Gå til innhold

Blir ikke klok på grøt, kan noen hjelpe meg å finne ut av hvilken jeg bør begynne med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Baby nærmer seg 6 mnd og vi må begynne å finne gode kilder til jern. Vektoppgangen er også dalene, så vi har fått beskjed fra både helsesykepleier og barnelege om at vi bør begynne å tenke på grøt. Men dette synes jeg er vanskelig… Jeg blir ikke klok? Jeg blir selv veldig hard i magen av jerntilskudd, og baby har allerede blitt forstoppet to ganger, så vi ønsker å trå litt forsiktig.

Ris og mais
Mange anbefaler å starte med ris eller maisgrøt; men slik jeg har forstått det så har jo både ris og mais en forstoppende effekt?

Hirse 
Kan veldig lite om hirse utenom at den er rik på jern (og dermed kanskje litt hard for magen? Eller?). Bra for magen? Dumt for fordøyelsen?

Havregryn (malt) 
Havregrøt skal vel være riktig på fiber som er bra for fordøyelsen, men mange sier vel også at dette er tungt for magen? Hvorfor? Er det pga gluten? Kan jeg feks bruke glutenfritt havregryn og lage havremel av dette og deretter grøt?

Seriøst, jeg blir ikke klok på dette! Jern må med, men gjerne ikke så mye at systemet stopper opp. Havregryn er rik på fiber, men det sies at det er tungt for små babymager likevel? Hvorfor? 

Anonymkode: c0a7e...664

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du MÅ ikke gi babyen grøt. Kjøtt og grønnsaker er helt topp. 

Anonymkode: d5131...eee

• Liker 4
Skrevet

Jeg begynte med havre 😊 men lagde også mye sviskermos og aprikosmos (kjøp tørkede aprikoser/svisker, bløtlegg de over natta, kok de og mos de), min likte det veldig godt. Kan selvfølgelig bruke andre frukter også, banan er veldig fint. De små liker ofte søte ting. 

Anonymkode: a27bc...81e

• Liker 1
Skrevet

- Havre er glutenfritt og har masse jern. La havren stå i vann over natten. Ha masse sviske eller aprikosmos oppi.

- Avokado og bananmos

- søtpotet med litt rapsolje

- egg

- fisk

- leverpostei 

- kokt pære er godt for magen

Anonymkode: 198a3...435

Skrevet

Vi begynte ikke med grøt, men med kokte grønnsaker som vi moste. Tilsatte morsmelk like før servering. Testet ut gulrot, søtpotet, brokkoli, pastinakk og pære (to sistnevnte sammen, veldig godt). 
Gikk deretter over til grøt, hjemmelaget hirsegrøt sammen med en C-vitamin kilde. Bruker mye pære og svisker. Bløtlegger og koker sviskene (samme med aprikos), sammen med pærer. Sparer på vannet som jeg bruker å koke grøt på. Moser pære/sviskemosen og tilsetter grøten ved servering, men lager ekstra fruktmos som jeg fryser i isbitformer. 
Vår erfaring med hirse er god (ingen forstoppelse), vår reagerer mer på havre og har fått litt tregere avføring etter at det ble introdusert. Bruker også ofte bokhvetemel sammen med hirse. 
Lykke til TS:) 

Anonymkode: e1e50...f24

Skrevet

Vi brukte mykje havre og hirse i byrjinga. Prøvde etter ei stund å blande med litt speltmjøl då vi merka det var litt hardt for magen av og til. Brukte alltid aprikos/sviskemos både for fordøyinga, smaken og c-vitamin. Banan var forstoppande på vår gut(tåler det dårleg enda), så ver obs om de brukar det :)

Viktig å blautlegge mjølet før kok(gjerne over natta), då er det lettare for kroppen å ta opp jernet.  C-vitamin er også med på å auke jernopptaket. 

Skrevet

Gi ungen ren mat istede, grøt er hardt for magen… 

kokt brokkoli , blomkål, gulrot og søtpotet er fint å lage mos av :) Du kan tilsette morsmelk / MME og en dæsj nøytral olje (det smører tarmen).

kokt torsk, sei og kylling er fint kjøtt å starte med. 

kokt egg eller eggerøre er veldig bra for å få i proteiner og gå opp i vekt, du kan også tilsette en eggeplomme i hjemmelaget grøt, pure og mos.

Havregrøt blandet med sviskemos. 

Banan, avokado og nøttesmør er fint å bruke på brødskiva i starten 😊

Anonymkode: 7f827...0cd

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler deg p følge barebrabarnemat på instagram for tips og råd :) 

Anonymkode: ddc26...d27

Skrevet

Bygggryn. Pst er ikke jern i korn vet du! Ikke heme jern dom blir tatt opp i kroppen.  Da er det kjøtt og eggeplomme du må gå for.

Anonymkode: cd57f...1a7

Skrevet

Jeg lager grøt på denne måten: 2 dl havregryn, 2 dl hirse, ca 2 dl kokosmelk (en liten kartong, ikke fettredusert), 2,5 dl vann. Bland sammen. La stå i minst en time, helst i kjøleskap over natten. Kok opp.

Gi sviskemos og aprikosmos for jerninntak og fart på magen. Kjøp svisker/tørkede aprikoser, bløtlegg over natten, kok opp og bruk stavmikser. Frys ned i isbitformer.

Men du trenger ikke starte med grøt. Jeg har vært mest opptatt av interesse og nysgjerrighet, og startet med å gi en liten brokkolibit, smørdampede gulrøtter og annen rotfrukt i staver slik at babyen kan spise selv. Google "babystyrt mattilvenning" (engelsk: blw).

Bløtkokt egg der du gir eggeplommen med skje er en favoritt. Eggehviten er litt mer allergen, og det kan være lurt å skille disse i starten. Mine har f.eks. reagert litt på eggerøre de første månedene.

Mini ELSKER hjemmelaget tomatsuppe der jeg koker inn litt gulrot og bruker stavmikser for at den skal bli litt fyldigere. Mater med skje.

Anonymkode: 947d3...b00

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Gi ungen ren mat istede, grøt er hardt for magen… 

kokt brokkoli , blomkål, gulrot og søtpotet er fint å lage mos av :) Du kan tilsette morsmelk / MME og en dæsj nøytral olje (det smører tarmen).

kokt torsk, sei og kylling er fint kjøtt å starte med. 

kokt egg eller eggerøre er veldig bra for å få i proteiner og gå opp i vekt, du kan også tilsette en eggeplomme i hjemmelaget grøt, pure og mos.

Havregrøt blandet med sviskemos. 

Banan, avokado og nøttesmør er fint å bruke på brødskiva i starten 😊

Anonymkode: 7f827...0cd

Men hvorfor sies det at grøt er så tøft for magen når det er så mye fiber i havre? Forstår ikke!

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg lager grøt på denne måten: 2 dl havregryn, 2 dl hirse, ca 2 dl kokosmelk (en liten kartong, ikke fettredusert), 2,5 dl vann. Bland sammen. La stå i minst en time, helst i kjøleskap over natten. Kok opp.

Gi sviskemos og aprikosmos for jerninntak og fart på magen. Kjøp svisker/tørkede aprikoser, bløtlegg over natten, kok opp og bruk stavmikser. Frys ned i isbitformer.

Men du trenger ikke starte med grøt. Jeg har vært mest opptatt av interesse og nysgjerrighet, og startet med å gi en liten brokkolibit, smørdampede gulrøtter og annen rotfrukt i staver slik at babyen kan spise selv. Google "babystyrt mattilvenning" (engelsk: blw).

Bløtkokt egg der du gir eggeplommen med skje er en favoritt. Eggehviten er litt mer allergen, og det kan være lurt å skille disse i starten. Mine har f.eks. reagert litt på eggerøre de første månedene.

Mini ELSKER hjemmelaget tomatsuppe der jeg koker inn litt gulrot og bruker stavmikser for at den skal bli litt fyldigere. Mater med skje.

Hvorfor blandet dere hirse og havre? Har de to ulike egenskaper som man ønsker sammen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Men hvorfor sies det at grøt er så tøft for magen når det er så mye fiber i havre? Forstår ikke!

Alt utenom morsmelk er tøft for en babymage. MME er også tungt fordøyelig og kan gi forstoppelse. Introduser litt og litt og se hva barnet ditt tåler. Vår baby tålte godt hjemmelaget havregrøt med sviskemos, men fikk forstoppelse av all babygrøt fra butikken. Man må prøve seg fram. Noen babymager er mer sensitive enn andre. 

Anonymkode: 198a3...435

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor blandet dere hirse og havre? Har de to ulike egenskaper som man ønsker sammen?

Hirse har mye smak, så min baby liker det ikke alene

Anonymkode: f6d58...51d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hirsegryn er ganske dyrt i forhold til havre, så vi pleier å blande mye på grunn av det🙊

Anonymkode: 76719...706

• Liker 1
Skrevet

Her synes jeg du overtenker mer enn bare en smule.. 

Vår eldste slet også med mye forstoppelse. 

Vi begynte bare med helt vanlig Nestle grøt, 4 mnd-versjonen, den med mild havre. Så hadde vi oppi sviskemos for magen. 

Anonymkode: 210bd...d3c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fordi folk har forskjellige meninger, ulike preferanser, og ulike babyer som liker og klarer forskjellige ting. 

Det er ingen fasit her. Du må bare prøve og se hva som skjer. Skjønner ikke helt hvorfor du vil ha det glutenfritt? Introduksjon av hvete tidlig kan godt være bra iflg forskningen.

https://oslo-universitetssykehus.no/avdelinger/barne-og-ungdomsklinikken/barneavdeling-for-allergi-og-lungesykdommer/kan-matallergi-hos-barn-forebygges

Anonymkode: a593c...9fb

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi folk har forskjellige meninger, ulike preferanser, og ulike babyer som liker og klarer forskjellige ting. 

Det er ingen fasit her. Du må bare prøve og se hva som skjer. Skjønner ikke helt hvorfor du vil ha det glutenfritt? Introduksjon av hvete tidlig kan godt være bra iflg forskningen.

https://oslo-universitetssykehus.no/avdelinger/barne-og-ungdomsklinikken/barneavdeling-for-allergi-og-lungesykdommer/kan-matallergi-hos-barn-forebygges

Anonymkode: a593c...9fb

Forid jeg har hørt at gluten er hardt for magen. Og at det i de fleste land er anbefalt å vente til 6 mnd før gluten. 

Og ellers: det er godt mulig jeg overtenker, men skal sies at jeg trigges enormt av babygråt og har akkurat begynt å komme meg opp og ut av en påvist fødselsdepresjon. Jeg ønsker også å forstå hva som kan være det beste for en litt ømfintlig babymage når man først skal teste grøt. 

Skrevet

Vi har og baby som lett fikk vondt i magen. Vi startet med bittelitt tynn havregrøt, kjøpte den fra butikken som det står 4 mnd på. Blandet i sviskemos og aprikosmos som jeg laget av tørkede svisker/aprikos. Fokuserte mer på å gi lite om gangen i starten og ikke for tykk + ammet masse ved siden av heller enn å tenke så mye på type grøt. Ga også annet da som grønnsaksmos osv. Men synes ikke hun fikk noe mer vondt i magen av grøt enn av andre ting. 

Vi ventet også til 5 mnd gammel og ga ikke ordentlige porsjoner før etter 6 mnd. Følte ikke at vår var moden nok til å få mat fra 4 mnd. 

Anonymkode: a6704...b94

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg blander det fordi det ble sagt av en ernæringsdame på helsestasjonen. Husker ikke hvorfor, men begge er gode kilder til jern. I kokosmelk er det også bittelitt jern.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...