AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #1 Skrevet 25. november 2022 Faren min har for flere år siden sluttet å gi bursdagsgaver etter at vi fylte 18 år, og gir heller "en dyrere" julegave i stedet for. Denne julegaven har maks verdi på 1000 kr. Så om han hadde gitt bursdag og julegave så hadde det vel blitt 500 kr i bursdag og 500 kr i julegave. Synest egentlig det er litt sårt at han er så gnien... Nå som jeg var på besøk så spurte han om jeg kunne pakke inn en gave til damen hans. De har bare vært sammen noen år. Fikk senere opp gaven som annonse på Black Week-tilbud, og så at den kostet nesten 2000 kr på tilbudet, og er mye dyrere til normalpris. Han har nok kjøpt varen på tilbud, men jeg synest likevel det var mye med 2000 kr... Merker jeg ble litt sjokkert og lei meg over hvor mye penger han bruker på gave til henne, når han mener 1000 kr er så dyrt å gi i gave til oss en gang i året. Han gir også bursdagsgave til henne, så da får hun jo gave til verdi på 4000 kr, mens han gir oss maks 1000 kr i gave i året. Hadde egentlig et litt dyrere juleønske i år, men den gaven var for dyr sa han. Spurte hva jeg eventuelt måtte betale selv viss han skulle kjøpe det, og da var han ganske kontant på dette med maks 1000 kr. Ble litt lei meg og jeg endte opp med å ønske meg noe til 800 kr i stedenfor, og kommer nok ikke til å få noe mer enn den gaven til 800 kr som jeg ønsket meg. Er nok derfor jeg reagerte ekstra på gaven til henne, siden han egentlig har råd til å spytte inn mer penger i gave, men dette gjelder tydeligvis bare damen. Han spanderer ellers aldri noe på meg eller søsken, aldri støttet med penger til studietida etc., osv., gitt pengegaver selv om han har arvet fra øvrige familiemedlemmer, har kjøpt seg ny dyr el-bil og solgte den andre bilen til damen til en ekstra snill pris. Gir selv bursdag og julegave til faren min til verdi av ca. 500 kr + farsdagsgave...så synest det er litt rart at han skal være så gnien. Mulig det er normalt, men blir lei meg av hvordan han verdisetter damen med tanke på oss barna. Kjenner at jeg har mindre og mindre lyst å ha kontakt og tenker nå egentlig at dama skal få i oppgave pleie han som gammel så lite som han verdsetter oss barna.. Anonymkode: cce8a...2e0 2
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 Populært innlegg #2 Skrevet 25. november 2022 Du må virkelig ta deg sammen. Du får julegaver til rundt tusenlappen og sutrer fordi du synes faren din er gnien? Hvilken planet lever du på? Anonymkode: a8353...ff4 62 1 17
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #3 Skrevet 25. november 2022 Kanskje dama hans er litt mer takknemlig enn deg da. Anonymkode: b3529...8cd 27 1 6
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #4 Skrevet 25. november 2022 Jeg gir også "størst" gave til min partner. Det samme tror jeg mine foreldre gjorde. Anonymkode: f796d...fa1 36
mintgrønn Skrevet 25. november 2022 #5 Skrevet 25. november 2022 For meg er det helt naturlig at kjæreste/ektefelle/samboer får dyrere gave enn barna. Foreldrene mine gir hverandre dyrere gaver enn vi barna før. Har aaaaaldri tenkt tanken på at de er gniene. Kjæresten min fikk gave til 3000kr (en tur) i bursdagsgave mens «stakkars» sønnen min får kun rundt tusenlappen. 30
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #6 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du må virkelig ta deg sammen. Du får julegaver til rundt tusenlappen og sutrer fordi du synes faren din er gnien? Hvilken planet lever du på? Anonymkode: a8353...ff4 Ja, men får jo ikke bursdagsgave... Synest du det er greitt at barna får gaver for 1000 kr i året og ingen bursdagsgave, mens dama hvert år skal få gaver til verdi til 4000 kr? Synest det er merkelig prioitering. Anonymkode: cce8a...2e0 4
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #7 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, men får jo ikke bursdagsgave... Synest du det er greitt at barna får gaver for 1000 kr i året og ingen bursdagsgave, mens dama hvert år skal få gaver til verdi til 4000 kr? Synest det er merkelig prioitering. Anonymkode: cce8a...2e0 Selvfølgelig er det greit 😂 og 500 kr er ikke lite for en gave! Altså får du ikke vondt i ryggen av å gå med huet opp i egen ræv? Anonymkode: a8353...ff4 27 5
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #8 Skrevet 25. november 2022 Ja, det er jo veldig «normalt» og vanlig. For et rart og utakknemlig spørsmål. Du har null, niks og nada med hva din far eller noe annet menneske gir til andre i julegave og bursdagsgave og ellers, hans privatøkonomi og prioriteringer er hans sak. Ærlig talt. Anonymkode: b091b...080 13 4
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #9 Skrevet 25. november 2022 Ok, men hjelp og tjenester forventer han hele tiden. Da kan jeg slutte med det siden jeg aldri får noe tilbake? Anonymkode: cce8a...2e0 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #10 Skrevet 25. november 2022 Tillegg: Det er forståelig at du syns det er leit å ikke få bursdagsgave eller annen hjelp og oppmerksomhet. Det er dårlig gjort av ham. Det har imidlertid ingen ting med prisen på gaven til kjæresten hans å gjøre. Han bruker penger på seg selv, på henne, på alt annet enn deg og søsken. Klart det er sårt. Men hvis hun ikke ble prioritert, hvis hun fikk en gave til 500,- kroner, ville dessverre ikke du fått mer. Det er ikke der skoen trykker i forholdet deres. Anonymkode: b091b...080 9 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #11 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ok, men hjelp og tjenester forventer han hele tiden. Da kan jeg slutte med det siden jeg aldri får noe tilbake? Anonymkode: cce8a...2e0 Hahaha ja hvis du veier det å bidra hos din far opp mot hvor mye penger han bruker på deg så kan du jo bare la være 😊 Anonymkode: a8353...ff4 14 7
Juniper Skrevet 25. november 2022 #12 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ok, men hjelp og tjenester forventer han hele tiden. Da kan jeg slutte med det siden jeg aldri får noe tilbake? Anonymkode: cce8a...2e0 Bare vri deg unna når han prøver å få deg til å gjøre noe. Om han maser kan du jo si «men kan ikke Camilla fikse dette? Hun er tross alt partneren din». 5 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #13 Skrevet 25. november 2022 Juniper skrev (6 minutter siden): Bare vri deg unna når han prøver å få deg til å gjøre noe. Om han maser kan du jo si «men kan ikke Camilla fikse dette? Hun er tross alt partneren din». Ja får begynne med det... synd for han at de bor i forskjellige kommuner og pendler. Blir ikke alltid like lett å få hjelp, men det får være hans problem.... Anonymkode: cce8a...2e0 1
Thjelp Skrevet 25. november 2022 #14 Skrevet 25. november 2022 Trodde faktisk det var helt normalt å gi dyrere gave til partner enn til barna? Mine foreldre brukte mest på hverandre, og en litt mindre(dog ca lik) sum på barna. Fortsatte faktisk med moren min og ny samboer , uten at jeg løftet et øyebryn på det. Bursdagsgave fikk jeg fram til jeg var atten og kun en liten oppmerksomhet på runde tall etter det. Da snakker vi maks 100kr, og det reagerte jeg heller ikke på. Tror ikke det handler om å forskjellsbehandle dere mot damen hans, men at det ikke skal bli noe forskjell mellom dere søsken. Men vis du måler omtanke i penger burde du ta en runde med deg selv. Og vis du vurderer å kutte kontakten fordi du ikke får dyr nok gave er jo litt ekstremt. Det at han aldri stiller opp til hjelp og lignende forstår jeg er mer sårt, men heller noe som burde snakkes om. Så drar jeg frem «foreldreløs- kortet» helt på slutten her. Drit i summen og ikke bruk energien din på sammenligne gaven din mot damen hans. Jeg hadde gladelig ofret alle fremtidige gaver uansett sum for å få tilbake en jul med foreldrene mine. 7 4 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #15 Skrevet 25. november 2022 Jeg er vel bitter da. Henger nok sammen generelt med hvordan jeg føler han opphøyer damen og er mye mer villig til å ofre seg for henne enn for meg. Det er viktigere for han å sitte å drikke og høre på musikk med damen når jeg er på besøk en helg, enn å faktisk prioritere at jeg skal trives. Har ikke lyst å komme på besøk lenger når det er sånn, likevel om jeg har gitt beskjed hvor mye det plager meg... Anonymkode: cce8a...2e0 2 5
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #16 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er vel bitter da. Henger nok sammen generelt med hvordan jeg føler han opphøyer damen og er mye mer villig til å ofre seg for henne enn for meg. Det er viktigere for han å sitte å drikke og høre på musikk med damen når jeg er på besøk en helg, enn å faktisk prioritere at jeg skal trives. Har ikke lyst å komme på besøk lenger når det er sånn, likevel om jeg har gitt beskjed hvor mye det plager meg... Anonymkode: cce8a...2e0 Da får du bare la være å dra dit da. Anonymkode: ee065...bf4 9
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #17 Skrevet 25. november 2022 Er du vokst opp med altoppofrende foreldre? Vant til å få alt av både goder og oppmerksomhet, gjerne på bekostning av andre? Anonymkode: d1011...54b 8
Tanuki Skrevet 25. november 2022 #18 Skrevet 25. november 2022 jeg syntes du får unødvendige krasse svar her. Faren din bruker naturligis pengene sine som han vil, men sært å være såpass firkanta med egne barn, mener jeg. 8
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #19 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Faren min har for flere år siden sluttet å gi bursdagsgaver etter at vi fylte 18 år, og gir heller "en dyrere" julegave i stedet for. Denne julegaven har maks verdi på 1000 kr. Så om han hadde gitt bursdag og julegave så hadde det vel blitt 500 kr i bursdag og 500 kr i julegave. Synest egentlig det er litt sårt at han er så gnien... Nå som jeg var på besøk så spurte han om jeg kunne pakke inn en gave til damen hans. De har bare vært sammen noen år. Fikk senere opp gaven som annonse på Black Week-tilbud, og så at den kostet nesten 2000 kr på tilbudet, og er mye dyrere til normalpris. Han har nok kjøpt varen på tilbud, men jeg synest likevel det var mye med 2000 kr... Merker jeg ble litt sjokkert og lei meg over hvor mye penger han bruker på gave til henne, når han mener 1000 kr er så dyrt å gi i gave til oss en gang i året. Han gir også bursdagsgave til henne, så da får hun jo gave til verdi på 4000 kr, mens han gir oss maks 1000 kr i gave i året. Hadde egentlig et litt dyrere juleønske i år, men den gaven var for dyr sa han. Spurte hva jeg eventuelt måtte betale selv viss han skulle kjøpe det, og da var han ganske kontant på dette med maks 1000 kr. Ble litt lei meg og jeg endte opp med å ønske meg noe til 800 kr i stedenfor, og kommer nok ikke til å få noe mer enn den gaven til 800 kr som jeg ønsket meg. Er nok derfor jeg reagerte ekstra på gaven til henne, siden han egentlig har råd til å spytte inn mer penger i gave, men dette gjelder tydeligvis bare damen. Han spanderer ellers aldri noe på meg eller søsken, aldri støttet med penger til studietida etc., osv., gitt pengegaver selv om han har arvet fra øvrige familiemedlemmer, har kjøpt seg ny dyr el-bil og solgte den andre bilen til damen til en ekstra snill pris. Gir selv bursdag og julegave til faren min til verdi av ca. 500 kr + farsdagsgave...så synest det er litt rart at han skal være så gnien. Mulig det er normalt, men blir lei meg av hvordan han verdisetter damen med tanke på oss barna. Kjenner at jeg har mindre og mindre lyst å ha kontakt og tenker nå egentlig at dama skal få i oppgave pleie han som gammel så lite som han verdsetter oss barna.. Anonymkode: cce8a...2e0 Du kan fint gi din far gave til 200 kr til jul og droppe bursdag og farsdag. Det hadde jeg gjort hvis gaven fra far er så liten. Tanken som teller. Anonymkode: 93709...ab9 7
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #20 Skrevet 26. november 2022 Jeg får gave rundt 100-200kr av min far, han gir mine barn gaver til rundt 500kr hver. Urettferdig! 😄😄 Anonymkode: 10689...395 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå