Gå til innhold

Livmorbetennelse

Anbefalte innlegg

Gjest Lilleulv
Skrevet

Hunden min har vært hoven bak helt siden løpetida var ferdig (snart 5 uker!!), hun går ikke ned :( Jeg var hos vet. for 2 uker siden, han ville jeg skulle komme tilbake etter 2 uker hvis det ikke hadde gått ned, men han hadde vel sett på henne der om det var livmorbetennelse eller? Fikk et råd om å kjøpe c-vitamin i pulverform, gi henne 1000 mg 2 dager, så gå ned på dosen, totalt gi c-vit i en uke. noen som har hørt om det? Synes hun er litt varm på nesa og blir bekymra for henne jeg nå, hva kan dette være? (Hun viser ingen tegn på innbilt svangerskap).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er allmenntilstanden god?

Vi hadde en katt med livmorbetennelse for en stund siden, og det endte med krisesterilisering. Har du mulighet til å få henne sterilisert med det første? Mener bare å huske at det er en blanding, og da går jeg ut fra at avl er uaktuelt uansett, er det en avlstispe blir det selvsagt annerledes.

Gjest Lilleulv
Skrevet
Er allmenntilstanden god?

Vi hadde en katt med livmorbetennelse for en stund siden, og det endte med krisesterilisering. Har du mulighet til å få henne sterilisert med det første? Mener bare å huske at det er en blanding, og da går jeg ut fra at avl er uaktuelt uansett, er det en avlstispe blir det selvsagt annerledes.

Blanding nei :) renraset portugisisk vannhund... Ville du bare sterilisert fort som f...? Hvorfor det? vil gjerne vite hva dette er... :(

Skrevet (endret)

Upssann, da har jeg blandet deg med en annen her :)

Ja, om det var en hund/katt avl var uaktuelt på, så ja, jeg hadde sterilisert så fort som overhodet mulig.

Eneste erfaringen jeg har med livmorbetennelse er på katten vår som vi holdt på å miste pga at det var snakk om timer før livmoren hadde sprukket. Var ca 10-15 ganger større enn normalt (vil jeg tippe, har sett en normal kattelivmor, og den var ørliten i forhold) og full i puss og materie. Så jeg har nok blitt litt mer obs på hvor galt det kan gå om det får gå for langt.

Har hun utflod? Husker katten hadde mye gørr som kom ut, og det var mer hvor det kom fra.

Bør vel være mulig å ta en blodprøve for å se om hun har en infeksjon i kroppen, så har du mer å forholde deg til?

En ting, www.canis.no kan kanskje være et greit sted. Er lenge siden jeg har vært aktiv der, men mener det er en del flinke folk der.

Endret av Iceglow
Gjest Lilleulv
Skrevet (endret)

Hun er akkurat som da vi var hos dyrlegen for 2 uker siden, og det er ikke noe direkte sykdomstegn på henne. har ikke sett at det har kommet noe ut, undersøkte henne litt i sta... ser ikke noe annet enn at hun er hoven bak, varm på nesa og er ganske rolig...

Endret av Lilleulv
Skrevet
Hunden min har vært hoven bak helt siden løpetida var ferdig (snart 5 uker!!), hun går ikke ned :( Jeg var hos vet. for 2 uker siden, han ville jeg skulle komme tilbake etter 2 uker hvis det ikke hadde gått ned, men han hadde vel sett på henne der om det var livmorbetennelse eller? Fikk et råd om å kjøpe c-vitamin i pulverform, gi henne 1000 mg 2 dager, så gå ned på dosen, totalt gi c-vit i en uke. noen som har hørt om det? Synes hun er litt varm på nesa og blir bekymra for henne jeg nå, hva kan dette være? (Hun viser ingen tegn på innbilt svangerskap).

Renner det hvit "gørr"(verk) ut av kjønnsåpningen?

Min pus hadde livmorbetennelse og det var aldri snakk om c-vitamin. Først fikk hun en antibiotika kur, og når den ikke virket ble hun operert umiddelbart.

Skrevet
Renner det hvit "gørr"(verk) ut av kjønnsåpningen?

Min pus hadde livmorbetennelse og det var aldri snakk om c-vitamin. Først fikk hun en antibiotika kur, og når den ikke virket ble hun operert umiddelbart.

Ooopps.... ser nå at du har hund, ikke katt..., men vær uansett obs på om det kommer noe verk ut av kjønnsåpningen.

Skrevet

OM det er livmorbetennelse så høres det ikke ut som om det har utviklet seg langt iverfall. Følg godt med henne, og vær obs på utflod og feber, nedsatt matlyst og øm mage.

Hehe, er det ikke deg, så er det hunden jeg svarer på innlegg om ;) (Kom på forrige gang jeg “møtte” deg her :))

Gjest Lilleulv
Skrevet
OM det er livmorbetennelse så høres det ikke ut som om det har utviklet seg langt iverfall. Følg godt med henne, og vær obs på utflod og feber, nedsatt matlyst og øm mage.

Hehe, er det ikke deg, så er det hunden jeg svarer på innlegg om ;) (Kom på forrige gang jeg “møtte” deg her :))

:ler: Jepp. mye underlivs-issues om dagen ;)

Skrevet

Drikker bikkja mye vann?

Vår ble "voldtatt" i fjor høst da hun hadde løpetid, og vi var hos dyrlegen for å sjekke om hun var gravid. Sjekket to ganger, men ingen valper heldigvis (hun har kuler på pattene, og de kunne blitt verre hvis hun fikk valper + at det var en annen setter-type som var på henne, en blanding vi ikke ønsket).

Så gikk det noen uker. Hun spiste dårlig og drakk usannsynlig mye vann. Det blødde også bak. Ringte opp og fikk beskjed om å komme med en eneste gang og hun ble lagt rett på bordet.

Gjest Lilleulv
Skrevet

Jeg synes ikke hun drikker unormalt mye vann, ikke spiser hun dårlig heller. ringer til dyrlegen i morgen og hører jeg...

Skrevet

Heisann!

Min hund ble faktisk operert for livmorbetennelse i går! Det vil si livmor og eggstokker ble fjernet. Heldigvis gikk alt fint og hun kommer til og bli bra igjen!

Hun er ganske gammel, 9 år, og da får en del tisper dette problemet. Dyrlegen rådet oss til å operere med en gang. Selv om det kunne dempes med antibiotika ville det stadig komme tilbake og til slutt spre seg til å bli bukhinnebetennelse. Noe jeg tror de ikke overlever?

Vi merket at noe var galt ved at hun var sløv og urolig, slikket seg mye bak, og luktet strengt (pga utflod sa legen) selv om hun var nybadet. Dessuten spiste hun dårlig.

Operasjonen varte noen timer, nå er det en rimelig stor hund, old english sheepdog. Så måtte hun ligge til overvåkning noen timer. I alt ble det seks timer før vi fikk henne hjem. Og så er det dyrt da, vi hadde ikke forsikring som dekket det og summen inkl. mva ble på over 6000 kr. ( nå skal det sies at vi også fikk fjernet en svulst, men det var ikke særlig dyrt)

Men alt for å gi hunden noen fine år til. Den er jo tross alt et familiemedlem.

Håper det går ordner seg med din hund også! :) Det gjør det nok!

Skrevet

hunden kan få livmorbetennelse selv om det ikke renner puss ut, pussen kan samle seg opp i eggstokkene og lukkes inne. går det for langt kan de sprekke og da dør hunden.

var på et møte med en fra en dyreklinikk, hun fortalte de fikk tlf fra en som mente hunden var syk, og da de kom til klinikken døde hunden på trappa. obduksjonen viste at eggstokkene var store som knyttnever.

mener hun også sa at det kan gå lang tid før det synes på hunden at den er syk, og når den først ser syk ut så haster det.

Skrevet

Hvis hunden din fremdeles er hoven, og dyrlegen din sa du skulle komme tilbake etter fjorten dager hvis så var tilfelle, så ville jeg gjort det. Kanskje det ikke er nødvendig, men personlig ville jeg fulgt h*n`s råd. Samtidig kan du spørre om dette med c-vitaminer, for det er jeg litt interessert i å høre begrunnelsen for ;)

Forøvrig er det ikke sånn at dyr konsekvent dør av bukhinnebetennelse, men de kan, fordi det kan være svært vanskelig å behandle.

Gjest Nickeline
Skrevet

Min hund begynte å virke syk mot slutten av en uke, fredagskvelden fikk vi bekreftet at det var livmorbetennelse og at operasjon var eneste utvei. Her vi bor måtte vi vente til mandagen før dette kunne gjøres, men hunden døde i løpet av helgen..Så det var tydelig at denne sykdommen hastet å få gjort noe med.

Vi angret at vi ikke hadde insistert på operasjon i helgen, men ifølge dyrlegen var hun så syk (og gammel) at hun ikke ville overlevd operasjonen likevel.

Det var så trist :grine:

Men det var godt at dere kom tidsnok til behandling med hunden deres ;)

Gjest Lilleulv
Skrevet (endret)

Hun har visst ikke livmorbetennelse, er bare hormonelt hoven... merkelig, men ufarlig.

Endret av Lilleulv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...