AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #1 Skrevet 25. november 2022 Føler meg utmattet. Nedfor. Ekstremt lite energi. Muskelverk i hele kroppen. Hjertebank. Katastifetanker. Problemer med hukommelsen/huske avtaler. Kort lunte. Dette funker dårlig sammen med en krevende jobb med mye ansvar, 2 små barn og en mann som jobber mye. Ønsker ikke å sykemelde meg. Hva kan jeg gjøre på ettermiddager og i helger for å komme meg igjen? Anonymkode: d7ec7...0b6
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #2 Skrevet 25. november 2022 Pusteøvelser. Hvis du har råd: nevrorefleksologi, det roer ned systemet. Jeg gjør begge deler. Anonymkode: 4eb61...961
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #3 Skrevet 25. november 2022 Det er ingenting i livet som heter "quickfix". Og spesielt ikke når det gjelder helse. Prioriter deg selv. Har du mulighet til å få hjelp? Kan mannen ta seg fri? Er det NOEN muligheter for at han kan ofre seg litt for deg nå? Hvis ikke han kan ta vare på barna sine, annen familie som kan stille opp?? Anonymkode: 6cb33...736 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #4 Skrevet 25. november 2022 På kort sikt hadde jeg bestilt en massasjetime eller to + dratt til legen og sjekket om det er vitamin- eller jernmangel som forklarer noe. På lengre sikt er det rutiner som sikrer nok søvn, næringsrik mat, starte hver morgen med fem minutter meditasjon, jevnlig trening, mindre koping med skjerm og nærhet til naturen. Har arbeidsplassen din tilrettelagt for trening i arbeidstiden, f.eks? Anonymkode: 9d34a...864 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #5 Skrevet 25. november 2022 Først generel sjekk med blodprøver der ALLE markører skal være med. Ellers så skal du bare hvile, ikke stresse. Hvile, spise næringsrik mat. Ikke medisinere deg md dårlig næring som godteri/søtsaker etc. Kutt ut alkohol, koffein og nikotin. Gå turer utendørs, helst med bare natur rundt deg. Ligge på ryggen og puste, fokusere på pusten. Hvile. Gjør ting som føles bra for deg mentalt, noe du liker å drive med som ikke er basert på at du skal tjene penger. Anonymkode: c7467...7f4 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #6 Skrevet 25. november 2022 Fortesten! Kjøp 80 mg D-vitaminer, uansett om legen mener du har ok av det. Anonymkode: 4eb61...961 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #7 Skrevet 25. november 2022 Har blitt fortalt at den beste løsningen er å bli singel, barna 50 prosent. Ny kjæreste gir masse fornyet energi og du har kun ansvar for barna annenhver uke. Anonymkode: 47cde...ddf 1
Ambador Skrevet 25. november 2022 #8 Skrevet 25. november 2022 Jeg hadde det lignende og klarte å unngå sykemelding. Det som hjalp for meg var avspenningsøvelser (koble av hodet og fokusere på pust), kort men hyppig gjennom dagen. Rydde opp i hodet. Tenke tanker helt ut. Tillate meg å kjenne på vonde følelser og gi meg selv litt "slack". Og sist men ikke minst: Prioritere og planlegge. Gjøre alt jeg må, ikke gjøre ting jeg kan eller bør. Minne seg selv om at det er lov å ha en dårlig periode og kunne tilby mindre. Informere om sin "status" til folk som absolutt burde vite noe om at du jobber på lavt gir, men ikke si til fler enn nødvendig da dette også kan bli merarbeid. Og må man så må man, sykemelde seg. Helsa kan ikke vente, men mange grep en kan prøve først. 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #9 Skrevet 25. november 2022 Ts her. Veldig mange gode råd, takk! Det slår meg når jeg leser, at jeg hyperventilerer jevnt og trutt, surfer på telefonen hver ledige time utenom jobb (føles det som) og falt helt av treningen og turene jeg egentlig elsker. Jeg må rett og slett prioritere trening og rolige turer. Nesten øverst må dette inn tror jeg, spesielt ift smerten i kropp og ledd av dette stresset, men og pga det mentale. takk alle sammen for påminning! Anonymkode: d7ec7...0b6 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #10 Skrevet 26. november 2022 Mange fine råd her. Mine tips; Prioriter søvn, kjempeviktig. Om du trener, tren moderat og akkurat passe nok til å få mer energi. Ikke bli segneferdig etter trening. Velg bort det som stjeler energi. Være flinkere til å si nei. Bli litt ego. 😉 Anonymkode: bbe4f...1e9
Alt blir ok Skrevet 26. november 2022 #11 Skrevet 26. november 2022 Har opplevd å føle meg på grensen til utbrent i perioder selv, og kan fortsatt ha slike perioder nå, men det går fortere over. Det er ikke lett å starte med f eks avspenning og sunt kosthold når man er i slike perioder, så det gjelder å ha gode vaner året rundt slik at man kan forebygge ekstra med å sette inn ekstra tiltak når det trengs. Jeg bestemte meg for noen år siden å prioritere meg selv høyt, etter mange år med veldig hardt arbeid og mange offer for å nå karrieremål. Det er en klisje, men det er faktisk er valg man må ta. Jeg kom til et punkt hvor jeg var så stresset, nevrotisk, og drev rovdrift på meg selv, og tenkte at: fra nå av nekter jeg å være en «martyr» . Jeg prioriterer alltid: -å ikke jobbe helger eller mer enn jeg skal. Det er fristende å ta opp jobben kveld og helg, men har satt en grense for når jeg skal jobbe og holder den. Kvaliteten blir ikke lavere heller, fordi jeg er mer effektiv -meditasjon. Veksler mellom yoga nidra og TM. Det tar noe tid, men er verdt det. Blir mer til stede i jobb og får generelt meg energi -prioriterer alltid trening. Har faste dager med vinyasa yoga som trening, og går tur med hunden hver dag -selv om jeg liker best yoga som er dynamisk og tungt, så legger jeg inn økter med yin-yoga også. Går på workshoper og alt som skjer av yoga-events på studioet for å få mest mulig påfyll. 2 timer med yin gjør underverker. -søvn. Legger meg før 23, helst kl 22 -kosthold. Grunnkostholdet er karboredusert og antiinflammatorisk. Er glad i vin, men begrenser det til av og til 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå