Gå til innhold

Hvor lang tid etter matinntak ser man typisk at baby evt får vondt i magen av det som er gitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lang tid etter matinntak ser man typisk at baby evt får vondt i magen av det som er gitt? Kommer mageknipen med en gang, ila dagen eller flere dager senere? Synes så mange sier at «baby fikk mageknip av ditt og datt», men jeg sliter veldig med å finne sammenhenger. 

Anonymkode: 7399e...174

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer relativt raskt, men ikke nødvendigvis mageknip før dagen etter. Baby skal også få det gjennom sitt system. Her bæsjer han kun 1 gang dagen. Har noen ganger merket at han eks promper ekstra mye dagen etter jeg har spist kål eller løk..

Lurt å teste ut flere sammenhenger så kan du lettere tenke at alle gangene spiste du løk dagen før evt x ant timer før. 

Anonymkode: 5698e...ea5

Skrevet

Sikter du til innføring av fast føde, eller ang ting du spiser hvis du ammer? Jeg kan bare svare for fast føde da vi nettopp har begynt å introdusere grøt. Her fikk hun mageknip ca 6-8 timer etter hun fikk grøt

Anonymkode: 14b21...638

Skrevet

Usikker på om du tenker på reaksjoner gjennom morsmelk og/eller fast føde, allergiske reaksjoner eller ikke-allergiske reaksjoner? Min er allergisk mot melkeprotein, så kan i hvert fall svare med tanke på det. :) 

Morsmelk har han ikke fått noen reaksjoner gjennom ettersom han aldri fikk i seg melkeprotein gjennom morsmelken (jeg har også melkeproteinallergi og spiser melkefritt).

MME og fast føde: Lett eksem-liknende utslett i fjeset og generelt ubehag (ikke tydelig at det er magesmerter, men det er et eller annet som plager han) innen to timer etter måltid. Ubehaget roer seg gjerne litt etter noen timer før det tar seg opp igjen med stiv kropp og sutring/gråt i tillegg. Sover dårlig påfølgende natt. Tydelig vondt i magen dagen etter (opp i bro og hyler), og plages med skikkelig forstoppelse i en ukes tid etterpå om vi ikke gir Movicol ganske raskt etter han har fått i seg melkeprotein.

Har aldri opplevd at han har hatt noen form for reaksjon på andre ting enn melkeprotein. Men jeg vet at søsknene mine og jeg reagerte på enkelte matvarer gjennom morsmelken, og det fant mamma ut ved at hun testet å spise de forskjellige matvarene hver for seg når hun mistenkte at vi fikk mageknip av noe.

Anonymkode: 8d3b9...9b0

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Sikter du til innføring av fast føde, eller ang ting du spiser hvis du ammer? Jeg kan bare svare for fast føde da vi nettopp har begynt å introdusere grøt. Her fikk hun mageknip ca 6-8 timer etter hun fikk grøt

Hvor lenge varte mageknipen da? Tenker på innføring av fast føde ja☺️ Takk for svar

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Usikker på om du tenker på reaksjoner gjennom morsmelk og/eller fast føde, allergiske reaksjoner eller ikke-allergiske reaksjoner? Min er allergisk mot melkeprotein, så kan i hvert fall svare med tanke på det. :) 

Morsmelk har han ikke fått noen reaksjoner gjennom ettersom han aldri fikk i seg melkeprotein gjennom morsmelken (jeg har også melkeproteinallergi og spiser melkefritt).

MME og fast føde: Lett eksem-liknende utslett i fjeset og generelt ubehag (ikke tydelig at det er magesmerter, men det er et eller annet som plager han) innen to timer etter måltid. Ubehaget roer seg gjerne litt etter noen timer før det tar seg opp igjen med stiv kropp og sutring/gråt i tillegg. Sover dårlig påfølgende natt. Tydelig vondt i magen dagen etter (opp i bro og hyler), og plages med skikkelig forstoppelse i en ukes tid etterpå om vi ikke gir Movicol ganske raskt etter han har fått i seg melkeprotein.

Har aldri opplevd at han har hatt noen form for reaksjon på andre ting enn melkeprotein. Men jeg vet at søsknene mine og jeg reagerte på enkelte matvarer gjennom morsmelken, og det fant mamma ut ved at hun testet å spise de forskjellige matvarene hver for seg når hun mistenkte at vi fikk mageknip av noe.

Litt på siden kanskje, men har han alltid reagert på melkeprotein? Min har de siste dagene hatt ganske likt symptombilde som du beskriver, men har ikke tenkt at det var melkeprotein siden hun har fått nan pro siden fødsel (5 mnd nå). Men nå begynte jeg å lure på om det kanskje kunne være det likevel 🫤

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Litt på siden kanskje, men har han alltid reagert på melkeprotein? Min har de siste dagene hatt ganske likt symptombilde som du beskriver, men har ikke tenkt at det var melkeprotein siden hun har fått nan pro siden fødsel (5 mnd nå). Men nå begynte jeg å lure på om det kanskje kunne være det likevel 🫤

Begynte da vi gikk over til MME fordi jeg ikke kunne amme lengre, var vel cirka 3 måneder gammel. Han fikk som sagt ikke i seg melkeprotein gjennom morsmelken, så vi vet ikke om han reagerte fra fødselen av eller om det utviklet seg til allergi mellom fødsel og 3 måneder. :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvor lenge varte mageknipen da? Tenker på innføring av fast føde ja☺️ Takk for svar

Den varte et par timer. Men det var 2 timer med MYE gråt🤪 nesten sånn at jeg ikke tørde å gi henne grøt igjen, men magen må jo få vende seg til det.. laget den tynnere 2 dager etterpå, og da reagerte hun ikke😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...