AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #1 Del Skrevet 25. november 2022 Jeg har nettopp blitt skilt og har 1,5 millioner i egenkapital etter at eksmannen min overtok huset. Banken sier jeg kan kjøpe for max 3,5. Lite å finne til den prisen dessverre. Har barn på skole og må holde meg innenfor skolekretsen. Jeg fikk nettopp en tanke som jeg lurer på om er gjennomførbart. Mamma leier bolig, får ikke kjøpt hun heller fordi hun ikke har egenkapital, og hun har godtatt at hun leier. Kan jeg bruke henne som medlånetaker? Hun tjener ca 500 000 i året, hun er 58 år. Jeg tjener 630 000. Til sammen vil vi få lån til å kjøpe et rekkehus jeg ønsker meg til feks 4 millioner. Jeg vet at jeg må kunne håndtere lånet alene, hun skal i utgangspunktet ikke bo der med meg og ungene. Men det ser ut som at det koster ca det samme som jeg betaler i leie i dag, og det har jeg råd til. Jeg vet at rentene øker og at jeg må kunne håndtere det, men jeg har en utdannelse der jeg lett får ekstravakter og får økt lønnen min. Det er også endel utgifter jeg kan kutte ned på. Og i verste fall kan jeg kanskje få avdragsfrihet i noen måneder. Mamma kunne alternativt flyttet inn for en periode. Høres dette gjennomførbart ut? Må ta med at mamma og jeg er veldig nære. Det er en stor risiko å ta for henne, å stå som medlånetaker uten å bo der, men jeg vet hun vil gjøre det for meg. Og hvis det skulle bli helt umulig å betjene lånet blir jeg nødt til å selge huset igjen. Taper jeg penger på det vil det gå av de 1,5 millionene jeg har i egenkapital og ikke gå utover mamma på noe vis. Er det noe jeg ikke ser her? Anonymkode: aeb1f...a5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #2 Del Skrevet 25. november 2022 Det er som du sier, en risiko for henne. Men det høres ut som du har tenkt mye på potensielle fallgruver for deg selv dersom utgiftene øker, det gjør det tryggere. du vil ha begrenset mulighet til avdragsfrihet siden du kommer til å ha høy belåningsgrad. Når du sier det blir billigere, da har du tatt med strøm (som kanskje blir dyrere?), innboforsikring, husforsikring, kommunale avgifter, eiendomsskatt, pluss sparing til nødvendige (også fremtidig) vedlikehold? Jeg bor i leilighet, og betaler ett par tusen mer enn hva jeg leide for. Og jeg leide til markedspris for tilsvarende leilighet. Anonymkode: 5dd19...37d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #3 Del Skrevet 25. november 2022 Ved lån på 4 mill og egenkapital på 1.5 så vil det gå utover medlåntaker hvis boligen selges til under 4 - 1.5 = 2.5 mill mener jeg. men det er en prisnedgang på minst 1.5 / 4 = 37.5 %.. lite sannsynlig! Anonymkode: 5347e...266 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #4 Del Skrevet 25. november 2022 Just now, AnonymBruker said: Ved lån på 4 mill og egenkapital på 1.5 så vil det gå utover medlåntaker hvis boligen selges til under 4 - 1.5 = 2.5 mill mener jeg. men det er en prisnedgang på minst 1.5 / 4 = 37.5 %.. lite sannsynlig! Anonymkode: 5347e...266 Nå har jeg ikke hensyntatt utgifter til megler o.l. så dette var i grove trekk Anonymkode: 5347e...266 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #5 Del Skrevet 25. november 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ved lån på 4 mill og egenkapital på 1.5 så vil det gå utover medlåntaker hvis boligen selges til under 4 - 1.5 = 2.5 mill mener jeg. men det er en prisnedgang på minst 1.5 / 4 = 37.5 %.. lite sannsynlig! Anonymkode: 5347e...266 Ved kjøp på 4 mill mente jeg selvfølgelig. Lånet blir på 2.5. Anonymkode: 5347e...266 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #6 Del Skrevet 25. november 2022 Tviler på at du kan bruke moren din sim medlåntaker. Hun har ingen sikkerhet å vise til annet enn lønn. En jeg kjenner fikk være medlåntaker sammen med datteren sin fordi han eide bolig. Du må nesten bare høre med banken og legge frem tallene. Anonymkode: 78719...a0e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #7 Del Skrevet 25. november 2022 Dere burde i så fall avtale at hun skal kjøpes ut så snart det lar seg gjøre. Har du hørt med husbanken? Muligens de kan hjelpe siden du har flere barn, er enslig og derfor ikke får nok lån til å huse alle sammen innenfor skolekretsen. Anonymkode: d4300...7a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #8 Del Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Tviler på at du kan bruke moren din sim medlåntaker. Hun har ingen sikkerhet å vise til annet enn lønn. En jeg kjenner fikk være medlåntaker sammen med datteren sin fordi han eide bolig. Du må nesten bare høre med banken og legge frem tallene. Anonymkode: 78719...a0e Det er ikke krav til sikkerhet hos en medlånetaker. Det blir omtrent det samme som å ta opp lån sammen med samboer, da er fortsatt kun en hovedlånetaker, og den andre er medlånetaker. Det er kausjonist som stiller fast eiendom som sikkerhet. Anonymkode: 5dd19...37d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #9 Del Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke krav til sikkerhet hos en medlånetaker. Det blir omtrent det samme som å ta opp lån sammen med samboer, da er fortsatt kun en hovedlånetaker, og den andre er medlånetaker. Det er kausjonist som stiller fast eiendom som sikkerhet. Anonymkode: 5dd19...37d Jepp. Mamma har eiendom for 20 millioner, men de brydde seg ingenting om det. Var inntekten hennes som var viktig for å se om hun kunne være medlånetaker for meg. Anonymkode: 96bc4...563 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #10 Del Skrevet 25. november 2022 Det der er et absolutt NEI. For det første din mor har kaaaaanskje 10 år igjen i arbeidslivet, sannsynligvis mindre og vil sannsynligvis bli trygdet av noe slag før hun går av for godt. Å prakke på henne gjeld som hun er like ansvarlig for som deg (ja det kan så være hun går med på det selvom det er helt hodeløst, mødre strekker seg langt for barna sine) det er en oppskrift på at hun vil få en trasig pensjonstid. For det andre er det tvilsomt at banken går med på dette mtp ingen sikkerhet og utsikter. Du får nesten bare ta anvar for eget liv, forhøre deg med flere banker, ink husbank og evt ta til takke med noe som ikke er " drømme boligen" i denne omgang. Ikke utsett din mor for dette, det er en enorm risiko for henne. Anonymkode: 78ff1...62e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #11 Del Skrevet 25. november 2022 Jeg ville aldri satt moren min i en slik situasjon. Ville ikke spurt en gang. Hun leier selv og har antageligvis ikke råd til å kjøpe seg noe. Tyder på at økonomien ikke er så god. Hva om du mister jobben? Blir ufør? Det finnes ingen garanti selv om du vet at akkurat nå så har du råd. Anonymkode: a67d2...4a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shackle Skrevet 25. november 2022 #12 Del Skrevet 25. november 2022 Høres skummelt ut å ta ett lån hvor du er avhengig av ekstra vakter eller avdragsfrihet for å kunne betjene, sitt heller lenger på gjerdet og finn deg noe hvor du har litt å gå på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
apekatten123 Skrevet 25. november 2022 #13 Del Skrevet 25. november 2022 Har dere sett på muligheten til å kjøpe en enebolig sammen, med hybel/utleieleilighet i kjelleren? Da får dere også flere utgifter som kan deles på 2, og barna får mormor i kjelleren Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #14 Del Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har nettopp blitt skilt og har 1,5 millioner i egenkapital etter at eksmannen min overtok huset. Banken sier jeg kan kjøpe for max 3,5. Lite å finne til den prisen dessverre. Har barn på skole og må holde meg innenfor skolekretsen. Jeg fikk nettopp en tanke som jeg lurer på om er gjennomførbart. Mamma leier bolig, får ikke kjøpt hun heller fordi hun ikke har egenkapital, og hun har godtatt at hun leier. Kan jeg bruke henne som medlånetaker? Hun tjener ca 500 000 i året, hun er 58 år. Jeg tjener 630 000. Til sammen vil vi få lån til å kjøpe et rekkehus jeg ønsker meg til feks 4 millioner. Jeg vet at jeg må kunne håndtere lånet alene, hun skal i utgangspunktet ikke bo der med meg og ungene. Men det ser ut som at det koster ca det samme som jeg betaler i leie i dag, og det har jeg råd til. Jeg vet at rentene øker og at jeg må kunne håndtere det, men jeg har en utdannelse der jeg lett får ekstravakter og får økt lønnen min. Det er også endel utgifter jeg kan kutte ned på. Og i verste fall kan jeg kanskje få avdragsfrihet i noen måneder. Mamma kunne alternativt flyttet inn for en periode. Høres dette gjennomførbart ut? Må ta med at mamma og jeg er veldig nære. Det er en stor risiko å ta for henne, å stå som medlånetaker uten å bo der, men jeg vet hun vil gjøre det for meg. Og hvis det skulle bli helt umulig å betjene lånet blir jeg nødt til å selge huset igjen. Taper jeg penger på det vil det gå av de 1,5 millionene jeg har i egenkapital og ikke gå utover mamma på noe vis. Er det noe jeg ikke ser her? Anonymkode: aeb1f...a5e Slik jeg ser det vil du ikke ha mulighet til å betjene et så stort lån i dagens marked. Du har heller ikke all verdens med EK så avdragsfrihet vil i beste fall kun være mulig i en veldig liten periode, om mulig i det hele tatt. Din mor har ingenting av verdi siden hun ikke eier egen bolig(veldig spesielt i den alderen OG med inntekt). Anonymkode: aed3d...540 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #15 Del Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Slik jeg ser det vil du ikke ha mulighet til å betjene et så stort lån i dagens marked. Du har heller ikke all verdens med EK så avdragsfrihet vil i beste fall kun være mulig i en veldig liten periode, om mulig i det hele tatt. Din mor har ingenting av verdi siden hun ikke eier egen bolig(veldig spesielt i den alderen OG med inntekt). Anonymkode: aed3d...540 Du må også huske at rekkehus ofte har fellesgjeld og felleskostnader. Har rekkehuset fellesgjeld trekkes det fra på det banken er villig til å låne ut. Sier banken 2,5 og du finner rekkehus med fellesgjeld på 300 000, så får du bare låne 2,2. Anonymkode: aed3d...540 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå