Gå til innhold

Hvorfor så mange fordommer mot slankemedisiner eller operasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lest litt her inne, og mange er skinnhellige på at den eneste rette måten å gå ned i vekt på er å telle kalorier eller tåle å være sulten eller whatever annet moralsk. Tror dere at de som tyr til sånne grep ikke har prøvd alt? Er det bedre at de skal resignere med å ha fedme og bare gi opp enn å få denne hjelpen?

Jeg kjenner flere som endelig har klar å gå ned mange titalls kilo av ozempic og lignende. Og endelig er de funksjonelle, de blir kvitt leddplager og normalisert blodsukker og kolesterol. Dermed er de en mindre belastning på helsevesenet. Ja, det er bivirkninger, men det å ikke mestre vektnedgang med bare streng diett gir også psykologiske bivirkninger. Vi bør heller være glad for at det finnes effektive medisiner. Mange nevner 1960- og 70 tallet da alle var slanke. Men slankepiller den gang inneholdt amfetamin. Pluss alle røkte. 

Du som ikke har slitt med overvekt - slutt å dømme. 

Anonymkode: d97c2...c61

• Liker 6
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er nok mange som ser på det som juks, fordi DE bruker timesvis hver uke på å trene, og har ikke spist en bursdagskake på 20 år. Så de ser noen ta en operasjon og ser på det som den enkle måten. Men de ser ikke alle årene med jojo slanking og helseplager før. 

Anonymkode: 42282...098

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er nok mange som ser på det som juks, fordi DE bruker timesvis hver uke på å trene, og har ikke spist en bursdagskake på 20 år. Så de ser noen ta en operasjon og ser på det som den enkle måten. Men de ser ikke alle årene med jojo slanking og helseplager før. 

Anonymkode: 42282...098

Nettopp.

• Liker 1
Skrevet

Ozempic er helt greit, men er ikke helt godkjent ennå. Så det kan dukke opp bivirkninger man ikke vet om ennå. 
Fedmeoperasjoner er absolutt ingen quick fix heller. De som skal opereres må betale dyrt og leve etter et strengt regime for resten av livet. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener man ikke tar tak i problemet da. Slanking og holde vekten er ingen Quick fix, det er dessverre hard jobbing og endringer for alltid. 

Det er også mange som legger på seg  igjen etter slike operasjoner, og da er man ikke villig til gjøre det som skal til. Derfor er jeg ikke så sikker på om ressurser skal legges i offentlige operasjoner. 

Dette er min mening, og jeg forventer ikke enighet i dette. 

Anonymkode: 8ece1...572

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Har ikke fordommer mot noen som ønsker å ta den veien. Kjør på. Din kropp.

Det eneste jeg har sterke meninger om er om hvorvidt folk mener kosmetisk kirurgi burde bli gitt gratis gjennom helsevesenet til folk med "komplekser". Og attpåtil kaller silikon eller neseoperasjon "kvinnehelse" fordi de ikke er fornøyd med korta du er gitt og fantaserer om Kardashians fordi de er super-duper-pene-herregud-sånn-vil-jeg-være

Skrevet

Fordi at til syvende og sist så må man løse det egentlig problemet: at man spiser mer enn kroppen trenger og tåler. 

Anonymkode: 334e5...046

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fordi at til syvende og sist så må man løse det egentlig problemet: at man spiser mer enn kroppen trenger og tåler. 

Anonymkode: 334e5...046

Medisiner hjelper mot akkurat det

• Liker 6
Skrevet (endret)

Jeg har ikke fordommer mot operasjon eller medisiner. Jeg har problemer med at det er eneste behandlingsalternativet for overvektige, til sammenligning har anorexia mange flere behandlingsløp tilgjengelig som ikke inneholder kirurgi eller medisinering. Og som hjelper pasienter tidligere i sykdomsforløpet. Jeg har problemer med at alt fedmepasienter gjør frem til at de har rett på helsehjelp, og det er gjerne med betingelse om at de har en tilleggssykdom som diabetes eller søvnapne, er på egenhånd. Jeg synes ikke det er godt nok. Det burde ikke vært nødvendig at så mange ble så syke at de trenger medisiner og operasjon, om helsemyndighetene hadde stilt med ressurser tidligere.

Endret av Helene1982
  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg er en av dem som er svært overvektig og trenger å gå ned i vekt. Legen har foreslått Ozempic, men hele meg stritter i mot. Jeg føler jeg har tapt hvis jeg tyr til slikt. Så det i seg selv motiverer meg til å gå ned uten - har gått ned 1,7 kg på to uker nå.

Anonymkode: 3ace3...047

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er en av dem som er svært overvektig og trenger å gå ned i vekt. Legen har foreslått Ozempic, men hele meg stritter i mot. Jeg føler jeg har tapt hvis jeg tyr til slikt. Så det i seg selv motiverer meg til å gå ned uten - har gått ned 1,7 kg på to uker nå.

Anonymkode: 3ace3...047

Veldig bra jobba! Det er synd at du føler det som et nederlag å ta imot medisiner som kan hjelpe deg. Det er hele poenget med medisiner, samtidig som det oppfordres til andre virkemidler i tillegg som for eksempel, kostholdsgrep eller mindre streess ved hjertesykdom.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Mange nevner 1960- og 70 tallet da alle var slanke. Men slankepiller den gang inneholdt amfetamin. Pluss alle røkte. 

Du som ikke har slitt med overvekt - slutt å dømme. 

Tror på 60 - 70 tallet var det ikke mye tilgang på 'fast food" og de fleste lagde maten sin selv utifra rene matvarer.  Nå er det så mye mat som man kan kjøpe ferdiglaga og halvfabrikata, som er full av kalorier, sukker og salt.  Det er vanskelig å holde oversikt over kaloriinntak, så derfor bomper en opp i vekt.  

Vi har også fått fler livsstilssykdommer som gjør at det er umulig å holde vekten, og mange medesiner som en går opp i vekt av. 

Anonymkode: 5d93e...b92

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Synes ikke at staten skal betale for slankeoperasjoner

Anonymkode: d8b10...ced

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke fordommer, annet enn at jeg vil aller helst unngå slankeoperasjon selv. Det fordi mange går ned så fort etterpå, så de får ikke jobbet med psyken samtidig, og dermed går raskt opp igjen. I tillegg til alt styr og eventuelle komplikasjoner som er med operasjoner. 

Anonymkode: 46e72...c2b

• Liker 1
Skrevet

Jeg har slanket meg flere ganger og gått opp igjen like ofte, jeg er en jojo-slanker. (Skulle vært AJS - anonyme jojoslankere. "Hei jeg heter Janne og er jojoslanker." "Hei, Janne." )

Til slutt sa jeg til legen "jeg trenger hjelp, jeg har prøvd for meg selv mange ganger nå og det går alltid skeis" ... og da spurte legen om jeg hadde tenkt på alternativer, og det var hun som bl.a. nevnte operasjon. 

Jeg har ikke hørt om en eneste én som har slankeoperert seg som har lykkes. Alle jeg har hørt om/kjenner som har tatt operasjon har enten gjort det flere ganger eller gått opp igjen eller fått kroppslige plager de ikke hadde før. 

Og da skrev hun ut Saxenda til meg. Jeg har en BMI over 40 så jeg får det på blå resept. 

Jeg spiser halvparten av det jeg pleide å spise før, men den største forskjellen er at jeg ikke er like sugen på søtsaker og godtesnop og kaker osv osv. 

Jeg har ikke gått over på noen veldig sunn kosthold enda, men allikevel har jeg gått ned 7 kilo siden september. Og det motiverer. Saxenda kommer ikke til å være DEN tingen alene som gjør at jeg går ned i vekt, men det er enklere å leve sunt på sunne matvaner med drahjelpen til Saxenda. 

Ikke at noen spurte etter min historie, men jeg er for hjelp fra det offentlige som f.eks ernæringsråd, medisiner og samtaler/terapi. Overvekt er ikke bare at man spiser for mye fordi mat og kaker smaker så himla fantastisk, det ligger mer bak. Og det tror jeg man må få hjelp til å ta tak i. 

Enig med AB...c2b: operasjoner er ikke veien å gå. Såsant man ikke har en god lege/psykolog i tillegg som kan hjelpe med psyken. 

Anonymkode: 9ecfa...7cd

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Overvekt kommer hovedsakelig av to ting. 

Medisiner/sykdom, inkludert psykisk sykdom 

Dårlige vaner og livsstil 

Slankeoperasjon og medisiner vil ikke fjerne årsaken. Det vil si. Det vil ikke funke i lengden, samme hva slags resultat du får første 1-2 årene. Noe vil alltid jobbe imot det som blir påtvunget kroppen. Det ender aldri bra. Det er bortkastet penger og det er feigt å ty til hjelpemidler som løsning, uten å faktisk fikse årsaken til at du er overvektig. 
Slankeoperasjon er også farlig og skadelig dersom du ikke legger ned et reell arbeid og egensats. Det vil si å faktisk slanke deg, endre livsstil og vaner, og ikke minst endre hodet og tankegangen din. Gjør du ikke det så kan du risikere å ødelegge kroppen din for livet og du sitter igjen verre enn som før. Det å gi en med overspising problem en slik operasjon er idiotisk og uetisk, og direkte farlig for liv og helse. 

Jeg er selv kraftig overvektig. Kommer fra en stor familie på begge sidene. Har 4 stk i familien som har operert seg, kjenner til flere. Ingen av dem har hatt en permanent tynn kropp. Tante har fått livet sitt ødelagt og har vært døden nær flere ganger. Hun har nå reversert operasjonen som har ødelagt livet hennes, men helsen er ødelagt for alltid og hun vil være ufør livet ut. Alt for å bli tynn. Onkel har operert seg 3 ganger, fortsatt feitest i en feit familie. Han er tynnere og på rett spor i maks 5 år, så går alt til helvete. Jeg har sett hva operasjonen gjør med kroppen og hodet ditt, det er ikke et pent syn. Det finnes få pasienter som faktisk passer til å bruke det som et hjelpemiddel, men det er få. Det er alt for lett å få innvilget operasjonen. 
Mamma (og andre i familien, men mamma er den jeg har mest erfaring med) har gått på alle slankekurene og prøvd utallige piller, gått opp og ned livet ut men aldri gått så mye som ned til "overvektig" en gang. Det funker i korte perioder, men fungerer aldri i lengden. Når pillene stopper, når dietten stopper, så kommer vekten. Uten unntak. 
Jeg kommer aldri i mitt liv til å ta en slik operasjon eller å ty til sprøyter og piller. Jeg har aldri forsøkt å gå ned i vekt, aldri hatt lyst eller behov, men om jeg skal det og vil det, så skal jeg gjøre det riktig. Og det begynner med livsstil og (u)vaner og psykolog. 

Anonymkode: a3215...56f

• Liker 1
Skrevet

Overvekt bør ses på samme måte som f.eks anoreksi. Mange har en spiseforstyrrelse. Overspising, trøstespising osv. Og det bunner i noen årsaker man må komme frem til. Noen er deprimert, andre har angst osv. Da bør de først og fremst få hjelp til dette. Og noen trenger nok bare veiledning i kosthold. Men viktigst av alt er motivasjon. Jeg tror også det kan bli mer "lettvint" å bli overvektig når man vet det finnes en lett løsning med medisiner.

Anonymkode: 87409...8d1

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.11.2022 den 0.13):

Jeg mener man ikke tar tak i problemet da. Slanking og holde vekten er ingen Quick fix, det er dessverre hard jobbing og endringer for alltid. 

Det er også mange som legger på seg  igjen etter slike operasjoner, og da er man ikke villig til gjøre det som skal til. Derfor er jeg ikke så sikker på om ressurser skal legges i offentlige operasjoner. 

Dette er min mening, og jeg forventer ikke enighet i dette. 

Anonymkode: 8ece1...572

For meg var det en quick fix. Jeg var kun i fedmekategorien i litt over et år da jeg valgte å operere meg (etter et svangerskap med mye oppgang). Privat, betalte selv. Tok fire måneder så var jeg under bmi 30, og hadde vesentlig redusert helserisiko. Etter et år så føltes jeg som et nytt menneske. Tre år siden nå. Elsker det valget. Ingen vet om det, alle tror jeg slanket meg etter jeg hadde fått barna mine. 

Så det stemmer, jeg tok ikke tak i problemene mine på den vanlige måten, jeg gikk sakte opp i vekt etter røykeslutt for mange år siden, og så fikk jeg to barn på rappen som vippet meg opp fra overvekt (bmi 29) til fedme grad 2 (bmi 36). Jeg hadde ikke lyst til å bruke lang tid på dette, og hadde ikke selvkontrollen selv, jeg trøstespiste og gumlet mat og kaker som en hest når jeg var deppa. Og så var jeg deppa fordi jeg var tjukk. Hadde sikkert tatt år med terapi og jobbing med selvtillit for å bli kvitt overspisingen, og så ta tak i vekta. Jeg tok snarveien, og angrer ikke! Beste 100K jeg har brukt noensinne. 

Anonymkode: 41757...06a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For meg var det en quick fix. Jeg var kun i fedmekategorien i litt over et år da jeg valgte å operere meg (etter et svangerskap med mye oppgang). Privat, betalte selv. Tok fire måneder så var jeg under bmi 30, og hadde vesentlig redusert helserisiko. Etter et år så føltes jeg som et nytt menneske. Tre år siden nå. Elsker det valget. Ingen vet om det, alle tror jeg slanket meg etter jeg hadde fått barna mine. 

Så det stemmer, jeg tok ikke tak i problemene mine på den vanlige måten, jeg gikk sakte opp i vekt etter røykeslutt for mange år siden, og så fikk jeg to barn på rappen som vippet meg opp fra overvekt (bmi 29) til fedme grad 2 (bmi 36). Jeg hadde ikke lyst til å bruke lang tid på dette, og hadde ikke selvkontrollen selv, jeg trøstespiste og gumlet mat og kaker som en hest når jeg var deppa. Og så var jeg deppa fordi jeg var tjukk. Hadde sikkert tatt år med terapi og jobbing med selvtillit for å bli kvitt overspisingen, og så ta tak i vekta. Jeg tok snarveien, og angrer ikke! Beste 100K jeg har brukt noensinne. 

Anonymkode: 41757...06a

Det er ofte det som er problemet som man må til livs for å gå varig ned i vekt, så at du klarte slutte med trøstespising og overspising etter operasjon er veldig bra. 

Mange - kanskje de fleste? - sliter jo med de samme tankene selv om de blir slanke, dersom vektnedgangen går for fort slik at det mentale ikke følger med. Har jo lest flere tråder her inne også av folk som ikke føler seg som seg selv etter at de har gått ned mange kilo. 

Anonymkode: 9ecfa...7cd

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

HVORFOR skal det være skambelagt og "quick fix" å ta medisiner mot en SYKDOM som fedme faktisk er?

Hvorfor er det ikke skambelagt å ta antidepressiva, blodtrykksmedisiner, insulin, smertestillende og andre medisiner mot plager som kan ramme en? Hvorfor er bare sykdommen fedme noe man bare må skjerpe seg og komme seg ut av på "moralsk riktig" måte?

Er så lei av denne tankegangen.

Anonymkode: ba81d...bc4

• Liker 6
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...