Gå til innhold

Senke tak i stue for å sette inn spotter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har takhøyde på 230 cm på ene badet, og jeg synes det er veldig lavt. Ville aldri hatt så lav takhøyde i en stue hvor man tilbringer mye mer tid! 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville aldri senker taket og ville aldri montert spotter. Lyset og skyggene som blir på veggene er dritstygt.

Anonymkode: 91da4...bd0

• Liker 4
Skrevet

Kjenner 90-tallet kom og banket på nå… Spotter og senket tak var kult den gang jeg gikk i Adidas altfor stor genser med turtleneck under og to par Amerika sokker i forskjellig farge… 

Nå elsker jeg 90-tallet…

Anonymkode: b2347...592

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ville aldri senker taket og ville aldri montert spotter. Lyset og skyggene som blir på veggene er dritstygt.

Bildeeksempel. De buene som blir bortover veggene er mindre pene og gjør det vanskelig å plassere bilder feks. 

13E21BBC-935C-4C11-809E-7CA8486F3AF9.jpeg

• Nyttig 1
Skrevet

Oi, dette var det visst mange meninger om, takk for svar alle sammen. Det er mannen som ønsker seg downlights istedet for spottskinner, jeg er usikker. Stuen er veldig mørk i dag, vi har fylt opp med gulv-, bord- og vegglamper, men det er ikke nok. Jeg er ikke så opptatt av hva som er trendy, vi har planer om å bo her i mange år.

Bærebjelken som deler rommet er ganske lav, rundt 2m tror jeg, så jeg håper høydeforskjellen ikke blir så tydelig. Det er ikke aktuelt å lage kasse til spottene, da blir de så markante. Og med spottskinner får man ofte lyset rett i fjeset siden de er vinklet forskjellige veier. 

Hvis vi går for downlights blir det med dimmer og vi skal få lagt inn uttak til lampe over stuebordet så vi kan variere hvor mye lys som er på.

TS

Anonymkode: c6abf...0a6

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det er absolutt ikke harry eller ut med spotter, så lenge man ikke peprer taket med de. 

Anonymkode: f88d2...9fa

Jo, spotter er sylharry. 

Anonymkode: abd3e...a7a

• Liker 1
Skrevet

Vi har samme takhøyde og ville aldri funnet på å redusere den. Det kommer til å bli for tett og lavt. Test det ut ved å holde en plate over dere i riktige høyde. Det blir trykkende. 

• Liker 2
Skrevet

Spotter er supert i rom som ikke er oppholdsrom, men ganger, trapp etc. Hadde vurdert andre løsninger i stua. (Og ihvertfall ikke senka taket).

Anonymkode: 1ae0b...188

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

I "gamledager" var det 220 som var standardhøyde under taket. Det har vi i underetasjen på vårt hus fra 1970, og det føles ikke lavt (selv om mannen er veldig høy). 

Så det vil nok ikke føles lavt med 230 under taket, nei. 

Jeg synes spotter i taket er fint. Vi har det i deler av stuen, og vurderer å få det i hele. Det gir behagelig lys som ikke blender, og man kan ha ulike soner med ulike dimmere. Foreldrene mine fikk montert det i hele stuen sin for et par år siden, og har fått en helt ny stue. 

Anonymkode: db0b9...2e4

Enig med deg. Har også et 70-tallshus hvor mye av stuen er 220. Satte med vilje inn spotter fordi vi ville ha fleksibelt og funksjonelt lys. Må bare huske å også legge inn nok andre lyskilder så man ikke må ha på spottene alltid. Faktisk føles takhøyden høyere nå etter spottene ble installert fordi det lyser mer jevnt over taket.
Veldig fornøyd med løsningen men så er vi ikke slaver av trender men velger det vi har lyst på. 

Anonymkode: eb3df...9a0

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Bildeeksempel. De buene som blir bortover veggene er mindre pene og gjør det vanskelig å plassere bilder feks. 

Her er spottene med vilje montert så nærme veggen for å få den bue-effekten. Lengre unna veggen vil ikke gi den effekten men der i mot jevnt lys. Om det er pent er en smakssak men ikke min favoritt heller nettopp på grund av bilder som belyses rart. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Oi, dette var det visst mange meninger om, takk for svar alle sammen. Det er mannen som ønsker seg downlights istedet for spottskinner, jeg er usikker. Stuen er veldig mørk i dag, vi har fylt opp med gulv-, bord- og vegglamper, men det er ikke nok. Jeg er ikke så opptatt av hva som er trendy, vi har planer om å bo her i mange år.

Bærebjelken som deler rommet er ganske lav, rundt 2m tror jeg, så jeg håper høydeforskjellen ikke blir så tydelig. Det er ikke aktuelt å lage kasse til spottene, da blir de så markante. Og med spottskinner får man ofte lyset rett i fjeset siden de er vinklet forskjellige veier. 

Hvis vi går for downlights blir det med dimmer og vi skal få lagt inn uttak til lampe over stuebordet så vi kan variere hvor mye lys som er på.

TS

Anonymkode: c6abf...0a6

Downlights er helt greit, hvis det er plassert riktig (dvs ikke for nært vegg), og brukes med måte. Men å senke taket til 2.3 meter for å installere downlights er en dårlig ide.

Anonymkode: cb58f...a1b

• Liker 1
Skrevet

Det vil senke verdien kraftig. Takhøyde er en standard b.la med tanke på brannsikkerhet. Dessuten er spotter forbanna stygt, blir veldig varme, og er noe drit å skifte ut.

Anonymkode: d128c...0fc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Downlights er helt greit, hvis det er plassert riktig (dvs ikke for nært vegg), og brukes med måte. Men å senke taket til 2.3 meter for å installere downlights er en dårlig ide.

Anonymkode: cb58f...a1b

Dersom de er plassert nært vegg, er det vanskelig å plassere bilder på veggen. Dersom du ikke plasserer dem nær veggen, får du et problem med innredning. Det er sjelden man vil ha den samme innredningen over lang tid. Det kan fort føles veldig usymmetrisk og krever mye når man skal planlegge. Hvis man får det over stuebord eller i sofa er det ubehagelig.

Vi fikk en interiørarkitekt til å planlegge belysning hos oss, og føler vi har veldig godt og koselig lys nå. Ingen downlights i ei stue på 50 kvm uten at det føles mørkt. Vegglamper, to stålamper, to taklamper, to pendler og ei stålampe. Samt ei spotskinne som jeg har på hvis jeg skal vaske gulv eller lignende.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.11.2022 den 0.03):

Eh, disse er jo satt nærme vegg for å lyse opp veggen. Vanlige spotter i rommet er ikke så nærme vegg. 

Anonymkode: 1b84b...d05

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Enig med deg. Har også et 70-tallshus hvor mye av stuen er 220. Satte med vilje inn spotter fordi vi ville ha fleksibelt og funksjonelt lys. Må bare huske å også legge inn nok andre lyskilder så man ikke må ha på spottene alltid. Faktisk føles takhøyden høyere nå etter spottene ble installert fordi det lyser mer jevnt over taket.
Veldig fornøyd med løsningen men så er vi ikke slaver av trender men velger det vi har lyst på. 

Enig, vi kjøpte som nevnt over nylig hus med 225 med spotter, elsker det! Så godt å ha skikkelig lys, dimme som vi vil og velge mer belysning etter bruk. Feks. på hustrige høstdager kan vi få skikkelig godt lys i hele rommet. Takhøyden plager oss ikke i det hele tatt :) 

Anonymkode: 1b84b...d05

Skrevet

Aldri senk taket!! Spotskinner som er «in» nå er som å rykke tilbake til 90-tallet. 

Anonymkode: 78ef7...0a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...