Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener at Erna Solberg satt ned den frie rettshjelpen? Her er det mulig jeg husker feil. Men jeg vet at den var lav. Da jeg flyttet fra Norge hadde jeg en liten uovernskomst angående en halvdel i min bolig. Jeg hadde arvet den etter min mor som på det tidspunktet lå innlagt med blodforgiftning. Hun er snart 80, og har hatt hjertinfarkt, høyt blodtryk, høyt stoffskifte, kunstige hofter og en del andre ting. Når hun så fik blodforgiftning og hadde 2 operasjoner på tre dager, og hun betalte min husleie, så hadde jeg god grunn til å være veldig bekymret. Jeg sto faktisk over senga hennes på sykehuset og så at hun skrek av smerte. Hun satt nesten ett år i isolasjon under pandemien, ogh da jeg så henne igjen skalv hun på hendene, viste meg en søppelsekk med vitaminer, som skulle "redde henne fra viruset". Dessuten er hun jo min mamma. Ved et mirakel (takk til UNN!!) så overlevde hun. Men mens dette pågikk satt da hjemme alene uten noe særlig støtte og var i en konflikt med en slektning angående min halvdel i arven. Jeg gikk da på jushjelpa sin hjemmeside og så at det står at de ikke er kvalifisert til ting som har med borettslag å gjøre. arven hadde hevet min formue over grensen for fri rettshjelp, men midlene var bundet. Jeg kunne ikke selge og så få advokat, så gikk det seg heldigvis slik at konflikten løste seg uten advokat. Etter at jeg hadde flyttet hit til Portugal ble rettshjelpen forbedret litt under støre.

Mitt spørsmål har gjøre med om det ville blitt tatt hensyn til at midler er låste? jeg er tross alt trygdet med laveste trygd. De få pengene jeg hadde spart opp skulle jeg leve for når min mor gikk bort, for eg visste at da junne det bli vansklig. akkurat på dette tidspunktet ble jeg også informert av borettslaget om at en lenge planlagt nyrennovering kunne øke husleien. På dette tidspunktet hadde jeg nettopp fått et nytt nprsk statsborgerskap, dvs jeg var britisk. Nå er jeg britisk OG norsk, takket være Sandbergs nye lov. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er spørsmålet?

Skrevet
Eva-Lena skrev (1 time siden):

Hva er spørsmålet?

Siste avsnitt etter "mitt spørsmål er"

Skrevet

Du tar nok feil i at Solbergregjeringen har redusert den frie rettshjelpen. De økte derimot inntektsgrensen med 30% for hvem som kan få fri rettshjelp. Dette er jo en stor fordel og ingen ulempe. Det betyr at flere kan få den.

Formueskravet er nok ikke slik at det kun er likvide midler som regnes. 

Jeg skjønner ellers ingen ting av det du skriver. Du skriver at du har arvet din mor men senere skriver du at hun lever. Hvem har du arvet?

• Liker 2
Skrevet

Det stemmer at Erna satt ned inntektsgrensen for fri rettshjelp, men så vidt jeg vet er ikke fri rettshjelp for alle mulig saker som arvetvist osv uansett. 

Google det 

Anonymkode: 066c5...75b

Skrevet
Illuminatum skrev (6 minutter siden):

Du tar nok feil i at Solbergregjeringen har redusert den frie rettshjelpen. De økte derimot inntektsgrensen med 30% for hvem som kan få fri rettshjelp. Dette er jo en stor fordel og ingen ulempe. Det betyr at flere kan få den.

Jeg skjønner ellers ingen ting av det du skriver. Du skriver at du har arvet din mor men senere skriver du at hun lever. Hvem har du arvet?

Det er forskudd på arv, det vom veldig brått på, jeg hadde ikke bedt om noe selv. Min mor overlevde så vidt sier hun. Mahimchandra, som de sier enkelte steder

Skrevet
Illuminatum skrev (5 minutter siden):

Det er helt feil. Erna satt NED inntektsgrensen så FÆRRE kan få fri rettshjelp. Og i tillegg satte opp trygden med noen hundrelapper slik at også minstetrygdede nå tjener for mye for å få fri rettshjelp. 

Dette VET jeg fordi jeg hadde fri rettshjelp advokat på den tiden og mistet denne pga endringen, var i kontakt med både justisdepartementet og advokatforeningen som begge bekreftet at jeg ikke lenger kunne få fri rettshjelp pga endringen og ble nødt til å kjøre min egen sak. Henvendelser til jussbuss har økt drastisk i etterkant og de er fortvilet over at enda fler fattige ikke kan få fri rettshjelp 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er helt feil. Erna satt NED inntektsgrensen så FÆRRE kan få fri rettshjelp. Og i tillegg satte opp trygden med noen hundrelapper slik at også minstetrygdede nå tjener for mye for å få fri rettshjelp. 

Dette VET jeg fordi jeg hadde fri rettshjelp advokat på den tiden og mistet denne pga endringen, var i kontakt med både justisdepartementet og advokatforeningen som begge bekreftet at jeg ikke lenger kunne få fri rettshjelp pga endringen og ble nødt til å kjøre min egen sak. Henvendelser til jussbuss har økt drastisk i etterkant og de er fortvilet over at enda fler fattige ikke kan få fri rettshjelp 

Flere får fri rettshjelp - regjeringen.no

Tenker det er få minstetrygdene som har over 320.000 i årsinntekt.

Endret av Illuminatum
Skrevet
Michaelhe skrev (På 25.11.2022 den 9.48):

Det er forskudd på arv, det vom veldig brått på, jeg hadde ikke bedt om noe selv. Min mor overlevde så vidt sier hun. Mahimchandra, som de sier enkelte steder

Machimchandra betyr??? 

Anonymkode: d51cb...cf0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...