AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #1 Skrevet 26. november 2022 Jeg har nylig fått aspergerdiagnosen, eller autisme som det heter, og blir fulgt opp av en psykiatrisk sykepleier i kommunen. Jeg har alltid drømt om å møte noen, men har noen utfordringer som angst og dårlig selvtillit, og da psykiatrisk sykepleier i kommunen fant ut av at jeg ønsket å møte en kjæreste ble hun sur og sa at det ville jeg ikke ha og at det har bare noe jeg ville fordi alle andre hadde kjæreste... Husker jeg ble lei meg og forvirra... Er da mange med autisme som har kjærste? Anonymkode: f7f56...cfa 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #2 Skrevet 26. november 2022 Hun sier også at om jeg ønsker kjæreste og tenker på det kan jeg ikke ta autisme... Anonymkode: f7f56...cfa
Silva Pluvialis Skrevet 26. november 2022 #3 Skrevet 26. november 2022 Hvorfor har du fremdeles ikke byttet kontaktperson i kommunen? 7 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #4 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hun sier også at om jeg ønsker kjæreste og tenker på det kan jeg ikke ta autisme... Anonymkode: f7f56...cfa Eh det er jo tom en serie som heter «Kjærlighet på spekteret» eller noe sånt. Hun virker ikke særlig opplyst av det du sier, men jeg kjenner naturlig nok ikke deg. Anonymkode: e0836...3f4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #5 Skrevet 26. november 2022 De av de med autisme som greier å få seg kjæreste og har det er som regel de som er i den veldig høytfungerende delen (dvs de er mildt rammet). De aller fleste med autisme ønsker kjæreste og venner, men de får det bare ikke til.. Anonymkode: 84392...ab7 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #6 Skrevet 26. november 2022 Tvillingsjel skrev (1 minutt siden): Hvorfor har du fremdeles ikke byttet kontaktperson i kommunen? Får også oppfølging av en vernepleier, og hun sier hun nettopp har vært på kurs og lært litt om autisme, og at man faktisk kan ha kjæreste, så blir forvirra av at de sier så forskjellig. Jeg har fortsatt ikke fått hjelp med det jeg sliter med og er blitt veldig deprimert og ligge bare i senga og orker ikke å spise. Ligge hele dagen i senga og spiser et lite måltid på kvelden om jeg orker. Anonymkode: f7f56...cfa 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #7 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De av de med autisme som greier å få seg kjæreste og har det er som regel de som er i den veldig høytfungerende delen (dvs de er mildt rammet). De aller fleste med autisme ønsker kjæreste og venner, men de får det bare ikke til.. Anonymkode: 84392...ab7 Nei, jeg får visst ikke til det... Anonymkode: f7f56...cfa
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #8 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Får også oppfølging av en vernepleier, og hun sier hun nettopp har vært på kurs og lært litt om autisme, og at man faktisk kan ha kjæreste, så blir forvirra av at de sier så forskjellig. Jeg har fortsatt ikke fått hjelp med det jeg sliter med og er blitt veldig deprimert og ligge bare i senga og orker ikke å spise. Ligge hele dagen i senga og spiser et lite måltid på kvelden om jeg orker. Anonymkode: f7f56...cfa De som er mildt rammet klarer nok å få kjæreste ja, men jo alvorligere du er rammet jo vanskeligere blir det. Anonymkode: 84392...ab7 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #9 Skrevet 26. november 2022 Hun har misforstått Asbergere helt! Jeg hadde en kollega med Asberger en gang, som jeg opplevde som nærgående. Jeg følte på meg at han var interessert i meg En venninne sa at det var han ikke, siden han hadde Asberger så kunne han ikke føle forelskelse. Men det viste seg at han var stupforelsket. Det er på tide å skifte ut psykiatrisk sykepleier. Om ikke du evt tør å fortelle henne først at du opplever henne som sint og bedrevitende som avfeier deg på ideen om kjæreste. Anonymkode: b3f61...ac2 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #10 Skrevet 26. november 2022 Hva gjør dette mennesket i denne jobben?? Anonymkode: 02fd8...585 4 1
Gjest Ms Baxter Skrevet 26. november 2022 #11 Skrevet 26. november 2022 Den psykiatriske sykepleieren er jo helt på bærtur😅 Jeg er utdannet sykepleier, har vært i forhold (eks var ikke snill så jeg måtte avslutte forholdet) og har ett barn. Jeg har Asperger (fikk diagnosen først i voksen alder). Jeg mener alle kan jo møte noen selv om en har det ene eller andre, om en har fysisk handikap, downs, autisme osv. Det at noen på spektret noen ganger ikke har interesse av å gå inn i slikt forhold m andre er en annen sak. Det er ikke alle som liker det intime.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #12 Skrevet 26. november 2022 Eg har Aspergers og er gift med ein mann som har ADD, eg trur han er på spekteret også fordi vi er kliss like på svært mange områder. Veit ikkje om eg var forelska, men ville gi monogami ein sjanse. Han virka grei, snill og ikkje heilt som alle andre. Tenkte han kunne vere ein god livspartner som ikkje sliter meg ut. Eg elsker han på min måte. Barna våre har ikkje autisme. Dei fungerer svært bra sosialt, har masse venner og gjer det bra på skulen. Vi kommer litt til kort når det er sosiale konflikter i vennegruppa. Det er ein heilt uforståelig verden. Du kan selvfølgelig få deg ein kjæraste sjølv om du har autisme. Du er berre litt annleis fungerande. Det er millioner av menn der ute, du må ikkje gifta deg med ein hypersosial blære som kun vil leve A4. Men det er klart det kan vere vanskelig for ein normativt fungerande person å elska det sære ved "sånne som oss". Det kan vere ein stor sorg for han om du aldri vil vere sosial men han vil visa deg fram. Det handlet litt om forventninger og avklaringer tidlig i forholdet. Eg greie ikkje lyge og seie ting rett som det er, det er enkelt å forstå meg. Eg er ikkje eit mysterium som andre kvinner (sitat frå min mann). Du må passe på å ikkje bli saman med nokon som vil at du skal bli som alle andre, det klarer du ikkje over fleire år. Til slutt raser verden og du kan bli deprimert. Spesielt oss kvinner med autisme er flinke til å maskere. Det er nesten ingen som veit at eg har Aspergers. Eg synest det er heilt ypperlig, gjer det lettare å stå i 100 prosent jobb. Eg er ikkje berre ein diagnose. Det er ikkje du heller, ikkje la det definera heile livet ditt. Ikkje bygg opp ein identitet rundt merkelappen din. Bruk det heller som ein forklaring når du sliter. Bygg opp strategiar som gjer livet lettare. Og husk alle sliter med noe, vi er ikkje så spesielle faktisk. Alle har bagasje og alle har utfordringer. Anonymkode: 8fa60...272 1 1 4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #13 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har nylig fått aspergerdiagnosen, eller autisme som det heter, og blir fulgt opp av en psykiatrisk sykepleier i kommunen. Jeg har alltid drømt om å møte noen, men har noen utfordringer som angst og dårlig selvtillit, og da psykiatrisk sykepleier i kommunen fant ut av at jeg ønsket å møte en kjæreste ble hun sur og sa at det ville jeg ikke ha og at det har bare noe jeg ville fordi alle andre hadde kjæreste... Husker jeg ble lei meg og forvirra... Er da mange med autisme som har kjærste? Anonymkode: f7f56...cfa Så hun har tatt utgangspunkt i at du ikke kan føle eller gjengjelde følelser da? Det var så fordomsfullt som det kan få blitt. Alle kan ha kjæreste. Alt som skal til er å trives sammen. Ironisk nok så syntes endel nevrotypikere at det er nok å ha livet på stell og gjøre "de riktige" tingene, men så er de sammen bare fordi de ikke vil være alene eller de vil eie den andre. Anonymkode: cb30f...c3a 1
BobbySocks Skrevet 26. november 2022 #14 Skrevet 26. november 2022 Hvordan skal du få deg kjæreste om du ligger i senga hele dagen? 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #15 Skrevet 26. november 2022 😅 det må var noe feil med den dama. Kjenner ei som har Autisme + Adhd + Aspergerdis, Angst you name it. Hun er uføretrygdet er gift og har to barn. Kanskje finnes det forskjellige grader? Med den venninnen min er ihvertfall en super god mamma og en flink kone. Anonymkode: e67ba...f4e
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #16 Skrevet 26. november 2022 Hei TS. Det er du som bestemmer i ditt liv. Du kan for eksempel bestemme å gå til den samme psykiatriske sykepleieren som er sur mot deg i årevis. Eller gjøre noe med det. Anonymkode: a0a3f...058 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #17 Skrevet 26. november 2022 Hun har ikke kjeftet på deg. Du har autisme og har lett for å misforstå slike uttalelser, dette er en del av tilstanden din Anonymkode: de4a1...ae9 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #18 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Hun har ikke kjeftet på deg. Du har autisme og har lett for å misforstå slike uttalelser, dette er en del av tilstanden din Anonymkode: de4a1...ae9 Ja, jeg opplever alle som sinte og sure og irritere på meg, så jeg er egentlig ganske redd andre mennesker. Blir så stressa. Anonymkode: f7f56...cfa 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #19 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei TS. Det er du som bestemmer i ditt liv. Du kan for eksempel bestemme å gå til den samme psykiatriske sykepleieren som er sur mot deg i årevis. Eller gjøre noe med det. Anonymkode: a0a3f...058 Ja, hun mener også at jeg ikke har autisme... Blir suicidal av å gå der. Virker ikke som de i kommunen kan så mye om autisme hos kvinner? Anonymkode: f7f56...cfa
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #20 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): 😅 det må var noe feil med den dama. Kjenner ei som har Autisme + Adhd + Aspergerdis, Angst you name it. Hun er uføretrygdet er gift og har to barn. Kanskje finnes det forskjellige grader? Med den venninnen min er ihvertfall en super god mamma og en flink kone. Anonymkode: e67ba...f4e Hvordan kan det ha seg at noen får diagnosen så lett og får hjelp og forståelse og uføretrygd, mens jeg må streve med å bli forstått? Da jeg ble utredet for asperger følte jeg at jeg måtte spille tilbakestående siden jeg er kvinne, og den som utredet meg ifjor sa at jeg hadde en hjerneskade og at jeg ikke kunne være interessert i å ha kjæreste. Husker jeg ble så lei meg. Da jeg ønsket å finne ut av tilleggsvanskene mine som hadde forstyrret livet mitt, forstod de ikke hva jeg mente engang... Jeg sliter med angst og vonde og vanskelig tanker som gjør at jeg har slitt veldig i livet. Anonymkode: f7f56...cfa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå