Gå til innhold

Har ansatte I banken lov til å søke opp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om ansatte I banken har lov til å søke opp folk og se hva de har I banken, Hvor mye de tjener og hva de bruker penger på?

Er det noen som jobber i bank som kan svare på dette? 

Anonymkode: fe434...e5e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Selvsagt har de ikke det. 

Jeg jobber i bank. Alle søk blir logget. Og alle søk skal være av saklig grunn. Du finner ørten saker om du googler, med bankansatte som har fått sparken etter å ha søkt på venner og kjendiser og kollegaer uten grunn. 

Og du kan når som helst be banken om få tilgang til loggene over hvem som har sett på dine opplysninger. 

Anonymkode: a45a8...f76

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg jobber i bank. Alle søk blir logget. Og alle søk skal være av saklig grunn. Du finner ørten saker om du googler, med bankansatte som har fått sparken etter å ha søkt på venner og kjendiser og kollegaer uten grunn. 

Og du kan når som helst be banken om få tilgang til loggene over hvem som har sett på dine opplysninger. 

Hvilke grunn er det som er gyldig da ? 
er det bare når kunden henvender seg til banken angående noe ? 

ts 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

ts 

Henvendelser fra kunden selv som krever at akkurat de punktene sjekkes. 
Og det skal være ganske spesielt før de går inn å sjekker hva folk tjener og bruker penger på, det gjør de ikke engang ved søknad om boliglån... 

Før jeg hadde bankID på mobil, så fikk jeg spørsmål om f.eks saldo og sist betalte faktura om jeg hadde behov for ny kode, eller hente ut ett mistet kort. 

Anonymkode: a9cdd...046

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

ts 

Det er kun konkrete hendelser som at kunden ber om noe som krever at den ansatte ser på det, eller en feil som må rettes opp, etc. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er kun konkrete hendelser som at kunden ber om noe som krever at den ansatte ser på det, eller en feil som må rettes opp, etc. 

Ja men la oss si en bekjent av meg jobber i bank og går inn og ser på hvor mye jeg tjener, hva jeg bruker penger på osv… 

hvis jeg får vite at denne personen har gått inn og sett på mine opplysninger. Hvordan kan man bevise da at den personen har sett på min profil uten grunn fra min side? Personen kan for eksempel lyve og si at kunden ringte den dagen og lurte på ett eller annet?… 

ts 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja men la oss si en bekjent av meg jobber i bank og går inn og ser på hvor mye jeg tjener, hva jeg bruker penger på osv… 

hvis jeg får vite at denne personen har gått inn og sett på mine opplysninger. Hvordan kan man bevise da at den personen har sett på min profil uten grunn fra min side? Personen kan for eksempel lyve og si at kunden ringte den dagen og lurte på ett eller annet?… 

ts 

Om det er likt som i forsikringsselskaper skal også alle telefonsamtaler du har med banken loggføres, med informasjon om hva samtalen handlet om. Denne loggen kan nok antakeligvis ikke registreres tilbake i tid. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

ts 

Nei, personen kan ikke lyve om at du har ringt. Alt logges. Så om du hadde ringt og bedt om hjelp, hadde man kunnet se det i loggene. Alle saker skal lages en offisiell sak på i saksbehandlingssystemet.

• Liker 1
Skrevet
EmKay skrev (1 minutt siden):

Om det er likt som i forsikringsselskaper skal også alle telefonsamtaler du har med banken loggføres, med informasjon om hva samtalen handlet om. Denne loggen kan nok antakeligvis ikke registreres tilbake i tid. 

Ok. Kan en ansatt lage en «falsk» logg uten at du egentlig har vært på tlf med banken ? 
ts 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Men jeg som kunde får jo aldri vite om noen ansatte har søkt på meg. Tviler på at noen ber om tilgang til loggene. 

Anonymkode: 4c7fb...fb1

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ok. Kan en ansatt lage en «falsk» logg uten at du egentlig har vært på tlf med banken ? 
ts 

Nei. Hvorfor så paranoid..? 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men jeg som kunde får jo aldri vite om noen ansatte har søkt på meg. Tviler på at noen ber om tilgang til loggene. 

Anonymkode: 4c7fb...fb1

Du får tilgang om du ber om det. Når som helst kan du be om det. Og jo, det hender titt og ofte at folk ber om det... 

Skrevet

ts 

🙄 gidd å dra den lenger. Svaret er jo gitt over.

Anonymkode: b60c6...911

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

ts 

Nå begynner til og med jeg å lure på hva for noe suspekt du har brukt penger på. 😅

Anonymkode: fe44d...7f7

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

ts 

Hvis kunden selv ber om det.

Anonymkode: cbe28...7e0

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis kunden selv ber om det.

Anonymkode: cbe28...7e0

Jeg bruker ikke penger på noe suspekt 😂 synes bare det er ubehagelig å vite at en ansatt i min bank mest sannsynlig har søkt meg opp. 
hvordan ber man om logg av alle/eller alle gangene man har blitt søkt opp ? Må jeg ringe til banken og be om det ? Må jeg gi en spesifikk grunn?

ts 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg bruker ikke penger på noe suspekt 😂 synes bare det er ubehagelig å vite at en ansatt i min bank mest sannsynlig har søkt meg opp. 
hvordan ber man om logg av alle/eller alle gangene man har blitt søkt opp ? Må jeg ringe til banken og be om det ? Må jeg gi en spesifikk grunn?

ts 

Hvorfor mener du det mest sannsynlig har skjedd, når det ikke skal være mulig? Blir vel snart fullt innsyn på folks kontoer, vi liker jo allerede å sjekke hverandres skattelister. 

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor mener du det mest sannsynlig har skjedd, når det ikke skal være mulig? Blir vel snart fullt innsyn på folks kontoer, vi liker jo allerede å sjekke hverandres skattelister. 

Det er fullt mulig å søke noen opp: det er IKKE full mulig å søke noen opp uten at det blir loggført og dermed kan finnes ut av. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

ts 

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

ts 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

ts 

Kan jeg spørre hva i all verden denne bekjente har gjort, som gir deg grunn til å mistenke at h*n vil søke deg opp å sjekke kontoutskrifter og lage falske logger?? 
Og hvorfor tror du at denne personen har så stor interesse for å vite dette, at h*n risikerer jobben sin?? 

Anonymkode: a9cdd...046

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

ts 

Du bare kontakter banken, enten via å ringe, eller sende epost, eller hva som helst som nå står under "Kontakt oss"-opplysningene i banken din, og ber om få se hvem som har sett på dine opplysninger. Enkelt og greit. Og nei, du må ikke oppgi en grunn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...