Gå til innhold

Slutt å bruke medisiner/andre ting for å gå ned i vekt. Nøkkelen er psykologisk.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her må du nesten legge ved en link med kilder, for denne påstanden tror jeg ingenting på. Bare tull. 

Det er ikke mange som får denne medisinen utskrevet, nei. Det skal faktisk svært mye til, og de fleste går på Mysimba og en-annen-jeg-ikke-husker. Ozempic må slankepasienter betale for selv, og det er ikke alle leger som skriver den ut til slankepasienter. Det er helt sprøtt å påstå at det er mangel på denne medisinen, da hadde jo ikke fastleger skrevet den ut til slankepasientene. 

Anonymkode: 9ce9b...3ce

Det er mangel på medisinen og det forventes å vare frem til mars 2023. Mangelen skyldes imidlertid neppe at det er mange norske "slankepasienter" som får denne medisinen utskrevet, men at virkestoffet, semaglutid, er en begrenset ressurs som også brukes i et annet preparat (Wegovy) som er lansert, bl.a. i USA, som nettopp et hjelpemiddel for vektnedgang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fastleger sender melding til Helfo når de skriver ut Ozempic til pasienter uten diabetes. Og da må helfo evt godkjenne refundering av beløp eller blå-resept. Har to bekjente som får denne, hun ene får på blå resept som ble godkjent av helfo (overvektig pasient) - hen andre venter på svar fra helfo, for å evt få den på blå resept eller refundert. 

Så helfo får beskjed av fastlegene når dette blir forskrevet, enten det er hvit resept eller ikke. 

Anonymkode: 9ce9b...3ce

Jeg forstår ikke helt hvor du vil i forhold til mitt innlegg, men det er akkurat dette som skal gjennomgås fordi ingen skal få Ozempic på blå resept dersom de ikke allerede er diagnostisert med diabetes 2 fordi preparatet pr. nå ikke er godkjent for annen bruk i Norge. Refusjon/blå resept skal derfor ikke godkjennes av Helfo. Legene er i sin fulle rett til å skrive ut medisiner som opprinnelig er ment brukt for noe annet, og det gjøres hver eneste dag, men pasienten får da ikke disse medisinene på blå resept. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muskath skrev (2 timer siden):

Det er en overveldende interesse på kg for overvektige, av personer som vet alt og har løsningen på alt og for alle (tror de har). Såkalte besserwissere. Blir de aldri lei?

Det er det. Vet du hvorfor? Det er fordi overvektige er en gruppe som mange ser det som ok å hetse. Fedme er jo selvforskyldt, ikke sant. Og de tillegges masse negative egenskaper. Ingen blir jo feite av andre grunner enn latskap og fråtsing, right? Føles vel deilig å øse ut av seg fordommer og hat.

Anonymkode: 8784d...4d8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...