Gå til innhold

Imigran nesespray

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen typer migrene (med og uten aura, vestibulær). Nå endelig fått lov å prøve Imigran nesespray. Vanlig smertestillende hjelper ikke, betablokkere slår meg helt ut, lavkarbokosthold har heller ikke vært særlig effektivt, Maxalt hjelper bare noen ganger. 

Tatt Imigran for første gang, og den smaker jo alldeles horribelt!! Jeg får alltid anfall grytidlig, sånn kl 05, står opp og tar medisin og legger meg igjen. Det funker ikke med Imigran nesesprayen.. 

Man skal vel puste inn dusjen når man sprayer? Som med vanlig nesespray? Så en video av en gutt som demonstrerte. Eller skal man bare holde pusten? Følte jeg inhalerte sprayen over i svelget. 

Tips? 

Anonymkode: 009d6...684

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Følte også et merkelig trykk i ørene en stund, er det kanskje blodårene som trekker seg sammen.. 

Anonymkode: 009d6...684

Skrevet

Du må lese bruksanvisningen nøye. Grunnen til du smaker så mye av den er at du tar den feil. Du skal holde i ene neseboret når du tar den. Du skal ikke inhalere den for fort. Dessuten må du ikke legge deg med en gang med holde deg oppreist5-10 min. Som sagt så står det veldig godt beskrevet i bruksanvisningen. jeg bruker denne selv. Hvis du gjør som du skal så skal den virke innen 10 minutter. 

Anonymkode: 30e39...db5

Skrevet

Den skal ikke brukes som vanlig nesespray. Du trykker den av uten å innhaler. Hold hodet litt oppover og frem, knip gjerne over nesen for at den ikke renner ut

Viktig å ta den når du merker de første symptomene. Og ja, den har en ekkel ettersmak (men den skal ikke renne ned i svelget når du tar den).

Det kan være at imigran ikke funger optimalt for deg, så da bør du oppsøke lege og be om å få prøve en annen variant. For min del så fungerer Zomig nesespray bedre f.eks. Noe jeg oppdaget ved ei tilfeldighet da Imigran ikke var å oppdrive så jeg fikk Zomig i stedet

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man skal vel puste inn dusjen når man sprayer? Som med vanlig nesespray?

Nei, denne skal tas opp inne i neseslimhinnen, så det er viktig å ikke puste inn når du sprayer.   

Hvis du har behov for å kamuflere smaken, gjøres det best med noe salt - som f.eks. potetgull.

Det finnes 7 ulike triptanvarianter, så om Imigran ikke er for deg har du mye igjen å teste.  Ikke gi deg før du finner en som fungerer godt for deg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...