Gå til innhold

ADHD medisiner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei venner!

Jeg har nylig fått påvist ADHD. Legen har skrevet ut Ritalin til meg mot ADHD. Problemet med Ritalin er at den gir meg ingen effekt. Jeg kjenner ingen bivirkninger eller virkninger av medisinen.

Siden Ritalin ikke fungerer på meg kan det tyde på at diagnonsen er feil? Jeg skal i samråd med lege øke dosen på mandag. Men jeg tviler på at det utgjøre en forskjell. Er det noen som har erfaring rundt dette her inne?

Jeg setter pris på svar! =)

Anonymkode: 797b8...777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du hørt med de rundt deg om de har merket noen forskjell på deg? Mannen min var helt sikker på at han ikke hadde noe som helst effekt fordi han ikke merket noen forskjell selv, men vi rundt merket stor forskjell (i positiv retning). Det var først da han en dag glemte å ta Ritalin at han merket hvor mye effekt han faktisk hadde. :)

Anonymkode: 43b7d...615

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du tatt Ritalin uten å ha Adhd hadde du blitt hyper. Så diagnosen er nok rett.

Men man må ofte forsøke ulike doser eller merker, å tilpasse medisinen tar tid.

Men sikker på at du ikke merker noen virkning som helst, ikke noe roligere eller klarere i hodet?

Anonymkode: 29d79...14c

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig sikker på at Ritalin har ingen effekt. Min samboer sier også at det er ingen forskjell. Det er synd at jeg har ingen effekt og at jeg begynner å tenke på at diagnosen er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må prøve deg frem litt mer, at en type medisin ikke gir effekt sier ingenting om diagnosen.

Samboer merka lite til Ritalin men har god effekt av Aduvanz. Jeg får grei effekt av Ritalin men foretrekker å vere medisinfri alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp under barnevernet og kjenner til masse av disse medisineringer har selv vært medisinert med dette og om den ikke virker så er det vel lite trolig at denne diagnosen er rett jeg har bodd men tungt medisinerte mennesker hvor jeg etter 20 år har stilt meg selv spørsmålet var disse diagnosene riktige ? ene begikk selvmord i Desember 2017 fikk han rett diagnose medisin hjelp ? jeg mener nei 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar!

Men jeg klarer ikke helt å forstå det du skriver Maskinfører. Mener du at dersom medisinen - Ritalin - har ingen effekt er det lite trolig at diagonsen - adhd - er rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (1 minutt siden):

Jeg vokste opp under barnevernet og kjenner til masse av disse medisineringer har selv vært medisinert med dette og om den ikke virker så er det vel lite trolig at denne diagnosen er rett jeg har bodd men tungt medisinerte mennesker hvor jeg etter 20 år har stilt meg selv spørsmålet var disse diagnosene riktige ? ene begikk selvmord i Desember 2017 fikk han rett diagnose medisin hjelp ? jeg mener nei 

Rundt 25% får ikke effekt av Ritalin, veldig mange som bruker medisiner med god effekt opplever at den minsker eller går helt over etter en stund fordi noen bygger mer toleranse enn andre.

Det handler på ingen måte om at diagnosen er feil.

Ikke må man nødvendigvis medisineres heller men mange har god nytte av å bruke medisiner spesielt som nydiagnoserte for å få på plass rutiner, struktur og teknikker som de kan bruke livet ut.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ADHD-diagnose i mai, startet på lav dose Ritalin og økte dosen gradvis over noen uker. Hadde noe effekt, men stort sett bare bivirkninger. Merket lite til medisinen i begynnelsen bortsett fra munntørrhet. Byttet til Aduvanz i juli/august og startet på minste dose av denne, heller ingen effekt. Måtte opp på «medium» dosering før jeg fikk ønsket effekt og det har forandret livet mitt! 
Det å finne riktig type medisin og dosering er en tålmodighetsprøve og tidvis svært frustrerende! Du må bare ha is i magen, være ærlig med- og stole på behandleren din så treffer dere riktig etterhvert. Lykke til❤️

- vil bare legge til at nå som jeg har brukt Aduvanz noen mndr «merker» jeg ikke effekt lenger, bortsett fra de dagene jeg ikke tar medisinen! Blir helt ubrukelig uten😂 

Endret av Sneglefart
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sneglefart skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk ADHD-diagnose i mai, startet på lav dose Ritalin og økte dosen gradvis over noen uker. Hadde noe effekt, men stort sett bare bivirkninger. Merket lite til medisinen i begynnelsen bortsett fra munntørrhet. Byttet til Aduvanz i juli/august og startet på minste dose av denne, heller ingen effekt. Måtte opp på «medium» dosering før jeg fikk ønsket effekt og det har forandret livet mitt! 
Det å finne riktig type medisin og dosering er en tålmodighetsprøve og tidvis svært frustrerende! Du må bare ha is i magen, være ærlig med- og stole på behandleren din så treffer dere riktig etterhvert. Lykke til❤️

Det er godt å lese. Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevrosererroser skrev (Akkurat nå):

Rundt 25% får ikke effekt av Ritalin, veldig mange som bruker medisiner med god effekt opplever at den minsker eller går helt over etter en stund fordi noen bygger mer toleranse enn andre.

Det handler på ingen måte om at diagnosen er feil.

Ikke må man nødvendigvis medisineres heller men mange har god nytte av å bruke medisiner spesielt som nydiagnoserte for å få på plass rutiner, struktur og teknikker som de kan bruke livet ut.

De ble faktisk verre av dette 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (1 minutt siden):

De ble faktisk verre av dette 

Det er fortsatt bare anekdoter, både dine egne erfaringer og de nevnte andrehånds anekdotene.

TS bør ta dette med behandler og sjekke kilder som for eksempel kliniske studier, ADHD Norge eller lignende interesseorganisasjoner, faglitteratur om temaet og så videre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sneglefart skrev (10 minutter siden):

Så bra at medisinene har gitt deg positiv og livsforandrende effekt😊

Jeg har vert igjennom både prøving, feiling og gode resultater med medisiner selv men er på nåverende tidspunkt medisinfri og fornøyd med det. Mye fordi jeg har fått på plass en «verktøykasse» som fungerer for meg.

Kanskje blir medisiner er verktøy i kassa i fremtiden men nå er ikke behovet der for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nevrosererroser skrev (20 minutter siden):

Det er fortsatt bare anekdoter, både dine egne erfaringer og de nevnte andrehånds anekdotene.

TS bør ta dette med behandler og sjekke kilder som for eksempel kliniske studier, ADHD Norge eller lignende interesseorganisasjoner, faglitteratur om temaet og så videre. 

Erfaringer kalles dette 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ritalin funket ikke på meg heller, så jeg får amfetamin. Attentin er merkenavnet på amfetaminen jeg bruker nå.

Anonymkode: 927a4...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ritalin er typisk den en først prøver. Jeg måtte prøve 3-4 bør jeg fant min. Jeg bruker selv Concerta og jeg merket med en gang at den virket og det var som å slå på en lysbryter. Tror du må prøve mer. Jeg tålte ikke Ritalin her, men tåler Concerta som er depotversjonen. 

Anonymkode: 25390...9bb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hei venner!

Jeg har nylig fått påvist ADHD. Legen har skrevet ut Ritalin til meg mot ADHD. Problemet med Ritalin er at den gir meg ingen effekt. Jeg kjenner ingen bivirkninger eller virkninger av medisinen.

Siden Ritalin ikke fungerer på meg kan det tyde på at diagnonsen er feil? Jeg skal i samråd med lege øke dosen på mandag. Men jeg tviler på at det utgjøre en forskjell. Er det noen som har erfaring rundt dette her inne?

Jeg setter pris på svar! 😃

Jeg har også ADHD; velkommen i klubben.... 😏

Hvor lenge har du gått på den da? Og er du på lav startdose? 

Om du er helt i starten av utprøving så kan det jo være så enkelt som at dosen må økes før du merker noen effekt. Dette er hvertfall en vanlig opplevelse for mange (som jeg kjenner) - så det er viktig at du er tålmodig 🙃 

Noen bruker helt opptil 1 år, til og med lenger, for å finne rette løsning. Er dessverre ingen rask mirakelkur disse medisinene.... Man må både finne rette typen medisin, rett dose, kanskje teste ut kombinasjon av medisiner, og da blir det enda mer komplisert siden man få finne rette balanse av dosering på to medisiner 🤷‍♀️ 

Anonymkode: 9a012...cd3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hei venner!

Jeg setter pris på svar! 😃

Ritalin har en effekt som gjerne forsvinner midt på dagen, så selv om du etterhvert vil få en dose som gjør en forskjell, så går den ut av kroppen ganske raskt. Jeg greide ikke å ta den medisinen. Jeg har adhd uten hyperaktivitet, og tar aduvanz som er en nyere medisin enn ritalin. Den fungerer ganske bra, og varer hele dagen. Ritalin er en ganske utdatert sammensetning forstår jeg det rett.

Anonymkode: f36f4...6ad

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hadde du tatt Ritalin uten å ha Adhd hadde du blitt hyper. Så diagnosen er nok rett.

Men man må ofte forsøke ulike doser eller merker, å tilpasse medisinen tar tid.

Men sikker på at du ikke merker noen virkning som helst, ikke noe roligere eller klarere i hodet?

Anonymkode: 29d79...14c

Dette er helt feil! Hvorfor kommer du med slike påstander uten å sjekke om det du sier faktisk er riktig....? 

Har ikke tenkt å skrive hvorfor dette er feil, for jeg skal ikke lage en debatt som kanskje kupper hele tråden til ts. Vil bare be deg om å lese deg opp om sentralstimulerende medisiner, eller enda bedre; spør noen med spesialisering innen adhd hvordan slike medisiner faktisk fungerer....

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ritalin har en effekt som gjerne forsvinner midt på dagen, så selv om du etterhvert vil få en dose som gjør en forskjell, så går den ut av kroppen ganske raskt. Jeg greide ikke å ta den medisinen. Jeg har adhd uten hyperaktivitet, og tar aduvanz som er en nyere medisin enn ritalin. Den fungerer ganske bra, og varer hele dagen. Ritalin er en ganske utdatert sammensetning forstår jeg det rett.

Anonymkode: f36f4...6ad

Her burde du poengtert at Aduvanz varer hele dagen for deg. 

Det er ikke alle som får samme effekten som deg. Ganske mange opplever faktisk at effekten går ut ganske tidlig av Aduvanz også, selv om den egentlig skal vare helt opptil 12-14 timer. Dette sa hvertfall min psykiater når jeg prøvde ut denne, og måtte få Attentin for å booste Aduvanz, men likevel varte den kun 5-6 timer. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...