AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #1 Skrevet 25. november 2022 Tenker dere at det er irriterende? At det går utover dere? Anonymkode: 2fa1c...b6c
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 Populært innlegg #2 Skrevet 25. november 2022 Tanker absolutt ingen ting om det. De benytter seg av en lovfestet rett, som er en veldig fantastisk rett som tar oss nærmere reell likestilling. Og ikke noe annerledes enn å bruke sykt-barn-dager, egenmelding, sykemelding, etc. Anonymkode: abda3...6d2 43 9
Mezzosoprena Skrevet 25. november 2022 #3 Skrevet 25. november 2022 Ammefri er da helt normalt, og det kan ikke være noe å tenke over det. 13 1
Nymerïa Skrevet 25. november 2022 #4 Skrevet 25. november 2022 Jeg har viktigere ting å tenke på enn kollegaer med ammefri. 23
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #5 Skrevet 25. november 2022 På enkelte arbeidsplasser vil det være uunngåelig at det går utover kollegaer, da de får mer å gjøre selv uten at det kommer noen erstatning for kollegaen som har fri. Og det er nok ikke så lett å alltid tenke positivt om det. Likevel, hva er alternativet? De fleste mødre må jo tilbake i jobb lenge før ammeslutt, da er ammefri et godt kompromiss. Anonymkode: 41bd7...9ed 15
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #6 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): På enkelte arbeidsplasser vil det være uunngåelig at det går utover kollegaer, da de får mer å gjøre selv uten at det kommer noen erstatning for kollegaen som har fri. Og det er nok ikke så lett å alltid tenke positivt om det. Likevel, hva er alternativet? De fleste mødre må jo tilbake i jobb lenge før ammeslutt, da er ammefri et godt kompromiss. Anonymkode: 41bd7...9ed Og da er det ledelsen sin feil, ikke den som tar ammefri. Det er ledelsen som har plikt til å sørge for at det er nok folk på jobb, også når folk benytter seg av lovfestet rett til fravær. Anonymkode: abda3...6d2 30 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #7 Skrevet 25. november 2022 Jeg tenker, så flott! Så flott at hun benytter seg av det, da blir det enklere for andre å gjøre det også. Jeg vil ikke at det skal være uglesett.. Skulle ønske det var normen på arbeidsplassen (kvinnedominert yrke). Baby trenger mammaen sin, det er sjukt at vi må tilbake på jobb når man fortsatt ammer og er så tilknyttet til baby. Og 8-9 timer borte fra baby uten amming.. ikke lett! De anbefaler jo at amming er hovednæring frem til 1 år så jeg er glad for muligheten til ammefri. Anonymkode: d4f49...519 10 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #8 Skrevet 25. november 2022 Burde være en selvfølge. MME blir aldri like bra. Anonymkode: ac199...da6 6 1
Mamajune11 Skrevet 25. november 2022 #9 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Tenker dere at det er irriterende? At det går utover dere? Anonymkode: 2fa1c...b6c Jeg tenker good for you giirl. Amming er sunt og bra. Og takk gud vi bor i et land det ammefri er lovfestet! Heia alle kvinner som bruker den retten! 11 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #10 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Burde være en selvfølge. MME blir aldri like bra. Anonymkode: ac199...da6 MME er ikke fullt av mikro plast og gift fra kroppen da. Anonymkode: 8c0f3...cf0 1 4
Mamajune11 Skrevet 25. november 2022 #11 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg tenker, så flott! Så flott at hun benytter seg av det, da blir det enklere for andre å gjøre det også. Jeg vil ikke at det skal være uglesett.. Skulle ønske det var normen på arbeidsplassen (kvinnedominert yrke). Baby trenger mammaen sin, det er sjukt at vi må tilbake på jobb når man fortsatt ammer og er så tilknyttet til baby. Og 8-9 timer borte fra baby uten amming.. ikke lett! De anbefaler jo at amming er hovednæring frem til 1 år så jeg er glad for muligheten til ammefri. Anonymkode: d4f49...519 WHO anbefaler fram til 2år også! 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #12 Skrevet 25. november 2022 Jeg tenker ingenting over det, da det ikke går utover meg. Men jeg skal være så ærlig å si at dersom jeg hadde fått negative konsekvenser om en kollega tok ut dette, så hadde jeg nok irritert meg litt. Hvorfor? Mange makser jo ammefri, selv om man egentlig kun skal ta ut tiden man bruker til å amme. En ting er å makse den timen mange her, men i bransjer hvor man har to timer. Vel, da jeg faktisk tenkt mitt. (tok selv hele min time, 30 min til kjøring og 30 min til amming. Strengt tatt burde jeg kun tatt ut halve. Men hos meg gikk det ikke utover kollegaer at jeg tok ut ammefri heller). Anonymkode: 9c3cf...7a6 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #13 Skrevet 25. november 2022 Spørs litt hvor gammel barnet er. 1 år greit nok, 5 år og mor er crazy. Anonymkode: 95af0...a79 6
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #14 Skrevet 25. november 2022 Jeg tenker at det er synd at mor blir tvunget for tidlig tilbake på jobb fordi våre politikere har bestemt at det er viktigere at begge kjønn er like, enn at vi faktisk forholder oss til realitetene og biologien. At mor da tar ut ammefri, skulle virkelig bare mangle og jeg heier på henne samtidig som jeg tenker det må være litt kjipt å stå i den mentale spagaten. Anonymkode: 8b552...e4a 10 1 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #15 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): MME er ikke fullt av mikro plast og gift fra kroppen da. Anonymkode: 8c0f3...cf0 Hjelper ikke. Mm er fortsatt best. Anonymkode: 7a051...02a 7
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #16 Skrevet 25. november 2022 Tenker ikke noe over det. Flott for dem og baby at den muligheten finnes. Synes også det er helt ok å ta 2 fulle timer. Vet hvordan det er selv med jobb og amming, kan være dritstress. Og selv om man ikke skal dekke opp for amming ellers i døgnet i ammefri tenker jeg at mange trenger den tiden til å pumpe, få bruke tiden til å amme før og etter jobb uten å stresse osv. Det er potensielt ganske strevsom tid å gå tilbake på jobb mens man kanskje har hovedansvar for en fremdeles liten baby resten av døgnet (ikke alle fedre i pappaperm tar så mye utenom), våkennetter osv osv. Så at de er borte en halvtime mer enn de kanskje bruker på ammingen ser jeg ikke problemet med. Det er snakk om en kort periode, er jo bare opp til 1 år og de fleste er jo i mammaperm til minst 6-7 mnd, så er jo bare noen mnd man kan ha ammefri. Anonymkode: 1f960...ce1 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #17 Skrevet 25. november 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Spørs litt hvor gammel barnet er. 1 år greit nok, 5 år og mor er crazy. Anonymkode: 95af0...a79 Man får ikke ammefri for barn på 5 år. De fleste har kun lønnet ammefri til barnet fyller 1 år. Noen har det til barnet blir 2 år. Anonymkode: 1f960...ce1 5
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #18 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tenker ikke noe over det. Flott for dem og baby at den muligheten finnes. Synes også det er helt ok å ta 2 fulle timer. Vet hvordan det er selv med jobb og amming, kan være dritstress. Og selv om man ikke skal dekke opp for amming ellers i døgnet i ammefri tenker jeg at mange trenger den tiden til å pumpe, få bruke tiden til å amme før og etter jobb uten å stresse osv. Det er potensielt ganske strevsom tid å gå tilbake på jobb mens man kanskje har hovedansvar for en fremdeles liten baby resten av døgnet (ikke alle fedre i pappaperm tar så mye utenom), våkennetter osv osv. Så at de er borte en halvtime mer enn de kanskje bruker på ammingen ser jeg ikke problemet med. Det er snakk om en kort periode, er jo bare opp til 1 år og de fleste er jo i mammaperm til minst 6-7 mnd, så er jo bare noen mnd man kan ha ammefri. Anonymkode: 1f960...ce1 Man kan ha ammefri så lenge man vil. Men man har bare rett på fri med lønn til ungen er ett år. Etter det er det ulønnet fri. https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/permisjoner/foreldrepermisjon/ammefri/ Anonymkode: abda3...6d2 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #19 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man får ikke ammefri for barn på 5 år. De fleste har kun lønnet ammefri til barnet fyller 1 år. Noen har det til barnet blir 2 år. Anonymkode: 1f960...ce1 Jo, det får man. Man har rett på ulønnet ammefri så lenge man faktisk ammer. https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/permisjoner/foreldrepermisjon/ammefri/ "Det er inga øvre grense for alderen på barnet for å ha rett til ubetalt ammefri." Anonymkode: abda3...6d2 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #20 Skrevet 25. november 2022 Norge har noen syke ordninger. Det tenker jeg. Anonymkode: f26f7...3c3 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå