordan man relaterer til andre. Men det er jo mange typer da så vanskelig å svare generelt. Skal kunne behandles men tar gjerne noe tid. Antisosial PF(psykopati) tror jeg det ikke er god behandling for ennå såvidt jeg vet. 

Tull. Det er langt større behandlingsoptimisme rundt antisosial PF enn det var for 10-15 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla Othea skrev (19 minutter siden):

Tull. Det er langt større behandlingsoptimisme rundt antisosial PF enn det var for 10-15 år siden.

Takk for oppdatering. Jeg skrev såvidt jeg vet, fordi jeg ikke er helt oppdatert på det de siste årene da jeg nå jobber mye mindre med feltet. Men fint å høre at det skjer en utvikling, så litt på NAPPs nettsider nå at tilpasset MBT virker lovende og det er gode nyheter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla Othea skrev (1 time siden):

Er jo ikke det. 

Anonymkode: cc543...478

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...