Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste i en bok av Gro Nylander at det oftest er første barn som får kolikk. Det stod ikke noe kilde og jeg har ikke funnet noe info om det. 

Hvordan kan det ha seg i så fall? Hvis ca 20% av barn får deg skulle man jo tro at sannsynligheten er like stor for første barn som for andre barn?

Hun skrev også at gutter gråter mer enn jenter..

Hilsen en som har fått en sønn med kolikk og ikke vet om hun noen gang tør å få flere barn

Anonymkode: db6fb...e31

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her var første gutt, ikke kolikk. 2. Kom, var jente. Hadde kolikk. 

Anonymkode: e5758...d37

Skrevet

Min først sønn hadde ikke kollik, gråt veldig lite. Så fikk jeg en datter med kolikk, det var skriking i ca 7 mnd. På slutten klarte hun å roe seg ned når jeg satte på støvsugeren, da sovnet hun tvert. Søk opp white noice.

Anonymkode: d5609...f6a

Skrevet

Det er ingen sammenheng i fødselsrekkefølgen på om ungen får kolikk eller ei. Kolikk er også like vanlig blant gutter som jenter. 

Det er derimot sant at guttebabyer gråter mer enn jentebabyer. 

Anonymkode: 4717f...1f7

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Her var første gutt, ikke kolikk. 2. Kom, var jente. Hadde kolikk. 

Anonymkode: e5758...d37

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Min først sønn hadde ikke kollik, gråt veldig lite. Så fikk jeg en datter med kolikk, det var skriking i ca 7 mnd. På slutten klarte hun å roe seg ned når jeg satte på støvsugeren, da sovnet hun tvert. Søk opp white noice.

Anonymkode: d5609...f6a

Skjønner selvsagt at det ikke gjelder alle, men rart å skrive det i en bok om det ikke er hentet fra et sted. 

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det er ingen sammenheng i fødselsrekkefølgen på om ungen får kolikk eller ei. Kolikk er også like vanlig blant gutter som jenter. 

Det er derimot sant at guttebabyer gråter mer enn jentebabyer. 

Hvor har du det fra at guttebabyer gråter mer enn jentebabyer? Jeg har som sagt også lest det, men hun henviste ikke til forskning. Det stod i samme bok som det stod at nummer 1 oftere he kolikk enn nummer 2.

Skrevet

Her er en artikkel (med kilder) om kolikk, og at fødselsrekkefølgen ikke spiller noen rolle: : https://www.babycenter.in/x1048233/is-it-true-that-baby-boys-are-more-colicky-than-baby-girls

Har ikke tid til å google noe mer for deg, men her er en artikkel om at guttebabyer tåler ting dårligere enn jentebabyer: 

https://www.goodhousekeeping.com/health/wellness/news/a42536/baby-boys-born-more-stressed/

Skrevet

Nr 1 som var gutt hadde kolikk, nr 2 og 3 som var gutt og jente hadde ikke, og de knapt gråt, og da kun fordi de helst skulle hatt maten 5 min før de ble sultne 😊

Anonymkode: c3078...03d

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg leste i en bok av Gro Nylander at det oftest er første barn som får kolikk. Det stod ikke noe kilde og jeg har ikke funnet noe info om det. 

Hvordan kan det ha seg i så fall? Hvis ca 20% av barn får deg skulle man jo tro at sannsynligheten er like stor for første barn som for andre barn?

Hilsen en som har fått en sønn med kolikk og ikke vet om hun noen gang tør å få flere barn

Jeg tror mange får kolikkbabyer som kunne vært «helbredet» om man visste mer. Min første gråt kontinuerlig de første månedene. Han hadde låsninger i nakken, stramt tungebånd som gjorde at han svelget mye luft, og refluks. Når lillesøster kom ventet vi ikke i fem måneder før tungebåndet ble klippet. Jeg bestilte time til kiropraktor i tilfelle, før symptomene kom. Jeg hadde lest meg opp på tiltak man kan gjøre ved refluks. Jeg vet jo ikke om hun hadde fått disse problemene hvis ikke, men om hun hadde det så hadde jeg oppdaget det med en gang og ikke etter flere måneder med gråt. Det er for meg den største forskjellen med å være andregangsmor.

Anonymkode: e4fd8...0ce

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg tror mange får kolikkbabyer som kunne vært «helbredet» om man visste mer. Min første gråt kontinuerlig de første månedene. Han hadde låsninger i nakken, stramt tungebånd som gjorde at han svelget mye luft, og refluks. Når lillesøster kom ventet vi ikke i fem måneder før tungebåndet ble klippet. Jeg bestilte time til kiropraktor i tilfelle, før symptomene kom. Jeg hadde lest meg opp på tiltak man kan gjøre ved refluks. Jeg vet jo ikke om hun hadde fått disse problemene hvis ikke, men om hun hadde det så hadde jeg oppdaget det med en gang og ikke etter flere måneder med gråt. Det er for meg den største forskjellen med å være andregangsmor.

Det er et godt poeng og noe jeg også har tenkt. Man har veldig tiltro til helsevesenet så nå helsesykepleier sier at "det er helt normalt at babyen gråter mye" tror man på det og lar det stå på enda lengre. Med barn nummer 2 er man mer trygg på seg selv og egne vurderinger.

• Liker 2
Skrevet

Har to og venter nr 3. En jente og en gutt, ingen hadde kollik. 

Anonymkode: 94710...26b

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.11.2022 den 22.34):

AnonymBruker skrev (På 26.11.2022 den 9.43):

Det er et godt poeng og noe jeg også har tenkt. Man har veldig tiltro til helsevesenet så nå helsesykepleier sier at "det er helt normalt at babyen gråter mye" tror man på det og lar det stå på enda lengre. Med barn nummer 2 er man mer trygg på seg selv og egne vurderinger.

Jeg slenger meg på og er enig med dere! Min hadde kolikk pga melkeproteinallergi. Jeg visste ikke hvor vanlig denne allergien var hos spedbarn og forslaget om å kutte melkeprodukter fra kosten kom ikke før barnet var flere måneder, fordi kolikk liksom var så vanlig de første månedene. Hadde jeg fått en ny kolikkunge, hadde jeg kuttet melkeprodukter med én eneste gang for å se om det hjalp.

Anonymkode: d8429...5a2

Skrevet

Gro Nylander er vel strengt tatt ikke veldig oppdatert på nyere forskning. Bøkene hennes begynner tross alt å bli utdaterte og vel så det.

Anonymkode: df7c2...a19

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg slenger meg på og er enig med dere! Min hadde kolikk pga melkeproteinallergi. Jeg visste ikke hvor vanlig denne allergien var hos spedbarn og forslaget om å kutte melkeprodukter fra kosten kom ikke før barnet var flere måneder, fordi kolikk liksom var så vanlig de første månedene. Hadde jeg fått en ny kolikkunge, hadde jeg kuttet melkeprodukter med én eneste gang for å se om det hjalp.

Så utrolig kjipt å måtte gå gjennom de første månedene når du kunne ha funnet ut av det tidligere.. 

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Gro Nylander er vel strengt tatt ikke veldig oppdatert på nyere forskning. Bøkene hennes begynner tross alt å bli utdaterte og vel så det.

Nei det har du sikkert rett i. Har også lest i Hedvig Montgomery sine bøker at det er mer jobb og tyngre å være guttemamma, men det er nok når de er noen år gamle.

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Så utrolig kjipt å måtte gå gjennom de første månedene når du kunne ha funnet ut av det tidligere.. 

Nei det har du sikkert rett i. Har også lest i Hedvig Montgomery sine bøker at det er mer jobb og tyngre å være guttemamma, men det er nok når de er noen år gamle.

Hehe har en gutt på 12 og ei jente på 4 og gutten er definitivt han det har vært lettest å være foreldre til. Foreløpig, vi stuper inn i tenårene 😊 

Skrevet

Førstemann. Gutt. Hadde kolikk.

Andremann. Gutt. Hadde ikke kolikk. 

Tredjemann. Jente. Hadde ikke kolikk.

Det fleste barna har heldigvis ikke kolikk.

Forresten, kolikk er vel noe annet enn gråt ved smerter pga. melkeproteinallergi.

Anonymkode: 5dbc6...cc1

Skrevet

Jeg har tre gutter, kun første med kolikk 

Anonymkode: e7a63...e61

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.11.2022 den 13.06):

Begge våre jenter hadde kolikk...

Anonymkode: 06a54...aa5

Skrevet

Har 2 barn. Ingen hadde kolikk. Var supernøye på våken-og leggetid. Så venninna mi med kolikkbarn overhode ikke klarte å lese babyen sin. Og sa det var kolikk, men var jo strengt tatt "bare" er svært misfornøyd baby.

Anonymkode: f55b9...5f2

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Forresten, kolikk er vel noe annet enn gråt ved smerter pga. melkeproteinallergi.

Anonymkode: 5dbc6...cc1

Kolikk er en tilstand hvor barnet gråter unormalt mye og har vondt i magen. Matallergi kan godt være årsak til dette.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har 2 barn. Ingen hadde kolikk. Var supernøye på våken-og leggetid. Så venninna mi med kolikkbarn overhode ikke klarte å lese babyen sin. Og sa det var kolikk, men var jo strengt tatt "bare" er svært misfornøyd baby.

Anonymkode: f55b9...5f2

Hvis babyen gråter mer enn 3 timer om dagen i mer enn tre dager i uken i mer enn tre uker går det under definisjonen kolikk. Kolikkgråt kan ofte ikke roen og man ser som oftest at barnet knyter seg og har magesmerter.

Det er klart at hvis hun holdt ungen våken for lenge og den gråt av den grunn og sluttet å gråte så fort den fikk sove så høres det ikke ut som kolikk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...