Gå til innhold

Rødt utslett - bør jeg kontakte lege? (3. trimester, OBS bilde)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er gravid og fant plutselig et rødt utslett på baksiden av knærne mellom lår og legg. Det gjør ikke vondt og det klør ikke. Men ble brått så usikker siden jeg tross alt er gravid (uke 39) for om det potensielt kan være farlig for foster/ ha noe med graviditeten å gjøre? Legger ved bilde5472A6C8-D1D0-4108-A25F-1A775D50BFAB.thumb.jpeg.aeabbfef3dc30a2fa1319357279a6056.jpeg

Anonymkode: b2823...785

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du helt alvorlig at et gnagsår bak kneet kan være farlig for babyen....?

Anonymkode: 1dfd0...c92

• Liker 2
Skrevet

Det kan være flåttbitt eller sopp eller annen infeksjon. Ville absolutt ha fulgt med om det vokser. Om det vokser, ta kontakt med lege. 

Anonymkode: 9e5a8...ee8

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er gravid og fant plutselig et rødt utslett på baksiden av knærne mellom lår og legg. Det gjør ikke vondt og det klør ikke. Men ble brått så usikker siden jeg tross alt er gravid (uke 39) for om det potensielt kan være farlig for foster/ ha noe med graviditeten å gjøre? Legger ved bilde5472A6C8-D1D0-4108-A25F-1A775D50BFAB.thumb.jpeg.aeabbfef3dc30a2fa1319357279a6056.jpeg

Minner litt om tromboflebitt. 

Ta gjerne en tlf til legen da DVT er en kjent risiko for gravide, og det vil man helst utelukke.

Endret av Kaisada
Skrevet

Jeg må helt seriøst le av hvor hysterisk det er mulig å bli. Sitter du å leter etter grunner for å fÅ en ekstra undersøkelse?

det der er antagelig et friksjonssår som setter seg på områder der hud treffer hud, og så svetter man litt når huden gnager innpå hverandre. Totalt ufarlig og helt vanlig, spesielt om du har lagt på deg en del i svangerskapet.

Anonymkode: 66fe0...ac3

• Liker 1
Skrevet

Kan ligne både atopisk eksem og sopp. Om sopp: Unngå å bli fuktig der. Dusjing og slikt går selvsagt fint. Men hvis du feks blir fort svett, passe på hvilke stillinger du feks sitter og ligger i. Feks unngå bøy i kneet når du sitter så huden kommer i «klem» og blir fuktig. 
Hvis det brer seg, blir ubehagelig eller vedvarer tar du kontakt med lege. Men ikke noe du trenger å dra akutt til lege for.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg må helt seriøst le av hvor hysterisk det er mulig å bli. Sitter du å leter etter grunner for å fÅ en ekstra undersøkelse?

det der er antagelig et friksjonssår som setter seg på områder der hud treffer hud, og så svetter man litt når huden gnager innpå hverandre. Totalt ufarlig og helt vanlig, spesielt om du har lagt på deg en del i svangerskapet.

Anonymkode: 66fe0...ac3

Du har tydeligvis ikke sittet med et ansvar hvor en feilbedømmelse kan gi alvorlige konsekvenser? 

Skrevet

Ser ut som eksem. Plasseringen tyder også på det. Smør på fuktighetskrem, slapp av og rug videre 😊

Anonymkode: d3a13...2c3

Skrevet
Kaisada skrev (26 minutter siden):

Du har tydeligvis ikke sittet med et ansvar hvor en feilbedømmelse kan gi alvorlige konsekvenser? 

Det er veldig stor forskjell på risiko for feilbedømmelse og hysteri. Jeg skjønner liksom ikke hvordan folk på dette forumet klarer å komme på alt de tilsynelatende er bekymret for.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er veldig stor forskjell på risiko for feilbedømmelse og hysteri. Jeg skjønner liksom ikke hvordan folk på dette forumet klarer å komme på alt de tilsynelatende er bekymret for.

Er du lege?

Skrevet

Herrefred, for noen svar… når man er gravid, er man bekymret og stresset for alt, spesielt hvis man er førstegangs. I stedet for å sitte og le av ts og hennes spørsmål, hva med å bare svare på en hyggelig og ordentlig måte? 

• Liker 1
Skrevet
Kaisada skrev (57 minutter siden):

Er du lege?

Det er ikke lov til å signere som helsepersonell på kvinneguiden 😉

Det er forøvrig irrelevant hva jeg jobber med, det å klare å bli hysterisk fordi man har noen merker bak kneet er ganske utrolig. 

Skrevet

Jeg forstår bekymringen, for det er noen utslett i svangerskapet som bør undersøkes pga mistanke om infeksjoner osv.

Plasseringen og mangelen på andre symptomer sier meg at det du har er helt ufarlig, og mest sannsynlig noe fukt/varme/gnagsår lignende utslett. Skulle det oppstå andre symptomer, eller at det vokser fort, så er det noe annet. Det skader uansett ikke å spørre jordmor eller legen din.

Her er en oversikt over utslett i svangerskapet:

https://nhi.no/familie/graviditet/symptomsjekker/utslett-i-huden-i-svangerskapet/

Anonymkode: 214f6...e8d

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Er det utslett eller blodutredelser? Trykk et glass mor. Forsvinner det ikke er det blodutredelser. Det skal man helst ikke ha sånn plutselig. Ta uansett og hør med en lege. Her på KG får du bare kjeft for å være bekymret. Noen har for mye tid til å rakke ned på andre. Fint at du passer på synes jeg.

Anonymkode: d0b58...e0e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...