Gå til innhold

Får man bedre hjelp om man er innlagt på psykiatrisk enn om man går på DPS?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skal til legen på mandag. 

Syns du jeg høres veldig dårlig ut? 

Anonymkode: ef778...c70

Du virker fortvilet, og du er veldig tydelig på at du ønsker at noen skal hjelpe deg.

Hvis du føler du ikke kan vente, så kan legevakten hjelpe deg.

Anonymkode: a9db9...73f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mener du psykiatrien? 😅

Klokka er snart 6 og jeg har migrenetrips om dagen. Vær grei 😂😂🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vet ikke hvorfor de har lagt lista så høyt. Det handler nok om ressurser og kapasitet. De må priotere de som fremstår sykest der og da.

Vil tro det er lettere å bli lagt inn under et sykehus enn dps, men det kan være jeg tar feil.

Siden du er såpass dårlig så nå du ta kontakt med legen idag å få deg hjelp.

DPS er åpen post, mens psykiatrisk sykehus er lukkede låste dører så der tar du feil. Det er mye lettere å bli innlagt på dps. Psykiatrisk er for helt akutte ting. Dps er planlagte innleggelser. 

Anonymkode: 4bcc1...a74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg skal til legen på mandag. 

Syns du jeg høres veldig dårlig ut? 

De tar deg ikke seriøst om du ikke overdriver, man må alltid overdrive hos legen (snakker av erfaring)

Anonymkode: 1584b...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du virker fortvilet, og du er veldig tydelig på at du ønsker at noen skal hjelpe deg.

Hvis du føler du ikke kan vente, så kan legevakten hjelpe deg.

Jeg har vært på legevakten før, og de er ofte slemme mot meg. Syns jeg... 

Dessuten har jeg angst og er redd, så trenger forståelse og at noen er snille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DPS er åpen post, mens psykiatrisk sykehus er lukkede låste dører så der tar du feil. Det er mye lettere å bli innlagt på dps. Psykiatrisk er for helt akutte ting. Dps er planlagte innleggelser. 

Jeg fikk inntrykk av at ts føler seg akutt syk, så da er nok det som du skriver, at psykiatrisk avdeling stedet for hen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maestro skrev (4 minutter siden):

Klokka er snart 6 og jeg har migrenetrips om dagen. Vær grei 😂😂🙏

Psykeriatien, psykeriten, psykerittet 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på legevakten før, og de er ofte slemme mot meg. Syns jeg... 

Dessuten har jeg angst og er redd, så trenger forståelse og at noen er snille. 

Hvordan er de slemme mot deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tar deg ikke seriøst om du ikke overdriver, man må alltid overdrive hos legen (snakker av erfaring)

Ja, men jeg vil ikke at de skal stenge meg inne heller. Jeg er syk, ikke farlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke lyve på seg mer problemer enn man har! Da havner jo de som faktisk HAR så store problemer som du overdriver deg til lenger ned i køen og blir tatt mindre seriøst... Det er faktisk vondt å høre at noen gjør slikt

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

For og legges inn hos dps her må man innom legevakt for så til akutt psykeriatisk på sykehuset der man kan være i et døgn. Deretter er det enten sendt hjem, inn videre på sykehuset eller dps. Alt etter som. Tungt system. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykeriatien, psykeriten, psykerittet 😅

Potet potatoe. 🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan er de slemme mot deg?

De tror ikke på at jeg er syk, og sånt. Hadde lungebetennelse en gang, og de trodde ikke på meg før de til crp. Jeg har vært på legevakten før pga jeg har vondt i hjerte eller magen, men så er det bare psyken. Eller pga hudproblemer, men de tror jeg skader meg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maestro skrev (1 minutt siden):

For og legges inn hos dps her må man innom legevakt for så til akutt psykeriatisk på sykehuset der man kan være i et døgn. Deretter er det enten sendt hjem, inn videre på sykehuset eller dps. Alt etter som. Tungt system. 

Selvfølgelig er det ikke sånn. Det gir ikke mening. Alle fastleger kan søke en til dps for en planlagt innleggelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er vondt å høre at du sliter.Jeg er tidligere pårørende, og min opplevelse har vært at innleggelser ofte er mer for pårørende enn pasientene. Det kan være nødvendig om pasienten trenger hjelp til medisinering eller er i fare for seg selv eller andre, men om dette ikke gjelder deg, ville jeg forsøkt å få hjelp på andre måter. En langtids innleggelse der du kan få ro og behandling, er kanskje det du trenger, men du må diskutere dette teamet som skal hjelpe deg.. Du har rett til å bli hørt og du har rett til behandling, så beskriv symptomene dine så godt du kan, og spør hva de kan gjøre for å hjelpe deg. Be om en behandlingsplan og en tidslinje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det ikke sånn. Det gir ikke mening. Alle fastleger kan søke en til dps for en planlagt innleggelse. 

Ja, men om man ringer legevakt for man ønsker innleggelse så er det den runden. Eller om man er akutt suicidal. 

Planlagt og "nei jeg holder ikke ut mer" er to ulike ting. Og i min krets er det alternativ nummer to som er normalt. Eller at akutt ambulanteteam henter deg og kjører deg inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Maestro skrev (9 minutter siden):

Potet potatoe. 🙏

Potetoe potatoe, heter det 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potetoe potatoe, heter det 😅

Sånn var det. Var nok det jeg tenkte men så stoppa det på veien 😂🙈

Igjen : hodet er ikke helt på plass. 🙊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (9 minutter siden):

Jeg synes det er vondt å høre at du sliter.Jeg er tidligere pårørende, og min opplevelse har vært at innleggelser ofte er mer for pårørende enn pasientene. Det kan være nødvendig om pasienten trenger hjelp til medisinering eller er i fare for seg selv eller andre, men om dette ikke gjelder deg, ville jeg forsøkt å få hjelp på andre måter. En langtids innleggelse der du kan få ro og behandling, er kanskje det du trenger, men du må diskutere dette teamet som skal hjelpe deg.. Du har rett til å bli hørt og du har rett til behandling, så beskriv symptomene dine så godt du kan, og spør hva de kan gjøre for å hjelpe deg. Be om en behandlingsplan og en tidslinje.

Ja, jeg trenger ro og behandling. Jeg er ikke akutt, men jeg trenger hjelp og har gått og slitt veldig i 1 år nå... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg trenger ro og behandling. Jeg er ikke akutt, men jeg trenger hjelp og har gått og slitt veldig i 1 år nå... 

Jeg har ikke hatt med psykiatrisk helsevesen å gjøre på 10 år, og håper og tror at det er bedre nå. samtidig tror jeg at korte innleggelser har liten effekt. Du trenger et behandlingstibud. Du sier at du av og til er usikker på om du er fysisk syk eller psykisk syk, noe som jeg SOM IKKE ER HELSEPERSONELL mener kan ligne på en angstlidelse, samtidig lurer jeg på om legene tror at du er borderline, da de er så motvillige til å behandle deg. Jeg har ikke kompetanse til å mene noe om dette, så dette er kun synsing fra min side. Jeg tror uansett at du trenger en behandlingsplan og hvis jeg var deg, ville jeg spurt om hvordan de som skal hjelpe deg ser for seg å sette sammen et team og en plan for videre behandling. Jeg ville spurt om medisinering, terapi og  innleggelse, eller hva som de tenker er gode behandlingsalternativer for deg. Jeg ville også spurt om hvordan bydelen og sykehus samarbeider med fastlegen slik at du kan få hjelpen du trenger. Om svaret er: Vi tror du skader deg selv eller du er overbehandlet, ville jeg spurt om hva slags verktøy de kan tilby slik at du ikke føler behov for det. samtidig ville jeg tatt opp at det å ikke bli trodd og tatt på alvor oppleves vanskelig for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...