Gå til innhold

Hvordan få en 10 åring til å hjelpe til i huset

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en 10 åring som fram til nå har vært veldig god på å hjelpe til med huslige ting som rydde inn/ut av oppvaskmaskin,  henger opp klær, rydde og støvsuge rommet sitt, støvstuge ande gulv eller vaske vasken på badet. Vi har gutt henne kr 20 i ukelønn om hun har bidratt med 3-4 ting i løpet av uka. Denne høsten gjør hun ingenting,  og det ser ikke ut som hun savner pengene.  Hun sparer til egen mobil, så motivasjonen for å få penger burde jo være der.  Hun gjør ting kun etter mye masing fra oss forldre. Avtalen har vært at hun skal gjøre tingene og lekser før vi kommer hjem fra jobb   spilling eller annen skjerm er kunne lov 30 min etter middag (så hun dropper ikke gjøremål for det heller). 

Hva gjør der for at 10 åringen skal bidra hjemme , og at det skal blir hyggelige (iallefall 50%av gangene)? 

Anonymkode: 35ec2...b76

• Liker 1
Skrevet

Gir henne beskjed om å hjelpe til med noe konkret der og da. F.eks: datteren min (10 år) sitter i sofaen å ser på TV. Jeg kommer bort, gir beskjed om at nå skal vi snart spise. Du kan skru av tven å dekke på bordet. 

Ikke noe «kan du» «gidder du å» Det er ikke et spørsmål. Alle i familien skal bidra med noe til fellesskapet i løpet av en dag. Ut i fra alder selvfølgelig. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Irja skrev (11 timer siden):

Gir henne beskjed om å hjelpe til med noe konkret der og da. F.eks: datteren min (10 år) sitter i sofaen å ser på TV. Jeg kommer bort, gir beskjed om at nå skal vi snart spise. Du kan skru av tven å dekke på bordet. 

Ikke noe «kan du» «gidder du å» Det er ikke et spørsmål. Alle i familien skal bidra med noe til fellesskapet i løpet av en dag. Ut i fra alder selvfølgelig. 

Hun har jo hatt faste oppgaver hver dag, har aldri trengt å si "nå kan du", for det ble gjort......

Skrevet

Kanskje snakke med henne og finne ut om det er noe som plager henne? 

Anonymkode: 71116...484

Skrevet

Spør bare kan du hjelpe meg med å rydde, eller passe på lillebror så jeg får ryddet. Kan du rydde rommet ditt osv. Null stress, men hun gjør det ikke av seg selv!

Anonymkode: 8354a...877

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Spør bare kan du hjelpe meg med å rydde, eller passe på lillebror så jeg får ryddet. Kan du rydde rommet ditt osv. Null stress, men hun gjør det ikke av seg selv!

Anonymkode: 8354a...877

Hun gjorde alltid dagens oppgaver etter lekser , og ga uttrykk for at det var fine oppgaver . Gjorde t.o.m litt ekstra om vi spurte. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...