AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #1 Skrevet 26. november 2022 Jeg har et barn som ble tatt med keisersnitt. Under graviditeten var det alltid VELDIG smertefullt når jeg skulle bli sjekket for åpning, når de tok vannet, når de satte meg i gang, ja, alt var helt forferdelig vondt, men jeg tenkte at dette var vanlig. Fødselen stoppet grunnet lite fremgang og tilslutt satt baby fast, derfor endte det i keisersnitt. Nå i ettertid, etter besøk hos gynekolog, har jeg fått påvist vaginisme. Jeg har alltid hatt vondt under sex, ikke klart å brukt tampong, osv, men alltid trodd det var sånn det skulle være. Nå er vi der at vi ønsker et barn til. Men dette med å bli sjekket, om det er åpning eller under ultralyd, gjør meg altså så redd. Fordi det er så smertefullt. Er det flere med vaginisme som har vært gravide? Hadde du vanlig fødsel? Hvordan klarer du deg gjennom disse sjekkene som jordmor må gjøre? Anonymkode: 9277f...b18
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #2 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har et barn som ble tatt med keisersnitt. Under graviditeten var det alltid VELDIG smertefullt når jeg skulle bli sjekket for åpning, når de tok vannet, når de satte meg i gang, ja, alt var helt forferdelig vondt, men jeg tenkte at dette var vanlig. Fødselen stoppet grunnet lite fremgang og tilslutt satt baby fast, derfor endte det i keisersnitt. Nå i ettertid, etter besøk hos gynekolog, har jeg fått påvist vaginisme. Jeg har alltid hatt vondt under sex, ikke klart å brukt tampong, osv, men alltid trodd det var sånn det skulle være. Nå er vi der at vi ønsker et barn til. Men dette med å bli sjekket, om det er åpning eller under ultralyd, gjør meg altså så redd. Fordi det er så smertefullt. Er det flere med vaginisme som har vært gravide? Hadde du vanlig fødsel? Hvordan klarer du deg gjennom disse sjekkene som jordmor må gjøre? Anonymkode: 9277f...b18 Jeg har slitt med den typen smerter, men fikk veldig god hjelp av behandling hos en fysioterapeut med dette som spesialfelt. Men behandling tar en stund, så det er ikke sikkert det hjelper deg noe hvis du ønsker å bli gravid raskt. Jeg er i alle fall veldig glad for at jeg fikk hjelp før jeg skulle gjennom fertilitetsbehandling og mange gynekologiske undersøkelser! Anonymkode: f8327...df1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #3 Skrevet 26. november 2022 Jeg fødte vaginalt og ble bare undersøkt én gang (det var da jeg måtte presse og hun ville se at jeg hadde full åpning). Jordmor var veldig skånsom og snill, brukte MASSE glidemiddel og passa på at jeg slappet av. Det var jo vondt, men gikk greit. Vaginismeplagene mine ble mye bedre etter fødsel. Gynekologen min mener det er fordi alt inkl. Nerver ble strukket til det maksimale og at de derfor er blitt «nullstilt». Ikke vet jeg, men bedre er det 🤩 Hva med å lage en fødeplan og informere om plagene dine, så tar nok jordmor hensyn ift antall undersøkelser osv! Anonymkode: 5357e...cf7 1
Anonym6789 Skrevet 26. november 2022 #4 Skrevet 26. november 2022 Vil du ikke få et planlagt keisersnitt pga hva som skjedde sist? Det høres jo ut som det er noe "feil" som gjør at du ikke kan føde vaginalt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå