Gå til innhold

Jeg klarer ikke å rydde....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært dypt deprimert de siste ukene.. Sengeliggende for det meste. Nå må jeg ta tak i rotet mitt! Det er viktig før det blir skikkelig ille! Jeg har prøvd nå i tre dager og starte... hver gang jeg skal til og begynne, så må jeg bare gå i fra fordi jeg blir så sliten av tanken på det jeg skal gjøre. Hva skal jeg gjøre for å få energien jeg trenger til ryddingen? Flere her med samme problem?😭

Anonymkode: 63b5b...659

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har vært dypt deprimert de siste ukene.. Sengeliggende for det meste. Nå må jeg ta tak i rotet mitt! Det er viktig før det blir skikkelig ille! Jeg har prøvd nå i tre dager og starte... hver gang jeg skal til og begynne, så må jeg bare gå i fra fordi jeg blir så sliten av tanken på det jeg skal gjøre. Hva skal jeg gjøre for å få energien jeg trenger til ryddingen? Flere her med samme problem?😭

Sånn er livet, noen ganger er de enkleste tingene de vanskeligste. Men du må bare tvinge deg selv til å gjøre det, hvis ikke blir du stuck på samme sted for alltid! Ta en ting av gangen og belønn deg selv når du er ferdig<3

Anonymkode: 3b9f2...094

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Se opprydning med marie kondo på netflix til inspirasjon. Og prøv metoden hennes etterpå!

• Liker 1
Skrevet

Kan der være en mulighet å bestemme deg bare for et lite område hver dag? Evt hver formiddag og hver ettermiddag? F eks før lunsj skal kjøkkenbenken ryddes, og før middagstid skal stuebordet ryddes? Osv? Så blir det kanskje ikke så overveldende på en gang. Lykke til, og hvis alt er vanskelig håper jeg du søker hjelp et sted💛

Skrevet

Start i det små, ikke gap over alt på en gang 😊

Begynn med å lage en detaljert liste over det du ønsker å få gjort, så tar du en ting om gangen og stryker ut når oppgaven er gjort, som for eksempel:

*rydde klær
* rydde sko
* tørke støv i stua
* støvsuge stua
* vaske stuegulv
* vanne blomster osv

Vet det kan være vanskelig å komme i gang, men små seiere vil kanskje motivere deg til å fortsette 😊

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Ta litt og litt sånn at det er overkommelig. Jeg begynner alltid innerst som her er kjøkken. Når huset og hodet er kaos begynner jeg alltid med å rydde kjøleskapet. Vet ikke hvorfor, men den oppgaven er liksom overkommelig og enkel. Og da får jeg en boost til å fortsette med resten av kjøkkenet. Og vipps er det ryddig! 

Men! Ikke start store ryddeprosjekter nå. Start med hverdagsrotet. Drit i skuffer og skaper etc. 

Anonymkode: ab420...7c4

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Margeritt skrev (3 minutter siden):

Start i det små, ikke gap over alt på en gang 😊

Begynn med å lage en detaljert liste over det du ønsker å få gjort, så tar du en ting om gangen og stryker ut når oppgaven er gjort, som for eksempel:

*rydde klær
* rydde sko
* tørke støv i stua
* støvsuge stua
* vaske stuegulv
* vanne blomster osv

Vet det kan være vanskelig å komme i gang, men små seiere vil kanskje motivere deg til å fortsette 😊

Dette gjør jeg,pluss at jeg setter nedtelling på 10 minutter på telefonen. Så har jeg et race med meg selv , for å se hvor mye jeg rekker på den tida,det er effektivt for meg.

Anonymkode: 9ab15...a9c

• Liker 3
Skrevet

Jeg tar tre og tre ting om gangen i det rommet jeg går til, det går ja, om enn sakte. 

• Nyttig 2
Skrevet

Inviter noen på besøk. 

Jeg hadde samme problemet for noen dager siden. Vi flyttet og jeg klarte ikke å rydde og sette ting på plass. Jeg bare kunne ikke finne motovasjon. Så ringte min venninne og inviterte seg selv hjem til meg 😅 Jeg har ryddet opp alt i tre timer.  

Anonymkode: c24a7...daf

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Lag en spilleliste med musikk som gir deg energi.

Lag en liste der du kan krysse av for utførte oppgaver

Belønn deg selv med noe hyggelig når du er ferdig

Lur deg selv. Si at du bare trenger å rydde i 5 minutter. Når du kommer inn i det, blir det som regel mer.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det ironiske er at du vil føle deg bedre etterpå (kaos i hodet gir kaos i hjemmet, og kaos i hjemmet gir kaos i hodet.  Det blir en vond sirkel som du trenger å bryte)

Så, ikke tenk, bare gjør det!

Du sier du er sengeliggende mesteparten av tiden, da starter du i og rundt senga.
Sett deg på sengekanten, ta opp noe som ligger der og legg det på rett plass,  så gjør du det samme med neste ting, og neste ting.
Når det er ryddet rundt senga gjør du det samme et annet sted. 

Anonymkode: c0d02...1bc

• Liker 5
Skrevet
MOD skrev (39 minutter siden):

Kan der være en mulighet å bestemme deg bare for et lite område hver dag? Evt hver formiddag og hver ettermiddag? F eks før lunsj skal kjøkkenbenken ryddes, og før middagstid skal stuebordet ryddes? Osv? Så blir det kanskje ikke så overveldende på en gang. Lykke til, og hvis alt er vanskelig håper jeg du søker hjelp et sted💛

Jeg tror dette er et veldig godt råd. Del opp rotet i små, overkommelige bolker i stedet for å sette deg som mål at du skal rydde hele huset/leiligheten. Sett deg så små mål du må for at de ikke skal ta motet fra deg, og velg ting som synes. Blir du motløs av å tenke at du skal rydde kjøkkenet? Start med kjøkkenbenken. Er kjøkkenbenken også for mye for deg her og nå? Del den opp i soner, og rydd f.eks. oppvaskkummen. Og hver gang du har oppnådd et mål gir du deg selv lov til å være stolt av deg selv. Kjenn på følelsen - du har faktisk oppnådd noe. Ikke tenk på det du ikke har gjort, tenk på det du har gjort. Dersom følelsen gir deg mer pågangsmot kan du ta en liten oppgave til, men ikke lag den for stor. Etc. 

Anonymkode: c6d58...e14

• Liker 1
Skrevet

Ett tips jeg selv syns er veldig effektivt er å begynne med alt som faktisk er skrot og søppel. Jeg samler alt som er ødelagt, mangler en del, er slitt, hullete, lukter. Samler det, pose for pose og setter ved døra og går i søppelkjeller og kaster i dunkene i borettslaget. Deretter alt av papir, glass, metall, brukte lyspærer, plast-søppel, og får dette også kastet i dunker, levert i returdunker/i butikker i området. Det hjelper veldig på å gjøre det mer oversiktlig og fjerner mye av kaoset. 

Deretter samler jeg feks alt av bestikk og velger ut de vi faktisk bruker og lar resten gå til gi bort på Finn. Har du ting du vil bli kvitt men ikke har mulighet til å få det fraktet bort og tingene er fullt brukbare og ikke røykskadet, knust eller noe, så er Finn beste stedet å bli kvitt ting veldig fort. Blir du ikke kvitt det der, så kan du gi det til bruktbutikk, og få noen til å kjøre det for en rimelig peng om du ikke kan gjøre det selv.

En stor feil mange av oss gjør er å kjøpe lagerhyller, oppbevaringsmøbler og esker/poser før vi er begynt med å kvitte oss med ting. Først må vi finne ut hvordan vi ønsker å ha det rundt oss. Så må vi være realistiske og gi slipp på fantasibilder av hvem vi er og hva vi bruker tiden vår på. Jeg feks har en fantasibilde om å bake mye og stelle mange grønne planter. Jeg har ingen andre å bake til enn meg selv, så mye av det jeg baker må jeg enten spise selv, eller kaste i søpla. Jeg baker ikke for å selge eller til andres bursdager (hadde jeg hatt mann og barn ville jeg bakt til det). Dermed har jeg ingen grunn til å kjøpe inn lagre med hvetemel, sukker og slikt for 5 år. Jeg har heller ikke bruk for de forskjellige kjøkkenmaskinene jeg har samlet meg, så de skal nå ut av leiligheten. Og jeg har egentlig ikke tid eller grønne fingrer, så hva skal jeg med 50 potteplanter, plantejord, frø og alt det der?

Jeg vet mange har fantasibilder om hva de skal gjøre men de gjør aldri noe med tingene. Istedenfor ligger gjenstander og råtner i boder, i hyller og skuffer.

Alt for mange av oss tar vare på altfor mye av ting, elektriske duppeditter, ledninger, verktøy, nips, ting vi tenker vi skal lage noe av eller reparere og så skjer det aldri. Da må vi bare innse realitetene og la det gå, slik at heller noen andre får brukt tingene som allikevel bare ligger å slenger i huset og i boden.

Årsaken til alt rotet mitt (vårt) er fordi jeg ikke har vært ærlig med meg selv og bruker all verdens unnskyldninger for å la det skure og gå. Bare det å komme meg over kneika for hva jeg kaster i søpla av ødelagte ting har hjulpet meg til å komme godt i gang med å få ryddet opp her.

Da er spørsmålet til ts: 

Hvor ærlig er du med deg selv om hvorfor du har så mye som ligger og flyter? Og hvor mye av det har du rørt det siste året? De siste 5 årene?

Jeg er sikker på at dette klarer du. Lykke til!

Anonymkode: 6255f...cd2

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Helene1982 skrev (På 26.11.2022 den 8.51):

Lag en spilleliste med musikk som gir deg energi.

Lag en liste der du kan krysse av for utførte oppgaver

Belønn deg selv med noe hyggelig når du er ferdig

Lur deg selv. Si at du bare trenger å rydde i 5 minutter. Når du kommer inn i det, blir det som regel mer.

Støtter denne.

Så kan du feks bestemme deg for å rydde en sang pr rom, område e.l.

Gjør det til en selvoppbyggende lek.

Endret av Rotemor
  • Hjerte 1
Skrevet

Som alle andre sier, ikke tenk på alt du må gjøre, det blir du sliten av! Start i det små.

En skuff av gangen :)

Se ryddeprogrammer på TV, Marie Kondo på Netflix, Synnøve rydder opp på Discovery+ eller Rydderevolusjonen på TV 2 Play. Jeg ble i all fall veldig inspirert av det, fant enda mer glede i å rydde. 

Start for eksempel med klær, ta en skuff av gangen som sagt, tøm den ut og ta ett og ett plagg og føl på om det er noe du elsker og vil bruke, eller om du kan gi bort, eller om det er klart for søpla. Det er sykt befriende å kaste ting.

Brett og rydd og sorter hver skuff sånn. Det kan du gjøre på stuebordet imens du ser TV, og som sagt, ikke tøm ut alle skuffene på en gang om du blir overveldet av det. 

Anonymkode: cfab2...d1d

• Liker 1
Skrevet

Ryddet for avsporing. 

Christina82, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...