Gå til innhold

Slutt å bruke medisiner/andre ting for å gå ned i vekt. Nøkkelen er psykologisk.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stadig vekk kommer det artikler i media med galskap om hvordan folk skal gå ned i vekt.

Å gå ned i vekt er enkelt, men det må jobbes riktig. Det er den psykologiske bindingen mennesket har til mat, er der du må starte å jobbe først. De fleste medisinerer seg med dårlig mat, de skal kose seg. Det emosjonelle styres helt av kostholdet, uten at de helt forstår dette.

Skal du ned i vekt må du oppsøke god hjelp, ikke gå på streng diett så du sprekker etter noen uker. Fordi du skulle kose deg...det er jo helg! Mennesket er et dumt og enkelt individ som kan manipuleres totalt av sine omgivelser, matindustrien lurer oss heletiden. Gjør oss avhengige av dårlig mat.

Tenk på de som har gjort seg avhengig av koffein og nikotin, hvor dum kan man bli som menneske? Er helt utrolig.

Anonymkode: 790fa...019

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tull. Leptinresistens fikser du ikke med psykologisk hjelp. Her må du faktisk tenke litt mer helhetlig. Det bakenforliggende psykiske aspektet bør tas med psykolog, de fysiologiske endringene overspising har gitt deg (f.eks. leptinresistens) bør stabiliseres via hjelpemidler som f.eks. Mysimba, saxenda eller som siste utvei; slankeoperasjon. Livsstilsendring bør man få kunnskap om via en klinisk ernæringsfysiolog, evt frisklivssentralen om man kvalifiserer for det. 

Anonymkode: 5023a...976

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tull. Leptinresistens fikser du ikke med psykologisk hjelp. Her må du faktisk tenke litt mer helhetlig. Det bakenforliggende psykiske aspektet bør tas med psykolog, de fysiologiske endringene overspising har gitt deg (f.eks. leptinresistens) bør stabiliseres via hjelpemidler som f.eks. Mysimba, saxenda eller som siste utvei; slankeoperasjon. Livsstilsendring bør man få kunnskap om via en klinisk ernæringsfysiolog, evt frisklivssentralen om man kvalifiserer for det. 

Dette gjelder svært få mennesker.

Skrevet

Here we go again 🙄

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Så flott at du har fasiten 😊👍

• Liker 1
Skrevet

Jeg er selv en av de som har fått legemiddel for hjelp til å gå ned i vekt. Har prøvd «alt» for å gå ned, kaloriunderskudd, trening, turer, variert kosthold, dietter, å ikke spise (vet at denne metoden er elendig, bare så det er sagt), men ingenting funket. En kombinasjon av å kutte ut en medisin jeg brukte, endringer i kosthold, porsjoner og medisin hjalp meg å endelig gå ned i vekt. Nå må jeg slutte med medisin fordi jeg ser at det er umulig å oppdrive. Det er faktisk ikke så enkelt som du påstår, ts. Skulle ønske det var det, men det er det ikke. Og ja, jeg HAR fått hjelp til psyken, men neida.

• Liker 3
Skrevet
Sheik skrev (1 minutt siden):

Jeg er selv en av de som har fått legemiddel for hjelp til å gå ned i vekt. Har prøvd «alt» for å gå ned, kaloriunderskudd, trening, turer, variert kosthold, dietter, å ikke spise (vet at denne metoden er elendig, bare så det er sagt), men ingenting funket. En kombinasjon av å kutte ut en medisin jeg brukte, endringer i kosthold, porsjoner og medisin hjalp meg å endelig gå ned i vekt. Nå må jeg slutte med medisin fordi jeg ser at det er umulig å oppdrive. Det er faktisk ikke så enkelt som du påstår, ts. Skulle ønske det var det, men det er det ikke. Og ja, jeg HAR fått hjelp til psyken, men neida.

Du har nok ikke fått riktig hjelp.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har nok det, både psykologisk og av spesialister innenfor overvekt og spiseforstyrrelser. 

• Liker 1
Skrevet

Det er en overveldende interesse på kg for overvektige, av personer som vet alt og har løsningen på alt og for alle (tror de har). Såkalte besserwissere. Blir de aldri lei?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Stadig vekk kommer det artikler i media med galskap om hvordan folk skal gå ned i vekt.

Å gå ned i vekt er enkelt, men det må jobbes riktig. Det er den psykologiske bindingen mennesket har til mat, er der du må starte å jobbe først. De fleste medisinerer seg med dårlig mat, de skal kose seg. Det emosjonelle styres helt av kostholdet, uten at de helt forstår dette.

Skal du ned i vekt må du oppsøke god hjelp, ikke gå på streng diett så du sprekker etter noen uker. Fordi du skulle kose deg...det er jo helg! Mennesket er et dumt og enkelt individ som kan manipuleres totalt av sine omgivelser, matindustrien lurer oss heletiden. Gjør oss avhengige av dårlig mat.

Tenk på de som har gjort seg avhengig av koffein og nikotin, hvor dum kan man bli som menneske? Er helt utrolig.

Så dum som dette. 

Anonymkode: fe0c2...5d8

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så dum som dette. 

dobbelsiterte Skulle bare sitere Ts

Skrevet

Det dumme er at folk med diabetes sliter med å få tak i livsviktig medisin (Ozempic) fordi folk på slankekur går på den.

Anonymkode: 3f95d...d5c

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det dumme er at folk med diabetes sliter med å få tak i livsviktig medisin (Ozempic) fordi folk på slankekur går på den.

Folk på slankekur har gjerne fedme, som er en alvorlig tilstand i seg selv, og som er en typisk årsak til å utvikle nettopp diabetes, så jeg ser ikke helt det kritikkverdige?

Anonymkode: 89fe1...288

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har diabetes, og det finnes alternativer som vi med diabetes kan ta. Ingen fare for oss sånn sett. 

Anonymkode: 358ea...8b2

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er ikke så enkelt. "Folk på slankekur" kan være så mangt og jeg tviler på at det er mange som har fått utskrevet Ozempic ene og alene for å komme inn i julekjolen. 

Jeg har fått utskrevet Ozempic av kardiolog (Spesialist i hjertemedisin). Jeg har ikke overvekt av betydning for en frisk person, men jeg har PCOS og kjent hjerte-/karsykdom. Det medfører bl.a. insulinresistens og dermed økt risiko for å utvikle diabetes 2 og forverring av hjerte-/karsykdommen. Takket være et sunt kosthold og stor viljestyrke har jeg greid å unngå både diabetes 2 og de fleste kiloene, men kardiologen ville likevel at jeg skulle prøve Ozempic for å holde blodsukkerverdiene stabile og dermed redusere stresset det medfører å skulle kjempe mot søtsug etc. samt å få meg ned de få kiloene som skal til for at jeg havner godt innenfor normalområdet når det kommer til BMI. 

Hvis du hadde lest artiklene om Ozempic de siste dagene litt grundigere så ville du også ha fått med at problemet ikke først og fremst er relatert til dem som får Ozempic på hvit resept. Problemet er at det sannsynligvis er en god del som har fått Ozempic på blå resept uten å ha den eneste godkjente indikasjonen for å få det som er diabetes 2. Slike som meg, som får det av andre årsaker, såkalt "off label", skal ha på hvit resept og dermed betale selv slik reglene er p.t.  

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Og du da? Er du liksom så opplyst og utrolig mye mer smartere? 😂

Anonymkode: 9ce9b...3ce

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Her må du nesten legge ved en link med kilder, for denne påstanden tror jeg ingenting på. Bare tull. 

Det er ikke mange som får denne medisinen utskrevet, nei. Det skal faktisk svært mye til, og de fleste går på Mysimba og en-annen-jeg-ikke-husker. Ozempic må slankepasienter betale for selv, og det er ikke alle leger som skriver den ut til slankepasienter. Det er helt sprøtt å påstå at det er mangel på denne medisinen, da hadde jo ikke fastleger skrevet den ut til slankepasientene. 

Skrevet
Leo skrev (8 minutter siden):

Det er ikke så enkelt. "Folk på slankekur" kan være så mangt og jeg tviler på at det er mange som har fått utskrevet Ozempic ene og alene for å komme inn i julekjolen. 

Jeg har fått utskrevet Ozempic av kardiolog (Spesialist i hjertemedisin). Jeg har ikke overvekt av betydning for en frisk person, men jeg har PCOS og kjent hjerte-/karsykdom. Det medfører bl.a. insulinresistens og dermed økt risiko for å utvikle diabetes 2 og forverring av hjerte-/karsykdommen. Takket være et sunt kosthold og stor viljestyrke har jeg greid å unngå både diabetes 2 og de fleste kiloene, men kardiologen ville likevel at jeg skulle prøve Ozempic for å holde blodsukkerverdiene stabile og dermed redusere stresset det medfører å skulle kjempe mot søtsug etc. samt å få meg ned de få kiloene som skal til for at jeg havner godt innenfor normalområdet når det kommer til BMI. 

Hvis du hadde lest artiklene om Ozempic de siste dagene litt grundigere så ville du også ha fått med at problemet ikke først og fremst er relatert til dem som får Ozempic på hvit resept. Problemet er at det sannsynligvis er en god del som har fått Ozempic på blå resept uten å ha den eneste godkjente indikasjonen for å få det som er diabetes 2. Slike som meg, som får det av andre årsaker, såkalt "off label", skal ha på hvit resept og dermed betale selv slik reglene er p.t.  

Fastleger sender melding til Helfo når de skriver ut Ozempic til pasienter uten diabetes. Og da må helfo evt godkjenne refundering av beløp eller blå-resept. Har to bekjente som får denne, hun ene får på blå resept som ble godkjent av helfo (overvektig pasient) - hen andre venter på svar fra helfo, for å evt få den på blå resept eller refundert. 

Så helfo får beskjed av fastlegene når dette blir forskrevet, enten det er hvit resept eller ikke. 

Skrevet

Men denne hjelpen du prater om, finnes ikke der ute, med mindre man har bmi over 40.

Jeg har prøvd å få hjelp mange ganger, slitt med spiseforstyrrelse i over 30 år, eneste gangen jeg fikk litt hjelp, var da jeg var ganske undervektig som ung. Legen min og sier at jeg får ikke hjelp, så lenge jeg har bmi under 40. Jeg har bmi på ca 35.

Anonymkode: 9e116...1d2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det går ikke an å svare folk på denne måten. På tide å stikke fingrene langt nedi jorda. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...