Gå til innhold

Jeg tror ikke min søster er fornøyd med hvordan jeg skal kjøpe julegaven til dem i år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Vi er tre søstre. Jeg har ikke kjæreste. Hun ene søstra mi er gift, og hun andre er forlovet. Altså, de er to, og jeg er en. Vi søstrene har en fast sum på 300 kr i julegave til hverandre. Liksom jeg er en, og de er to. Hvert år har jeg kjøpt julegave til mine søstre og til dems menn hver for seg. Men for litt siden sa min mor til meg at i år er det ikke nødvendig å kjøpe for 300 til de alle fire, for det er ikke rettferdig? fordi jeg er en person, det blir 300kr for dem å betale, og jeg betale 300 fire ganger til dem. Jeg sa ifra til mine søstre at jeg tenker og gjøre det sånn i år, at jeg kjøper EN gave for 300 til søster og mann i sammen og hun andre søstra mi og han hun er forlovet med til også 300 kr, liksom en gave til de i sammen i stedenfor til hver. Hun ene søstra mi tror jeg ble sur fordi nå svarer ikke hun når jeg ringer eller sender melding, og det er over en uke siden. Hva synes dere jeg skal gjøre, skal jeg bare gjøre som min mor sa eller kjøpe til de slik jeg pleier?

Anonymkode: e75b8...87c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg gir samlet gave til mine søsken til jul. Altså søsken med partnere. Hender jeg gir gavekort og legger ved hver sin lille gave med noe de liker, te og sjokolade f.eks, bare så det er noe, men jeg ser ikke noe galt i å gi en felles gave. Vi har ikke noen pengesum da, vi bare gir etter hva vi føler for. Jeg er selv alene.

Endret av Daisy-love
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg varierer litt år etter år. I år får alle hver for seg. Bruker det samme som om jeg hadde kjøpt en ting samlet til dem. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Kjøper mennene deres en gave til deg til 300 kr? slik at du får en samlet gave fra hvert par til 600? Hvis ikke, blir det jo rart. Det gir ikke mening overhodet. De er to mennesker, selv om de er gift. Hvis jeg var deg, ville jeg sagt at kun søstrene får gave i år. Du kan evt avtale at du og mennene gir en liten oppmerksomhet til hverandre. Søsteren din kan ikke furte fordi du ikke har lyst til å kjøpe gave til dem for 600, mens de gir deg en gave til 300. svaret på det er nei.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Slik var det her i tidligere år også. Nå har jeg bare en søster, og vi gir 500 kr til hver, men i år etter år ga jeg gave til 500 til både svoger og søster, jul som fødselsdag. Jeg fikk gave til 500 kr tilbake. At jeg hadde betydelig strammere økonomi enn dem og fikk halvparten tilbake, samt at jeg betalte 250 kr og de to 250 kr når vi kjøpte gaver til mine foreldre sammen, ja jeg tenkte jo på det innimellom, men det var som det var. Iallefall til jeg flyttet sammen med min partner, og han ikke fikk gave av dem. Ikke bare forglemmelse ett år. 

Gjort er gjort og spist er spist, men min svoger får ikke lenger fødselsdagsgave av oss. Min partner får jo ikke av dem. Til jul får han, og det får heldigvis min partner også nå. 

Folk som er par bør faktisk tenke seg litt om når det gjelder slikt. 

Anonymkode: 2ec5e...c6a

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Her gir vi ingen fast sum, av og til felles, av og til til hver. Aldri tenkt på verdi hva jeg fikk da jeg var alene og søskenet hadde partner. Gaver gis fra hjertet (og lommeboka) ikke for å bytte 500kr eller annen sum.

Anonymkode: 6b25d...5e4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hei. Vi er tre søstre. Jeg har ikke kjæreste. Hun ene søstra mi er gift, og hun andre er forlovet. Altså, de er to, og jeg er en. Vi søstrene har en fast sum på 300 kr i julegave til hverandre. Liksom jeg er en, og de er to. Hvert år har jeg kjøpt julegave til mine søstre og til dems menn hver for seg. Men for litt siden sa min mor til meg at i år er det ikke nødvendig å kjøpe for 300 til de alle fire, for det er ikke rettferdig? fordi jeg er en person, det blir 300kr for dem å betale, og jeg betale 300 fire ganger til dem. Jeg sa ifra til mine søstre at jeg tenker og gjøre det sånn i år, at jeg kjøper EN gave for 300 til søster og mann i sammen og hun andre søstra mi og han hun er forlovet med til også 300 kr, liksom en gave til de i sammen i stedenfor til hver. Hun ene søstra mi tror jeg ble sur fordi nå svarer ikke hun når jeg ringer eller sender melding, og det er over en uke siden. Hva synes dere jeg skal gjøre, skal jeg bare gjøre som min mor sa eller kjøpe til de slik jeg pleier?

Herregud så barnslig søstera di er! Hva er galt med folk, forstår de ikke mange sliter økonomisk i jula og spesielt nå som alt er så dyrt? Dette er andre innlegget jeg leser hvor en et familiemedlem ikke har forståelse. Jeg hadde ikke giddet å kjøpe gave til søstera di engang, hva slags søster er hun egentlig?

Anonymkode: 47d74...712

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Her gir vi ingen fast sum, av og til felles, av og til til hver. Aldri tenkt på verdi hva jeg fikk da jeg var alene og søskenet hadde partner. Gaver gis fra hjertet (og lommeboka) ikke for å bytte 500kr eller annen sum.

Jeg er enig i det. Derfor er det helt uakseptabelt av søsteren å surmule om hun og samboeren ikke får en gave til en urimelig sum.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes din mor tenker helt riktig, så bare gjør som du hadde tenkt. Er søsteren din sur for det, så er det hun som har et problem.

I min familie har vi ingen fast sum. Jeg, mannen og barnet mitt får nok mer fra min single søster enn vi gir henne. Men vi har anstrengt økonomi og har ikke mulighet til å doble gavene vi gir (gir jo til hans familie også, så det er ikke sånn at vi "sparer" på å gi sammen i forhold til før vi ble sammen). Ettersom vi ikke har avtalt sum tenker jeg at det jo er hun som velger å gi mer enn hun får, men jeg hadde over hodet ikke reagert hvis hun la seg på samme sum til oss tre til sammen som vi gir til henne.

Anonymkode: 31cf8...7d1

• Liker 3
Skrevet

Hvis hun blir sur for det der, så fortjener hun ingen gave!

Selvsagt er jeg enig!! Alle mine søsken har barn, utenom vår bror. Han gir kun gaver til våre barn, og det er mer enn nok. 
De som er to har gjerne bedre økonomi i tillegg, så her skulle de lagt mer i gaven til deg.. særlig når de forventer at du kjøper en til hver av dem.

Ville nesten sendt melding til mannen hennes å sagt at hva planen din er med julegavene, at du har gitt beskjed til søsteren din men at hun nå har kuttet all kontakt med deg. Spør han om han tror hun vil ha julegave eller ikke? Eventuelt hva hun ønsker seg.

Er han normal så vil han nok beklage å be henne oppføre seg, om ikke får du bekreftet at du kan glemme å kjøpe til henne.

Anonymkode: 3b16d...fb5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Samme her

Anonymkode: 6ce02...ec6

Skrevet

Du kan enten kjøpe gaver bare til søstrene dine, uten å kjøpe egen gave til mannfolka. Eller kjøpe par-gave til samme sum.

Anonymkode: 42197...e0e

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns du skal gjøre det med god samvittighet! Broren min har fått seg samboer, de har tre barn hver, jeg har virkelig ikke råd til å kjøpe gaver til alle åtte, så i år får de en familiegave som er et spill og så legger jeg ved litt snop rett og slett men dette vet de ikke om da, har heller ikke tenkt å si noe om det, for det ser jeg ikke poenget i!

Anonymkode: 2f570...72e

• Liker 1
Skrevet

Vi gir samme sum ca. Vi gir fra oss to til min søster og hun gir samme til oss sammen. (Altså hvis hun får 300 så gir hun oss d sammen.) 
men i år slutta hun plutselig å gi bursdagsgave til min mann etter over 20 år. Da gidder ikke jeg å gi henne heller. 
Vi trenger ikke gi gave , d er helt ok men si fra når man slutter syns jeg er fint. 

Anonymkode: dd533...dba

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi gir samme sum ca. Vi gir fra oss to til min søster og hun gir samme til oss sammen. (Altså hvis hun får 300 så gir hun oss d sammen.) 
men i år slutta hun plutselig å gi bursdagsgave til min mann etter over 20 år. Da gidder ikke jeg å gi henne heller. 
Vi trenger ikke gi gave , d er helt ok men si fra når man slutter syns jeg er fint. 

Anonymkode: dd533...dba

Hva kjøpte mannen din til søsteren din sin bursdag?

• Liker 3
Skrevet

I all verden? Du har gitt gaver til dine søster og kjæreste til verdi for 600 kr i flere år, også har de bare gitt deg en gave tilbake til 300 kr? Det er ganske spesielt, og veldig rart at de skal bruke sure for dette nå etter at moren din har gjort deg oppmerksom på dette. Det er veldig hyggelig av deg å gi egne gaver til kjærestene, men søstrene dine burde kompensert for det ved å gi deg en dyrere gave fra dem til deg, signert fra dem i stedet. Men om de absolutt synest at du skal gi gaver til alle, så synest jeg du kan begynne å gi en fellesgave til dem på verdi til 300 kr, så kanskje de får reflektert litt rundt situasjonen.

Hos meg er det ulik praksis på hvordan jeg gir gave til søster og bror med kjærester. Bror med kjæreste har vært sammen i mange år og har barn sammen, og de har alltid gitt meg en litt dyrere fellesgave signert dem, og jeg har gitt en dyr fellesgave tilbake til ca. samme verdi, sånn ca. 500 kr. Nevø får selvfølgelig egen gave.

Søsteren min derimot gir ikke gave fra seg og samboeren, men bare fra henne selv til meg. Og jeg gjør det samme tilbake. Da gir vi gaver til hverandre til 300 kr hver. Nevøen får også egen gave. Så jeg gir ikke samboeren gave. Eneste unntaket er en jul da han skulle feire med oss i stedet for sin familie. Da kjøpte jeg en liten gave til han slik at han skulle føle seg velkommen og ikke utenfor når han ikke var sammen med sin familie.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg kjøper ikke gave til folk som ikke svarer på tlf. eller meldinger. Det er lavmål ass. For 300 kr, et år alle har fått mindre penger og kloden holder på å drukne i søppelet vi kjøper. Hadde blitt en geit på deling til dem. Max.

• Liker 1
Skrevet

Min mor har 5 søstre, de gir julegaver fra søster til søster. Da vil det hele tiden være rettferdig uansett hva sivilstatusen til de forskjellige søstrene er. 

Anonymkode: 40a99...912

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.11.2022 den 3.56):

Min søster er gift , med en sønn på seksten. jeg er alene. Hvert år kjøper jeg gave til hver av dem, og hun ordner gave fra hver av dem til meg, hvis ikke mannen ordner noe selv til meg da. Hun ville ikke tenke på at det skulle bli skjevt. Så var det andre søstera mi da. Hun har også et par barn og mann. men der i gården er det en pakke til meg, og jeg kljøper i dyre dommer til dem... Så folk tenker virkelig forskjellig på dette. Noen er virkelig veldig tankeløse. Jeg synes det egentlig er skammelig. Man blir ganske lei seg på julaften under pakkeseremonien egentlig for man føler seg så lite verdsatt. 

Anonymkode: 8ca19...48c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...