Gå til innhold

Kan man spise normal mat om man skal ned i vekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg spise mat som f.eks:

Pølse å potetmos
Kjøttkaker og poteter
Kylling og poteter
joika å potetmos
for og gå ned i vekt?

Da snakker jeg ikke om store porsjoner men? går det?

Anonymkode: 2352d...dae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja

Anonymkode: 5242e...1c0

• Liker 3
Skrevet

Potetmos kan være kaloribombe deluxe, bare det er tilberedt «rett» - så du er obs på det. 

Men i teorien kan du spise nøyaktig HVA du vil - bare ikke så mye du vil:)

Skrevet

hva med dette:

2 grove brødskriver på morgen med stekt egg
Lunsj kanskje en banan?
Middag kanskje kjøttdeig og pasta med litt brokoli?
Kveldsmat 2 brødskriver med Egg eller omelett

Er dette noe som kan fungere?

Skrevet

Kan spise rent smør så lenge du spiser mindre kalorier enn du forbrenner

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

hva med dette:

Lunsj kanskje en banan?

Karbonadedeig med masse brokkoli fungerer bedre.

Til frokost: havregrøt med frukt eller bær på fungerer bedre.

Anonymkode: 09fb6...e33

Skrevet

Ja ! Det og spise normal mat, i mindre mengder er nøkkelen til varig vektnedgang. Jeg er en av dem som har vært jojo-slanker hele livet, prøvd utallige dietter. Shakes, lavkarbo, ketose, Grete-roede osv… For noen år siden begynte jeg på ozempic. Jeg la ikke om kostholdet mitt på noen som helst måte, men plutselig var det nok med en halv troika i stedenfor en hel en, en skive i stedet for tre osv… Ila 1 år hadde jeg gått ned 25kg. Siste året har ikke jeg gått på ozempic, men alikevel gått ned 10 til. Jeg koser med med sjokolade minst 3 ganger i uka 😅

Anonymkode: df4f7...2cf

Skrevet

Du kan spise hva du vil, men ikke hvor mye du vil. Spiser sjokolade hver dag her og en dille på ost. Ikke slankemat men spiser her hver dag, i små mengder. Må sies jeg har stålkontroll på hvor mye jeg får i meg samlet da.

Anonymkode: 737cd...a80

• Nyttig 1
Skrevet

Finn det som kan passe for deg. Og det du tenker at : jo slik kan jeg godt spise over tid og dette er godt. 

Anonymkode: 737cd...a80

Skrevet

Du kan det, men du må jo justere på noe. For eksempel mindre porsjoner og færre måltider.

Anonymkode: 6e0a6...dc7

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

hva med dette:

Lunsj kanskje en banan?

Jeg spiser ikke kveldsmat. Hadde heller tatt brødskivene til lunch og bananen til kvelds. 

Anonymkode: 7a93e...f23

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg spiser ikke kveldsmat. Hadde heller tatt brødskivene til lunch og bananen til kvelds. 

Anonymkode: 7a93e...f23

men uten om det så funker det  ? :) Mister motivasjonen fordi alle vennene sier "Du må spise bare grønnsaker for og gå ned i vekt" og det mister motivasjonen min

Skrevet

Jepp det kan du, men ikke masse av det. Grønnsaker metter for lite kalorier og det kan du ha i tillegg om du ønsker. 

Et bra tips for å forsyne seg mindre som hjalp meg er å alltid bruke liten asjett, kun forsyne meg én gang og å ikke ha maten på bordet men isteden forsyne meg på kjøkkenet. Da skal det mer til for å forsyne seg mer enn den ene asjetten jeg skal ha.

Skrevet

Spis hva du vil, det er mengden og kalorier det kommer ann på 🙂 

Anonymkode: 6465b...57e

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg gikk ned 25 kg på 8 mnd  og det eneste jeg spiste var McDonald's og sjokolade. Hva du spiser har ingenting å si når det gjelder vektnedgang, det handler om hvor mye du spiser.

Anonymkode: 18d0c...42c

Skrevet

Ja, det handler jo teknisk sett om hvor mye du spiser, men da er egentlig spørsmålet: hva er det som bestemmer hvor mye du spiser? Som de fleste vet er det ganske mye lettere å spise for mye sjokolade og is enn kjøttkaker og poteter. Så enkelt sagt har du disse alternativene: Spise is og sjokolade og bruke viljestyrke til å stoppe selv om du har lyst på mer. Eller å spise ordentlig mat til du er mett.

Ja, noen er avhengige av sukker og noen har hormoner som er helt på styr og noen spiser følelsene sine. Da må man selvsagt ta tak i disse problemen. Men det viktigste og (vil jeg påstå) enkleste du kan gjøre er rett og slett å begynne å spise mer ordentlig mat. Dessert er hel greit så lenge det er dessert og ikke hovedrett. Jo mer ordentlig, næringsrik mat du får i deg, dess mindre blir du en slave av svingende blodsukker og ubehag som gnager vekk viljestyrken og fornuften din. Hvis du merker at du er helt ute av stand til å vente til lørdag med en sjokoladeplate, så spis i det minste noe mat først.

Noen klarer å ta litt av alt og spise snop med måte. Det er som regel ikke de som trenger å slanke seg. Jeg synes det passer best å være fast besluttet på å spise bare mat, og helst råvarer, i ukedagene og så "få lov" til å spise snop på lørdag. Det har for det meste fjernet søtsuget og jeg orker ofte ikke mer enn én liten sjokolade. Før kunne det gå en hel plate pluss en pose smågodt og chips.

Anonymkode: aa2bf...027

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Kan jeg spise mat som f.eks:

Pølse å potetmos
Kjøttkaker og poteter
Kylling og poteter
joika å potetmos
for og gå ned i vekt?

Da snakker jeg ikke om store porsjoner men? går det?

Ja, så lenge det totale inntaket ditt av kalorier er lavere enn det antall kalorier du forbrenner. Du kan i teorien gå ned i vekt bare ved å spise sukker, så lenge kaloriene fra sukkeret er lavere enn kaloriene du forbrenner.

Skrevet

I mine øyne er ikke maten du nevner i HI helt «normale retter» (med mindre alt er laget fra bunn, da) - ultraprosessert mat er som regel ikke så bra for vektnedgang, og du nevner ikke noe om grønnsaker. Det lønner seg å vite hva man egentlig får i seg, og det kan være en fin regel å spise en porsjon frukt/grønt med hvert måltid. Ellers er det å redusere mengden du spiser veldig effektivt, da kan du egentlig spise hva du vil. 

Anonymkode: 65027...b1a

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I mine øyne er ikke maten du nevner i HI helt «normale retter» (med mindre alt er laget fra bunn, da) - ultraprosessert mat er som regel ikke så bra for vektnedgang, og du nevner ikke noe om grønnsaker. Det lønner seg å vite hva man egentlig får i seg, og det kan være en fin regel å spise en porsjon frukt/grønt med hvert måltid. Ellers er det å redusere mengden du spiser veldig effektivt, da kan du egentlig spise hva du vil. 

Anonymkode: 65027...b1a

Poteter er ikke en grønnsak? 

Anonymkode: cbab3...2fd

Skrevet

Selvfølgelig. 

Anonymkode: 26ea2...267

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...