AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #1 Skrevet 25. november 2022 Når gode venner starter å date eller blitt sammen med folk som er en eneste lang liste røde flagg, hva gjør dere? Hvor mye blander dere inn? Eller bare holder dere dere i bakgrunnen? Snakker fornuft? God venninne som har rotet seg inn i noen nå. Og jeg vet ikke om jeg burde prøve å snakke henne til fornuft (er det mulig??) eller bare stå klar å plukke opp bitene hennes emosjonelt etter hvert. Vi snakker her om voldelig person, med forskjellig rusproblemer, psykiatri, klarer ikke kontrollere sinne mm. Anonymkode: 9f4e0...7d8
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #2 Skrevet 26. november 2022 Wtf er galt med enkelte menn? Du bør jo si ifra at han ikke er bra for henne. Ikke la vennina di bli utsatt for vold. Og hvor møtte hu han fyren? Anonymkode: a85ab...98c 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #3 Skrevet 26. november 2022 Du får advare henne forsiktig. Påpeke spesifikke tilfeller når de skjer. PS. 'Mye' brukes når det er snakk om en noe som ikke kan telles, for eksempel vann. Mye vann. 'Mange' brukes når det er snakk om noe som kan telles, for eksempel flagg. Mange flagg. Anonymkode: 7dc3f...21b 2
Hannah80 Skrevet 26. november 2022 #4 Skrevet 26. november 2022 Enkelte mennesker går det ikke an å snakke fornuft til, desverre. Mange er så naive, at de tror de kan endre mannen totalt, eller at han aldri kommer til å være voldelig med akkurat henne. Klart jeg sier ifra hvis ei venninne roter seg borti en slik slask. Men det har aldri nyttet, for å si det slik. 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #5 Skrevet 26. november 2022 I stedet for å kritisere han og si at hun må bort fra han, fokuser på at det han GJØR er slemt. Feks hvis han skrek til henne for en filleting, si at det ikke er greit, uansett om han var sint eller ikke mente det, så fokuser på at sånn snakker man ikke til noen man er glad i. Anonymkode: de63b...39e 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #6 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Når gode venner starter å date eller blitt sammen med folk som er en eneste lang liste røde flagg, hva gjør dere? Hvor mye blander dere inn? Eller bare holder dere dere i bakgrunnen? Snakker fornuft? God venninne som har rotet seg inn i noen nå. Og jeg vet ikke om jeg burde prøve å snakke henne til fornuft (er det mulig??) eller bare stå klar å plukke opp bitene hennes emosjonelt etter hvert. Vi snakker her om voldelig person, med forskjellig rusproblemer, psykiatri, klarer ikke kontrollere sinne mm. Anonymkode: 9f4e0...7d8 Man distanserer seg. Når noen gjør dårlige livsvalg så er det deres frihet. Men det er min frihet å ikke ha venner og bekjente som velger å ødelegge eget liv. Altså - det er ikke han som er problemet ditt. Det er hennes valg av han som er problemet. Og der skal fokuset ligge. At du ikke takler omgås folk som med vilje velger å fucke til livet. Anonymkode: fdc60...d1d
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #7 Skrevet 26. november 2022 Jeg er veldig rett frem ærlig når jeg ser røde flagg hos venninners dater eller ting de forteller om kjæresten. Selvom de er blendet av forelskelse og ikke gjør det slutt så fort som de burde så hjelper det å få rasjonell input utenfra som de tar til seg og som vokser i de jo mer dritt de opplever av de røde flaggene. Da vet de at det ikke er de som er problemet når noen utenfra allerede har påpekt at mannen er problemet og da vet de at de ikke må finne seg i det som mannen overtaler de til men at det er uakseptabelt og unormalt. Jeg syns du må snakke med venninnen din, helst jevnlig om disse problemene. Det er veldig alvorlig. Var selv i voldelig forhold med rusavhengig og ble så løyet til og manipulert at jeg trodde det var jeg som var for bitch som ikke tolererte det så jeg tolererte det. Jeg skammet meg over å fortelle venninner hvordan ting egentlig var men tror at hvis jeg hadde fortalt tidligere, før jeg ble traumeskadet at jeg ville vært mer mottakelig for å lytte til deres fornuft og stole på de når jeg ikke stolte på meg selv, og sannsynligvis kommet meg vekk tidligere Anonymkode: 691fc...3f1 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #8 Skrevet 26. november 2022 Min erfaring, etter å ha vært i giftige forhold selv, og hatt venner som er det, er at det ikke bare er å snakke fornuft. Man er gjerne forelska, eller høy på å ha møtt noen, også kommer det giftige snikende. Det jeg gjør er at jeg er der, svarer ærlig når de har spørsmål knyttet til partneren, og påpeker giftig adferd jeg observerer. Når man blir konstant gaslightet og manipulert vil man tilslutt begynne å tvile på sin egen virkelighetsforståelse, og da prøver jeg å være den vennen som bekrefter at denne adferden er galskap, du er et verdifullt menneske som fortjener bedre enn dette, osv. Det kan ta tid, men de kommer ut av det, og da er jeg den vennen de tør og gå til for å få hjelp ut av forholdet, fordi de vet at jeg ikke dømmer dem. Anonymkode: ae76a...486
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå