AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #1 Skrevet 25. november 2022 Det har blitt bestemt at jeg snart skal søke ufør og jeg har da sett på hva jeg vil få i inntekt, men blir litt forvirret. Jeg er usikker på om jeg får ung ufør eller ikke. Ble først syk da jeg var 21, fikk da diagnosen bipolar også senere igjen da jeg var 27 diagnosen asperger. Har hatt AAP i 1 år tilsammen sett bort fra 1 år mellom disse årene der jeg forsøkte å studere (da uten støtte fra NAV). Er det sannsynlig at jeg vil få ung ufør? Stemmer det at jeg vil få 254 168 kr utbetalt som vanlig ufør og dersom jeg får innvilget ung ufør vil jeg få 276 463 kr? Og hva vil høy sats si? Hva er det som avgjør om man får høy sats eller ikke? Siden jeg har sett på er denne: https://www.nav.no/uforetrygd Anonymkode: 8d8ba...fa2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #2 Skrevet 25. november 2022 Høy sats er hvis du bor alene. Hvis du bor med samboer får du ordinær sats. Det er umulig for noen andre enn nav å svare deg på om du trekker ung ufør-billetten eller ei. Det avhenger av flaks/uflaks, men det er ikke så sannsynlig at du får det hvis du har jobbet og studert. Anonymkode: a28ed...b1f 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #3 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Høy sats er hvis du bor alene. Hvis du bor med samboer får du ordinær sats. Det er umulig for noen andre enn nav å svare deg på om du trekker ung ufør-billetten eller ei. Det avhenger av flaks/uflaks, men det er ikke så sannsynlig at du får det hvis du har jobbet og studert. Anonymkode: a28ed...b1f Skjønner. Tenker du på det at jeg har jobbet i livet i det hele tatt eller at jeg har jobbet og studert etter jeg ble 21 år? Den lengste jobben jeg har hatt var 2 år, da fra jeg var 18-20. Jobben jeg hadde etter det gikk bare bra i noen få måneder før jeg ble dårlig og studiet måtte jeg avslutte etter ett halvt år av samme grunn. Vet ikke om det har noe å si? Skjønner det er vanskelig for andre å si noe om men. Bekymrer meg bare veldig mye over dette. Anonymkode: 8d8ba...fa2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #4 Skrevet 26. november 2022 Du får nok ikke ung ufør hvertfall Anonymkode: f1fd0...a90
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #5 Skrevet 26. november 2022 Jeg er ganske sikker på at du IKKE får ung ufør. Men du MÅ prøve. Snakk med din fastlege og be hen hjelpe deg med dokumentasjon. Be også om å få henvisning til sosionom, og hen kan hjelpe deg med søknader og klager på avslag. Høy sats får du, enkelt sagt, om du har hatt GODT betalt jobb 3 år av de siste 5 åra. Jeg er fryktelig lei meg for deg, at du får en slik straff for at du er syk. Her er noen tips som kan hjelpe bittelitt: Søk om å få slippe å betale egenandel på frikort. Snakk med fastlegen. Vær klar over at du får honnørkort. Søk også om ledesagerkort. Dette søker du kommunen om, med attest fra legen. Søk også om TT-kort. Be fastlegen hjelpe deg. Husk bostøtte og søk om eventuell supplerende sosialstønad. Be ALLTID om pasientreise. Bruker du medisiner kan du få tannlegebehandlig med god rabatt. Snakk med din tannlege. Får du ikke rabatt, søk NAV om å dekke utgiftene. Din tannlege vil hjelpe deg. Ta kontakt med boligkontoret i din kommune. Finn ut om du kan få boliglån. Disse kan du få på 50 år nedbetaling. Du kan også få tilskudd, flere hundretusner og tilskudd til møbler og hvitevarer. Dette er det VIKTIGSTE du tar fatt på. Søk NAV om støtte til småhjelpemidler hver fjerde år, det er ca 2-4000. Det får du uten dokumentasjon. Snakk med sosionom om du kan søke grunnstønad. Det kan være opp til 6000,- skattefrie kroner i måneden. De fleste hjelpemidler har en eller annen pott med penger det kan søkes på. Snakk med sosionom, eller bruk google til du finner ut av det. Svært lite står på NAV sine sider. Men snakk med SOSIONOM!!! Det er superviktig. Jeg har MS og er uføretrygdet, så jeg vet hva jeg prater om. Det har vært tidkrevende å få alt dette på plass, men det er SÅ verdt det. Be om hjelp TS, så kan fremtiden bli litt bedre. Anonymkode: 52241...fc4 2 3 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #6 Skrevet 26. november 2022 Har du samboer eller ikke ? Anonymkode: b8f91...dca
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #7 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg er ganske sikker på at du IKKE får ung ufør. Men du MÅ prøve. Snakk med din fastlege og be hen hjelpe deg med dokumentasjon. Be også om å få henvisning til sosionom, og hen kan hjelpe deg med søknader og klager på avslag. Høy sats får du, enkelt sagt, om du har hatt GODT betalt jobb 3 år av de siste 5 åra. Jeg er fryktelig lei meg for deg, at du får en slik straff for at du er syk. Her er noen tips som kan hjelpe bittelitt: Søk om å få slippe å betale egenandel på frikort. Snakk med fastlegen. Vær klar over at du får honnørkort. Søk også om ledesagerkort. Dette søker du kommunen om, med attest fra legen. Søk også om TT-kort. Be fastlegen hjelpe deg. Husk bostøtte og søk om eventuell supplerende sosialstønad. Be ALLTID om pasientreise. Bruker du medisiner kan du få tannlegebehandlig med god rabatt. Snakk med din tannlege. Får du ikke rabatt, søk NAV om å dekke utgiftene. Din tannlege vil hjelpe deg. Ta kontakt med boligkontoret i din kommune. Finn ut om du kan få boliglån. Disse kan du få på 50 år nedbetaling. Du kan også få tilskudd, flere hundretusner og tilskudd til møbler og hvitevarer. Dette er det VIKTIGSTE du tar fatt på. Søk NAV om støtte til småhjelpemidler hver fjerde år, det er ca 2-4000. Det får du uten dokumentasjon. Snakk med sosionom om du kan søke grunnstønad. Det kan være opp til 6000,- skattefrie kroner i måneden. De fleste hjelpemidler har en eller annen pott med penger det kan søkes på. Snakk med sosionom, eller bruk google til du finner ut av det. Svært lite står på NAV sine sider. Men snakk med SOSIONOM!!! Det er superviktig. Jeg har MS og er uføretrygdet, så jeg vet hva jeg prater om. Det har vært tidkrevende å få alt dette på plass, men det er SÅ verdt det. Be om hjelp TS, så kan fremtiden bli litt bedre. Anonymkode: 52241...fc4 Tusen takk! Hva er supplerende sosialstønad? Er det det samme som økonomisk sosialhjelp? Var det som kom opp når jeg søkte? Anonymkode: 8d8ba...fa2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #8 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har du samboer eller ikke ? Anonymkode: b8f91...dca Jeg har ikke samboer. Anonymkode: 8d8ba...fa2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #9 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Høy sats er hvis du bor alene. Hvis du bor med samboer får du ordinær sats. Det er umulig for noen andre enn nav å svare deg på om du trekker ung ufør-billetten eller ei. Det avhenger av flaks/uflaks, men det er ikke så sannsynlig at du får det hvis du har jobbet og studert. Anonymkode: a28ed...b1f Det har vel ingenting med flaks å gjøre. Enten oppfyller du krava for ung ufør eller ikke. Jeg har ung ufør, fikk diagnose i 2 års alder. Prøvde meg både i skole og jobb fram til jeg var 26, men det gikk ikke. Fikk innvilget ufør med ung ufør da jeg var 28. Fikk da ung ufør fordi jeg fikk diagnosen 2 pr gammel. Anonymkode: 3720f...108 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #10 Skrevet 26. november 2022 Overhodet ikke meningen å kuppe tråden, men er i lignende problemstilling og håper jeg kan nyte godt av kunnskapen her i tråden. Har selvfølgelig lest på NAV sine sider, og det er saksbehandler som mener det er på tide å søke ufør etter snart 8 (!) år på AAP. Det jeg tror jeg har forstått er at på AAP beregner de snittet av de siste 3 årene med lønn, mens på ufør, de 3 beste av de 5 siste (?) før man ble syk. Beregningsgrunnlaget mitt for AAP er litt over 600 000,- altså får jeg utbetalt 66% av det. Enkelt. Mht ufør så trodde jeg også i utgangspunktet at det ville bli rundt 66%. Men så er det det med trygdetid, det får jeg ulike svar fra NAV. Jeg var vel i jobb 15-20 år av og på før jeg nå har vært på AAP (med et par forsøk tilbake i jobb). Er somatisk syk og det finnes ikke behandlingsmetoder som virker. Beklager lang innledning, men jeg forstår altså ikke det der med trygdetid og opptjening. Jeg har ikke vært lenge nok i arbeidslivet til å ha opptjent full trygdetid - likevel står det noe om (fritt fra hukommelsen) at trygdetid vil bli beregnet fullt ut så lenge man har bodd i Norge etc og at den blir beregnet fra man er 16? Eller blander jeg med andre pensjonsregler nå? Får ikke noe klart svar på om jeg vil få avkortning i evt ufør fordi jeg ikke var lenge nok i arbeidslivet og er tydeligvis for dum til å skjønne det som står på nav.no. Kundeservice sier at jeg vil få omtrent det samme som nå - altså 66% av tidligere inntekt, mens en kundebehandler som jobber med uføretrygd sa at det er umulig å si og det får vi ta når den tid kommer etc. Jeg bor alene (eier, med kommunalt lån som er beregnet fra full inntekt) og er avhengig av bil (har HC-kort), men ikke så stort behov at det er innenfor reglene til NAV og få dekket bil. Dvs, jeg har utgifter til huslån, felleskost og vedlikehold på en gammel bil. Den store frykten er jo å ikke sitte igjen med nok til å kunne dekke huslån og løpende kostnader - spesielt nå som rentene stiger og alt har blitt dyrere - og da er det mildt sagt en stor fordel å kunne gjøre nødvendige tilpasninger før man står der med en «lønnsslipp» som er helt annerledes enn tidligere. Det må jo kunne gå an å si om jeg vil få omtrent det samme som nå - evt at «du vil få x prosent avkortning fordi du ble syk før du hadde vært lenge nok i arbeidslivet til å ha fullt beregningsgrunnlag»? Det virker som at dere som har svart hittil, skjønner reglene, så derfor drister jeg meg til å slenge meg på her, i stedet for å opprette ny tråd om samme tema. Anonymkode: 888ac...bb9
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #11 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Tusen takk! Hva er supplerende sosialstønad? Er det det samme som økonomisk sosialhjelp? Var det som kom opp når jeg søkte? Anonymkode: 8d8ba...fa2 Ja, det er det samme. Om man ikke har nok penger til å dekke nødvendige utgifter, kan man få sosialstønad i tillegg. Anonymkode: 02384...1ac
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #12 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (På 25.11.2022 den 18.26): Det har blitt bestemt at jeg snart skal søke ufør og jeg har da sett på hva jeg vil få i inntekt, men blir litt forvirret. Jeg er usikker på om jeg får ung ufør eller ikke. Ble først syk da jeg var 21, fikk da diagnosen bipolar også senere igjen da jeg var 27 diagnosen asperger. Har hatt AAP i 1 år tilsammen sett bort fra 1 år mellom disse årene der jeg forsøkte å studere (da uten støtte fra NAV). Er det sannsynlig at jeg vil få ung ufør? Stemmer det at jeg vil få 254 168 kr utbetalt som vanlig ufør og dersom jeg får innvilget ung ufør vil jeg få 276 463 kr? Og hva vil høy sats si? Hva er det som avgjør om man får høy sats eller ikke? Siden jeg har sett på er denne: https://www.nav.no/uforetrygd Anonymkode: 8d8ba...fa2 Nei det er ikke sannsynlig at du får ung ufør. Og hvem har bestemt at du skal søke ufør? Hvilken ytelse får du nå? Anonymkode: 537d3...672
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #13 Skrevet 26. november 2022 Ung ufør tilegg er vel opp til 18 år? Anonymkode: ded99...b01
Silva Pluvialis Skrevet 26. november 2022 #14 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg er ganske sikker på at du IKKE får ung ufør. Men du MÅ prøve. Snakk med din fastlege og be hen hjelpe deg med dokumentasjon. Be også om å få henvisning til sosionom, og hen kan hjelpe deg med søknader og klager på avslag. Høy sats får du, enkelt sagt, om du har hatt GODT betalt jobb 3 år av de siste 5 åra. Jeg er fryktelig lei meg for deg, at du får en slik straff for at du er syk. Her er noen tips som kan hjelpe bittelitt: Søk om å få slippe å betale egenandel på frikort. Snakk med fastlegen. Vær klar over at du får honnørkort. Søk også om ledesagerkort. Dette søker du kommunen om, med attest fra legen. Søk også om TT-kort. Be fastlegen hjelpe deg. Husk bostøtte og søk om eventuell supplerende sosialstønad. Be ALLTID om pasientreise. Bruker du medisiner kan du få tannlegebehandlig med god rabatt. Snakk med din tannlege. Får du ikke rabatt, søk NAV om å dekke utgiftene. Din tannlege vil hjelpe deg. Ta kontakt med boligkontoret i din kommune. Finn ut om du kan få boliglån. Disse kan du få på 50 år nedbetaling. Du kan også få tilskudd, flere hundretusner og tilskudd til møbler og hvitevarer. Dette er det VIKTIGSTE du tar fatt på. Søk NAV om støtte til småhjelpemidler hver fjerde år, det er ca 2-4000. Det får du uten dokumentasjon. Snakk med sosionom om du kan søke grunnstønad. Det kan være opp til 6000,- skattefrie kroner i måneden. De fleste hjelpemidler har en eller annen pott med penger det kan søkes på. Snakk med sosionom, eller bruk google til du finner ut av det. Svært lite står på NAV sine sider. Men snakk med SOSIONOM!!! Det er superviktig. Jeg har MS og er uføretrygdet, så jeg vet hva jeg prater om. Det har vært tidkrevende å få alt dette på plass, men det er SÅ verdt det. Be om hjelp TS, så kan fremtiden bli litt bedre. Anonymkode: 52241...fc4 Kan man få fritak fra å betale egenandelen til frikortgrensen? Aldri hørt om. Jeg forsøkte å lese om det, og det ser ut som at det kun gjelder gravide, minstepensjonister, barn under 16 år og de med godkjent yrkesskade. 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #15 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ung ufør tilegg er vel opp til 18 år? Anonymkode: ded99...b01 Ung ufør får du om du har fått en diagnose før fylte 18 år. Anonymkode: 3720f...108
Purple_Pixiedust Skrevet 26. november 2022 #16 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (På 25.11.2022 den 18.39): Høy sats er hvis du bor alene. Hvis du bor med samboer får du ordinær sats. Det er umulig for noen andre enn nav å svare deg på om du trekker ung ufør-billetten eller ei. Det avhenger av flaks/uflaks, men det er ikke så sannsynlig at du får det hvis du har jobbet og studert. Anonymkode: a28ed...b1f Jeg er utdannet sykepleier, likevel fikk jeg ung ufør. Jeg har også jobbet, men jeg kunne jo dokumentere at jeg har hatt ni jobber på 11 år og det skyldes jo mine problemer med psyken. Psykiatrien oppsøkte jeg ikke før jeg var 25. Ikke for at jeg ikke hadde problemer, men jeg var typen som ikke ba om hjelp, men led i stillhet. Fram til jeg knakk helt i hop og det ble synlig for hele verden omtrent. Så det stemmer ikke det du påstår. Det var også mange her som påstår at TS ikke blir å få ung ufør. Det er det jo ingen her som vet. Selv har jeg diagnosene Asperger, bipolar 2, emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse og rusavhengighet og har masse masse dokumentasjon på alvorlig problematikk, innleggelser osv. Er også varig skadet pga selvmordsforsøk osv. Jeg husker jeg skrev en tråd om dette med ung ufør og folk påsto at jeg neppe kom til å få det. Men jeg fikk det automatisk da jeg søkte om ufør. 4 1
Purple_Pixiedust Skrevet 26. november 2022 #17 Skrevet 26. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ung ufør får du om du har fått en diagnose før fylte 18 år. Anonymkode: 3720f...108 Nei. Det stemmer ikke. Jeg fikk mine diagnoser en etter en fra 26-31 år. Men jeg var dokumentert alvorlig syk fra 25 år. Jeg har ung ufør. Den ene diagnosen er medfødt, men jeg fikk den ikke før 26 år. Og den er ikke sett på som mine hovedproblemer. Endret 26. november 2022 av Purple_Pixiedust
Silva Pluvialis Skrevet 26. november 2022 #18 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ung ufør får du om du har fått en diagnose før fylte 18 år. Anonymkode: 3720f...108 Nei. Før fylte 26. 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #19 Skrevet 26. november 2022 Tvillingsjel skrev (3 minutter siden): Nei. Før fylte 26. Ja, beklager. 26 år er det. Anonymkode: 3720f...108 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #20 Skrevet 26. november 2022 De vil sannsynligvis ikke sette uføretidspunktet til før 26år, og derfor vil du ikke få ung ufør. Dette kan du selvfølgelig klage på, og det bør du også. Når du får innvilget ufør (men ikke ung ufør tillegget), så tar du øyeblikkelig kontakt med et advokatfirma (se gjerne etter et firma som har lang erfaring med nav saker). Du vil ha rett på gratis rettshjelp (egenandelen er på rundt 1500, så spar og sett det beløpet til siden nå). Advokaten vil klage for deg. De vil få tilsendt all dokumentasjon fra nav om saken, men all annen dokumentar vil du måtte hente og sende til advokaten. Det vil si hele journalen din fra legen (ring legesenteret og be om journalen din, så skriver de det ut for deg). Skaff også dokumentasjon på at du ikke klarte studiene (eventuelt fravær, ikke bestått, hør med lærere om de kan skrive en statement om du snakket med de om vanskene dine på skolen, om du har fått mail fra lærer/skole om manglende oppmøte eller annet etc). Om du noen gang har vært til bup eller annet som ikke ligger i legejournalen, så skaffer du dokumentasjon fra de. Alt dette skal sendes til advokaten, så skriver de en klage og klager for deg. Sannsynligvis vil du få avslag på klagen (fordi den som behandler klagen er samme person som ga avslag på ung ufør tillegget første gang), og da vil klagen gå videre til nav klageinstans. Får du avslag på klagen der, så kan advokaten klage for deg igjen. Denne gangen vil egenandelen være på rundt 5-9000kr, så begynn å spar nå. Du har aspergers, noe som er medfødt. Du har ikke klart å jobbe, og du klarte ikke å studere. Uføretidspunktet bør bli satt til fra da du var 16 år gammel. Det koster litt i egenandel å skal klage om du ikke får ung uføre tillegget, men det er absolutt noe man bør gjøre. Anonymkode: f3eb3...305 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå