AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #1 Skrevet 25. november 2022 Har flyttet sammen med eksmann igjen etter flere år fra hverandre. Vi har voksne felles barn, er skilt på papiret, men vil prøve igjen som samboere. På nav står det at samboende med felles barn vil bli vurdert som ektefeller, vedrørende utbetalinger på trygden - jeg har forstått at jeg går ned i uføretrygd når jeg blir samboende. Men blir man vurdert som ektefeller når felles barn er over 18 år eller er det kun når de er under 18 år, noen som vet ? Han på Nav kundeservice kunne ikke svare på det 🤷 Anonymkode: d6011...325
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #2 Skrevet 25. november 2022 Uansett, tror jeg. Anonymkode: e86cd...912
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #3 Skrevet 25. november 2022 Ja, det er sikkert mest sannsynlig ,men jeg syntes likevel det er litt rart isåfall. Ts. Anonymkode: d6011...325
Gjest dreamstar Skrevet 25. november 2022 #4 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har flyttet sammen med eksmann igjen etter flere år fra hverandre. Vi har voksne felles barn, er skilt på papiret, men vil prøve igjen som samboere. På nav står det at samboende med felles barn vil bli vurdert som ektefeller, vedrørende utbetalinger på trygden - jeg har forstått at jeg går ned i uføretrygd når jeg blir samboende. Men blir man vurdert som ektefeller når felles barn er over 18 år eller er det kun når de er under 18 år, noen som vet ? Han på Nav kundeservice kunne ikke svare på det 🤷 Anonymkode: d6011...325 Tenker du i forbindelse med at du har minstesats ufør? Det er kun de som har minstesatsen det har betydning for når det ikke lenger er barn og eventuelle barnetillegg inne i bildet.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #5 Skrevet 25. november 2022 Jeg har minstesats ung ufør og vi har som sagt felles barn som er voksne. Jeg mister sikkert rundt 2000,- i trygd ved samboerskap, men det vil ikke trekkes før etter 12 måneder som samboere. Men har man felles barn blir man sett som gifte og det vil trekkes med en gang. Var bare litt nysgjerrig på om det gjelder når barna er voksne også. Ts Anonymkode: d6011...325 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #6 Skrevet 25. november 2022 dreamstar skrev (6 minutter siden): Tenker du i forbindelse med at du har minstesats ufør? Det er kun de som har minstesatsen det har betydning for når det ikke lenger er barn og eventuelle barnetillegg inne i bildet. En av grunnene til at jeg aldri vil ha kjæreste igjen. - ung ufør. Anonymkode: 555c1...978 1 1
Gjest dreamstar Skrevet 25. november 2022 #7 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg har minstesats ung ufør og vi har som sagt felles barn som er voksne. Jeg mister sikkert rundt 2000,- i trygd ved samboerskap, men det vil ikke trekkes før etter 12 måneder som samboere. Men har man felles barn blir man sett som gifte og det vil trekkes med en gang. Var bare litt nysgjerrig på om det gjelder når barna er voksne også. Ts Anonymkode: d6011...325 Ja, det gjelder som sagt når barna er voksne også.
Enmanelskeråhate Skrevet 25. november 2022 #8 Skrevet 25. november 2022 (endret) Uavhengig av barn, dette gjelder jo pensjonister også, fordel av å bo sammen 2 stk;) Etter 12 mnd som samboere mener jeg det gjelder Endret 25. november 2022 av Enmanelskeråhate 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #9 Skrevet 25. november 2022 Fra nav sin side: Blir du samboer, så skal du gi beskjed til NAV med engang, men uføretrygden endres ikke før etter 12 måneder. Dersom dere gifter dere, så må dette også gis beskjed om. Da skjer endringen i uføretrygden med en gang. Anonymkode: d835c...e34 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #10 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fra nav sin side: Blir du samboer, så skal du gi beskjed til NAV med engang, men uføretrygden endres ikke før etter 12 måneder. Dersom dere gifter dere, så må dette også gis beskjed om. Da skjer endringen i uføretrygden med en gang. Anonymkode: d835c...e34 Ja, det er akkurat det jeg lurte på - vi er bare samboere, men blir vel regnet som gift siden vi har ( voksne) fellesbarn. Så for oss gjelder vel da endringen med en gang pga av det. Takker alle for innspill uansett ☺️ Anonymkode: d6011...325
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #11 Skrevet 25. november 2022 idiotisk regel. Ingen mann vil brødfø ei dame nå for tia. Derfor er jeg særbo. Anonymkode: d5d44...07a 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #12 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): idiotisk regel. Ingen mann vil brødfø ei dame nå for tia. Derfor er jeg særbo. Anonymkode: d5d44...07a Det er nå verst for den uføre parten som i utgangspunktet har en svakere økonomi, der man nærmest tvinges til et liv alene av staten, fordi samboerskap medfører at man kan bli gjort avhengig av også enkeltpersoner. Anonymkode: 02c41...80d 4
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #13 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): idiotisk regel. Ingen mann vil brødfø ei dame nå for tia. Derfor er jeg særbo. Anonymkode: d5d44...07a Og ingen dame vil brødfø en mann nå for tida. Anonymkode: 3b863...3bc
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #14 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er nå verst for den uføre parten som i utgangspunktet har en svakere økonomi, der man nærmest tvinges til et liv alene av staten, fordi samboerskap medfører at man kan bli gjort avhengig av også enkeltpersoner. Anonymkode: 02c41...80d Uansett så får man mer å rutte med som samboer da man ikke lenger er alene om alle utgiftene. Men gjelder det bare de som har minstesats ufør, eller gjelder det alle? Anonymkode: 07e5d...b31 4
Gjest dreamstar Skrevet 26. november 2022 #15 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Uansett så får man mer å rutte med som samboer da man ikke lenger er alene om alle utgiftene. Men gjelder det bare de som har minstesats ufør, eller gjelder det alle? Anonymkode: 07e5d...b31 Kun de på minstesats får redusert utbetaling av å bli samboer.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #16 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Ja, det er akkurat det jeg lurte på - vi er bare samboere, men blir vel regnet som gift siden vi har ( voksne) fellesbarn. Så for oss gjelder vel da endringen med en gang pga av det. Takker alle for innspill uansett ☺️ Anonymkode: d6011...325 Så lenge dere ikke er gift så blir dere ikke regnet som gift selv om dere har fellesbarn. Anonymkode: d835c...e34 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå