Gå til innhold

Får ikke alle alkoholikere helseproblemer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min bestemor på snart 80 er alkoholiker. Hun er tilsynelatende edru på dagen, men alle i familien vet at når kvelden kommer så drikker hun til hun sovner og gjør det samme hver kveld. Noen ganger kan hun ringe eller sende meldinger, og da er det veldig tydelig. Hun har gjort dette så lenge jeg kan huske (jeg er 27 år). Ingen i familien får komme på besøk til henne, hun besøker alltid andre på dagtid. Nærmer klokken seg 20 begynner hun å stresse og må komme seg hjem. Jeg vet at hun slurver med matinntak, bruker mye sterke smertestillende og har de siste årene blitt tynnere og skrøpelig, men det kan jo også være alderen. De gangene jeg har sett henne påvirket, har hun vært så full at hun har problemer med å stå og gå. Hun har også skadet seg stygt, falt og brukket hånden flere ganger, stadig blåmerker i ansiktet osv. 

Jeg bare lurer på hvordan noen kan holde på sånn i rundt 30 år uten å ha alvorlige helseproblemer? Er det ikke alle alkoholikere som får leverproblemer? Jeg er selvfølgelig veldig bekymret for henne og har vært det i mange år. Det er mange som har prøvd å ta det opp, men det nytter ikke. Det er mange år siden min far sa til oss at vi heretter skulle late som om det ikke skjer og aldri ta det opp igjen. Jeg er derfor også redd for å snakke med min far om det, ettersom han er veldig streng på at dette er hennes problem og at det vi gjør/sier ikke nytter uansett. Det er jo vondt for han å se sin mor slik også.. 

Anonymkode: ac1bd...98b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tynn og skrøpelig kommer jo av noe - ergo har hun jo helseproblemer.

Skrevet

Det er nok individuelle forskjeller på hvor mye leveren til den enkelte tåler. Kanskje hun har hatt flaks med genene, men særlig i kombinasjon med sterke smertestillende så er jo ikke dette bra for helsen. Siden hun har disse sterke smertestillende så har hun vel vondt i kroppen, det er jo ikke uvanlig for verken eldre eller alkoholikere. Det finnes jo gjerne en eller flere grunner til at man drikker.

Anonymkode: caacf...608

Skrevet

Alle sykdommer har en elefant i rommet. Gener. Svært ulikt hvor mye og hvor lite vi tåler i møte med ulike ting. 

Anonymkode: 6464d...fc0

• Liker 3
Skrevet

Det syns jo ikke alltid utenpå hva man sliter med innvendig. Hun kan jo ha helseproblemer som ikke syns. 

At hun er tynn og skrøpelig er jo et helseproblem som syns utenpå? 

Anonymkode: fb4b0...876

Skrevet

Det kommer til syvende og sist an på gener. Både min mor og far har levd ekstremt usunne liv. Min mor døde ung nok, men hun levde likevel vanvittig lenge mtp helseutfordringene. Hun hadde diabetes ute av kontroll og levde med den ute av kontroll i 20 år før hun fikk blodpropp. Min far har vært sosial dranker i store deler av sitt liv, vil ikke akkurat kalle han alkoholiker heller- ettersom han aldri hadde problem med nykter i lange tider, men han har alltid spist lite, drukket mye øl, kaffe (med enorme mengder sukker og fløte) og røkt som en skorstein. For å ikke snakke om alle løsemidler han var utsatt for på jobb. Og det faktum at hver gang han spiste noe var det gjerne halvgammel, muggen mat. Han nærmer seg 80 nå, og en rask og sprek. 

Anonymkode: 24131...d99

Skrevet

Hun har nok sterkt hjerte. Ikke sikkert hun dør av alkohol, men av et fall? Har hun hjemmesykepleie? Får hun i seg mat og drikke så klarer hun seg nok.

Anonymkode: 880aa...ff5

• Liker 1
Skrevet

Samme med min far på snart 70. Har drukket hver kveld så lenge jeg kan huske(jeg er 40). Frisk som en fisk, tilsynelatende  

Anonymkode: 52275...eeb

Skrevet

Dette klarte et familiemedlem å vedlikeholde i mange år, helt til han falt livløs om på gulvet hjemme med multiorgansvikt. Lever, bukspyttkjertel, hjerte og nyrer tok kveld. Du ser ikke hva som skjer inni kroppen til alkoholikeren. 

Anonymkode: a300b...584

• Nyttig 1
Skrevet

Ei jeg kjenner havner på skikkelig grøftefyll hver gang hun har fri fra jobb. Dvs hver helg og kvelder. Har til og med kjøpt seg alkometer og bruker den hver morgen. Hun jobber skift tidlig/sent. Så begynner å drikke når hun kommer hjem fra vakter.

Det er ikke mulig å se på henne at hun er alkoholiker. Kanskje når hun drikker, men jeg ser henne kun edru(på jobb)

Hun bruker nok opp alle egenmeldingene sine for det er rett som det er en «sykedag»

Skjønner ikke hvordan hun klarer det livet altså.

Anonymkode: 403f7...b9c

Skrevet

Skjønner ikke sånt jeg heller. Tåler knapt en flaske vin i uka uten at det får voldsomme fysiske konsekvenser. Har ei venninne som drikker 1-2 KARTONGER i uka uten at det synes på henne i det hele tatt. Og hun holder seg superaktiv til tross for så mye drikking. Jeg blir dypt deprimert og tiltaksløs av svært små mengder. Folk er virkelig forskjellig, ass!

Anonymkode: f92dc...f59

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...