AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #1 Skrevet 25. november 2022 Jeg hadde årskort på en populær attraksjon for små og store som er ganske dyrt, og som mange ikke har råd til nå. Pga at jeg ikke har tid til å bruke det lengre, bestemte jeg meg å gi det bort på Finn.no og satte inn annonse. Det eneste jeg ønsket var at mottaker skulle betale porto hvis jeg måtte sende det. I løpet av de første 5 minuttende fikk jeg 30 henvendelser, der det kun var 2 som skrev en høflig melding som begynte med "Hei" og avsluttet med "Hilsen *****" eller "Mvh *******. Alle de andre skrev bare "jeg tar den", "jeg vil ha den" eller "Kan du møte meg i sentrum så jeg får det?". Jeg valgte derfor en av de to personene som startet meldingen med "Hei" og avsluttet med navnet sitt. Jeg synes at når man skriver til fremmede folk så er man litt høflig, og iallfall når man har muligheten til å få et årskort for en voksen+1 barn som gjør at man sparer 3-400,- hver gang man bruker kortet, og får gode opplevelser sammen. Det er sikkert mange som ikke bryr seg om høflighet, men for meg er det viktig. Hva tenker dere? Anonymkode: 6fc7e...0dd 32 4 8
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #2 Skrevet 25. november 2022 Fullstendig enig med deg. Et minimum av høflighet bør man kunne forvente. Anonymkode: 7efa5...b84 27
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #3 Skrevet 25. november 2022 Helt enig. Koster så lite å begynne med et hei, synes det er mye koseligere med sånne folk og selger også til folk som er høflige vs «tar den jeg» folk. Så ja, gleder ikke å gi bort når det føles ut som DE gjør deg en tjeneste. Anonymkode: b6fd8...5eb 9
Motelvibes Skrevet 25. november 2022 #4 Skrevet 25. november 2022 Det minste de burde ta seg tid til, er å formulere en liten introduksjon med navn og å spørre om det fortsatt er ledig. 5
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #5 Skrevet 25. november 2022 Når noe populært gis bort er det ofte første mann til mølla, så kan være de ikke tar seg tid til å skrive mer. Anonymkode: 5b260...407 5
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #6 Skrevet 25. november 2022 Jeg er enig. Forventer absolutt ikke bukking og skraping, men normal høflighet er en selvfølge for meg enten jeg kjøper, selger eller gir bort. Har gitt bort eller solgt ting veldig billig flere ganger, da velger jeg alltid personen som klarer å uttrykke seg mest sivilisert. Anonymkode: 8c719...61a 5
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #7 Skrevet 25. november 2022 Ser det samme i facebookgrupper som er om mat. Folk skriver bare «Oppskrift», så mye hyggeligere hvis man spør pent. Anonymkode: fbd34...40f 6
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #8 Skrevet 25. november 2022 Virker som folk har mistet helt den egenskapen med det å være høflig eller ha normal folkeskikk og medmenneskelighet. Syns egentlig det ble enda verre etter pandemien slo til, å folk var mye mere hjemme i en periode. Er null tålmodighet og en frekkhet jeg ikke har opplevd maken til på enkelte. Kan ikke være hyggelig å jobbe i service yrket med så mye ufordragelige voksne mennesker 😳 Anonymkode: 6bebd...ebd 5
Turtellure12 Skrevet 25. november 2022 #9 Skrevet 25. november 2022 (endret) Jeg siler ut slike svar på annonser jeg legger ut. Vil du ha tingen, ta deg tid til å skrive en ordentlig melding. Endret 25. november 2022 av Turtellure12 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #10 Skrevet 25. november 2022 Jeg hadde gjort akkurat det samme som deg, TS. Hvis jeg gir noe bort, er det slett ikke alltid førstemann til mølla, da er det like gjerne den som virker mest høflig og takknemlig som får det. Av rent prinsipp. Folkeskikk og høflighet bør belønnes, så folk kanskje slutter å oppføre seg som hyener. Anonymkode: 4c124...67f 9
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #11 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg hadde gjort akkurat det samme som deg, TS. Hvis jeg gir noe bort, er det slett ikke alltid førstemann til mølla, da er det like gjerne den som virker mest høflig og takknemlig som får det. Av rent prinsipp. Folkeskikk og høflighet bør belønnes, så folk kanskje slutter å oppføre seg som hyener. Anonymkode: 4c124...67f Er sååå enig. Samme med pruting, er prutingen høflig vurderer jeg det, er den uhøflig blir det et nei fra meg. Anonymkode: ba6c8...bdf 5
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #12 Skrevet 26. november 2022 Forstår deg godt ts. I min verden er det ikke noe som heter «jeg tar den». Folk altså! Synes også mange er så uhøflige når de bestiller på café, etc. «Jeg skal ha..» 🤢 Det går an å si «takk» og «vær så snill» Anonymkode: bcd76...1ee 6 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #13 Skrevet 26. november 2022 Jeg kjøpte ny stekeovn (innbygging) nå på black friday og ga bort den gamle til noen på finn. Helt fin og ganske ny stekeovn som ble gitt bort. INGEN av de som tok kontakt var det minste høflige, bare sånn "tar den om alt fungerer", "kan hente neste tirsdag" og slikt. Han som endte opp med å hente den sa ikke takk eller noe, men hva kan man gjøre... Det koster sååå lite med et "takk", eller legge igjen en tilbakemelding eller noe. Anonymkode: fb8fe...440 7 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #14 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Forstår deg godt ts. I min verden er det ikke noe som heter «jeg tar den». Folk altså! Synes også mange er så uhøflige når de bestiller på café, etc. «Jeg skal ha..» 🤢 Det går an å si «takk» og «vær så snill» Anonymkode: bcd76...1ee Men - når du kjøper noe på cafe - så skal du jo ha noe. Hva skal du si da? Kan jeg få to boller? Anonymkode: f4c19...46d 2
altflyter Skrevet 26. november 2022 #15 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men - når du kjøper noe på cafe - så skal du jo ha noe. Hva skal du si da? Kan jeg få to boller? Anonymkode: f4c19...46d Ja. Det kan du si. Og så kan du takke når du får dem. Fordi det er grunnleggende folkeskikk, men jeg ser ikke helt sammenligningen. Her beskriver jo ts at noe gis bort gratis. Det minste man kan gjøre er å utvise et snev av takknemlighet. At folk dropper høflighetsfraser gjør dessverre at mange slutter å gi bort ting også. Det koster så lite og betyr så mye. Bittelitt takknemlighet. Helt enig med ts 11
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #16 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg kjøpte ny stekeovn (innbygging) nå på black friday og ga bort den gamle til noen på finn. Helt fin og ganske ny stekeovn som ble gitt bort. INGEN av de som tok kontakt var det minste høflige, bare sånn "tar den om alt fungerer", "kan hente neste tirsdag" og slikt. Han som endte opp med å hente den sa ikke takk eller noe, men hva kan man gjøre... Det koster sååå lite med et "takk", eller legge igjen en tilbakemelding eller noe. Anonymkode: fb8fe...440 Jeg ga også bort et dyrt produkt for noen uker siden, og den som fikk det var ikke den første som tok kontakt, men den ene (av ca 70 som tok kontakt før vi stengte annonsen) som klarte å formulere hele setninger, og som i tillegg var høflig. Han sa også "takk" når han hentet det. En av ca 70 klarte å utvise normal høflighet! Alle andre skrev: "jeg henter nå!", "nå?", "svar?", "nå?"... ( flere meldinger i løpet av ett minutt) "jeg kommer nå, hva er adressen?" "jeg vil ha" "jeg tar den" osv Anonymkode: afe39...cc4 7
Adrenalina1 Skrevet 26. november 2022 #17 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Når noe populært gis bort er det ofte første mann til mølla, så kan være de ikke tar seg tid til å skrive mer. Anonymkode: 5b260...407 Ingen unnskyldning. 7
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #18 Skrevet 26. november 2022 Veldig enig med deg! Anonymkode: cdb7c...d20 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #20 Skrevet 26. november 2022 Helt enig ts. Jeg gir heller ikke til den første som tar kontakt, men den første som klarer å utvise normal folkeskikk. Det involverer i det minste å klare å skrive i fulle setninger, og fortrinnsvis også "hei" og "hilsen". Mye sånn "henter om en time", "tar den for 500 og kan hente kl 18" (det du har lagt ut koster 1100 og kan tidligst hentes i morgen), folk som forlanger bærehjelp når det spesifikt står at de må bære ut selv, folk som ikke kommer tiltalt tid og blir sur når de ringer fire dager senere og lurer på hvorfor du ikke holdt av tingen videre, og evnen til å si takk er helt fraværende hos mange. Også veldig fasinerende hvor mange som spør om jeg kan levere en ting til dem der det spesifikt står "gis bort mot henting" i annonsen, og så blir sur når de får beskjed om at henting er kriteriet for å få det som skal gis bort. Anonymkode: 2578e...0f1 8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå