Gå til innhold

Behandling for depresjon i gruppe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen erfaringer med det?

Fikk tilbud om å delta på noe de kaller KID, kurs i depresjon. Det er et gruppetilbud... merker at jeg er meget skeptisk, selv om de sa at man må ikke brette ut hele livshistorien sin. Jeg er redd for å treffe kjentfolk og synes det er litt flaut å slite med psyken. 

Anonymkode: 5f3b6...ba5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Skrevet

For mange er ikke det rette behandling, men dessverre eneste de tilbyr. Dette er pga av nedskjæring i budsjetter over flere år, så de samler flere i grupper for å få ned ventetiden på psykolog. For noen kan det hjelpe, men de fleste trenger individuell behandlig , som pr dags dato har flere års venting i det offentlige helsevesnet.

Anonymkode: 9ceb6...5d4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg syns gruppe har gjort meg godt. Fint å ha noen å reflektere sammen med. Det er ikke sånn at man sier "hei jeg heter Anna og er deprimert og har opplevd det og det og det" men en dag snakker man kanskje om vennskapsforhold, en annen dag om selvbilde, en tredje gang om håp osv. Det er mer generelle ting man ofte kan kjenne igjen tanker og refleksjoner rundt og å dele egne tanker og refleksjoner, hvis man ønsker kan man dele personlige ting også men ikke noe must. Etter min erfaring kommer sånt mer i små drypp over tid 

Anonymkode: 104f4...672

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

For mange er ikke det rette behandling, men dessverre eneste de tilbyr. Dette er pga av nedskjæring i budsjetter over flere år, så de samler flere i grupper for å få ned ventetiden på psykolog. For noen kan det hjelpe, men de fleste trenger individuell behandlig , som pr dags dato har flere års venting i det offentlige helsevesnet.

Anonymkode: 9ceb6...5d4

Det har vært mye kutt i budsjett og tilbud ja men det er da ikke sant at det er flere års ventetid for psykolog. Det er lovfestet at skal gå max tre måneder fra søknad til oppstartende behandling og man kommer inn til evalueringssamtale etter ca 1-2 mnd 

Anonymkode: 104f4...672

Skrevet

For meg har gruppen vært helt klart bedre enn individuell behandling. Første spørsmålet i gruppen jeg går i nå var "er det noen som kjenner hverandre?". Vi har heller ikke lov til å ha kontakt utenfor gruppen.

Om du ender i gruppe med noen du kjenner, så kan du si i fra til behandler, så finner dem løsning.

Anonymkode: 2dca0...29f

Gjest supernova_87
Skrevet

Jeg skjønner at du kjenner på dette. Samtidig kan det jo være at du får utfordret en viktig angst med å delta i dette kurset, og at du ser at folk som sliter med depresjon er like forskjellige som andre folk, og like gode mennesker. Kanskje du får jobbet med noen internaliserte fordommer mot de som sliter med depresjon. 

Går jo også an å tenke at de andre som er der kjenner på noe av det samme, og at det kan bli et fint samhold. 

Dersom dette er det eneste tilbudet du får, og ikke får individuelt tilbud, så er det gjerne bedre å få den hjelpen enn å gå og slite med depresjon? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.11.2022 den 19.34):

Noen erfaringer med det?

Fikk tilbud om å delta på noe de kaller KID, kurs i depresjon. Det er et gruppetilbud... merker at jeg er meget skeptisk, selv om de sa at man må ikke brette ut hele livshistorien sin. Jeg er redd for å treffe kjentfolk og synes det er litt flaut å slite med psyken. 

Jeg synes det er et fint tilbud til personer med mild/moderat depresjon - har deltatt på et selv. Kurset inneholder mye mestringsstrategier og teori om kognitiv psykologi - hvordan det er mulig å tenke annerledes i situasjoner.

Du må sikkert presentere deg, fortelle hva du heter og si litt om hvem du er. Feks fortelle om du bor med familie eller alene, og hva du jobber som. Du trenger ikke dele ting som er privat eller vanskelig.

Jeg vil anbefale deg å gi det et forsøk. Det kan være du blir positivt overrasket. Hvis du slumper til å møte noen du har hilst på før må du huske at de har sin egen grunn til å være der, og det er like flaut for den andre. Kursleder snakker sannsynligvis også litt om at det er taushetsplikt om det som kommer fram under kurset.

Anonymkode: 0a5e3...45e

Skrevet

Gått på det selv. Synes ikke det hadde noe for seg i mitt tilfelle. Jeg fortalte ingen hvorfor jeg var der. En klein ting: gikk der sammen med moren til ei jeg har gått i klassers tidligere. Det synes jeg  var flaut.

Anonymkode: 403ae...ccc

• Hjerte 1
Skrevet

Har aldri gått i sånne grupper før, men fikk tilbud om angst-gruppe. Takket nei da jeg har sosial angst og sliter i forhold til andre mennesker. Jeg er også i slutten av 50 årene, og innbiller meg at det stort sett er yngre mennesker i sånne grupper. Jeg kan ta feil der da, men det er det jeg ser for meg. 

Anonymkode: 4c6c0...e99

Skrevet

Tenker at det er helt individuelt om man får noe ut av det eller ikke. Tror på generelt grunnlag det er vanskeligere å nyttiggjøre seg gruppe, samtidig blir man eksponert for flere forskjellige typer tankesett enn med bare en person, sånn sett nyttigere for å (forhåpentligvis) få belyst flere sider av en sak, mer nyanser.

Men tenker at man må ha gode grenser og mye kjærlighet før man tenker på gruppe, og man må kjenne seg selv og sine mønstre. Hvis du vet at du trenger noe annet er det ikke noe poeng. Alle er forskjellig.

Anonymkode: 028bb...1f5

Skrevet

Gikk i gruppeterapi for angstlidelse. Et par ting man må være obs på i gruppe:

- man må tørre å ta ordet. Man får lite ut av å bare sitte der og høre om andres problemer. Om man ikke vil dele egne utfordringer må man hvertfall bidra i diskusjonen rundt det som blir tatt opp. 

- noen mennesker tar mye plass, og prater om seg og sitt så fort de får anledning. Se i sammenheng med forrige punkt... Ordstyrer må være flink til å la alle slippe til. Det kan være vanskelig. 

Jeg syns det var ålreit. Gruppen fungerte ok, og det var litt læring i å høre hvordan andre takler forskjellige utfordringer. Jeg er ikke sikker på terapi alene med psykolog ville vært så mye mer effektivt. 

Til AB e99, vi var definitivt ikke bare yngre personer i gruppen. Det var alle aldre, fra studenter til pensjonister. 

Anonymkode: 7616b...91e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...