AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #1 Skrevet 25. november 2022 Hei. Jeg vet at fysisk aktivitet og kosthold har mye å si for selvfølelsen, men hva om jeg likevel går rundt med en slags mentalitet om at "alle ser mine svakheter/stygge sider" hele tiden uansett? Utseendet mitt gjør meg trist, selvom det virker som om andre synes at jeg er en fin jente, søt og pen. Jeg ser ikke det i speilet. Jeg må sminke vekk ting jeg ikke liker og fremheve de tingene jeg tenker burde synes mer osv. Jeg trives helt klart best uten sminke, for å være ærlig. Kan like å sminke/pynte meg hvis jeg skal på fest eller ut å spise osv, men jeg har trang om det samme når jeg skal på f.eks trening og det orker jeg egentlig ikke å bruke energi på.. Hvis jeg får øyekontakt med noen, og spesielt hvis jeg ser at noen ser på meg over lengre tid/flere ganger, blir jeg så stresset at jeg får lyst til å dra hjem. Jeg spekulerer så på inderlig hvorfor de ser på meg. Hva tenker de. "Han ser at jeg ikke har sminke på i dag. Han ser hvor lyse og lite markerte brynene mine er. I tillegg har jeg en kvise på kinnet. Han ser nok etterveksten min." "Hun synes jeg er feit. Hun tenker sikkert at fargen på overdelen min ikke passer til hudfargen min. Hårfargen min er ikke fin, for den har jeg farget selv hjemme og ser sikkert misfarget og fæl ut". Noen ganger blir det så ille at jeg mistenker at de tror at det må være noe fryktelig galt med meg. Tankene mine hemmer meg fra å leve. Noen som vet hva som hjelper? Anonymkode: 3981a...839
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #2 Skrevet 25. november 2022 Er det interessant med selvhjelpsbøker? Har lest mye bra om boka Selvkritisk. Her er den: https://www.adlibris.com/no/bok/selvkritisk-et-mote-med-din-indre-kritiker-9788205546660 Jeg har ikke fått lest den ennå, men det er på planen Anonymkode: c9549...082 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #3 Skrevet 25. november 2022 Mitt heteste tips er å gå inn i deg selv og granske med nysgjerrighet hvor disse tankene har sin rot. Rent fysisk, i kroppen, hvor sitter følelsen som genererer disse tankene? Kjenn følelsene, sitt med dem, vær snill med deg selv. Og så hjelper det om du styrker deg selv på andre områder. Ta deg selv i det når disse tankene kommer og tenk mot-tanker som handler om andre ting. F.eks. Tenk på at du er en god mamma, hvis du er det, flink til å snekre, er god på å tegne osv. et eller annet fint ved deg selv som ikke har med utseendet å gjøre. Anonymkode: 48247...4c4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå