Gå til innhold

Farget etterveksten hos frisør for 2 mndr siden. tåler jeg den? Har helseangst.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter som sagt med angst og helseangst. for 2 måneder farget jeg etterveksten min hos frisør, dem brukte den mildeste hårfargen dem hadde. Jeg fikk litt irritasjon og svie da jeg hadde fargen i, men merket ikke noe etterpå. Betyr det at jeg tåler å ta igjen? At jeg ikke får allergisk sjokk av den?

Anonymkode: f33f2...124

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du tåler den. Slapp av. 

• Liker 4
Skrevet

Alle får nesten en liten reaksjon på hårfarge. Iallefall blondering 

Skrevet
Sofakona skrev (Akkurat nå):

Alle får nesten en liten reaksjon på hårfarge. Iallefall blondering 

Jeg etterfarger håret sort TS

Skrevet

Var det første gangen du brukte hårfarge hos frisøren 

Skrevet
Sofakona skrev (2 minutter siden):

Var det første gangen du brukte hårfarge hos frisøren 

Ja første gang jeg farget håret mitt i livet. Gjorde det hos frisør, men vil farge etterveksten igjen før jul.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Allergisk sjokk, etter to mnd?

Nei.

Anbefaler å lese deg litt opp vedr. anafylaksi, det vil kanskje hjelpe på angsten.

Anonymkode: e34a2...b4f

Mener ikke allergisk sjokk etter 2 mndr da. men om å få det når jeg farger håret igjen. Er det sjanse for det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja første gang jeg farget håret mitt i livet. Gjorde det hos frisør, men vil farge etterveksten igjen før jul.

Da er det nok en liten reaksjon... ikke farlig 

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å oppsøke hjelp for helseangsten din. Da vil du lære å finne svaret på spørsmålene du har inni deg. Gjør det nå, ikke gå i årevis og ha det fælt helt unødig. Det går an å bli frisk. ❤️ Å spørre andre hjelper bare på svært kort sikt og det kan til og med gjøre deg verre hvis du får "feil" svar.

Anonymkode: cddfa...d3c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg vil anbefale deg å oppsøke hjelp for helseangsten din. Da vil du lære å finne svaret på spørsmålene du har inni deg. Gjør det nå, ikke gå i årevis og ha det fælt helt unødig. Det går an å bli frisk. ❤️ Å spørre andre hjelper bare på svært kort sikt og det kan til og med gjøre deg verre hvis du får "feil" svar.

Jeg får hjelp men har vanskelig for å føle meg trygg. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg får hjelp men har vanskelig for å føle meg trygg. 

Så fint å høre at du får hjelp! Håper du snart får det litt bedre. Stå på. :klem3:

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så fint å høre at du får hjelp! Håper du snart får det litt bedre. Stå på. :klem3:

Takk men da vil jeg ikke få allergisk sjokk på neste gang jeg farger hos frisøren? Siden jeg ikke fikk det første gangen.

Skrevet

Jeg er frisør med 12 års erfaring og har aldri opplevd at mine eller mine kollegaers kunder har fått allergisk sjokk. På skolen lærte vi at vi skulle ta allergitest på armen før vi farget noen som ikke har gjort det før, men nå når du har farget det så tåler du jo det. Svart hårfarge er veldig pigmentert og hvis hodebunnen er tørr eller du har nyvasket hår kan det klø litt. Men det er ikke farlig. Jeg hadde svart hår en periode og husker jeg måtte ha en «kløpinne» i nakken fordi det klødde sånn, hehe. Men det betyr ikke at jeg ikke tålte det. Men det beste er å Ha litt fett hår fordi da har du litt naturlig fett/talg beskyttelse i hodebunnen. 

Anonymkode: cbb7c...116

• Nyttig 1
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Takk men da vil jeg ikke få allergisk sjokk på neste gang jeg farger hos frisøren? Siden jeg ikke fikk det første gangen.

Du vet at det er helseangsten som gjør at du har disse tankene, så da vet du også at det er trygt å overse disse tankene om allergisk sjokk når de dukker opp. Jeg kjenner ingen som går rundt og er redde for allergisk sjokk, det gjør nok ikke du heller. Det er ikke noe man behøver å gå rundt å passe seg for. Man blir ikke noe tryggere av det, bare sliten. Så neste gang du begynner å tenke på allergisk sjokk, da kan du trygt la den "tanke-bussen kjøre videre" og bestemme deg for å ikke bli med på ferden. :)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Tenker du det samme om du spiser egg, nøtter eller skalldyr? "siden sist jeg spiste det, så kan jeg ha blitt ekstremt allergisk" 

Det er helt vanlig at det klør og svir litt når man har kjemikalier på huden. 

Anonymkode: 473cd...407

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg er frisør med 12 års erfaring og har aldri opplevd at mine eller mine kollegaers kunder har fått allergisk sjokk. På skolen lærte vi at vi skulle ta allergitest på armen før vi farget noen som ikke har gjort det før, men nå når du har farget det så tåler du jo det. Svart hårfarge er veldig pigmentert og hvis hodebunnen er tørr eller du har nyvasket hår kan det klø litt. Men det er ikke farlig. Jeg hadde svart hår en periode og husker jeg måtte ha en «kløpinne» i nakken fordi det klødde sånn, hehe. Men det betyr ikke at jeg ikke tålte det. Men det beste er å Ha litt fett hår fordi da har du litt naturlig fett/talg beskyttelse i hodebunnen. 

Anonymkode: cbb7c...116

Men ETT googlesøk forteller deg at man utviklet denne allergien (som kan være også i ppdfrie farger) over tid.

Og det er derfor man skal ta allergitest hver gang selv om man bruker den samme.

Men TS:

Du kan be salongen om en liten allergitesting 2 døgn før, det er helt ufarlig fordi mengdene er små.

Man kan likevel få allergisk reaksjon.

Jeg velger selv å droppe farger om jeg klør av det. Det er ikke en alvorlig allergisk reaksjon, men tyder på at huden din er sensitiv ja.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenker du det samme om du spiser egg, nøtter eller skalldyr? "siden sist jeg spiste det, så kan jeg ha blitt ekstremt allergisk" 

Det er helt vanlig at det klør og svir litt når man har kjemikalier på huden. 

Dette er kunnskapsløst i all den tid at man faktisk utvikler allergi for hårfarge over TID i endel tilfeller.

Eksponeringen er det som øker risikoen. 

Her var det mange som ikke kan noe om allergi for kjemikaliene i hårfarge 🤷‍♀️

Men til deg TS:

Hårfargen «Only Love» fra Swartzkopf er uten PPD og PTD.

Hennafarger er også ofte brukt. Logona skal også være uten, og bedre for de med allergi for PPD.

Kløe er et tegn på at det var for mye for deg med den du brukte.

Endret av AprilLudgate
Skrevet

Ryddet for spekulasjoner. 

Christina82, mod

Skrevet

Kan du se om du finner en "grønn" frisør som bruker mildere/økologiske produkter? 

Anonymkode: 9855b...e41

Skrevet
AprilLudgate skrev (På 25.11.2022 den 16.21):

Men ETT googlesøk forteller deg at man utviklet denne allergien (som kan være også i ppdfrie farger) over tid.

Og det er derfor man skal ta allergitest hver gang selv om man bruker den samme.

Men TS:

Du kan be salongen om en liten allergitesting 2 døgn før, det er helt ufarlig fordi mengdene er små.

Man kan likevel få allergisk reaksjon.

Jeg velger selv å droppe farger om jeg klør av det. Det er ikke en alvorlig allergisk reaksjon, men tyder på at huden din er sensitiv ja.

Dette er kunnskapsløst i all den tid at man faktisk utvikler allergi for hårfarge over TID i endel tilfeller.

Eksponeringen er det som øker risikoen. 

Her var det mange som ikke kan noe om allergi for kjemikaliene i hårfarge 🤷‍♀️

Men til deg TS:

Hårfargen «Only Love» fra Swartzkopf er uten PPD og PTD.

Hennafarger er også ofte brukt. Logona skal også være uten, og bedre for de med allergi for PPD.

Kløe er et tegn på at det var for mye for deg med den du brukte.

Utvikler man allergi så raskt at man får allergisk sjokk? Slik TS er redd for?

Allergiskr reaksjon er en ting, men TS er redd for allergisk sjokk, som er en veldig kraftig og farlig reaksjon...

Du må gjerne kalle meg kunnskapsløs, men kan du komme med noe dokumentasjon på at man får allergisk sjokk av hårfarge, som man ikke har fått tilsvarende reaksjon av tidligere? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...