Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjør det ikke bare et slitsomt liv enda mer slitsomt? Og får dere ikke dårlig samvittighet for å ikke kunne følge opp barnet så mye som dere kanskje ønsker? Ved å få barn så påfører man vel seg selv enda mer smerte, kortere restitusjonstid og lavere livskvalitet? Det finnes allerede mange gode grunner til å ikke velge å få barn, men dette må vel være en stor en? 

Anonymkode: 16e13...ccc

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er spekteret av kroniske sykdommer enormt stort, og man skal være veldig sterkt preget for å ikke kunne gi barna sine en god oppvekst tross en kronisk sykdom. 
Hva er det med dette sorteringssamfunnet - barn med downs aborteres og kun friske foreldre skal få barn? Hvordan skal kommende generasjoner lære å takle motgang i livet, dersom det kun er de «perfekte menneskene» som skal få barn eller sånn sett ha rett til å gi liv videre?

Høres helt søkt ut.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette spørsmålet bli for dumt. Det er jo himmel og hav forskjell på kroniske sykdommer og hvordan det påvirker livsutfoldelsen. 

Jeg har angst og ocd som av helsevesenet er stemplet som livsvarig etter lang tids behandling.

Jeg fungerer helt fint i hverdagen. Har fast jobb, hund, mann og en liten baby. Det er ingen grunn til at ikke vårt hjem skal være et godt hjem for sønnen vår å vokse opp i. Jeg får ekstra oppfølging av familievernkontoret og bup som ikke tviler det minste på at jeg ivaretar sønnen min og er den beste mammaen for han.

Ja, det er mye jobb med barn, men det er også vanvittig mye glede - glede jeg ikke ville vært foruten selv om det låtte bety at jeg kanskje må kjempe litt ekstra med angsten min periodevis.

Fordomsfulle holdninger som din er en av grunnene til at det hender jeg tviler på Line egne evne som mor, at jeg blir redd for å ikke være den gode mammaen som gutten min fortjener. Er derfor veldig glad for å ha fine mennesker i helsevesenet i ryggen som kan trygge meg på at jeg er den sønnen min trenger ❤️

Anonymkode: 52d6b...d70

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Gjør det ikke bare et slitsomt liv enda mer slitsomt? Og får dere ikke dårlig samvittighet for å ikke kunne følge opp barnet så mye som dere kanskje ønsker? Ved å få barn så påfører man vel seg selv enda mer smerte, kortere restitusjonstid og lavere livskvalitet? Det finnes allerede mange gode grunner til å ikke velge å få barn, men dette må vel være en stor en? 

Kronisk sykdom er ganske mye da. Noen kan jobbe og følge opp barn uten problem, mens andre kanskje bare klarer å stå i 50% jobb, eller ta seg av barn. For min del er det vanskelig å jobbe, mye fordi arbeidslivet ikke er tilrettelagt for oss som sliter med diverse sykdommer. Jeg kunne nok ha jobbet litt hvis jeg hadde hatt en jobb hvor jeg kunne lagt opp dagen selv, komme når jeg er i form til det å holde meg hjemme de dagene jeg ikke er i form til å jobbe, men sånn fungerer det ikke i arbeidslivet. Med barn er det litt annerledes… for min del har jeg mye utbytte av å ha barn som drar meg ut av sengen om morningen, gir meg livsglede og noen å dele hverdagen med. Det kan bli ganske ensomt når man er hjemmeværende og syk… samboer jobber jo 100%, og barna er i barnehage på dagtid (jeg leverer de seint og vi henter de tidlig), så jeg får hvile hver dag 😊 barna får absolutt den oppfølgingen de skal, og litt mer! Jeg har jo tross alt mulighet til å legge opp dagene annerledes, og prioritere kortere barnehagedager/fri de dagene jeg er i grei form f.eks. Jeg er alltid hjemme på morningen, så vi slipper stress med å vekke de tidlig, kaste i oss frokosten og å komme oss ut døren, jeg har aldri noe annet jeg MÅ prioritere. Jeg setter alltid barna først, også trekker jeg meg unna å hviler når de er i barnehage og når far er hjemme og de kan ha alenetid med han innimellom 😊

Anonymkode: 100c3...5cf

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er kronisk syk og har valgt å ikke ha barn. Jeg kan jobbe 50% uten barn men vet at det hadde blitt 100% uføre på meg hvis jeg skulle tatt meg av et barn. Jeg har dessuten en jobb som er på årskontrakt som fornyes og hadde ikke hatt alle rettigheter foreldre i 100% fast stilling har. Jeg har selv opplevd å ha foreldre som ikke strakk til av diverse årsaker og ønsker ikke å utsette et barn for det samme. Jeg har dessuten gått glipp av så mye pga min kroniske sykdom og ønsker ikke at å bli foreldre skal forsterke dette og hindre meg ytligere i gjøre de tingene jeg ønsker. ❤️ 

Anonymkode: 21631...c24

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Nå fikk jeg barna mine før kronisk sykdom. Men jeg kan love deg at gjelder det barna mine, så stiller jeg opp, samme hvor dårlig jeg er. Så får jeg heller ligge rett ut dagen etter. Så har jo barna en frisk far. 

Anonymkode: bcfa5...a25

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet

Fordi de vil det, så klart. 
Hvorfor velger friske å ikke få barn? 
Jeg, som er barnfri, mener at barn (for meg) er en belastning som ville forringe min livskvalitet. Uavhengig av hvordan helsa mi ser ut. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kronisk sykdom er ganske mye da. Noen kan jobbe og følge opp barn uten problem, mens andre kanskje bare klarer å stå i 50% jobb, eller ta seg av barn. For min del er det vanskelig å jobbe, mye fordi arbeidslivet ikke er tilrettelagt for oss som sliter med diverse sykdommer. Jeg kunne nok ha jobbet litt hvis jeg hadde hatt en jobb hvor jeg kunne lagt opp dagen selv, komme når jeg er i form til det å holde meg hjemme de dagene jeg ikke er i form til å jobbe, men sånn fungerer det ikke i arbeidslivet. Med barn er det litt annerledes… for min del har jeg mye utbytte av å ha barn som drar meg ut av sengen om morningen, gir meg livsglede og noen å dele hverdagen med. Det kan bli ganske ensomt når man er hjemmeværende og syk… samboer jobber jo 100%, og barna er i barnehage på dagtid (jeg leverer de seint og vi henter de tidlig), så jeg får hvile hver dag 😊 barna får absolutt den oppfølgingen de skal, og litt mer! Jeg har jo tross alt mulighet til å legge opp dagene annerledes, og prioritere kortere barnehagedager/fri de dagene jeg er i grei form f.eks. Jeg er alltid hjemme på morningen, så vi slipper stress med å vekke de tidlig, kaste i oss frokosten og å komme oss ut døren, jeg har aldri noe annet jeg MÅ prioritere. Jeg setter alltid barna først, også trekker jeg meg unna å hviler når de er i barnehage og når far er hjemme og de kan ha alenetid med han innimellom 😊

Anonymkode: 100c3...5cf

Nettopp. Mange kunne ha jobbet noe, men det er enormt vanskelig å finne en jobb og en arbeidsgiver som er så fleksible som en del uføre må ha for å få det til.

Anonymkode: bd0c2...634

• Liker 1
Skrevet
Zeruda skrev (8 timer siden):

Fordi de vil det, så klart. 
Hvorfor velger friske å ikke få barn? 
Jeg, som er barnfri, mener at barn (for meg) er en belastning som ville forringe min livskvalitet. Uavhengig av hvordan helsa mi ser ut. 

Det finnes mange flere grunner til å ikke få barn enn til å få barn. Den eneste gode grunnen til å få barn er å ville ha barn. Altså bare fordi. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Av akkurat samme grunner som at ikke-kronisk syke får barn.. 

Anonymkode: d44e7...589

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hmm, så du tenker altså at  person med f.eks artorose i finger vil være en dårlig foreldre og vil få dårlig livskvalitet av barn... Håper du ikke tenker å formere deg, lite vett er et større problem i samfunnet enn dårlig helse. 

Anonymkode: f67b1...90f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er kronisk syk, såpass at jeg ikke kan ta vare på hus og hjem. Derfor har jeg mistet valget om å få barn eller ikke. Jeg kan ikke få barn så syk jeg er med god samvittighet. Det ville ødelagt meg og mannen min.

Det gjør veldig veldig vondt, hadde akkurat funnet mannen min og drømmehuset. Jeg tenker på det hver dag, spesielt nå som alle rundt meg er gravide eller har fått barn.

Men sånn generelt må du huske at vi er akkurat like ulike som friske mennesker. Det viktige er å kjenne sine egne grenser. Jeg har også IBS, men det hadde ikke hindret meg personlig i å få barn. 

Anonymkode: 9bd6a...b25

Skrevet

De er ikke så syke som de spiller på. 

Sier seg selv i grunn. 

De som er syke vil aldri utsette barn for slik omsorgssvikt 

Anonymkode: 842b5...762

• Liker 2
Skrevet

Alle som har hatt en plage lenger enn 6 mnd skal ikke få barn?

Anonymkode: b5caa...daa

• Liker 1
Skrevet

Hva menes med kronisk sykdom? Allergi, MS, hjertefeil, fedme eller annet?

Kronisk sykdom kan komme etter man har fått barn, man kan dø eller bli skadet under fldsel, man kan bli alvorlig skadet i en ulykke, man kan få dødelige sykdommer og/eller man kan dø i en ulykke.

Det er ikke alt her i livet som kan planlegges.

Anonymkode: fede8...f92

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

De er ikke så syke som de spiller på. 

Sier seg selv i grunn. 

De som er syke vil aldri utsette barn for slik omsorgssvikt 

Anonymkode: 842b5...762

🤦‍♀️

Anonymkode: 1b053...1cf

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Bare for at du skal få noe å lure på.

Anonymkode: 3feb1...1dc

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvem har sagt at livet som kronisk syk er slitsomt? Det finnes mange kroniske sykdommer. Jeg velger å få barn selv om jeg er kronisk syk fordi jeg vet at jeg kan følge opp barnet like godt som friske mødre, jeg har god livskvalitet og lite smerter. Ikke er det arvelig det jeg har heller. 

Anonymkode: e2e60...6ec

• Liker 2
Skrevet

Jeg har hatt kronisk skade (cerebral parese) hele livet, og ble uplanlagt gravid, så jeg valgte det ikke akkurat. Men jeg tror ikke jeg er noe dårligere mor enn andre som er funksjonsfriske. Tror også det kan være bra for sønnene mine å vokse opp med at ikke alle er like. 3-åringen er feks mye mer tålmodig enn mange andre 3-åringer jeg har møtt. Kanskje det henger sammen med at han har en mor som trenger mer tid til å utføre enkelte ting,  og mer hvile i hverdagen. 😊

Anonymkode: 9daa4...4e2

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde ikkje kronisk sykdom da jeg ble gravid med nr 1...med nr 2 hadde jeg en kronisk sykdom som jeg forsatt har.

Jeg klarer å være flott mor, og er alltid til stede. Må bare være flinkere til å høre på kroppen min

Anonymkode: ad895...c87

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...