Gå til innhold

Stebarn fantaserer om at babysøsteren dør.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er mamma til ei jente  på snart ett år, og stemor til en gutt som går i andre klasse, som snart blir 8 år 

Siden før jeg kom inn i bildet, så har gutten hatt sosiale og emosjonelle vansker, så dette har ikke kommet etter at han ble storebror.

Det ser dessverre ikke ut til å bli bedre med årene heller. Bup er inne i bildet, men det er foreløpig ikke snakk om noen diagnose.

Jeg tør ikke la barna være alene et sekund en gang, og har gitt beskjed om dette til barnefaren. Jeg stoler bare ikke på gutten.

De siste månedene har storebror begynt å snakke om at kanskje søsteren blir kvelt, bare hun hoster. En dag sa han: "kanskje hun dør?", Og smilte og smålo. Han klarte ikke å slutte å smile ved tanken på det. Kjente jeg ble skikkelig skremt.

I tillegg frydet han seg da jeg fortalte om en drøm jeg hadde om søsteren. Han trodde nok at drømmen endte med at noe alvorlig hadde skjedd med søsteren, og skuffelsen var ikke til å ta feil av da det ble en lykkelig slutt. Da spurte han om jeg hadde noen andre skumle drømmer om lillesøster som jeg kunne fortelle.

Jeg vet at han bare er et barn, og kanskje det er sjalusi som ligger til grunn for dette, men jeg kan ikke noe for at jeg kjenner meg dypt bekymret.

Siden jeg er så på, så har han ikke skadet henne fysisk, bortsett fra at han prøvde å sparke henne da hun krabbet forbi en gang. Da fikk han tydelig beskjed om at det ikke var greit.

Er dette normal søsken-sjalusi, eller har jeg god grunn til bekymring?

Anonymkode: 6cdd0...05a

• Hjerte 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er mamma til ei jente  på snart ett år, og stemor til en gutt som går i andre klasse, som snart blir 8 år 

Siden før jeg kom inn i bildet, så har gutten hatt sosiale og emosjonelle vansker, så dette har ikke kommet etter at han ble storebror.

Det ser dessverre ikke ut til å bli bedre med årene heller. Bup er inne i bildet, men det er foreløpig ikke snakk om noen diagnose.

Jeg tør ikke la barna være alene et sekund en gang, og har gitt beskjed om dette til barnefaren. Jeg stoler bare ikke på gutten.

De siste månedene har storebror begynt å snakke om at kanskje søsteren blir kvelt, bare hun hoster. En dag sa han: "kanskje hun dør?", Og smilte og smålo. Han klarte ikke å slutte å smile ved tanken på det. Kjente jeg ble skikkelig skremt.

I tillegg frydet han seg da jeg fortalte om en drøm jeg hadde om søsteren. Han trodde nok at drømmen endte med at noe alvorlig hadde skjedd med søsteren, og skuffelsen var ikke til å ta feil av da det ble en lykkelig slutt. Da spurte han om jeg hadde noen andre skumle drømmer om lillesøster som jeg kunne fortelle.

Jeg vet at han bare er et barn, og kanskje det er sjalusi som ligger til grunn for dette, men jeg kan ikke noe for at jeg kjenner meg dypt bekymret.

Siden jeg er så på, så har han ikke skadet henne fysisk, bortsett fra at han prøvde å sparke henne da hun krabbet forbi en gang. Da fikk han tydelig beskjed om at det ikke var greit.

Du er vaktsom og det skal du være. Dette er stor grunn til bekymring og ingen normal søsken-sjalusi. Bup skulle vært på ballen her og rådet dere til å aldri la han være alene med barnet på noen som helst måte.

Hvordan er han mot dyr?

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 17
Skrevet

Beklager, jeg vet det er for sent nå, men hvorfor i all verden valgte du å få barn med en mann som har Damien fra the Omen i huset?

Ja selvsagt er dette bekymringsverdig, men viste han virkelig ikke et eneste tegn til å være special needs før etter du var mer enn 12 uker på vei? Nå er du jo stuck for minst 9-10 år, for om du går fra mannen kommer denne gutten til å kunne skade din datter når far har samvær og du ikke er der for å beskytte henne.

Anonymkode: c00ea...daa

• Liker 23
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Viktig her at du får mannen din til å forstå alvoret her. Barn skader av og til andre barn som er en trussel for deres eksistens og væren. Har stått i flere slike saker på fagsiden og sett hvordan dette kan ende.  Skjønner så godt at du har vonde følelser rundt dette. Pass på jenta di så går alt bra.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg synes ikke det høres vanlig ut. En 8åring er jo ikke et lite barn som ikke forstår. 

Hvordan er gutten ellers sånn empatimessig osv? Tror jeg ville forsøkt å få han til psykolog. 

Anonymkode: f9538...66d

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Beklager, jeg vet det er for sent nå, men hvorfor i all verden valgte du å få barn med en mann som har Damien fra the Omen i huset?

Ja selvsagt er dette bekymringsverdig, men viste han virkelig ikke et eneste tegn til å være special needs før etter du var mer enn 12 uker på vei? Nå er du jo stuck for minst 9-10 år, for om du går fra mannen kommer denne gutten til å kunne skade din datter når far har samvær og du ikke er der for å beskytte henne.

Anonymkode: c00ea...daa

Altså at et barn sliter sosialt i forkant på noen områder er ingen indikasjon på at barnet har slike fantasier i etterkant av å ha fått et søsken som det TS beskriver.. :P djeezes! Dessuten er det heller ikke særlig fint å dra konklusjonen om at barnet er et djevelbarn liksom..

Anonymkode: 86094...62c

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er langt fra normalt. Han er 8 år, ganske stor, men fremdeles liten nok til muligheter for å kunne hjelpe han til å endre seg. Har dere snakket med han om disse følelsene han har? jeg hadde passet på som en hauk, men samtidig tror jeg du skal være forsiktig med å tolke alt han gjør negativt. Det blir nok litt forsterkende. At han smiler når han sier hun kan dø, må jo ikke være et smil av tilfredshet, men usikkerhet. Noen ler i begravelser eller når man får triste nyheter. Selv om det ikke er passende reaksjon trenger det jo ikke bety at han liker tanken. Har dere prøvd å møte han med «er du noen ganger redd for at lillesøster skal dø?» eller «synes du det er litt skremmende når hun hoster så mye?» når han sier slike ting? Kanskje dere skal forsikre han om at de begge er trygge når dere er der, og at dere alltid skal passe på dem. Han kan være gal, men han kan også bare være engstelig og klønete sosial, som du allerede har lagt merke til at han er. 

Anonymkode: 69e60...d65

• Liker 15
  • Hjerte 1
Skrevet

Har du rett ut spurt han om han ønsker søsteren død? I såfall kan dere jo komme inn på en samtale om eventuelt hvorfor, og da kanskje luke ut ting han går å tenker på.. Kanskje han er sjalu, redd faren liker søster bedre osv osv. 

Anonymkode: c9b1d...a9d

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Denne gutten trenger profesjonell hjelp. Jeg hadde skaffet psykologhjelp privat, for dette haster.

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Nei, dette er ikke normalt. Det høres ut som at gutten trenger profesjonell hjelp, han er allerede i systemet til bup, men jeg tror jeg ville foreslått en privat psykolog i tillegg til far. 
Du gjør helt rett i å aldri la han være alene med datteren din. 

Jeg har forøvrig ei stedatter på snart åtte år selv, og to egne barn. Yngste er 1,5 år. Hun er sjalu, og har hatt perioder hvor hun ikke ønsker å komme på samvær hos far med mindre han kan være alene med henne, og hun har f.eks tegnet på veggen sin og skyldt på min eldste for at hun skal få en konsekvens, men hun har aldri vært direkte slem med noen av søstrene sine, og hun er veldig glad i dem. Det du beskriver er ikke normalt i det hele tatt. 

Anonymkode: 3be88...565

• Liker 7
Skrevet

Er du sikker på at det ikke er du som har psykiske problemer? Du sier selv at han ikke har skadet henne. Han har visst sagt et par ting som du har valgt å tolke i verste mening, heller enn å snakke med ham om det slik en annen bruker foreslår. Så hvorfor i alle dager velger du å tro det verste om ham? Det er veldig uvanlig for et 8 år gammelt barn å være farlig og «gal». Men mer vanlig for voksne og stemødre… 

Anonymkode: e154d...022

• Liker 5
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er du sikker på at det ikke er du som har psykiske problemer? Du sier selv at han ikke har skadet henne. Han har visst sagt et par ting som du har valgt å tolke i verste mening, heller enn å snakke med ham om det slik en annen bruker foreslår. Så hvorfor i alle dager velger du å tro det verste om ham? Det er veldig uvanlig for et 8 år gammelt barn å være farlig og «gal». Men mer vanlig for voksne og stemødre… 

Enig i dette. Høres ut som om TS tolker alt stebarnet sier i verste mening. Tipper han ikke har det spesielt hyggelig når han er hos dem...

Hva hadde du gjort hvis dette var ditt eget barn, TS? Tenkt at han var en djevel du måtte beskytte det andre barnet ditt fra, eller tenkt at du burde snakke med ham om følelsene hans? Som personen over skriver, det er ekstremt uvanlig at barn er farlige og slemme når de er så små. 

Skrevet

TS her:

Jeg har et godt forhold til gutten, så det er ikke et problem. Jeg tar han så ofte jeg kan i å gjøre gode ting.

Det er flere ting som gjør at jeg er bekymret. For eksempel så drepte han et mindre dyr på skolen for ikke så lenge siden, og flere medelever begynte å gråte pga. Dette.

Han sier også selv at han er "spesiell". Da mener han at han blir så sint at han bare må slå andre. De andre barna vil ikke leke med han, eller be han hjem til seg fordi han er "spesiell".

Tenker at det ikke er så rart at jeg bekymrer meg for babyen min.

• Liker 6
  • Hjerte 13
  • Nyttig 2
Skrevet

Bare flytt ut før han skader henne. Minner meg om en bekjent som ble tvangsinnlagt på psykiatrisk. Skader dyr under oppvekst, mange andre mennesker psykisk og så sin egen baby. 

Anonymkode: ba818...433

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

TS her:

Jeg har et godt forhold til gutten, så det er ikke et problem. Jeg tar han så ofte jeg kan i å gjøre gode ting.

Det er flere ting som gjør at jeg er bekymret. For eksempel så drepte han et mindre dyr på skolen for ikke så lenge siden, og flere medelever begynte å gråte pga. Dette.

Han sier også selv at han er "spesiell". Da mener han at han blir så sint at han bare må slå andre. De andre barna vil ikke leke med han, eller be han hjem til seg fordi han er "spesiell".

Hva slags dyr? Alt du skriver kan jo tolkes, det er ingen ting konkret. Drepte han en flue eller inntørka meitemark, tolker du alt på verst mulig vis. Torturerte han et innsekt (dro av vinger og bein mens han viste det fram og lo), for å plage insektet og få de andre barna til å gråte, er det alarmerende. Drepte han "et mindre dyr", som en småfugl eller kattunge er det jo krise. 

Anonymkode: 69b10...c3d

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Håper dette er trolling. Skulle jo tro satan var faren til den ungen der.

Anonymkode: d01b5...479

Skrevet

Høres ut som en sjuk psycho unge den åtteåringen der, få han utredet så fort som mulig, kanskje det finnes medisiner eller noe som kan gjøre ham mindre jævlig.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva slags dyr? 

Anonymkode: 69b10...c3d

Mindre dyr tenker jeg som kattunge, ekorn, pinnsvin, mus, kanin/hare, for å ta noen eksempler. 

Anonymkode: fc900...78c

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg tror faktisk ikke på deg, TS. Hvorfor nevnte du ikke at han drepte et dyr på skolen før du fikk kritiske tilbakemeldinger? Hva sier fastlegen om dette? Eller har du ikke spurt legen, og spinner heller rare historier ut av ingenting? BUP er «involvert», sier du, men på hvilken måte? Virker som om du bare vil bli kvitt gutten. Håper virkelig dette er trolling, ellers synes jeg veldig synd på ham. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her:

Vær så snill og ikke ta inn det som skrives om at det ikke går an for en gutt å være så syk etc. Det gjør det så absolutt og det du skriver om at han faktisk har skadet/drept et dyr er et stort varsku, og øker drastisk risikoen for at han kan være en trussel for sine omgivelser, og da særlig mindre barn.

Han må ha hjelp, fort og meget profesjonell karakter. Her er også RVTS i ditt område en god samarbeidspartner. 

Hva sier lærer på skolen om dette? evt andre barns foreldre? 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...