AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #1 Skrevet 24. november 2022 Jeg har en 9 år gammel katt som har fått påvist nyresvikt og det har blitt værre selv med nyrefor... Han fortsetter å gå ned i vekt selvom han spiser og drikker. Han er også kosete og oppfører seg generelt ganske likt som før... dyrlegen har sagt at han bare har noen måneder igjen mest sannsynlig. problemet er at han tisser OVER alt, hele tiden. Må vaske og rense soffa og tepper og puter ofte, og vaske gulv hver dag. Det har begynt å bli en eim av kattetiss hjemme selvom jeg vasker så godt jeg kan hver dag. Nå har jeg faktisk måttet sette soffan min sidelengs opp mot veggen, så må sitte på stoler.. nytter ikke å rense så blir den tisset i igjen 10 min senere. Jeg ELSKER denne katten. Jeg klarer ikke se for meg et liv uten han! Samtidig har jeg begynt å tenke grusomme tanker om at jeg kanskje bør avlive han nå, for dette går jo ikke lenger😭 han virker ikke syk nok til avlivning så det er bare helt groteskt... Jeg er helt fortvilet og vet ikke hva jeg skal gjøre.... kan noen gi noen råd her... Anonymkode: c47e4...b95
Sofakona Skrevet 24. november 2022 #2 Skrevet 24. november 2022 Husk at dyr ikke forteller oss om de har vondt. Om min katt tisset hele tiden tror jeg ville valgt avlingen. Føler der må jo være en grunn til at den tisser hele tiden...at det er feil med nyrene. Kanskje han ikke klarer å holde seg 10
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #3 Skrevet 24. november 2022 Skaff bleier til katten? Anonymkode: a7cb2...75f 1 6
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #4 Skrevet 24. november 2022 Sofakona skrev (Akkurat nå): Husk at dyr ikke forteller oss om de har vondt. Om min katt tisset hele tiden tror jeg ville valgt avlingen. Føler der må jo være en grunn til at den tisser hele tiden...at det er feil med nyrene. Kanskje han ikke klarer å holde seg Ja det er jo noe feil med nyrene når han har nyresvikt! Dyrlegen sier at de ikke pleier å ha vondt, og at de ikke pleier å avlive dyr som fortsatt fungerer. Tissing er vanlig symptom på nyresvikt som han har i sterk grad. Anonymkode: c47e4...b95
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #5 Skrevet 24. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skaff bleier til katten? Anonymkode: a7cb2...75f Ja, kan jo prøve. Ikke tenkt på det, men ser for meg at han bare sparker den av seg Anonymkode: c47e4...b95
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #6 Skrevet 24. november 2022 Dessverre er det jo slik at dyrene har begrenset levetid, og selv om jeg forstår hvordan du tenker, så hadde jeg nok valgt avlivning i denne situasjonen. Gi ham noen dager med ekstra kos og godis og bruk tiden til å ta farvel ♥️ Anonymkode: 68b04...deb 2 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #7 Skrevet 24. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dessverre er det jo slik at dyrene har begrenset levetid, og selv om jeg forstår hvordan du tenker, så hadde jeg nok valgt avlivning i denne situasjonen. Gi ham noen dager med ekstra kos og godis og bruk tiden til å ta farvel ♥️ Anonymkode: 68b04...deb Ja... jeg har heldigvis fri til den 5, da jeg begynner i ny jobb... får bruke tiden på han frem til det... er helt forferdelig det her... lille plusk 😭💔 Anonymkode: c47e4...b95 5
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #8 Skrevet 24. november 2022 For guds skyld, ikke la den lide mer enn den allerede gjør. Bleier, slik at den kan leve i smerte enda litt lenger, uten at det blir søl? Høres helt sykt ut etter min bok (ref. post nummer to). Ta den med til dyrlegen og la den slippe. Anonymkode: 2c7fb...6ac 4
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #9 Skrevet 24. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For guds skyld, ikke la den lide mer enn den allerede gjør. Bleier, slik at den kan leve i smerte enda litt lenger, uten at det blir søl? Høres helt sykt ut etter min bok (ref. post nummer to). Ta den med til dyrlegen og la den slippe. Anonymkode: 2c7fb...6ac Men det vanskelige for Ts er vel dyrlege sier katten ikke har det vondt.. Anonymkode: 3fd67...8de 7
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #10 Skrevet 24. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For guds skyld, ikke la den lide mer enn den allerede gjør. Bleier, slik at den kan leve i smerte enda litt lenger, uten at det blir søl? Høres helt sykt ut etter min bok (ref. post nummer to). Ta den med til dyrlegen og la den slippe. Anonymkode: 2c7fb...6ac Jeg har fortalt hvordan han holder på til dyrlegen og de har sagt at så lenge den spiser, drikker, koser og maler når den får kos så har den nok ikke smerter utover at den tisser mye, men ser ikke ut som at det gjør vondt for han å tisse. Jeg har bare hørt på veterinæren, og elsker jo katten min. Jeg prøvde jo nå først å se om det hjalp med nyreforet, men det gjorde ikke det... det har nå bare blitt værre. For meg er det sykt å avlivet dyret sitt så fort det er noe uten å prøve ting først. Anonymkode: c47e4...b95 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #11 Skrevet 24. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har fortalt hvordan han holder på til dyrlegen og de har sagt at så lenge den spiser, drikker, koser og maler når den får kos så har den nok ikke smerter utover at den tisser mye, men ser ikke ut som at det gjør vondt for han å tisse. Jeg har bare hørt på veterinæren, og elsker jo katten min. Jeg prøvde jo nå først å se om det hjalp med nyreforet, men det gjorde ikke det... det har nå bare blitt værre. For meg er det sykt å avlivet dyret sitt så fort det er noe uten å prøve ting først. Anonymkode: c47e4...b95 Men har de noe tips ang tissingen ? Syns ikke du er i kategorien: uten å prøve ting først. Har katt selv og skjønner dette er kjempe vanskelige. Så mye klem. Anonymkode: 3fd67...8de 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #12 Skrevet 24. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men har de noe tips ang tissingen ? Syns ikke du er i kategorien: uten å prøve ting først. Har katt selv og skjønner dette er kjempe vanskelige. Så mye klem. Anonymkode: 3fd67...8de Nei, de har ikke det. Tatt 2 urinprøver ila perioden og de ser egentlig fine ut bare at de er veldig lite konsentrerte, altså veldig vannete. Han fikk en uvi kur for sikkerhetsskyld men det hjalp ingenting. Anonymkode: c47e4...b95 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #13 Skrevet 24. november 2022 Uff. Virker jo da uholdbart at han tisser over alt... Samt han bare har noe mnder igjen... eller ingen vet vel helt eller hvordan de blir. Så da er tiden er mulig inne for å la ham gå. Dessverre. Han har vært en heldig pus da, som har vært høyt elsket virker det som. Han har sikkert hatt lykkelige pusedager hos deg. Og godt du trygt kan følge ham på siste vei når du velger det. Det er loddet en har som dyreeier. Å ta det valget når den dag kommer. Prisen for å elske en pelsdott. stor klem. Anonymkode: 3fd67...8de
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #14 Skrevet 24. november 2022 Jeg forstår deg så godt😪 vår katt måtte avlives for han ble så mager. ( mulig samme problem som din katt, men det ble ikke påvist noe årsak). Han var verdens nydeligste katt og det er det verste jeg har gjort å bestemme at han måtte til veterinær for å avlives😭😭😭 Det var uansett det beste å gjøre selv om jeg aller helst skulle hatt han ennå❤️ Stor klem 🥰 Anonymkode: a7bfd...70e
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #15 Skrevet 24. november 2022 Det er et vanskelig valg å ta. Men en må tenke på katten, og om det er noe verdig liv for pus når den tisser over alt. Pus har hatt et godt liv, du er en god katteeier og elsker pusen så jeg føler virkelig med deg. Anonymkode: 62083...ad5
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #16 Skrevet 24. november 2022 Uansett hva du velger, så vil jeg sende deg en stor støtteklem ❤️ Anonymkode: 4ab54...ccd
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #17 Skrevet 24. november 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Jeg har en 9 år gammel katt som har fått påvist nyresvikt og det har blitt værre selv med nyrefor... Han fortsetter å gå ned i vekt selvom han spiser og drikker. Han er også kosete og oppfører seg generelt ganske likt som før... dyrlegen har sagt at han bare har noen måneder igjen mest sannsynlig. problemet er at han tisser OVER alt, hele tiden. Må vaske og rense soffa og tepper og puter ofte, og vaske gulv hver dag. Det har begynt å bli en eim av kattetiss hjemme selvom jeg vasker så godt jeg kan hver dag. Nå har jeg faktisk måttet sette soffan min sidelengs opp mot veggen, så må sitte på stoler.. nytter ikke å rense så blir den tisset i igjen 10 min senere. Jeg ELSKER denne katten. Jeg klarer ikke se for meg et liv uten han! Samtidig har jeg begynt å tenke grusomme tanker om at jeg kanskje bør avlive han nå, for dette går jo ikke lenger😭 han virker ikke syk nok til avlivning så det er bare helt groteskt... Jeg er helt fortvilet og vet ikke hva jeg skal gjøre.... kan noen gi noen råd her... Anonymkode: c47e4...b95 Min fikk nyresvikt. Og den hadde uante store smerter. Jeg lot meg overtake av dyrlegen å ikke velge avliving. Det var ikke rett fir katten, men gangnet lommeboka til dyrlegen bare. Så jeg ville ha valgt å la katten slippe. Anonymkode: 160ab...0f3 1
n_97 Skrevet 24. november 2022 #18 Skrevet 24. november 2022 Min hadde ganske høye nyreverdier men oppført seg ikke slik. Enten er det veldig alvorlig nyresykdom eller "noe" mer. Når katter er synlig syke er de som regel veldig syke. Har du en veterinærspesialitet i indremedisin der du bor? Og evt råd? Kanskje det kan behandles, kanskje er det best for pus å slippe. Føler med deg ❤️ 1 1
Nevrosererroser Skrevet 24. november 2022 #19 Skrevet 24. november 2022 Fysiske smerter er en ting, en annen er ubehaget det er for dyra å ikke greie å stelle seg, holde tiss og avføring unna «hula» si, altså hele hjemmet egentlig foruten tissekassa. Katter og hunder som har vert stuereine har det ikke kult når de ikke lenger greier å holde seg reine selv om det ikke er fysisk vondt. Det er fryktelig vondt for oss som må ta det vanskelige valget om å la dyra slippe men det er et av de største og viktigste ansvara vi har når vi skaffer oss dyr. 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #20 Skrevet 24. november 2022 n_97 skrev (7 minutter siden): Min hadde ganske høye nyreverdier men oppført seg ikke slik. Enten er det veldig alvorlig nyresykdom eller "noe" mer. Når katter er synlig syke er de som regel veldig syke. Har du en veterinærspesialitet i indremedisin der du bor? Og evt råd? Kanskje det kan behandles, kanskje er det best for pus å slippe. Føler med deg ❤️ Det kan nok ikke behandles... har jo tatt blodprøver og alt som viser at han har veldig høye nyreverdier som ikke ble bedre med nyrefor, men værre. Jeg kan skjekke det opp om det finnes noen spesialister jeg kan snakke med ja. Hadde jo vært et mirakel om han kunne behandles, nor jeg ikke tør å håpe på engang. Anonymkode: c47e4...b95
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå