AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #1 Skrevet 25. november 2022 Jeg er sykepleier som er lei av mye kveldsvakter og jobb på helligdager og lignende, siden jeg fikk familie har det vært ganske slitsomt å få alt til å gå opp. Særlig sommerferie med stengt sfo og barnehage i 4 uker. Blir og sliten av sen/tidlig vakter. Siden det beste av kirurgi foregår dagtid har jeg hørt det generelt sett er mindre kvelds og helgevakter. Tenkte litt på en av disse retningene. Men lurer litt på hvilken jeg skal velge. Kan noen operasjons eller anestesisykepleiere dele litt om hvordan en arbeidshverdag ser ut (når starter du, arbeidsoppgaver) og hvordan er turnus og lønn? Og er det sånn at man , for å bli anestesisykepleier, må være veldig god på feks pvk eller holder det å være "middels" god (regner med man blir flinkere etter en del mengdetrening?) Anonymkode: 5a69a...ed3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #2 Skrevet 25. november 2022 Er operasjoner hele døgnet rundt. Du må nok belage deg på skift da også. Akutte keisersnitt, ulykker eller andre oppståtte situasjoner som krever operasjon om så klokka er 2 på natta. Anonymkode: 77d76...768 4
mitch92 Skrevet 25. november 2022 #3 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Er operasjoner hele døgnet rundt. Du må nok belage deg på skift da også. Akutte keisersnitt, ulykker eller andre oppståtte situasjoner som krever operasjon om så klokka er 2 på natta. Anonymkode: 77d76...768 Spørs jo veldig på hvor man jobber. Jobber man på elektiv operasjonsstue blir det naturligvis mye dagjobb. Majoriteten av operasjoner foregår på dagtid. Da blir det jo ikke samme behovet for bemanning døgnet rundt. Jobber man for Aleris så er det ikke noe keisersnitt eller trafikkulykker heller. Hvis du ser på nett så er det mange dagstillinger utlyst eller stillinger med feks 4. Hver helg for både anestsi og operasjon. 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #4 Skrevet 25. november 2022 Ikke sikkert du kan regne med fire uker fri akkurat når barnehagen og SFO har stengt likevel, altså……… Har mann og svigerinne som jobber på sykehus (svigerinnen er sykepleier, dog ikke spesialsykepleier), og de kan bare drømme om å få fire uker ferie når de ønsker det selv… Det er alltid partner som må dekke opp for de to (eller i verste fall tre) ukene barna har fri, mens skole/SFO har stengt. Anonymkode: 600c8...720 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #5 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke sikkert du kan regne med fire uker fri akkurat når barnehagen og SFO har stengt likevel, altså……… Har mann og svigerinne som jobber på sykehus (svigerinnen er sykepleier, dog ikke spesialsykepleier), og de kan bare drømme om å få fire uker ferie når de ønsker det selv… Det er alltid partner som må dekke opp for de to (eller i verste fall tre) ukene barna har fri, mens skole/SFO har stengt, og den sykehusansatte forelderen må på jobb. Anonymkode: 600c8...720 Manglet noe i den siste setningen, la til i bold. Anonymkode: 600c8...720
mitch92 Skrevet 25. november 2022 #6 Skrevet 25. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ikke sikkert du kan regne med fire uker fri akkurat når barnehagen og SFO har stengt likevel, altså……… Har mann og svigerinne som jobber på sykehus (svigerinnen er sykepleier, dog ikke spesialsykepleier), og de kan bare drømme om å få fire uker ferie når de ønsker det selv… Det er alltid partner som må dekke opp for de to (eller i verste fall tre) ukene barna har fri, mens skole/SFO har stengt. Anonymkode: 600c8...720 Men hvor på sykehus jobber de? Du spesifiserer ikke. Selfølgelig kan ikke en intensivsykepleier ta 4 uker fri i juli, men jeg har sett flere utlysninger på Ahus som sier man kan få ferie i juli (operasjonssykepleie) Endret 25. november 2022 av mitch92
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #7 Skrevet 25. november 2022 Jeg er operasjonssykepleier og stortrives i jobben! Interessant fagfelt, godt tverrfaglig samarbeid, godt arbeidsmiljø, mulighet for å konsentrere seg om en pasient om gangen, rikelig med jobbmuligheter og lett å få den turnustypen man ønsker. På min avdeling får alle som ønsker det rene dagstillinger, generelt er det lett å få dagstilling som operasjonssykepleier. Alt av planlagt kirurgi foregår på dagtid, og stadig flere operasjoner gjøres dagkirurgisk. Sykehus med f.eks traumefunksjon og fødeavdeling har operasjonssykepleier på døgnvakt, men ellers er det mange steder hjemmevakt/bakvakt. De som jobber på dagkirurgiske avdelinger har hverken kveld/natt eller helg, og ofte er avdelingen stengt i høytider og 4-5 uker om sommeren. Så joda, det går fint an å få stilling der det å ta fri hele perioden bhg/SFO er stengt om sommeren. Jeg jobber litt turnus, ca 2-3 seinvakter i mnd og hver 8.helg, ønsker ikke ren dagstilling, men det er mer enn nok vakt for min del. Arbeidsoppgaver i korte trekk; forberede til operasjon, sjekke at utstyr er på plass, sjekke at vi har rette implantater eller annet som trengs, ha oversikt over/kontrollere og kunne bruke medisinsk teknisk utstyr, ivareta pasienten i hele forløpet (både når de er våken og når de har sovnet), leire til kirurgi for å sikre tilgang og hindre skader, forebygge hypotermi, sikre sterilitet på utstyr og personell både før og under inngrep, assistere kirurgene i feltet, serve teamet når man er ikke er sterilt kledd selv, telle og ha oversikt over utstyr og instrumenter som brukes i operasjonen, ha plan og handlingsberedskap for uforutsette situasjoner, hjelpe til med planlegging og drift i avdelingen, håndtere preparater og prøver som skal sendes til patologen eller mikrobiologen. Mye av det vi gjør er ikke så lett å forklare, men det er varierte dager og en givende jobb. Som anestesisykepleier ansatt et annet sted enn dagkirurgiske avdelinger må du belage deg på noe mer turnusarbeid, all den tid de har en annen beredskap på huset enn det operasjonssykepleierne har. Anestesi har i mindre grad hjemmevakt (men jeg vet noen spesialavdelinger har det), det er ikke like lett å få rene dagstillinger og i deler av landet er det for tiden vanskelig å få jobb. Du må for øvrig ikke være noen kløpper i pvk før du begynner, det lærer du etterhvert. Anonymkode: dae2a...268 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #8 Skrevet 25. november 2022 mitch92 skrev (1 time siden): Men hvor på sykehus jobber de? Du spesifiserer ikke. Selfølgelig kan ikke en intensivsykepleier ta 4 uker fri i juli, men jeg har sett flere utlysninger på Ahus som sier man kan få ferie i juli (operasjonssykepleie) Medisinsk avdeling, begge to, ulike sykehus. Det varierer sikkert mellom sykehus og avdelinger, men hvis jeg skulle vært sikker på å ha fri i hele juli pga stengt bhg og SFO, da hadde jeg valgt en annen utdanning enn spesialsykepleier på sykehus… Risikoen for at avdelingen har todelt eller til og med tredelt sommerferie er altfor stor. Anonymkode: 600c8...720 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #9 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Medisinsk avdeling, begge to, ulike sykehus. Det varierer sikkert mellom sykehus og avdelinger, men hvis jeg skulle vært sikker på å ha fri i hele juli pga stengt bhg og SFO, da hadde jeg valgt en annen utdanning enn spesialsykepleier på sykehus… Risikoen for at avdelingen har todelt eller til og med tredelt sommerferie er altfor stor. Anonymkode: 600c8...720 Hvorfor svarer du ts på noe du ikke ha peiling på? Din mann og svigerinnes erfaringer fra medisinsk avdeling er jo helt uvesentlig ifht det ts lurer på, og hun sitter åpenbart også med en erfaring fra turnuslivet selv. Og ja det varierer selvfølgelig, det er derfor ts lurer på det med videreutdanning! Og som sagt så kan man fint jobbe som spesialsykepleier på sykehus og ha fri hele juli, nettopp fordi f.eks dagkirurgiske avdelinger er stengt minst 4-5 uker midt på sommeren. Anonymkode: dae2a...268 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #10 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Og er det sånn at man , for å bli anestesisykepleier, må være veldig god på feks pvk eller holder det å være "middels" god (regner med man blir flinkere etter en del mengdetrening?) Anonymkode: 5a69a...ed3 Ah, sykepleierholdninger. Må jeg være flink i jobben min, liksom. Ja, det må du. Selvsagt blir du flinkere med mengdetrening og ingen venter at du skal være ekspert før du har begynt på studiene. Akkurat det er ikke noe problem. Men ikke søk på anestesi i håp om at du kan sose deg gjennom studiet og mestre jobben litt her og litt der etter hvert. Anonymkode: 4b99b...8d9
mitch92 Skrevet 26. november 2022 #11 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Medisinsk avdeling, begge to, ulike sykehus. Det varierer sikkert mellom sykehus og avdelinger, men hvis jeg skulle vært sikker på å ha fri i hele juli pga stengt bhg og SFO, da hadde jeg valgt en annen utdanning enn spesialsykepleier på sykehus… Risikoen for at avdelingen har todelt eller til og med tredelt sommerferie er altfor stor. Anonymkode: 600c8...720 Du sammenligner epler og appelsiner her for å si det sånn. Medisinsk avdeling har selfølgelig turnus. Se svar fra operasjonssykepleier lengre oppe her. Vær så snill og ikke kom med svar om noe som ikke har noe med det ts spør om å gjøre.
mitch92 Skrevet 26. november 2022 #12 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ah, sykepleierholdninger. Må jeg være flink i jobben min, liksom. Ja, det må du. Selvsagt blir du flinkere med mengdetrening og ingen venter at du skal være ekspert før du har begynt på studiene. Akkurat det er ikke noe problem. Men ikke søk på anestesi i håp om at du kan sose deg gjennom studiet og mestre jobben litt her og litt der etter hvert. Anonymkode: 4b99b...8d9 For et bitchy svar, typisk snerpete kvinneguiden holdning 😅 hun spør ikke om hun må være flink i jobben eller ikke, hun spør spesifikt om man må være veldig god i FORKANT av studiet på en prosedyre. Ingen som snakker om å sose seg gjennom et studie.Ta deg en bolle.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #13 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg er operasjonssykepleier og stortrives i jobben! Interessant fagfelt, godt tverrfaglig samarbeid, godt arbeidsmiljø, mulighet for å konsentrere seg om en pasient om gangen, rikelig med jobbmuligheter og lett å få den turnustypen man ønsker. På min avdeling får alle som ønsker det rene dagstillinger, generelt er det lett å få dagstilling som operasjonssykepleier. Alt av planlagt kirurgi foregår på dagtid, og stadig flere operasjoner gjøres dagkirurgisk. Sykehus med f.eks traumefunksjon og fødeavdeling har operasjonssykepleier på døgnvakt, men ellers er det mange steder hjemmevakt/bakvakt. De som jobber på dagkirurgiske avdelinger har hverken kveld/natt eller helg, og ofte er avdelingen stengt i høytider og 4-5 uker om sommeren. Så joda, det går fint an å få stilling der det å ta fri hele perioden bhg/SFO er stengt om sommeren. Jeg jobber litt turnus, ca 2-3 seinvakter i mnd og hver 8.helg, ønsker ikke ren dagstilling, men det er mer enn nok vakt for min del. Arbeidsoppgaver i korte trekk; forberede til operasjon, sjekke at utstyr er på plass, sjekke at vi har rette implantater eller annet som trengs, ha oversikt over/kontrollere og kunne bruke medisinsk teknisk utstyr, ivareta pasienten i hele forløpet (både når de er våken og når de har sovnet), leire til kirurgi for å sikre tilgang og hindre skader, forebygge hypotermi, sikre sterilitet på utstyr og personell både før og under inngrep, assistere kirurgene i feltet, serve teamet når man er ikke er sterilt kledd selv, telle og ha oversikt over utstyr og instrumenter som brukes i operasjonen, ha plan og handlingsberedskap for uforutsette situasjoner, hjelpe til med planlegging og drift i avdelingen, håndtere preparater og prøver som skal sendes til patologen eller mikrobiologen. Mye av det vi gjør er ikke så lett å forklare, men det er varierte dager og en givende jobb. Som anestesisykepleier ansatt et annet sted enn dagkirurgiske avdelinger må du belage deg på noe mer turnusarbeid, all den tid de har en annen beredskap på huset enn det operasjonssykepleierne har. Anestesi har i mindre grad hjemmevakt (men jeg vet noen spesialavdelinger har det), det er ikke like lett å få rene dagstillinger og i deler av landet er det for tiden vanskelig å få jobb. Du må for øvrig ikke være noen kløpper i pvk før du begynner, det lærer du etterhvert. Anonymkode: dae2a...268 Tusen takk for svar! Fokus på en pasient av gangen høres utrolig deilig ut, er lei multitaskingen og springe rundt som en gal for å få alt gjort. Og takk for svar rundt det jeg lurte på med turnus, hadde ikke tenkt over at anestesi kansje har mindre sjanser for dagsturnus, mtp beredskap ellers. Men det gir jo mening, de har jo kompetanse på hlr, og gjør jo ting som å intubere. Hadde bare ikke tenkt over at de ikke har rene operasjonsstuestillinger(eller at det ikke er så vanlig). Sikkert rift om de få stillingene som finnes da vil jeg tro. Så det var veldig nyttig! Tror jeg heller mer mot operasjonssykepleie da, for det virker fortsatt utrolig spennende. Jeg er veldig glad i å jobbe systematisk så tror det kan passe for meg. Hvordan er lønna? Ca samme som vanlig sykepleier, eller har du gått noe ned mtp mindre kveldstillegg /helgetillegg osv. Man går jo opp noe pga master og. Hvordan slår det ut til slutt på en måte? Anonymkode: 5a69a...ed3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #14 Skrevet 26. november 2022 Anestesisykepleiere har en jobb som er mye lettere fysisk enn hva operasjonssykepleierne har. På en dagkirurgisk avdeling, hvor pasientene som opereres ikke er kjempesjuke, så sitter anestesisykepleierne stort sett og surfer på mobilen sin mens operasjonene pågår. Anonymkode: 1a3a2...34c
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #15 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Anestesisykepleiere har en jobb som er mye lettere fysisk enn hva operasjonssykepleierne har. På en dagkirurgisk avdeling, hvor pasientene som opereres ikke er kjempesjuke, så sitter anestesisykepleierne stort sett og surfer på mobilen sin mens operasjonene pågår. Anonymkode: 1a3a2...34c At jobben fysisk sett er mindre krevende kan jeg tro på, men at de sitter og surfer på mobilen tviler jeg sterkt på. Det ser kansje ikke ut som de gjør så mye, men de skal overvåke vitale parametere, følge med på respirator, justere medisiner osv Anonymkode: 5a69a...ed3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #16 Skrevet 26. november 2022 En anestesisykepleier jeg kjenner (med noen års erfaring i jobben) hadde rundt 700 000 i årslønn da hun sluttet. Kan ikke huske hun hadde noe særlig skiftarbeid, det var stort sett dagtid. Det kommer nok an på hva slags avdeling man jobber på. Anonymkode: 7752d...fe4 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #17 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for svar! Fokus på en pasient av gangen høres utrolig deilig ut, er lei multitaskingen og springe rundt som en gal for å få alt gjort. Og takk for svar rundt det jeg lurte på med turnus, hadde ikke tenkt over at anestesi kansje har mindre sjanser for dagsturnus, mtp beredskap ellers. Men det gir jo mening, de har jo kompetanse på hlr, og gjør jo ting som å intubere. Hadde bare ikke tenkt over at de ikke har rene operasjonsstuestillinger(eller at det ikke er så vanlig). Sikkert rift om de få stillingene som finnes da vil jeg tro. Så det var veldig nyttig! Tror jeg heller mer mot operasjonssykepleie da, for det virker fortsatt utrolig spennende. Jeg er veldig glad i å jobbe systematisk så tror det kan passe for meg. Hvordan er lønna? Ca samme som vanlig sykepleier, eller har du gått noe ned mtp mindre kveldstillegg /helgetillegg osv. Man går jo opp noe pga master og. Hvordan slår det ut til slutt på en måte? Anonymkode: 5a69a...ed3 La inn lønnstabellen mellom NSF og Spekter under, lønn avhenger av ansiennitet. Det er ikke alle sykehus som betaler mer til de som har master, så det kan du ikke regne med. Hos oss får vi det, men det er et sjeldent unntak. Hva du får i tillegg avhenger jo av hvilken turnus man har og vaktbelastningen. Skal du bare jobbe dagvakter er det jo i utgangspunktet grunnlønn tilsvarende ditt ansiennitetstrinn du får. Jeg får mastertillegg + ekstra tillegg gjennom lokale forhandlinger, så jeg er relativt fornøyd med lønnen. Det viktigste for meg var å få en mer fagrettet og interessant arbeidshverdag, uten mye av det drittarbeidet som er på post, uten pårørende, uten å måtte forholde meg til kommunen og der jeg ikke måtte jobbe hver 3.helg. Det har jeg fått, så jeg er fornøyd med det Anonymkode: dae2a...268
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #18 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): La inn lønnstabellen mellom NSF og Spekter under, lønn avhenger av ansiennitet. Det er ikke alle sykehus som betaler mer til de som har master, så det kan du ikke regne med. Hos oss får vi det, men det er et sjeldent unntak. Hva du får i tillegg avhenger jo av hvilken turnus man har og vaktbelastningen. Skal du bare jobbe dagvakter er det jo i utgangspunktet grunnlønn tilsvarende ditt ansiennitetstrinn du får. Jeg får mastertillegg + ekstra tillegg gjennom lokale forhandlinger, så jeg er relativt fornøyd med lønnen. Det viktigste for meg var å få en mer fagrettet og interessant arbeidshverdag, uten mye av det drittarbeidet som er på post, uten pårørende, uten å måtte forholde meg til kommunen og der jeg ikke måtte jobbe hver 3.helg. Det har jeg fått, så jeg er fornøyd med det Anonymkode: dae2a...268 Jeg mente mer at man får jo høyere lønn(grunnlønn) enn en sykepleier med bachelor om man tar videreutdanning eller master. Ikke om man får master tillegg eller ikke, burde sikkert spesifisert . Men tilleggene er jo såklart mindre når man jobber dag. Så lurte igrunn på om hvordan det slår ut på lønna til slutt, tjener man like mye som en "vanlig" sykepleier som jobber turnus (dvs det jeg gjør nå) eller mindre. Anonymkode: 5a69a...ed3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #19 Skrevet 26. november 2022 Glemte å legge inn tabellen, men her er grunnlønnen for spesialsykepleier, så kan du se hva årslønnen er uten tillegg sammenlignet med det du har nå. Spesialsykepleier/jordmor, med virkning fra 1. august 2022: Ansiennitet (år) Minstelønn (kr) 0 490 000 4 513 000 8 549 000 10 602 000 Tillegg for ubekvem arbeidstid Kvelds- og nattillegg 28 % av timelønnen, minimum kr. 70 Lørdags - og søndagstillegg 25 % av timelønnen, minimum kr. 50 Helge- og høytidstillegg 133,33 % av timelønnen Anonymkode: dae2a...268 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #20 Skrevet 27. november 2022 Anestesi såklart. Mye akutt, veldig selvstendig og spennende. Men ikke så lett med dagstilling. Anonymkode: a37a8...157
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå