AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #1 Skrevet 25. november 2022 Nå er jeg frustrert! Jeg er 165 og veier 47 kilo, det minste var på 46. prøver å gå opp i vekt. Jeg kan gå ned 1 kilo på en dag hvos jeg skipper et lite måltid. Spiser over 2500 kcal, MYE mettet fett og karbohydrater. Ingenting funker er drit lei av å spise meg kvalm på så mye mat!😭 Hater dette! Ser ut som et ut beinrangel. Jeg spurte legen om det kan være høyt stoffskifte nei sa hun bare... Ok? Tok ikke noe prøver. Så da anntar jeg at dette er normalt da siden legen sier det er pga av amming. Er det det? Noen andre som opplevde opplevever det samme? Anonymkode: d3be7...374 2
Peters Skrevet 25. november 2022 #2 Skrevet 25. november 2022 2500kcal er ingenting for to personer. Fråts i kaloririk mat som du ikke har unt deg selv tidligere. 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #3 Skrevet 25. november 2022 Tja, vil tro det er normalt. Jeg spiser og spiser jeg og, fortsetter å gå ned 😅 Anonymkode: f4fd6...a9d
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #4 Skrevet 25. november 2022 Hva er normalvekten din da? Og hvor gammel er baby? Hos meg stagnerte vektnedgangen etter ca 5-6 måneder og jeg begynte å gå opp i vekt igjen. (Ikke endring i kost/aktivitet). Anonymkode: 376b9...8f5
klarinetta Skrevet 25. november 2022 #5 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå er jeg frustrert! Jeg er 165 og veier 47 kilo, det minste var på 46. prøver å gå opp i vekt. Jeg kan gå ned 1 kilo på en dag hvos jeg skipper et lite måltid. Spiser over 2500 kcal, MYE mettet fett og karbohydrater. Ingenting funker er drit lei av å spise meg kvalm på så mye mat!😭 Hater dette! Ser ut som et ut beinrangel. Jeg spurte legen om det kan være høyt stoffskifte nei sa hun bare... Ok? Tok ikke noe prøver. Så da anntar jeg at dette er normalt da siden legen sier det er pga av amming. Er det det? Noen andre som opplevde opplevever det samme? Anonymkode: d3be7...374 Er du testet for cøliaki?
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #6 Skrevet 25. november 2022 En lege som bare sier: ok. Det høres jo ikke bra ut. Har du tenkt på å spørre en annen privat, ja eller insistere på å lege du har nå gjør noen tester ? Anonymkode: 1587e...a78
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #7 Skrevet 25. november 2022 Du forbrenner ca 500 kcal ekstra når du ammer. I tillegg går du kanskje en del tur og/eller bysser osv. så det er midlertidig, og du må bare øke kcal tettheten på det du spiser. Du kan jo fint ta en ss olivenolje, det er godt for kroppen. Og en neve nøtter et par ganger om dagen. Så får du økt en del kalorier uten at det metter så mye. Bytt til H melk eller bruk fløte i mat i steden for lett melk f.eks Anonymkode: bab52...ab3 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #8 Skrevet 25. november 2022 Hvordan er du normalt da? Altså før du ble gravid og ammet? Kunne du spise hva du ville da uten å gå opp? jeg tenker jo at 2500 kcal på en dag ikke er spesielt mye, og hvis dette er mye for deg er du kanskje generelt veldig småspist? Vi er jo alle ulike, og har ulik forbrenning. Du må derfor ta utgangspunkt i hvordan du var FØR graviditet/amming. Ville vel også tatt en ny tur t legen og bedt om blodprøver for å se om noe er galt. Anonymkode: f232a...f29 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #9 Skrevet 25. november 2022 Mye olje når du steker. Sunt fett og 1 dl olje er 900 kcal. Spis mye kaloririk og sunn mat, f.eks nøtter, banan(alt er nå relativt), smør på skiva, sleng inn et lite måltid til(energibar, liten skål med yoghurt banan,havregryn&nøtter…smoothie), litt olje i sausen du spiser, ekstra klatt med smør, næringsdrikker… Anonymkode: e8bd8...8fe
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #10 Skrevet 25. november 2022 Du bør nok ha i deg mer kalorier. Jeg måtte ha i meg 3000 kalorier om dagen den perioden jeg skulle opp i vekt. Veide da 45 kilo, 164 høy og ammet ikke. Tipper du bør ligge på minst 3000 om dagen, kanskje oppimot 3500 Anonymkode: f7f6a...59b
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #11 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva er normalvekten din da? Og hvor gammel er baby? Hos meg stagnerte vektnedgangen etter ca 5-6 måneder og jeg begynte å gå opp i vekt igjen. (Ikke endring i kost/aktivitet). Anonymkode: 376b9...8f5 Normalvekten mmin er 54 og baby er 4 måneder Anonymkode: d3be7...374
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #12 Skrevet 25. november 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Du forbrenner ca 500 kcal ekstra når du ammer. I tillegg går du kanskje en del tur og/eller bysser osv. så det er midlertidig, og du må bare øke kcal tettheten på det du spiser. Du kan jo fint ta en ss olivenolje, det er godt for kroppen. Og en neve nøtter et par ganger om dagen. Så får du økt en del kalorier uten at det metter så mye. Bytt til H melk eller bruk fløte i mat i steden for lett melk f.eks Anonymkode: bab52...ab3 Man forbrenner ikke 500 kcal ekstra når man ammer, men man gir fra seg alle kaloriene som er i melka. Dette kan være godt over 500 kcal om man fullammer en stor baby, f.eks. i tillegg forbrenner man nok litt ekstra - altså at kroppen bruker ekstra energi for å produsere melk. Hvis man fullammer en stor baby, så kan man fint Anonymkode: 87f02...acb
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #13 Skrevet 26. november 2022 Jeg hadde samme utfordring med vektnedgang mens jeg ammet, og helsesykepleieren vi gikk til kommenterte at hun hadde hatt det på samme måte selv. Det er normalt, og det er noen som strever med det. Jeg spiste masse peanøttsmør (som stort sett bestod av peanøtter og uten noe tilsatt sukker) og hadde hele tiden nøtter tilgjengelig til mellommåltid. Det var først og fremst fordi jeg er veldig glad i nøtter da, så det var noe næringstett det var lett for meg å få i meg. Jeg klarte ikke å gå opp i vekt mens jeg ammet, men fikk stoppet vektnedgangen. Jeg kom gradvis opp i normalvektområdet igjen da jeg var ferdig med å amme. Anonymkode: b6380...2f5
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #14 Skrevet 26. november 2022 Hvis du spiser noen never med nøtter eller drikker et par glass med helmelk i løpet av dagen så kommer du med enkelhet opp i 500 kalorier til. Forsøk det. Hvis det vedvarer så tar du en legesjekk. Plages du forresten med nattesvette? Anonymkode: a1adb...22f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå