Gå til innhold

Toxic sjef - si opp jobben

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg jobber i et serviceyrke der jeg er på jobb sammen med sjefen min ganske ofte. Jeg har kun en liten stillingsprosent men jobber ca 100%, fordi jeg kan - og fordi sjefen manipulerer meg til det. Jeg er en ja-person som vil tilfredsstille alle rundt meg og jeg føler at INGEN unnskyldning er god nok for å ikke komme på jobb med mindre det er dødsfall eller alvorlig sykdom. Jeg drar på jobb selvom jeg er syk og sliter psykisk. Problemet er bare at sjefen har fått nyss i dette og bruker det så mye i mot meg at jeg har blitt utbrent. 

Man kan si på en pen måte at sjefen er toxic, noe som har resultert i at de 3 andre ansatte vi har aldri vil jobbe og sier alltid nei. Dette gjør at det er underbemannet på jobben og mye egenmeldinger og hvis jeg da PRØVER å si nei til én vakt selv fordi jeg har planer (kan være en viktig legetime, bursdag, eller sånn som nå at jeg er utbrent), så maser sjefen om HVA jeg skal og maser rundt situasjonen slik «kan du ikke bare komme før/etter ******? Plis er krise», og ringer 100 ganger og blir sur hvis jeg klarer å stå på svaret mitt for en gang skyld og sier at jeg faktisk ikke kan.

Jeg mener at siden stillingsprosenten min er såpass liten, rundt 10-40 (vil ikke si nøyaktig for å ikke bli gjenkjent) så vet jeg også at sjefen ikke har krav på at jeg skal jobbe utenom de faste vaktene men sjefen manipulerer meg til å nesten tro det? Jeg har sagt nei til EN vakt senere i julen (har satt meg opp på sinnsykt mye vakter den måneden), og da spørr sjefen om grunnen til hvorfor jeg ikke kan jobbe den ene dagen og sier at jeg må søke ferie hvis jeg skal bort (omhandler å besøke familien). 

Jeg hadde skjønt det om jeg hadde en 100% stilling, men man må da vel ikke søke om ferie for at man velger å dra bort 2-3 dager når man har fri? Spørr fordi jeg har blitt manipulert så mye nå at jeg ikke vet forskjell på opp og ned😅

OG siden det er så underbemannet på jobb, jeg har blitt utbrent og psykisk utslitt pga arbeidsmiljø og sjefen, hvordan kan jeg si opp jobben når jeg da må «face» sjefen i 3 hele måneder etter oppsigelsen? Sjefen graver om alt, blir sur om jeg ikke kan ta en vakt osv, så gruer meg veldig til å si opp. Men jeg orker ikke mere. Det har skjedd mer enn dette men vil ikke bli gjenkjent.

Takk for svar på forhånd.

Endret av CUSHION
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må begynne å stå opp for det selv! Du kan si til sjefen din at det er ikke aktuelt å jobbe mer enn stillingsprosenten i HELE desember hvis du føler for det!

Hvis han spør om hvorfor du sier opp, så sier du bare at det er en privatsak! Slutt å la deg selv bli pissa på! Du må seriøst skjerpe deg.

Lever den oppsigelsen, si MINST mulig. Snakk MINST mulig med sjefen. Gjør det klart og tydelig at du jobber bare stillingsprosenten din i henhold til arbeidskontrakt, hvis du ønsker dette selv selvfølgelig. Han kan ikke kreve mer!

Håper VIRKELIG du klarer det.

Anonymkode: 71eae...e70

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Blir han sur, så kan du si rett ut at du forventer en profesjonell og formell oppførsel fra arbeidsgiver. «Dette er en arbeidsplass, så dine følelser angår ikke meg!», sier du da.

Du skal snart slutte, så drit i sjefen. Han er du snart kvitt. 

Anonymkode: 71eae...e70

• Liker 1
Skrevet

Er problemet at sjefen spør deg om vakter eller at du ikke kan si nei?

Anonymkode: 8fb72...b5c

• Liker 2
Skrevet

Unnskyld meg, men bursdag er faktisk ikke gyldig grunn til å være borte fra jobb!

Anonymkode: a7f46...3c9

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Unnskyld meg, men bursdag er faktisk ikke gyldig grunn til å være borte fra jobb!

Anonymkode: a7f46...3c9

Når hun har en liten stilling, og allerede har fri på bursdagen og kanskje har planlagt feiring osv så kan hun selvfølgelig si nei. Skulle jo bare mangle. Hun har allerede fri, og har full rett til å si nei til vakter.

Hilsen butikksjef.

Anonymkode: 481e6...623

• Liker 5
Skrevet

Det er dessverre sånn det er når man skal si opp, man må som oftest jobbe ut oppsigelsestiden. Og ja, det er ubehagelig, med mindre sjefen er hyggelig. 

Du kan være heldig å kanskje få fritak fra oppsigelsestiden, men det er ikke ofte man får det tilbudet.

Jeg opplevde å være på en arbeidsplass der vi hadde en toxic sjef. Det var hans vei, eller ingen vei for å si det sånn. 
Jeg hadde heldigvis ett annet jobbtilbud, og kunne "skylde litt" på det. Sannheten var at motivasjonen min for å jobbe der var helt død, og jeg var rett og slett redd sjefen tilslutt. Det var sjefen som tilbydde meg å gå 3 måneder for tidlig mot noen vilkår. Det aksepterte jeg. 

Anonymkode: 9236d...66a

Skrevet

Høres ut som en sjefstype som er ganske vanlig i dagens arbeidsliv. Så du må bare stå opp for deg selv. 

Anonymkode: 77215...940

• Liker 1
Skrevet (endret)

Her må du nok bare stå opp for deg selv.

Kontrakten din sier hvor mye du skal jobbe, så du kan henvise til den når sjefen din spør om ekstravakter.

Og om han maser videre, si at du gjerne kan jobbe mer om han kommer med en ny kontrakt med korrekt stillingsprosent på, som gjengir faktuelt hvor mye han mener du skal jobbe, hvis ikke, så får du be han om å si deg opp.

Gi han de to valgene: Enten ny kontrakt med korrekt stillingsprosent eller si deg opp.

Om du ikke har noen ny jobb ventende, så er det lurest at han sier deg opp, da kan du få dagpenger uten karantene fra NAV. Sier du opp selv, må du klare deg selv i karantenetiden på NAV eller til du finner ny jobb.

Endret av Bålkaffe
  • Liker 1
Skrevet

Er så mange som godtar hva som helst i arbeidslivet.

Jeg er DRITTLEI folk som godtar å bli behandlet som dritt.

Gå på dagen! Har selv forlatt en arbeidsplass på sekundet, jeg lot meg ikke bli behandlet som dritt. Prøver de seg med noe, oppsøk sjefen på privaten.

Anonymkode: 779b4...81b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...