Gå til innhold

ADHD medisiner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Utprøving av medisiner er så utrolig  individuelt. Alle har ulike effekter og ulike bivirkninger. Man må begynne en plass og så se på hva som skjer/Ikke skjer  og så tilpasse veien videre ut i fra det. Man begynner på Ritalin fordi det er billigst, men det betyr ikke at det nødvendigvis er det beste for alle. Mange går videre til andre preparat.

Bare noter deg bivirkninger og effekter og kommuniser godt med legen, så ender du der du skal etter hvert. Men vær veldig tålmodig.

Det tar lang tid og krever tålnodighet å teste ut medisin, vi kan snakke måneder. Men om du finner noe bra er det verd innsatsen du gjør nå. Lykke til!

Anonymkode: df2ed...8ff

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har skjønt at det kan være en lang og kronglete prosess å finne riktig medisin og riktig dose. Kjenner flere som ikke har hatt effekt på Ritalin, men god effekt på andre typer medisin.

jeg startet på Ritalin, men ble amper og irritabel av dem. Nå er jeg på Aduvanz, og her merker jeg effekt (halleluja!), men ikke sååå bra som jeg håpte. Er bare på 2. uka og skal trappe opp etter hvert. Jeg merker at jeg er roligere inni meg, at det er lettere å konsentrere meg og få med meg ting og at jeg ikke glemmer eller roter bort ting hele tiden. Men jeg merker ingenting på motivasjon. Jeg utsetter fortsatt husarbeid og får kun gjort én ting på en hel dag hjemme. 

i tillegg opplever jeg bivirkninger i form av litt sliten, har det helt fint med å sitte i sofaen en hel dag. Når medisinen begynner å gå ut blir jeg helt knekt. Og jeg har en tendens til å spenne kjeven.

usikker på om dette er riktig medisin for meg, jeg får prøve å trappe opp til 50 mg og se først.

Anonymkode: adf51...f4b

• Hjerte 1
Skrevet
Maskinfører skrev (14 timer siden):

Jeg vokste opp under barnevernet og kjenner til masse av disse medisineringer har selv vært medisinert med dette og om den ikke virker så er det vel lite trolig at denne diagnosen er rett jeg har bodd men tungt medisinerte mennesker hvor jeg etter 20 år har stilt meg selv spørsmålet var disse diagnosene riktige ? ene begikk selvmord i Desember 2017 fikk han rett diagnose medisin hjelp ? jeg mener nei 

Tull

Anonymkode: c9d24...afb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hei venner!

Jeg har nylig fått påvist ADHD. Legen har skrevet ut Ritalin til meg mot ADHD. Problemet med Ritalin er at den gir meg ingen effekt. Jeg kjenner ingen bivirkninger eller virkninger av medisinen.

Siden Ritalin ikke fungerer på meg kan det tyde på at diagnonsen er feil? Jeg skal i samråd med lege øke dosen på mandag. Men jeg tviler på at det utgjøre en forskjell. Er det noen som har erfaring rundt dette her inne?

Jeg setter pris på svar! 😃

Anonymkode: 797b8...777

Adhd medisiner vil du  ikke finne ut virkningen på med en gang. Derfor er utredning ang medisiner, frem til dere finner det som fungerer noe som tar tid. 

Du vil alltid starte med svak dose.  Det er vel derfor legen vil du skal øke dose på mandag.  Det er vanlig å utprøve en medisin i to til 4 uker, før du evnt må bytte type, med mindre det er noe du blir sykere av

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ritalin har en effekt som gjerne forsvinner midt på dagen, så selv om du etterhvert vil få en dose som gjør en forskjell, så går den ut av kroppen ganske raskt. Jeg greide ikke å ta den medisinen. Jeg har adhd uten hyperaktivitet, og tar aduvanz som er en nyere medisin enn ritalin. Den fungerer ganske bra, og varer hele dagen. Ritalin er en ganske utdatert sammensetning forstår jeg det rett.

Anonymkode: f36f4...6ad

Nei det er feil. Kommer an på type Ritalin man får. 

Anonymkode: 6f44a...2d2

Skrevet

Alle adhd medisiner virker forskjellig på alle. Noen får mye bivirkninger av en variant andre får ingen bivirkninger av. Så du kan ikke søke råd om medisiner his noen andre enn legen som følger deg opp. De ser om du trenger mer eller mindre, eller om du må over på en annen type. Dessuten har feks ritalin og de andre medisinene variert depot intervaller.

Feks barnet mitt har en kort tids som reserve medisin, dersom deter behov. Ritalin. Denne blir hen dårlig av. Og bruker nå depot , med to tabletter om dagen.  Har vært innom flere, feks aduvansw, som mange foretrekker får mitt barn mye symptomer av og mister totalt matlyst. Og blir sykt deprimert av de.

Så her må du 100% forholde deg til deg selv , og legen din. Viktig at du fortsetter med bla de medisinene du ikke syntes virker, da kroppen din holder på å venne seg til medisiner.  Med mindre lege har gitt annen beskjed. 

Husk, at en medisin kan virke annerledes om to uker enn i oppstart, på samme mengde og type. 

Helt vanlig ar du begynner med svakeste doser som mulig ikke har noe virkning . Men spør de rundt. Mitt barn trodde ikke det var noen virkning, vi rundt var ikke i tvil om at det fungerte utmerket 

Anonymkode: 6f44a...2d2

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tull

Anonymkode: c9d24...afb

Nei er ikke det den ene ble så gæren at han tok kvelertak på Terapeuten står i fylkesmannsrapporten min 

Skrevet

Det er store variasjoner rundt hvordan ulike adhd medisiner virker på folk. Både type medisin og dose. Antagelig trenger du mye høyere dose enn gjennomsnittet uten at det er noe galt eller unormalt med det. Virker den fortsatt ikke ned høyere dose, er det nok en annen medisin som er mer riktig for deg. Aduvanz og Concerta feks. Alt dette tar uansett legen/psykiater seg av. Du må melde fra om manglende virkning så snart som mulig.

Anonymkode: fa75c...f19

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.11.2022 den 14.44):

Jeg har skjønt at det kan være en lang og kronglete prosess å finne riktig medisin og riktig dose. Kjenner flere som ikke har hatt effekt på Ritalin, men god effekt på andre typer medisin.

jeg startet på Ritalin, men ble amper og irritabel av dem. Nå er jeg på Aduvanz, og her merker jeg effekt (halleluja!), men ikke sååå bra som jeg håpte. Er bare på 2. uka og skal trappe opp etter hvert. Jeg merker at jeg er roligere inni meg, at det er lettere å konsentrere meg og få med meg ting og at jeg ikke glemmer eller roter bort ting hele tiden. Men jeg merker ingenting på motivasjon. Jeg utsetter fortsatt husarbeid og får kun gjort én ting på en hel dag hjemme. 

i tillegg opplever jeg bivirkninger i form av litt sliten, har det helt fint med å sitte i sofaen en hel dag. Når medisinen begynner å gå ut blir jeg helt knekt. Og jeg har en tendens til å spenne kjeven.

usikker på om dette er riktig medisin for meg, jeg får prøve å trappe opp til 50 mg og se først.

Anonymkode: adf51...f4b

Jeg får heller ikke mer motivasjon av 30mg aduvanz, og er fremdeles tiltaksløs på 50mg. På 70mg kommer jeg i gang med oppgaver og gjøremål uten betydelige problemer. Jeg er student, og klarer å begynne og lese på fagstoffet før eksamen er ca. 5 dager unna, og jeg klarer å jobbe mer jevnt gjennom semesteret. Da jeg begynte på medisiner og kom opp i riktig dose ble jeg helt fascinert over evnen jeg fikk til å komme i gang med  oppgaver/gjøremål, også oppgaver jeg egentlig anså som kjedelige. Jeg begynte brått å jobbe med stoffet i pensum lenge før eksamen. Uten medisiner tenkte jeg at jeg burde begynne å lese, men klarte ikke å komme i gang. Hvis jeg på mirakuløst vis klarte å komme i gang så var jeg ikke i stand til å lese hva som faktisk sto på sidene. Før jeg begynte på medisiner klarte jeg ikke å få med meg det jeg leste med mindre det var utrolig interessant eller rett før en eksamen/prøve. Gjennom hele skolegangen min utsatt jeg absolutt alt til siste liten, unnlot å gjøre leksene i flere fag, øvde til prøver kun ved å lese kjapt gjennom stoffet dagen før og var urolig, ufokusert og litt bråkete i timene. Jeg tok aldri notater, gjorde få oppgaver og klarte aldri å holde munn. 

Jeg måtte som sagt opp i 70mg for å få effekt på motivasjon og tiltaksløshet. Jeg merket lite effekt på konsentrasjon og indre uro på 30mg, men 50mg ga tydeligere effekt på både konsentrasjon og indre uro. Jeg trenger dog 70mg for å fungere i hverdagen. Aduvanz øker jo nivået av dopamin i hjernen, og mangelen på motivasjon er i hvert fall delvis som følge av mangel på dopamin i hjernen. Hjernen trenger dopamin for at man skal kunne motivere seg selv til å utføre oppgaver, særlig kjedelige oppgaver som man ikke får dopamin av. Med ADHD har man ikke  "ekstra dopamin", og det er derfor ikke mulig for noen med ADHD å motivere seg selv uten akutte belønninger eller konsekvenser. Man er ikke lat eller tiltaksløs, det er bare umulig for hjernen å motiveres ved hjelp av langsiktige mål e.l. Mange bruker derfor selvkritikk eller angst som motivator. "Dette må jeg gjøre, hvis ikke så...." kan gjøre noe langt mer akutt enn det egentlig er, og man kan derfor enklere komme i gang. Dette er riktig nok en forferdelig lite konstruktiv måte å gjøre det på, men det er muligens en av grunnene til av så mange med ADHD har så mye angst og selvkritiske tanker? I tillegg til alt det man klandrer seg selv for å ikke få til, og det at barn med ADHD i snitt får mer kjeft og kritikk enn andre barn. 

Anonymkode: ee757...29d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...