Gå til innhold

Dere samboere som ikke har barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er et par i 30- årene, ingen barn. Kjøpte hus for 2 år siden. I fjor samlet vi begge sider av familien her hos oss, men samboer er ikke så ivrig på det i år. 

Jeg har så dårlig samvittighet for ikke å be foreldrene mine og søsken i år. De kan reise til annet familie medlem, men blir så redd de skal bli skuffet for de egentlig ville hit. 

Dere som er samboere uten barn, hvordan løser dere julaften?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi feirer hver for oss. Er over 40 år og har vært sammen i mer enn ti år. Men det funker fint, vi har nok av fine/spesielle dager og ferier sammen ellers i året. 

Anonymkode: 91a06...a7b

Skrevet

Vi er sammen på julaften og alle andre dager i julen, noe annet hadde bare blitt rart. 

Anonymkode: 1a7b4...f02

• Liker 3
Skrevet
Anonym-bruker skrev (38 minutter siden):

Vi er et par i 30- årene, ingen barn. Kjøpte hus for 2 år siden. I fjor samlet vi begge sider av familien her hos oss, men samboer er ikke så ivrig på det i år. 

Jeg har så dårlig samvittighet for ikke å be foreldrene mine og søsken i år. De kan reise til annet familie medlem, men blir så redd de skal bli skuffet for de egentlig ville hit. 

Dere som er samboere uten barn, hvordan løser dere julaften?

Mener han at dere to skal feire alene?

Vi har pleid å feire med min familie, både før og etter vi fikk barn… 

Anonymkode: 24dbd...74a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mener han at dere to skal feire alene?

Vi har pleid å feire med min familie, både før og etter vi fikk barn… 

Anonymkode: 24dbd...74a

Nei, han vil vi skal til foreldrene hans i år. 

Mine bor 2 timer unna, hans 10 minutter. Derfor jeg kunne tenkt meg be hit så alle kan være sammen. Men han vil dit

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi er sammen på julaften og alle andre dager i julen, noe annet hadde bare blitt rart. 

Anonymkode: 1a7b4...f02

Ja, samme føler jeg. Vi må være sammen I julen 

Skrevet

Jeg og min samboer feirer hver for oss sammen med våre familier, men der er fordi vi er såpass unge at det er naturlig at vi vil feire med våre egne besteforeldre osv. 

Anonymkode: d14a6...fe3

Skrevet

Hva med annenhvert år? 

Her er julefeiringen spredd på flere dager men jeg og samboer er alltid sammen. Din familie er jo ikke mer viktig enn han sin. 2 timer er ikke så farlig langt vekk, kan du ikke be familien din komme ned en av dagene og så er dere hos han sin familie en dag. 

Anonymkode: bea8b...33a

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner godt at du vil samle alle hos dere, ts. Dere kan også feire hver for dere. 

Anonymkode: e512e...3b1

Skrevet

Vi er hos min manns familie hvert år. Det er ganske langt reisevei til min familie, med flere transportbytter (bil, fly, tog, buss, bil!!!) og det makter jeg ikke midt på vinteren. 

Vi er hos min familie om sommeren. 

Anonymkode: a3865...9f8

• Liker 1
Skrevet
Anonym-bruker skrev (8 timer siden):

Nei, han vil vi skal til foreldrene hans i år. 

Mine bor 2 timer unna, hans 10 minutter. Derfor jeg kunne tenkt meg be hit så alle kan være sammen. Men han vil dit

Slik er det med partner. Selvfølgelig skal man bytte på. 

• Liker 4
Skrevet

Dette er et like vanskelig valg for oss hvert år og vi har fortsatt ikke kommet til en fast ordning da vi ikke føler det er noen optimale løsninger. Vi er begge 29 år og er uten barn. Utfordringen er at vi begge ønsker å feire julaften sammen, samtidig som begge også ønsker å feire med sin egen familie og med de gamle og kjente tradisjonene. Det å be begge sider av familien til oss har ikke vært aktuell enda da vi ikke har barn og siden vi bor i leilighet i Oslo. Vi har prøvd litt forskjellig de siste årene. Alt fra å feire sammen med anhvert år hos hans familie og anhvert år hos min, til å ha samme ordning men med halve dagen sammen , for så å kjøre til hver sin familie etter middag. Akkurat nå for i år heller vi mot å feire hver for oss med hver vår familie.

Det viktigste er at man tar hensyn til hverandre og kommer frem til en rettferdig løsning begge synes er greit:)

Skrevet

Har aldri feiret juleaften med en samboer og gjør det heller ikke med denne. Vi feirer hver for oss til det er barn inne i bildet, og det har vi nå gjort i 4 år og kommer til å fortsette med det til vi evt har barn. Vi er i sent 20 og tidlig 30 :) 

Skrevet

Jeg kunne aldri tenkte meg å feire jul uten samboer, vi to er jo en familie.

Hans familie bor spredt rundt i landet. Hans mor er død og hans far bor på en helt annen kant av landet, så det er sjelden vi får reist dit. Så vi feirer som regel jul med min familie. 

Anonymkode: 499f1...846

• Liker 2
Skrevet

Vi deler oss og feirer med hver vår familie. Både jeg og mine søsken har alltid gjort det sånn. Så vi feirer hjemme hos våre foreldre, og han med sine søsken hos sine foreldre.

Anonymkode: 4b8ee...319

Skrevet

Det blir ofte slik at man feirer hver for seg når det er julefeiring hjemme hos foreldrene. For mange blir det naturlig å feire sammen når det kommer barn i bildet eller når foreldrene ønsker å være gjester på julaften.

• Liker 1
Skrevet

Vi har vært sammen i over 20 år, ingen barn, og feirer jul hver for oss hjemme hos foreldrene våres med søsken ++  Vi bor i Oslo, men er fra samme by på sørlandet så kan ses nesten hver dag i juledagene.  Jeg elsker å være hjemme hos min familie i jula. Og han vil også være sammen med sin mor og familie på julaften. 

Anonymkode: 8fa3c...869

Skrevet

Vi hadde heldigvis foreldrene våre ganske nært hverandre, så vi dro til den ene lille julaften, hadde julemorgen og julemiddag der, og dro videre til kaffe og gaveåpning hos den andre. Slik fikk vi truffet alle. Etter vi fikk barn, har vi samlet alle hos oss. Det er ikke alltid alle vil komme, de bytter litt på hvem de drar til, men vi er alltid hjemme. Nå har vi tre barn og flere dyr, så det er bare mas å flytte på oss. 

Anonymkode: 35cce...b3d

Skrevet

Vi er gift da, men har gjort det samme siden vi ble sammen. Vi feirer hos foreldrene våre, stort sett sammen. Har vært et par år hver for oss av praktiske årsaker, men i år blir det hos svigers. De ønsker å invitere fortsatt, kanskje vi inviterer alle etterhvert.

Anonymkode: 29741...e92

Skrevet

Feirer hver for oss 

Anonymkode: d0caa...16f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...