Gå til innhold

P-piller til bryllupet?!?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Egentlig er vel dette litt off-topic. Men jeg skal gifte meg tidlig i juni og har nå hentet min første pakke med p-piller (Yasmin) på apoteket. Har ikke brukt p-piller før.

Jeg vil selvsagt helst slippe å ha mensen på bryllupsdagen så tenkte jeg skulle begynne med p-piller for å være sikker. Har nå derimot regnet litt på datoene og har det siste halve året fått mensen mellom den 12-19 i mnd. Det forflytter seg som regel litt, som oftest senere enn tidligere. Så da burde jeg kunne unngå mens den 8. juni.

Har knapt 3 mnd på meg til å komme igang med Yasmin. Vil jeg rekke å komme inn i det så jeg er sikker på å unngå mensen på bryllupsdagen, eller skal jeg vente med dem til etter bryllupet og regne med at mensen ikke kommer (det ser jo ut til at det kan gå bra).

Vil gjerne komme igang med pillene, men er mest redd for at jeg kan få problemer med bivirkninger disse første månedene og til bryllupet. Må jeg regne med å få bivirkninger i det hele tatt?!

Hva ville dere gjort?! Trenger svar ganske raskt, så håper noen som bruker p-piller kan hjelpe meg.

Tusen takk! icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ikke har planer om å bli gravid rett etter bryllupet, ville jeg tatt p-sprøyte istedet. Da får du ikke mens i det hele tatt, og problemet er løst. Sprøyten skal settes første gang dag 4 i mensperioden, og neste gang innen 12 uker. Kjempekjekt.

Lykke til icon_wink.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker hva jeg ville gjort, jeg har brukt p-piller i så mange år at jeg nesten ikke husker hvordan det var å starte - men hvis alt går som det skal, burde du være i "rute" med pillene innen tre måneder, men man kan aldri vite. Og så er det bivirkninger da. Selv får jeg pigmentflekker i ansiktet som følge av p-pillebruk, og noen kommenterer det, men jeg synes ikke det er spesielt plagsomt eller skjemmende, men nå har jeg hatt det så lenge.

Selv har jeg triksa med mine piller så jeg slipper å ha mensen på den store dagen, og være oppblåst osv. Håper noen andre kan hjelpe deg litt mer.

Lykke til!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for svar, men jeg har hørt om mange som har blødd lenge (opptil 1 mnd) ved bruk av p-sprøyte og i tillegg sitter det jo i kroppen i 3mnd... føler meg da tryggere på noe som jeg ihvertfall kan slutte umiddelbart med dersom jeg får store problemer med dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis pillene er KUN for å slippe mensen på bryllupsdagen og du er redd for bivirkninger, kan du jo ta piller for å utsette mens isteden. Tror de heter Primolutter eller noe (ihvertfall het de det sist jeg brukte de, men det er vel sikkert 6-7 år siden..)12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nei, det er vel ikke KUN for å utsette mensen, vil jo gjerne komme igang med p-piller også.. synes liksom jeg har utsatt det lenge nok, men angrer litt nå at ikke jeg har somlet meg til det før for da hadde det kanskje ikke vært noe å lure på nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette med p-piller, regelmessighet og bivirkninger er jo veldig individuelt. Så dette burde du ta opp med legen din. Du bør også lese pakningsvedlegget. Og det finnes også som oftest egne brosjyrer til hvert merke. Denne må du spørre legen eller apoteket etter. Jeg har selv gått på p-piller i mange år og husker vel ikke helt oppstarten. Men jeg har i alle fall sluppet unna de store bivirkningene og kan styre når jeg får mens ganske nøyaktig - og synes det er veldig greit.

Så undersøk mulighetene og ser alt greit ut så start så fort som mulig for å komme inn i riktig syklus. Jeg tror jeg skal tilrettelegge det slik at jeg er ferdig ca en drøy uke før bryllupet (greit å slippe den i hvetebrødsdagene også...=

Lykke til.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil advare dere mot å ta p sprøyte dersom det er i tankene på enkelte her, ihvertfall dersom du ikke har barn eller er sikker på om du skal ha fler. Jeg tok selv en for 6 år siden, merk kun en, og jeg kan nok desverre aldri bli gravid igjen, ihvertfall ikke uten prøverør pga denne. Så pass litt opp jenter det er ikke alt som er så bra som det ser ut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på p-pillen Yasmin, og har ikke merket noen bivirkninger.

Når det gjelder oppstart av bruken, skal du jo begynne å ta pillen første dag av neste mens. Hvis du er redd for å få mensen på bryllupet kan du bare fortsette på neste brett, ikke farlig i det hele tatt. Gjort det flere ganger i forbindelse med syden ferie o.l.

Håper du ble litt klokere.

Du kan jo sende meg en privat melding hvis det er noe mer du lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet på Yasmin to måneder før bryllupet. Før det hadde jeg ikke brukt pillen på over to år, pga store problemer med bivirkninger, som vektøkning, vondt i hodet osv. Jeg hadde overhodet ingen problemer i oppstarten med Yasmin. Ikke la jeg på meg, ikke hadde jeg mellomblødninger, ikke hadde jeg vondt i hodet. Jeg hadde også regnet på det, og fant ut at jeg kom til å få mensen enten rett før eller rett etter bryllupet. Dette var jeg jo selvsagt ikke interessert i, så jeg fortsatte med pillen (uten en ukes pause) til etter at jeg hadde kommet hjem fra bryllupsreise. Ingen problemer der heller.

Nå kan det være at du ikke har en like problemfri start som meg, så du må selv vurdere hva du vil gjøre. Men hvis du er virkelig redd, vent med pillestarten til etter bryllupet, og dersom det skulle vise seg at mensen planlegger å komme rundt bryllupet, få tak i tabletter som utsetter denne. Eller gjør det en måned eller to før, for å være sikker på at du ikke plages med bivirkninger.

Lykke til!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest 0

Jeg var en slags prøvekanin for helsestasjonen der jeg bor på Yasmin. De hadde ikke hørt om den da jeg kom og ville bytte til den. Og jeg har vært kjempefornøyd! Eneste som jeg har merket er at noe av menssmertene mine har kommet tilbake etter at jeg byttet til Yasmin.

De andre p-pillene jeg har gått på har hatt flere bivirkninger som vektøkning og humørsvingninger..... Det er heller ikke mulig å ta feil pille (som jeg har gjort med et annet merke etter en fuktig tur på by'n) siden alle pillene er like. I tillegg flølger det med en god brukerveiledning for hva du skal gjøre hvis du glemmer en pille osv.

Yasmin har heller ikke dokumentert med spesielt vanlige bivirkninger.

Jeg anbefaler å starte med pillene så snart som mulig, for da blir du vant til dem og vet når du får mensen. Jeg har fått mensen på samme dag og nesten til samme tid etter jeg startet med dem. Og kan ikke anbefale noen andre enn Yasmin!

vinke.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Pamella den 2002-03-13 09:47 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bivirkninger er selvsagt individuelt, men jeg småblødde ganske lenge og gikk opp i vekt. Egentlig så synes jeg den oppstartperioden var ganske slitsom fordi jeg hele tiden måtte passe på.

Når du begynner på p-piller tar du den første pillen på den første dagen du har mensen, og i følge deg ville det kanskje være den 16. Nå går jo ikke menssyklusen på kalendermåneder, men det vil ikke forsyve seg så veldig mye på tre måneder. Dvs at du ganske garantert vil ende opp med å få mensen samme uke som du gifter deg.

Jeg ville ventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var faktisk hos legen i dag og fikk resept på Yasmin. Har tidligere gått på Eugyon (?), i flere år, var ganske fornøyd med de, men fikk voldsom vektøkning ved start, og sliter med å gå ned igjen. Sluttet i forrige uke og håper på å gå ned i vekt icon_smile.gif

Men er litt usikker på om jeg skal begynne på Yasmin før bryllupet, kjedelig hvis jeg går oppi vekt med tanke på brudekjolen.....12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

jeg går på yasmin, og er kjempe fornøjd. Gikk ikke opp i vekt, men har istellet gått ner. Yasmin er vanndrivende.

MEN de første månederne hade jeg ofte mellomblødninger.

lykke til med ditt valg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begynte på Trionetta. Småblødningene varte i halvannen måned, og vekten stabiliserte seg etter et halvt år til et års tid.

Jeg ville ikke vært foruten pillene, og de kraftige menssmertene jeg hadde tidligere forsvant, mensen ble stabil og mye mindre. Det veier godt opp for et par kilo ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest 0

Tiger:

Jeg gikk på Trionetta i to år og kan ikke anbefale de!! De var greie det første året selv om jeg la på meg masse!! Menssmertene forsvant (jeg besvimte før for de var så kraftige), men etter et år til halvannet ble jeg fryktelig irritert og grinete. Dette har også flere av mine venninner opplevd... Selv om dette med p-piller er veldig individuelt har jeg fremdeles ikke hørt om noen som ikke likte Yasmin. Apotekerene jeg har snakket med roser også disse pillene.

Jeg ser ingen grunn til at man burde vente med pillene, det er bedre å prøve en liten stund først for å finne ut om disse passer eller ikke, har man problemer er det bare å slutte! 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for alle svar så langt. Er ikke så lett å bestemme seg synes jeg også venter jeg mensen "hvert øyeblikk"... Dere som bruker Yasmin - merker dere noen vektøkning (isåfall hvor mye), kviser eller humørsvingninger?!

Dersom jeg begynner med pillene nå og får problemer kan jeg bare slutte uten videre ikke sant? Men jeg burde kanskje bruke de i mer enn ett brett for å se hvordan det går uansett bivirkninger?! Vil bivirkningene gå over så fort jeg slutter med dem?!

Mange spm dette her, men er veldig glad for alle svarene jeg får! Heldigivis ser det jo positivt ut med Yasmin foreløpig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trionetta fungerer bra for meg. Om jeg har lagt på meg av de er jeg ikke riktig sikker på, da jeg begynte med dem var jeg vel 17-18 år og det er vel en periode hvor man kanskje legger litt på seg eller ihvertfall endrer kroppsfasong litt allikevel..

¤ Anni ¤1212[ Dette Innlegg er endret av: Anni den 2002-03-13 14:04 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...