Gå til innhold

Hvorfor kan jeg ikke benytte meg av nedbetalingsplan? For lav kredittscore?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker å kjøpe en Macbook Pro denne uka i og med at det er en del salg osv. Jeg har vært student frem til nå i høst, og har akkurat begynt å jobbe. Har ikke hatt inntekt siden august, men får snart min første lønn. Jeg har ingen betalingsanmerkninger eller lignende, men jeg har brukt kredittkortet mitt denne måneden og må betale inn 4000 når lønnen kommer. Bortsett fra det så har jeg ingen lån eller lignende - sett bort ifra studielån.

Jeg forsøkte i dag å bestille en Macbook og benytte meg av en nedbetalingsplan som går over to år (delbetaling med easy upgrade). Det er snakk om rundt 700 kroner i måneden, og det er helt overkommelig for meg å betale. Jeg fikk likevel ikke godkjent dette, og jeg ble avvist. Skyldes dette at jeg har minus på kredittkortet? Eller skyldes det at jeg ikke har fast inntekt enda? Jeg blir veldig forvirret, da jeg aldri har hatt hverken lån eller noen form for betalingsanmerkning. Jeg vet ikke hvor omfattende kredittsjekken de utfører er, men det å betale 20 000 med en gang er uaktuelt. Noen som vet noe om dette?

Jeg tok en kredittscore sjekk på nettet og det stod at jeg hadde en litt lav kredittscore. Lånet som var oppført var summen jeg har benyttet fra Mastercard denne måneden. 

Anonymkode: a6677...385

Skrevet

For liten inntekt sikkert ☹️ 

Skrevet

Hvis du ikke hadde inntekt i fjor så er det forklaringen. En kredittsjekk vil ikke vise hva du vil tjene i fremtiden, den går ut i fra hva du tjente i fjor.

Anonymkode: 15445...e67

• Liker 2
Skrevet

Hva var kredittscoren din?

Anonymkode: c24e9...031

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis du ikke hadde inntekt i fjor så er det forklaringen. En kredittsjekk vil ikke vise hva du vil tjene i fremtiden, den går ut i fra hva du tjente i fjor.

Anonymkode: 15445...e67

Jeg tjente 80 000 i fjor da jeg jobbet ved siden av studier, men det er kanskje ikke tilstrekkelig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva var kredittscoren din?

Kredittscoren min er helt nede på 33 (mindre bra). Når jeg går inn der og ser på gjelden så står det 4000 fra kredittkortet, ellers ingenting. Kanskje kredittscoren blir bedre når jeg får betalt dette?

Skrevet
Vimsen_ skrev (2 minutter siden):

Kredittscoren min er helt nede på 33 (mindre bra). Når jeg går inn der og ser på gjelden så står det 4000 fra kredittkortet, ellers ingenting. Kanskje kredittscoren blir bedre når jeg får betalt dette?

😂😂😂😂

Det der er beviset på at kredittscore er ren og skjær bullshit.

Jeg har over 880 000 i inntekt før fradrag, kun 2,7 mill i. boliggjeld og ingen annen gjeld og eier halvparten av en bolig verdt 8 mill. Jeg eier bil og campingvogn og har jobbet og hatt inntekt i over 30 år. Har alltid betalt regningene mine punktlig og har derfor aldri fått en purring.

De gangene gjennom livet jeg har tatt billån har jeg alltid fått innvilget uten problemer, det samme med kredittkort. Jeg har for øyeblikket 5 kredittkort som jeg bruker aktivt pga bonuser og andre fordeler, og betaler alltid på forfallsdato.

Kredittscoren min? 25... 😂 😂 😂 😂 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

😂😂😂😂

Jeg har over 880 000 i inntekt før fradrag, kun 2,7 mill i. boliggjeld og ingen annen gjeld og eier halvparten av en bolig verdt 8 mill. Jeg eier bil og campingvogn og har jobbet og hatt inntekt i over 30 år. Har alltid betalt regningene mine punktlig og har derfor aldri fått en purring.

De gangene gjennom livet jeg har tatt billån har jeg alltid fått innvilget uten problemer, det samme med kredittkort. Jeg har for øyeblikket 5 kredittkort som jeg bruker aktivt pga bonuser og andre fordeler, og betaler alltid på forfallsdato.

Over 500 000 i fond har jeg forresten også.

Skrevet

Jeg skulle gjøre noe av det samme da jeg var ferdig å studere. Jeg ringte for å spørre, fikk da beskjed om at jeg fikk avslag fordi jeg ikke hadde vært kunde der før. 

Jeg hadde fått fast jobb, grei inntekt og fortsatt lave utgifter. Endte med å betale for hele macen med en gang da. 

Anonymkode: 79ecf...906

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vanskelig å forstå seg på disse kredittscore-greiene skjønner jeg 😅 Skulle bare ønske jeg kunne finne ut av om det er noe jeg kan gjøre per nå for å få godkjent en nedbetalingsplan eller om jeg bare må vente til jeg har hatt fast inntekt en stund etc. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg skulle gjøre noe av det samme da jeg var ferdig å studere. Jeg ringte for å spørre, fikk da beskjed om at jeg fikk avslag fordi jeg ikke hadde vært kunde der før. 

Jeg hadde fått fast jobb, grei inntekt og fortsatt lave utgifter. Endte med å betale for hele macen med en gang da. 

Anonymkode: 79ecf...906

Kanskje jeg burde dra innom forhandleren og ta en prat med dem? 🤔 Jeg har ikke mulighet til å betale alt med en gang akkurat nå, men kanskje de kan gi meg mer info. Eventuelt så må jeg bare smøre meg med tålmodighet og sette av litt ekstra penger så jeg kan betale hele beløpet med en gang. 

Skrevet

Det viktigste er ikke hvor mye du har brukt på kredittkortet, men hvor stor rammen er. Reglen er at du kan ha maks 5 ganger inntekt, og da er det kredittrammen som er avgjørende. Et tips vil derfor være å redusere kredittrammen. Når det gjelder kredittscore pleier det å stå at du kan ta kontakt dersom du vil sende inn oppdatert opplysninger eller du mener noe er feil. Det er likevel slik som det nevnes over, at de ikke tar hensyn til fremtidig inntekt. Tenker også at du kan kontakte firmaet som tilbyr delbetaling for å høre hvorfor du ikke har fått det godkjent. 

Anonymkode: 37e21...363

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Snedig. Jeg har 530 000 i lønn, 20 000 i fond, det dobbelte på sparekonto, 250 000 i studielån og 2,2 millioner i boliglån. Kredittscore? 87 svært lav risiko.

Lurer på hva de baserer seg på?

Anonymkode: 2e91f...b70

Skrevet

😂😂😂😂

Her er det noe du ikke forteller, for selv om har du 3 x bruttoinntekt i gjeld vil du få kredittscore langt høyere en 25 på en skala til 100, om du ikke har betalingsanmerkninger og rentebærende kredittgjeld.

Kredittscore er ikke så bullshit som du her fremstiller det.

Anonymkode: 432db...e92

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

😂😂😂😂

Kan det stemme? Uføretrygdet her, årsinntekt på 300 000kr, huslån på 2,3mill, billån og et lite forbrukslån på tilsammen 100 000kr. Har 77 i kredittscore og alltid fått godkjent på klarna, Santander osv. 

Anonymkode: 2ad95...e83

Annonse
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ønsker å kjøpe en Macbook Pro denne uka i og med at det er en del salg osv. Jeg har vært student frem til nå i høst, og har akkurat begynt å jobbe. Har ikke hatt inntekt siden august, men får snart min første lønn. Jeg har ingen betalingsanmerkninger eller lignende, men jeg har brukt kredittkortet mitt denne måneden og må betale inn 4000 når lønnen kommer. Bortsett fra det så har jeg ingen lån eller lignende - sett bort ifra studielån.

Jeg forsøkte i dag å bestille en Macbook og benytte meg av en nedbetalingsplan som går over to år (delbetaling med easy upgrade). Det er snakk om rundt 700 kroner i måneden, og det er helt overkommelig for meg å betale. Jeg fikk likevel ikke godkjent dette, og jeg ble avvist. Skyldes dette at jeg har minus på kredittkortet? Eller skyldes det at jeg ikke har fast inntekt enda? Jeg blir veldig forvirret, da jeg aldri har hatt hverken lån eller noen form for betalingsanmerkning. Jeg vet ikke hvor omfattende kredittsjekken de utfører er, men det å betale 20 000 med en gang er uaktuelt. Noen som vet noe om dette?

Jeg tok en kredittscore sjekk på nettet og det stod at jeg hadde en litt lav kredittscore. Lånet som var oppført var summen jeg har benyttet fra Mastercard denne måneden. 

Anonymkode: a6677...385

Garantert pga lav eller manglende inntekt

Anonymkode: 2a05b...b50

Skrevet

Her er det noe du ikke forteller, for selv om har du 3 x bruttoinntekt i gjeld vil du få kredittscore langt høyere en 25 på en skala til 100, om du ikke har betalingsanmerkninger og rentebærende kredittgjeld.

Kredittscore er ikke så bullshit som du her fremstiller det.

Anonymkode: 432db...e92

Jeg har som sagt aldri hatt en purring en gang og aldri hatt rentebærende kredittgjeld. Og jeg får også innvilget lån uten det minste problem. Jeg fikk seinest innvilget lån på ca 130 000 da jeg kjøpte ny campingvogn i mars. Jeg valgt da likevel ikke å benytte meg av dette lånet og heller betale hele vogna kontant ved å ta penger fra en felles sparekonto med samboeren min i påvente av at jeg solgte den forrige vogna og så betale inn differansen dit etter hvert i stedet for å ta lån.

Hvorfor i alle dager skulle jeg bry meg om å lyve om dette som anonym på nettet?

For min del, og flere andre jeg har hørt om er kredittscore helt uten logikk og også helt uten betydning. Jeg får jo altså lån og kredittkort innvilget helt uten problemer til tross for den lave scoren.

Skrevet

Hvis det er klarna greier,  så er det søppel. Fungerer typisk annenhver gang om du betaler om 30 om dager eller kort. Aldri forsøkt delbetaling

Anonymkode: b8121...2c9

Skrevet

Det er ikke minuset på kredittkortet som telles, det er kredittrammen. 
La oss si du har 20 000,- i ramme. Så har du kanskje 100 000,- i studiegjeld. i fjor tjente du altså 80 000,- som er mindre enn gjelden din. Som da er svaret. 

De sjekker skattemeldingen din og ser inntekt og gjeld for i fjor, og usikret gjeld (kredittramme) i gjeldsregisteret. 
Du kan alltids prøve få nedbetaling andre steder, det er varierende hvor streng de er. 
Så er spørsmålet, har du virkelig behov for en så dyr maskin?  

Anonymkode: 75dc9...aa5

Skrevet

Dumt å låne penger til høy rente for å kjøpe noe på salg.

Anonymkode: 01d3c...7fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...