AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #1 Del Skrevet 25. november 2022 Hei! Jeg skal snart begynne i jobb igjen. Kombinerer ferie , ulønnet og jobb 50 prosent. Barnet er 7 mnd. Hvor lenge kan jeg ha ammefri hver jobbdag? Arbeidsgiver sier at far må komme med barnet på jobb så vi kan amme der. Problemet er at det tar 30 min å kjøre hver vei og barnet mitt bruker sånn evig tid på kaving, kikking og lyder /nye steder forstyrrer voldsomt så da kan vi like gjerne slutte med ammingen med en gang. Teller kjøretiden til og fra jobb som ammefri? Det forstår jeg om det gjør altså. Jeg håpet å kunne ta det på kvelden altså reise hjem tidlig på aftenvakt siden barnet er avhengig av meg og pupp for å få sove enda og komme seinere på dagvakt, men det passer ikke for driften fikk jeg beskjed om. Jeg har spurt om å bare jobbe dagvaktene, men det kunne de heller ikke love. Noen som vet om jeg har lov til å kreve noe? Anonymkode: 9a18f...209 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heln Skrevet 25. november 2022 #2 Del Skrevet 25. november 2022 Såvidt jeg har forstått det så trumfer barnets behov bedriftens. Barnet skal ammes når den trenger det, om det er i en time kontinuerlig på kvelden så er det sånn da. Det går av ammefrien at du må bruke tid på kjøring. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #3 Del Skrevet 25. november 2022 Er det to timer vi kan ha? Kan jeg si at jeg reiser fra jobb kl 1930 feks for å amme ? Anonymkode: 9a18f...209 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #4 Del Skrevet 25. november 2022 Heln skrev (1 minutt siden): Såvidt jeg har forstått det så trumfer barnets behov bedriftens. Barnet skal ammes når den trenger det, om det er i en time kontinuerlig på kvelden så er det sånn da. Det går av ammefrien at du må bruke tid på kjøring. Men ammefri er begrenset oppad til en time. Ts kan ikke ta fri for å amme og så si at kjøreturen tar 1 time og så skal hen ha en time fri til å amme. Ts får en time. Rekker hen ikke amme på den tiden må ts enten pumpe og kjøle ned (et helt akseptabelt alternativ som ikke på noe vis går utover barnet), eller partner må komme med barnet. Alternativt må ts inngå en avtale med arbeidsgiver som går utover det arbeidsgiver plikter yte. Og det kan altså arbeidsgiver avslå. Ammefri betyr ikke at barnet må se den som ammer. Barnet har det helt supert med sin andre primæromsorgsperson og savner ikke den som er på jobb. At ts ikke velger å pumpe? Ikke noe arbeidsgiver skal lide for. Anonymkode: 5c5d8...8eb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #5 Del Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men ammefri er begrenset oppad til en time. Ts kan ikke ta fri for å amme og så si at kjøreturen tar 1 time og så skal hen ha en time fri til å amme. Ts får en time. Rekker hen ikke amme på den tiden må ts enten pumpe og kjøle ned (et helt akseptabelt alternativ som ikke på noe vis går utover barnet), eller partner må komme med barnet. Alternativt må ts inngå en avtale med arbeidsgiver som går utover det arbeidsgiver plikter yte. Og det kan altså arbeidsgiver avslå. Ammefri betyr ikke at barnet må se den som ammer. Barnet har det helt supert med sin andre primæromsorgsperson og savner ikke den som er på jobb. At ts ikke velger å pumpe? Ikke noe arbeidsgiver skal lide for. Anonymkode: 5c5d8...8eb Barnet mitt tar ikke flaske, vi prøver og prøver, men det blir sint og vil ikke! Anonymkode: 9a18f...209 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RockyRose Skrevet 25. november 2022 #6 Del Skrevet 25. november 2022 Du har rett på 1-2t betalt ammefri kvar dag inntil baby er 1 år. Om det er 1 eller 2t avhenger av kvar du jobbar, men det veit leiar. Leiar kan ikkje sei at mannen/baby må kome til deg. Ammefri er for baby, og difor har du rett og leiar plikt til å gje deg fri til å gje melk til baby. Vi prøvde først med at baby kom på jobb til meg(kun 10min gåtur), men der var det for mykje distraksjonar. Så kveldsvaktene byrja eg 1t seinare, og dagvaktene reiste eg 1t tidlegare frå jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #7 Del Skrevet 25. november 2022 Du kan velge selv å enten komme 1 time senere på jobb, gå en time før eller ta ammefri midt i vakten når det passer best for deg og barnet… det er DU som bestemmer når det skal taes ammefri, ikke Arbeidgiver Anonymkode: 86bd1...ef6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #8 Del Skrevet 25. november 2022 12 minutter siden, AnonymBruker said: Men ammefri er begrenset oppad til en time. Ts kan ikke ta fri for å amme og så si at kjøreturen tar 1 time og så skal hen ha en time fri til å amme. Ts får en time. Rekker hen ikke amme på den tiden må ts enten pumpe og kjøle ned (et helt akseptabelt alternativ som ikke på noe vis går utover barnet), eller partner må komme med barnet. Alternativt må ts inngå en avtale med arbeidsgiver som går utover det arbeidsgiver plikter yte. Og det kan altså arbeidsgiver avslå. Ammefri betyr ikke at barnet må se den som ammer. Barnet har det helt supert med sin andre primæromsorgsperson og savner ikke den som er på jobb. At ts ikke velger å pumpe? Ikke noe arbeidsgiver skal lide for. Anonymkode: 5c5d8...8eb Du kan jo bare la være å si noe når du åpenbart ikke har peiling på lovverket rundt ammefri. TS har rett til å ta ammefri når HUN trenger det. Hun har rett på så mye ammefri som hun trenger for å kunne amme, inkludert ekstra reisevei til og fra barnet. Hvis avtalt arbeidstid er minst 7t, så har hun rett på å få betalt den første timen med ammefri. Tid til amming utover dette er ikke arbeidsgiver lovpålagt å betale for, men de kan ikke avslå og begrunne det med hensyn til driften. Anonymkode: cef74...bda 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #9 Del Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Barnet mitt tar ikke flaske, vi prøver og prøver, men det blir sint og vil ikke! Anonymkode: 9a18f...209 Ser du skriver «vi prøver» men her er det viktig at du trekker deg tilbake (helst ut av huset), mens far prøver med flasken sånn at barnet ikke lukter eller ser deg… Anonymkode: 86bd1...ef6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #10 Del Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ser du skriver «vi prøver» men her er det viktig at du trekker deg tilbake (helst ut av huset), mens far prøver med flasken sånn at barnet ikke lukter eller ser deg… Anonymkode: 86bd1...ef6 Takk du. Har selvfølgelig prøvd, forsøkte å pumpe og dra på venninnekveld også, da barnet endelig tok litt fra flasken. Måtte bare dra hjem . Får heller ikke til å pumpe ut sånn særlig mye og barnet tar heller ikke smokk. Har kjøpt alle typer smokk jeg har kommet over vil ikke ta den. og jeg har lovfestet rett på ammefri? Anonymkode: 9a18f...209 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #11 Del Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Takk du. Har selvfølgelig prøvd, forsøkte å pumpe og dra på venninnekveld også, da barnet endelig tok litt fra flasken. Måtte bare dra hjem . Får heller ikke til å pumpe ut sånn særlig mye og barnet tar heller ikke smokk. Har kjøpt alle typer smokk jeg har kommet over vil ikke ta den. og jeg har lovfestet rett på ammefri? Anonymkode: 9a18f...209 Ja, du har lovfestet rett på så mye ammefri du trenger. 1 (2) time(r) betalt, men så mye du trenger ulønnet også. Søk det opp, du finner informasjonen lett ved å Google. Anonymkode: 7e592...8f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #12 Del Skrevet 25. november 2022 Men kan jeg da bare si til leder at jeg tar ammefri når jeg vil? Anonymkode: 9a18f...209 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #13 Del Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Takk du. Har selvfølgelig prøvd, forsøkte å pumpe og dra på venninnekveld også, da barnet endelig tok litt fra flasken. Måtte bare dra hjem . Får heller ikke til å pumpe ut sånn særlig mye og barnet tar heller ikke smokk. Har kjøpt alle typer smokk jeg har kommet over vil ikke ta den. og jeg har lovfestet rett på ammefri? Anonymkode: 9a18f...209 Kjenner meg sånn igjen! Jeg begynte å jobbe igjen når barnet var fire måneder gammelt, og far i hus måtte koppmate. Jeg jobbet i kommunen og den gang (2015 og 2018) var det sånn at man hadde rett på 2 timer betalt ammefri i stat og kommune så lenge barnet trengte det (jeg stoppet ammefri på eget initiativ når barna var ett) og 1 time betalt ammefri i det private opp til ett år, hvis ikke det var egen avtale. Man hadde likevel lov til så mye ammefri man trengte, men utover de to timene var det ikke betalt, nødvendigvis. Anonymkode: 376b1...98f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #14 Del Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Men kan jeg da bare si til leder at jeg tar ammefri når jeg vil? Anonymkode: 9a18f...209 Ja Vis til arbeidsmiljøloven du. Anonymkode: 86bd1...ef6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #15 Del Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Men kan jeg da bare si til leder at jeg tar ammefri når jeg vil? Anonymkode: 9a18f...209 Ja, men du får bare betalt for 1 t, og det inkluderer reisevei. Noen arbeidsplasser har 2 t betalt, så det kommer an på da. Anonymkode: b1e64...53a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #16 Del Skrevet 26. november 2022 17 hours ago, AnonymBruker said: Men ammefri er begrenset oppad til en time. Ts kan ikke ta fri for å amme og så si at kjøreturen tar 1 time og så skal hen ha en time fri til å amme. Ts får en time. Rekker hen ikke amme på den tiden må ts enten pumpe og kjøle ned (et helt akseptabelt alternativ som ikke på noe vis går utover barnet), eller partner må komme med barnet. Alternativt må ts inngå en avtale med arbeidsgiver som går utover det arbeidsgiver plikter yte. Og det kan altså arbeidsgiver avslå. Ammefri betyr ikke at barnet må se den som ammer. Barnet har det helt supert med sin andre primæromsorgsperson og savner ikke den som er på jobb. At ts ikke velger å pumpe? Ikke noe arbeidsgiver skal lide for. Anonymkode: 5c5d8...8eb Hun kan få så mye ammefri hun trenger, men bare betalt for 1 time Anonymkode: 567b5...1a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #17 Del Skrevet 26. november 2022 17 hours ago, AnonymBruker said: Ja, du har lovfestet rett på så mye ammefri du trenger. 1 (2) time(r) betalt, men så mye du trenger ulønnet også. Søk det opp, du finner informasjonen lett ved å Google. Anonymkode: 7e592...8f3 Lovfestet er 1 time. 2 timer er i såfall tariff Anonymkode: 567b5...1a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #18 Del Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Lovfestet er 1 time. 2 timer er i såfall tariff Anonymkode: 567b5...1a8 Tror vi har to timer, ts Anonymkode: 9a18f...209 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RockyRose Skrevet 26. november 2022 #19 Del Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Men kan jeg da bare si til leder at jeg tar ammefri når jeg vil? Anonymkode: 9a18f...209 Det kan du. Men ville både for din, mannen din og arbeidsplassen hatt ein litt "fast" måte å gjer det på. Så blir det lett å tilrettelegge for alle 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #20 Del Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Lovfestet er 1 time. 2 timer er i såfall tariff Anonymkode: 567b5...1a8 Ja. Anonymkode: 7e592...8f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå